Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:03:31 GMT

گام جدید بصره به سوی 'فدرالیسم'

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۸۰۱۷

گام جدید بصره به سوی 'فدرالیسم'

بغداد – ایرنا – در تازه ترین تلاش مسئولان محلی بصره برای تبدیل استان به یک اقلیم به سبک اقلیم کردستان عراق، شورای این استان دیروز دوشنبه در یک نشست فوق العاده با ایجاد «اقلیم بصره» موافقت کرد.

به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون قانونی و اداری شورای استان بصره امروز سه شنبه به خبرگزاری «سومریه نیوز» عراق گفت که این شورا در جلسه فوق العاده خود دیروز (دوشنبه) با پیگیری تدابیر قانونی و اداری برای تبدیل شدن این استان به منطقه فدرال و ایجاد «اقلیم بصره» در عراق موافقت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«احمد عبدالحسین» اضافه کرده است که درخواست تبدیل شدن استان بصره به اقلیم (منطقه فدرال) در سال گذشته تقدیم دولت سابق شده بود اما دولت وقت (دولت حیدر العبادی) به این درخواست ترتیب اثر نداد.
به گفته وی، پیش از این نیز شورای استان بصره در 2014 این درخواست را تقدیم کرده بود که آن درخواست نیز از طرف دولت عراق جدی گرفته نشد.
این عضو شورای استان بصره اضافه کرده است که مصوبه جدید این شورا دارای تبعات قانونی است و کمیته ای ویژه برای پیگرد گام های اجرایی تبدیل شدن بصره به اقلیم ایجاد شده است.
وی این مصوبه را پیام روشنی به دولت مرکزی و پارلمان عراق مبنی بر عدم چشم پوشی مردم بصره از حقوق قانونی و مشروع خود دانست و افزود که مردم بصره می خواهند با این اقدام، استان خود را در برابر دخالت ها و فشارهای سیاسی مصونیت ببخشند.
خبرگزاری سومریه نیوز افزوده است که «وائل عبداللطیف» نماینده سابق استان بصره نخست در 2008 درخواست تبدیل بصره به منطقه فدرال را داد که تلاش های او به نتیجه نرسیده و سپس در 2015 «محمد الطائی» دیگر نماینده سابق بصره در پارلمان عراق، با جمع آوری امضای 44 هزار تن از واجدین شرایط رای در این استان، بر این امر اصرار کرد.
براساس این گزارش، کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در همان سال با این درخواست موافقت کرد اما دولت مرکزی عراق بار دیگر خواستار درنگ در برگزاری همه پرسی در این استان پیرامون اقلیم شدن بصره شد.
به دلیل درخواست های مکرر در بصره برای ایجاد منطقه فدرال و مخالفت دولت مرکزی با این درخواست، به تدریج بر طرفداران ایجاد اقلیم بصره در این استان افزوده شده تاجایی که برخی از طرفداران اقلیم بصره اقدام به ایجاد یک پرچم ویژه برای استان خود کرده اند که متمایز از پرچم ملی عراق است.
در حال حاضر برخی گروه های فعال اجتماعی در این استان پیرامون آگاهی بخشی در خصوص منافع اقلیم شدن بصره ایجاد شده و در حال برگزاری نشست هایی در این خصوص هستند.
تاکنون دولت مرکزی عراق در خصوص مصوبه جدید شورای استان بصره واکنشی نشان نداده است.
برخی از مخالفان ایجاد اقلیم بصره معتقدند که این اقدام ممکن است باعث تضعیف دولت مرکزی و احتمالا تجزیه تدریجی عراق شود.
با وجود این طرفداران اقلیم بصره می گویند که همان طور که ایجاد منطقه فدرال برای اقلیم کردستان عراق پیشرفت و استقرار را برای سه استان کردنشین شمال عراق به دنبال داشته برای بصره نیز همین تجربه می تواند تکرار شود.
طرفداران این طرح می گویند که بصره در حال حاضر به عنوان مهمترین رگ حیات اقتصادی عراق و تامین و تولید کننده نفت و تنها معبر دسترسی این کشور به آب های آزاد اما در طول سال های گذشته بعد از سقوط رژیم صدام از این منافع اقتصادی نفعی نبرده و تمامی خیرات آن به خاطر وابستگی قانونی و اداری این استان به مرکز، به دیگر استان های عراق رفته است.
طرفداران ایجاد اقلیم بصره امیدوارند با اجرایی شدن این طرح، اهالی بصره بر منابع ثروث خود از جمله نفت و بنادر و گذرگاه های مرزی مسلط شده و اقلیم بصره از معامله های سیاسی احزاب حاکم در دولت مرکزی در امان بماند.
خاورم *4*353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي شوراي استان بصره دولت مركزي عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۸۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان

دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3080743 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • دیدار رییس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رهبر انقلاب
  • «بارزانی» با امیرعبداللهیان دیدار کرد
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیر عبداللهیان
  • عکس/ دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی
  • رئیس اقلیم کردستان عراق با رئیسی دیدار کرد
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم!
  • بارزانی وارد تهران شد
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم