Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:50:01 GMT

اشتياق شرکت هاي اسپانيايي براي روابط با ايران

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۳۹۸۴

اشتياق شرکت هاي اسپانيايي براي روابط با ايران

خبرگزاري آريا - مادريد – ايرنا – باوجود تلاش هاي آمريکا براي تحت فشارگذاشتن کشورهاي اروپايي براي کاهش روابط با جمهوري اسلامي ايران ؛ مناسبات تهران – مادريد در سال 97 روند نسبتا مطلوبي را پشت سرگذاشت .

به گزارش ايرنا ؛ تبادل هيات هاي سياسي ؛ اقتصادي و فرهنگي با هدف توسعه و تقويت روابط و مناسبات ايران و اسپانيا را مي توان نقطه عطفي در روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي دوکشور دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون سياسي وزير امور خارجه، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي، مدير کل ديپلماسي عمومي‌ وزارت امور خارجه، مدير کل امور موزه ملي ايران و معاون شوراي شهر تهران به اسپانيا از جمله مقاماتي بودند که در سال 97 به اسپانيا سفر کردند.
سفر هيات هاي اقتصادي از بخش خصوصي ايران ؛ انعقاد چندين يادداشت تفاهم همکاري ، برگزاري آيين هاي متنوع فرهنگي، هنري و ورزشي نيز بخش ديگري از رويدادهاي مهم در مناسبات دوکشور در سال گذشته بود.
*** حمايت اسپانيا از برجام
در‌ سال 1397، مقامات اسپانيايي، همسو با مواضع اتحاديه اروپايي از اجراي دقيق برجام حمايت مجدانه اي کردند و به رغم تغيير دولت در اسپانيا، دولت جديد نيز بر حمايت اسپانيا از حضور فعالانه شرکت هاي اسپانيايي در بازار ايران تأکيد کردند.
«پدرو سانچز» نخست وزير جديد اسپانيا چند روز قبل از رسيدن به قدرت و پس از اينکه «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا اعلام نمود از برجام خارج مي‌ شود، در واکنش به آن تاکيد کرد که اتحاديه اروپا بايد تلاش بسياري انجام دهد تا که عقلانيت بازگردد و بدين صورت مانع از افزايش بي‌ ثباتي بين المللي شود.
«خوزه بورل» وزير امور خارجه اسپانيا نيز که در حاشيه اجلاسي در دهلي نو با «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان ديدار کرده بود به وي اطمينان داد که اتحاديه اروپا به حفظ توافق هسته اي متعهد است و خواهان جلوگيري از اثرات منفي‌ خروج آمريکا از توافق مي‌ باشد.
سفر سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه ايران به اسپانيا را مي توان مهمترين سفر يک مقام سياسي کشورمان به مادريد در سال 97 دانست .
در طي اين سفر ؛ دور دوم مذاکرات جامع ايران و اسپانيا در قالب مکانيسم مشورت هاي سياسي معاونين وزراي خارجه برگزار شد که طي آن «عراقچي»‌ و «فرناندو والنسوئلا» قائم مقام وزارت امور خارجه پيرامون همکاري هاي دو کشور در موضوعات سياسي، اقتصادي و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي بحث و تبادل نظر کردند.
در اين گفتگوها والنسوئلا با اشاره به اراده سياسي اروپا براي مقابله با سياست يکجانبه گرايانه آمريکا بر حمايت از برجام تاکيد کرد و گفت اتحاديه اروپا به دنبال تدوين ساز و کاري است که مستقل از بانک مرکزي و ساير نهادهاي پولي و مالي بتواند روابط ايران و اروپا را پوشش دهد.
وي تاکيد کرد تا زماني که ايران و اتحاديه اروپا برجام را حفظ کنند فرصت براي يافتن راه کارهاي همکاري براي رفع موانع تجاري وجود خواهد داشت.
عراقچي همچنين با «پيو گارسيا اسکودرو» رئيس مجلس سناي اسپانيا ملاقات کرد و در خصوص همکاري هاي پارلماني، برجام و موضوعات منطقه اي و بين المللي بحث و تبادل نظر کرد.
*** مناسبات اقتصادي و تجاري
روابط دوستانه جمهوري اسلامي ايران و پادشاهي اسپانيا در سال 1397 تحولات مثبتي را پشت سر گذاشت که بازگشت و فعال شدن شرکت هاي اسپانيايي در بازار ايران از شاخصه هاي مهم روابط دو کشور در اين سال است.
در سال 97 شرکت هاي اسپانيايي همسو با شرکاي اروپايي خود، علاقمندي بيشتري به بازارهاي ايران نشان دادند و از سوي ارکان دولتي و موسسات تضمين اعتبارات صادراتي اسپانيا مورد حمايت قرار گرفتند.
بر اساس آخرين آمارهاي رسمي، در سال 2018 ، اسپانيا معادل 585.5 ميليون يورو کالا به ايران صادر کرده که افزايشي‌ 32.9 درصدي نسبت به سال گذشته داشته است.
در اين سال، اسپانيا متقابلا معادل 2 ميليارد و 39 ميليون يورو واردات از ايران داشته که نسبت به سال گذشته، افزايشي‌ 31.6 درصدي را نشان مي‌ دهد.
نفت، پتروشيمي، انرژي هاي تجديد پذير، قطعات خودرو، ماشين آلات سنگين، الکترونيک، محصولات کشاورزي و دامي، راه آهن، هتل سازي و صنايع فولاد و کاشي و سراميک مهمترين بخش تعاملات دو کشور در دوره پسابرجام است.
در سال 97 همچنين شاهد سفر «علي‌ اصغر مونسان» معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشورمان به مادريد بوديم که در اين سفر راه هاي گسترش تعاملات در حوزه هاي مختلف صنعت گردشگري و بهره برداري از تجارب و ظرفيت هاي اسپانيا در اين زمينه مورد تبادل نظر قرار گرفت.
*** تحولات فرهنگي‌
روابط فرهنگي ايران و اسپانيا که برگرفته از فرهنگ غني مردم بزرگ دو کشور مي باشد در سال 1397 از بالندگي فراواني برخوردار بود. در طول سال 1397 برنامه هاي متنوع و مختلفي اجرا گرديد که شامل نمايشگاه ها، کنسرت هاي موسيقي، جشنواره فيلم و.. است.
برگزاري جشن نوروز 97، بيست و سومين نمايشگاه بين المللي خيريه کرمس، افتتاح کرسي زبان فارسي‌ در دانشگاه نبريخا مادريد، معرفي‌ سينماي ايران در دانشگاه سالامانکا، معرفي‌ کتاب سفر به ايران، انتشار کتاب حکمت نامه عيسي بن مريم (ع) به زبان اسپانيايي، انتشار کتاب` ايران تاريخي هزاران ساله با فرهنگي شگفت انگيز` از جمله فعاليت هاي فرهنگي مشترک دوکشور در سال 97 بود.
همچنين از برپايي نمايشگاه «تجلي هنر ايراني در بارگاه رضوي» در مادريد، اهداي کتاب نفيس «تمام نهج البلاغه» به دو کتابخانه در اسپانيا، رونمايي از تنديس ابوعلي سينا و همايش ابن سينا در دانشگاه آتونوماي مادريد، امضاي يادداشت تفاهم تاسيس اتاق مطالعات ايران در دانشگاه سالامانکاي اسپانيا مي توان به عنوان بخش ديگري از فعاليت هاي فرهنگي ايران در اسپانيا نام برد.
براساس اين گزارش ؛ برگزاري نمايشگاه ايران مهد تمدن ها در موزه باستانشناسي شهر آليکانته، حضور ايران در نمايشگاه جهانگردي و گردشگري تحت عنوان فيتور 2019، هفته هاي فيلم ايران در ايالت هاي مختلف از جمله بارسلون، جشنواره موسيقي سنتي و محلي از ديگر اقدامات فرهنگي کشورمان در اسپانيا در سال 97 بود.
همچنين در راستاي توسعه مناسبات فرهنگي دوکشور تفاهمنامه هاي مختلفي با سازمان ها و نهادهاي اسپانيا براي گسترش روابط فرهنگي امضا و مبادله شد .
*** رخدادهاي ورزشي
برگزاري جام جهاني‌ فوتبال نابينايان در مادريد بين روزهاي 7 الي‌ 17 ژوئن (17 الي‌ 27 خرداد) با حضور ايران يکي از مهمترين رويدادهاي ورزشي بود که تيم کشورمان به عنوان يکي از 16 تيم اين مسابقات شرکت داشت.
در اين مسابقات ايران ‌ در جايگاه نهم جهان قرار گيرد. يکي ديگر از رويدادهايي که در سال 97 بسيار مورد توجه مردم اسپانيا و نيز مردم ايران قرار گرفت ؛ مسابقه تيم هاي ملي فوتبال دوکشور در قالب مسابقات جام جهاني فوتبال در روسيه بود.
براساس آمار ؛ بيش از 11 ميليون نفر اسپانيايي، ديدار دو تيم ايران و اسپانيا را از تلويزيون دنبال کردند که تاکنون پر بيننده ترين بازي سال در اين کشور بوده است.
مطبوعات ورزشي اسپانيا در اين خصوص نوشتند ؛ تعداد افرادي (اسپانيا) که اين مسابقه را به تماشا نشستند يک ميليون نفر بيشتر از تعداد افرادي که اولين ديدار اسپانيا در جام جهاني‌ مقابل پرتغال را دنبال کرده بودند.
اروپام *491** 1546
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۳۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبوغ ستاره‌ اسپانیایی در خدمت مرد یونانی!

به گزارش ورزش سه، روبرتو تورس ستاره تیم گل‌گهر سیرجان پس از غیبت در بازی هفته بیست و چهارم مقابل استقلال خوزستان مجدد به تیم ترکیب این تیم بازگشت و در بازی با مس رفسنجان عملکرد خوبی به نمایش گذاشت.

او در دقیقه 28 بازی با مس رفسنجان ارسال فوق‌العاده‌ای انجام داد و سعید سحرخیزان را در موقعیت گلزنی قرار داد و او در شرایطی قرار گرفت که با اشاره به توپ با ضرب و زاویه مناسب توپ درون دروازه قرار گرفت.

تورس در این فصل 5 گل و 6 پاس گل ارسال کرده و یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان لیگ به شمار می‌رود، این در حالی است که او 17 بازی برای گل‌گهر انجام داده و به نسبت تعداد بازی‌هایی که داشته اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته است.

تورس در بازی با مس رفسنجان در همه جای زمین حضور داشت و سرکشی و با آزادی عملی که در اختیار او قرار گرفته بود نشاط بیشتری به روند هجومی گل‌گهر داده بود.

ستاره اسپانیایی گل‌گهر در پایان مسابقه از زمین بازی تعویض شد و این در حالی بود که دو دقیقه تا پایان مسابقه بیشتر نمانده بود، او به دلیل فرصت‌های خوبی که مهاجمان گل‌گهر از دست داده بودند عصبی بود و واکنش عجیبی پس از خروج زمین از خود نشان داد.

دیگر خبرها

  • ایران؛ کثرت فرهنگی و وحدت سیاسی
  • پیروزی بزرگ در سانتیاگو برنابئو؛ برتری 6-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید (لالیگا اسپانیا - 2 می، 2009)
  • همکاری رئال مادرید با الاتحاد؛ کریم بنزما به اسپانیا رفت
  • نبوغ ستاره‌ اسپانیایی در خدمت مرد یونانی!
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • کنایه گوتی به بارسلونا؛ لیگ قهرمانان اروپا بدون رئال مادرید کسل‌کننده‌ می‌شود!
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • فرار رئال از جهنم آلیانز؛ همه چیز به اسپانیا کشیده شد
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟