Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرهنگ پاسدار رجبعلی فرامرزی، معاون مهندسی سپاه نینوا در گفت و گو با خبرنگار دانا از بزرگترین اقدام جهادی مهندسی سپاه در کانال مرکزی (ملت) گمیشان برای هدایت آب به سمت دریا خبر داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از گذشت 13 روز از وقوع سیل در گلستان و آب گرفتگی برخی از مناطق این استان، در آخرین اقدامات انجام گرفته توسط نیروهای امدادی، نیروهای مردمی و سپاه نینوا در استان گلستان شرایط مدیریت سیل و آبگرفتگی شهر وضعیت بهتری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انفجار در دهانه رودخانه قره سو سرعت خروج آب را بیشتر کرد

سردار حسین معروفی فرمانده سپاه نینوای استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده این استان و روند اقدامات عمرانی برای تخلیه آب از شهرهای آق قلا و گمیشان در استان گلستان، اظهار داشت: در این منطقه دو رودخانه «گرگانرود» و «قره سو» وجود دارد که رودخانه گرگانرود چندین سال است لایروبی نشده و درون آن پوشش گیاهی متراکمی وجود داشت و دهانه آن نیز به دلیل برآمدگی، مسدود بود و در روزهای اول ۲۰ سانتی متر بیشتر آب را منتقل نمی کرد که پس از حضور فرمانده کل سپاه و دستور ایشان، ماشین آلات و تجهیزات عمرانی ارتش و سپاه در این منطقه مشغول شدند و دهانه رودخانه باز شد.

وی افزود: رودخانه دیگری نیز بنام «قره سو» وجود دارد که از بالای تقی آباد و گرگان و نهایتا کردکوی وارد می‌شود و از طریق بندر ترکمن به دریا می ریزد که روز گذشته دهانه ورودی این رودخانه به دریای خزر با انفجار گروه تخریب نیروی زمینی سپاه باز شد.

سردار معروفی ادامه داد: کانالی نیز که از شهر کردکوی وارد این رودخانه می شود روز گذشته توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاکسازی شد و الان ورودی آب این منطقه به دریا تقریبا دو برابر شده است.

 

برش جاده کردکوی به بندرترکمن برای تخلیه آب

فرمانده سپاه نینوای استان گلستان با اعلام اینکه قرار است قسمت بالای جاده کردکوی به بندرترکمن با نظر شورای تامین برش داده شود، گفت: اگر این جاده برش داده شود چند روستا از زیر آب رها خواهند شد و آب نیز مستقیما به دریا خواهد رفت البته راه ارتباطی از سمت بندرگز برقرار خواهد بود که این عملیات امروز صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه کار لایروبی سه کانال در ورودی منطقه گمیشان بین سپاه و ارتش تقسیم شده است، تصریح کرد: مهندسی سپاه در حال پاکسازی کانال ها در داخل شهر است که سرعت آب خوب است.

سردار معروفی افزود: تالابی در جنوب منطقه وجود دارد که باعث کندی حرکت آب به سمت دریا شده است و امکان انتقال دستگاه بیل مکانیکی به آنجا نیز وجود ندارد که به همین دلیل در شب های گذشته حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای بسیجی منطقه با بیل دستی از صبح تا شب کانال‌هایی را برای سرعت بخشیدن به انتقال آب ایجاد کردند.

فرمانده سپاه نینوای استان گلستان همچنین در خصوص کنترل آب‌های ورودی از بالادست به حوزه آق قلا، خاطرنشان کرد: با دستور ویژه فرمانده کل سپاه، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در بالای سد وشمگیر مستقر شده است و در حال تلاش برای جلوگیری از ورود آب سرریزها به آق قلا با ایجاد کانال های انحرافی هستند.

وی ادامه داد: رودخانه قدیمی نیز در منطقه وجود دارد که هم اکنون در حال کانال زنی عمیق هستیم تا بخش عمده‌ای از آب ورودی به گرگانرود از طریق این رودخانه به سمت دشت هدایت شود.

سردار معروفی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بهتر شده و سطح آب در آق قلا و گمیشان در حال کاهش است، اظهار داشت: در بخشی از منطقه گمیشان که دچار آب گرفتگی شده نیز ۸ دستگاه پمپ مستقر کرده ایم و این پمپ ها در حال انتقال آب به کانال اصلی هستند.

 

 

بزرگترین اقدام جهادی مهندسی سپاه در کانال مرکزی گمیشان

سرهنگ پاسدار رجبعلی فرامرزی، معاون مهندسی سپاه نینوا در گفت و گو با خبرنگار دانا از بزرگترین اقدام جهادی مهندسی سپاه در کانال مرکزی (ملت) گمیشان برای هدایت آب به سمت دریا خبر داد.

فرامرزی درباره نحوه انجام این پروژه جهادی گفت: حفر کانال هدایت سیلاب ، ظرف مدت ۲۴ ساعت با همت جهادی مهندسی گروه ۴۵جوادالائمه و مهندسی سپاه نینوا گلستان صورت گرفت .

وی درباره نتیجه ایجاد این کانال مرکزی گفت: آب انباشته شده در ۵ کانال اطراف گمیشان به سمت دریا هدایت و ۸۰ سانتیمتر از سطح آب منطقه کاسته می شود.

معاون مهندسی سپاه نینوا افزود: تجربه ی ۸ سال  دفاع مقدس در  مهار سیل گلستان به کار گرفته شد.

 

خدمت رسانی درمانی به بیش از ۵۳ هزار نفر در آق قلا

سردار حسین معروفی، فرمانده سپاه نینوا  گلستان از بهره‌مندی 53 هزار سیل‌زده آق‌قلا از بیمارستان صحرایی سپاه خبر داد.

وی درباره خدمات رسانی این بیمارستان گفت: بزرگترین بیمارستان صحرایی سپاه تحت عنوان شهید شوشتری از 5 فروردین در منطقه  آق قلا مستقر شده که تا کنون به ۴۴۵۰۰ نفر خدمت رسانی داشته است

فرمانده سپاه نینوا  همچنین از استقرار بیمارستان صحرایی در سیمین شهر خبرداد و افزود: بیمارستان صحرایی نیروی دریایی سپاه مستقر در سیمین شهر از تاریخ ۸ فروردین تا کنون بیش از ۷۹۰۰ نفر خدمت رسانی داشته است

سردار معروفی اظهار کرد: مدت ارائه خدمت بیمارستان صحرایی یک هفته است که با توجه به شرایط این خدمات هنوز ادامه دارد و امیدواریم با هماهنگی در چند روز آینده این خدمات دهی را به سمت مردم  گمیشان ببریم.

 

فیلم/ دومین انفجار دهانه رودخانه قره سو توسط سپاه

عصر دوشنبه دومین انفجار در دهانه ورودی رود قره سو به دریای خزر توسط یگان تخریب نیروی زمینی سپاه انجام شد تا سرعت خروج آب و ورود به دریا افزایش یابد.

این اقدام خروج آب های انباشته شده از دشت گرگان را تا سه برابر افزایش می دهد.

این انفجار برای لایه برداری از رسوبات و سرعت و سهولت چند برابری در ورود آب به دریای خزر انجام شد.

در شرایط کنونی انتقال آب های جمع شده در گمیشان، آق قلا و خواجه نفس به سمت دریا ضروری ترین کار است.

 

فیلم/ آخرین پل جاده خواجه نفس به گمیشان افتتاح شد

با ساخت هجدهمین پل تردد زمینی به گمیشان ممکن شد. در این مسیر که به علت انتقال آب جاده شکافته شده بود، 18 پل موقت ساخته شد تا تردد زمینی امکانپذیر شود.

پیش از این، رفت و آمد به گمیشان با قایق یا از طریق هوا ممکن بود.

 

فیلم/ باز کردن دریچه R6 سد وشمگیر

با ورود سامانه بارشی به استان گلستان و برای کاهش سرریز سد وشمگیر در زمان فعالیت این سامانه بارشی، بخشی از سیلاب با گشودن دریچه سد وشمگیر با حضور سردار معروفی فرمانده سپاه نینوا و امانگلدی ضمیر فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آق قلا به سمت دشت هدایت شد.

همچنین با آغاز لایروبی مسیر با 3 دستگاه بیل مکانیکی،  آب  کانال های موجود در شمال شهر گمیشان به سمت تالاب گمیشان و از آنجا به سمت دریا هدایت می‌شود.

 

در ادامه این خدمات رسانی‌ها گروه های جهادی و نیروهای بسیج مردمی نیز با حضور در منطقه در حال تخلیه آب از منازل اهالی منطقه هستند تا کار خدمت رسانی به این اهالی تسهیل شود.

از طرف دیگر نیروهای نظامی و همچنین ارتش به منظور تسهیل رفت و آمد تا کنون چندین پل موقت ایجاد کرده اند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۱۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه فضای ورزشی در شرق تهران
  • از کاهش زمان صدور بارنامه تا تخلیه و بارگیری به موقع برای افزایش سرعت بازرگانی
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است
  • رهبر انقلاب: باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند (فیلم)
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • تصادف دلخراش در یک بزرگراه به دلیل کاهش ناگهانی سرعت (فیلم)
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا سال ۲۰۵۰