Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست استانداری گلستان گفت: در حال حاضر با اقدامات لجستیکی و بسیار خوب و توان مهندسی بالای سپاه شبکه ارتباطی قطع شده بندرترکمن به گمیشان و خواجه نفس با احداث پل و لوله فلزی بازگشایی و تردد به سمت بندرترکمن محقق شد که این کار خوب و امید بخشی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  گلستان ما، میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: متاسفانه استان گلستان از 28 اسفندماه سال گذشته با ورود سامانه بارشی شدید درگیر سیلاب شد که از شرق تا غرب استان و شهرستان های مختلف از جمله شهرستان گنبدکاووس، شهر گنبد، آق قلا ، بندرترکمن، کردکوی و گمیشان را در برگرفت که عمده دلیل این سیلاب سرریز شدن حجم آبی معادل 30 متر مکعب در ثانیه که از سرریز سد گلستان شروع شد و به رودخانه گرگانرود در پایین دست رسید و شهر گنبد را احاطه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آب از طغیان رودخانه وارد سطح روستاها و معابر چندین محله شهر گنبد شد که خوشبختانه با کنترل هایی که انجام شد، آثار تخریبی این سیلاب را در روستاها و شهر گنبد نداشتیم و فقط حجم بسیار زیادی سیلاب وارد منازل مردم شد که توانستیم کنترل کنیم و نظافت و پاکیزگی محله و منازل مردم در دست اقدام قرارگرفت.

سرپرست استانداری گلستان گفت: برخی از منازل مسکونی به خصوص منازل روستایی در مسیر سیلاب به دلیل خسارت وارده از سیل به پی و دیواره ساختمان قابل استفاده نیستند و ممکن است برای سکونت ایمن نباشند.

غراوی افزود: این سیلاب در ادامه به وارد شهرستان و شهر آق قلا شد و 12 روستای این شهرستان را در برگرفت و جاده های ارتباطی آن ها را قطع کرد. این روستاها تا ارتفاع یک متر و 40 سانتی متر آب گرفتگی داشتند و تقریبا تا سه الی چهار روز گذشته توانستیم با کمک دستگاه های امدادی آب گرفتگی جاده ها را کاهش دهیم که امکان تردد برای روستاها فراهم شود.

وی بیان کرد: در شهر آق قلا وضعیت بسیار سخت تر بود برای مردم به واسطه این که گرگانرود در پایین دست سد وشمگیر ظرفیت خروجی بیش از از 120متر مکعب در ثانیه را نداشت و مازاد سیلابی که از سد وشمگیر می آمد باید قبل از ورود به شهر آق قلا به سمت دشت و اراضی کشاورزی منتقل می شد که این کار با اقدامات مهندسی که انجام شد نیروهای آب منطقه ای استان با همکاری دستگاه های اجرایی دو فیوز در مسیر گرگانرود که یکی در منطقه اق دکش و دیگری در قرنجیک ایجاد کردند که بتوان ظرفیت 150متر مکعب در ثانبه را از حجم سیلاب ورودی به شهر را به دشت هدایت کرد که این کار باعث شد انرژی سیلاب کاسته شود و آثار تخریبی آن به حداقل برسد.

وی ادامه داد: این کار خوب باعث شد که در شهر آق قلا فقط شاهد آب گرفتگی باشیم و خوشبختانه تخریب اماکن مسکونی و تجاری را نداشته باشیم.

سرپرست استانداری گلستان در ادامه گفت: با ادامه بارش های حوزه های میانی 40 میلی متر بارندگی را در بالادست داشتیم باعث شد به ظرفیت گرگانرود افزوده شود و نقاطی که در اق قلا با کاهش آب گرفتگی روبرو بود مجددا با این اب گرفتگی ها افزایش یافت.

وی افزود: روان آبهایی که وارد دشت شد خود را به گمیشان رساند و منطقه ای به وسعت 60کیلومتر را در برگرفت و حجم ابی معادل 80 میلیون متر مکعب در جنوب و شمال شرقی گمیشان را احاطه کرد که مردم منطقه با همکاری نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج و نیروهای امدادی توانستند مسیرهایی که به شهر منتهی می شود را با کیسه شن کیسه چینی کنند و از ورود اب به سطح شهر جلوگیری کنند.

غراوی افزود: مردم را در نقطه غربی گمیشان (گمیش تپه) که اب گرفتگی نداشت اسکان دادیم و در حال حاضر با اقدامات لجستیکی و بسیار خوب و توان مهندسی بالای سپاه شبکه ارتباطی قطع شده بندرترکمن به گمیشان و خواجه نفس با احداث پل و لوله فلزی بازگشایی و تردد به سمت بندرترکمن محقق شد که این کار خوب و امید بخشی بود.

سرپرست استانداری گلستان گفت: اقدامات ارتش و سپاه در خصوص انتقال اب باقی مانده در پشت شهر گمیشان در حال انجام است که البته این ابها اثر مخرب تخریبی ندارد و به صورت مانداب است که به علت شیب زمین ارام وارد شهر و باعث اب گرفتگی می شود.

وی توضیح داد: برای اینکه این نگرانی برطرف و اب وارد دریا بشود اقدامات خوبی توسط مهندسی نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و قرارگاه خاتم انجام شده است و این کارها نتیجه خوبی داشته است.

وی ادامه داد: اقداماتی موثر مانند لایروبی حدفاصل روستای خواجه نفس و چار اقلی در دریا انجام شده است است که گرگانرود را در انجا لایروبی کردیم ولی چون امکاناتی را نداشتیم که در انجا داخل دریا را لایروبی کنیم یک دستگاه کاتر ساکشن از سازمان بنادر دریانوردی از بندر انزلی که بتواند دریا را لایروبی کند و انتقال سیلاب به سمت دریا را افزایش داده است وارد شده است.

غراوی افزود: علاوه بر این ارتش جمهوری اسلامی قرار است یک دستگاه کاتر ساکشن از خرمشهر به گلستان منتقل یابد که ان شالله با اضافه شدن آن بتوانیم لایروبی را در دریا را افزایش دهیم و تلاش میکنیم دریا را در مبادی قره سو و گرگانرود لایروبی کنیم که سرعت انتقال سیلاب به دریا را افزایش می دهد.

سرپرست استانداری گلستان گفت: از همه دستگاهها به خصوص سپاه نینوا، لشکر 30 گرگان و همچنین مهندسی قرارگاه مهندسی خاتم الانبیا، هلال احمر و دستگاهها و ارگانهای زیر نظر مقام معظم رهبری از جمله ستاد فرمان امام و بنیاد مستضعفان و کمیته حضرت امام از زمان وقوع سیلاب در منطقه بودند و کمک کردند و باحضور به موقع باعث دلگرمی مردم شد تشکر می کنم.

غراوی افزود: اگر سامامه بارشی امروز عبور کند و باعث ذوب شدن برفهای ارتفاعات نشود و حجم اب روان را به رودخانه ها اضافه نکند امیدواریم به شرایط عادی برگردیم.

وی همچنین با تشکر از خدمات مردم اق قلا و گمیشان به خانواده هایی که در این اتفاق باعث از دست دادن عزیزانشان شدند تسلیت گفت.

انتهای پیام/

 

8745 دانلود

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: راههای ارتباطی بیش از ۳۵۰ روستا استان در اثر سیلاب آسیب وارد گردیده که با تلاش عوامل راهداری تمامی محورها بازگشایی شد.

اسداله جلال زاده، امروز شنبه ۸ اردیبهشت به رسانه‌ها گفت: با توجه به مخاطرات جوّی ایجادشده بواسطه سیلاب چندین روز گذشته، تعداد ۶۰ تیم عملیاتی راهداری و تعداد ۱۹۰ نفر راهدار با ۱۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات راهداری سبک و سنگین بصورت شبانه روزی جهت عملیات بازگشایی محورهای روستایی بکارگیری شدند.

وی افزود: به راه های ارتباطی بیش از ۳۵۰روستا  در استان طی چندین روز گذشته در اثر سیلاب آسیب وارد گردیده و با تلاش شبانه روزی عوامل راهداری تمامی محورهای آسیب دیده از سیلاب اخیر بازگشایی گردیده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر راهداران مشغول پاکسازی پل ها، آبنماها، تخلیه قنوها و ریزش برداری کامل محورهای خاکی و کوهستانی با هدف ایجاد ارتباط ایمن و پایدار برای راههای مذکور هستند.

جلال زاده در پایان سامانه گویای ۱۴۱ را راه ارتباطی بین هم استانی های محترم با مرکز مدیریت راه های استان عنوان کرد و افزود مشکلات بوجودآمده بواسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان