Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@08:39:33 GMT

سیل یک اثر تاریخی شناخته شده همدان را ویران کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۸۸۳۷

سیل یک اثر تاریخی شناخته شده همدان را ویران کرد

همدان- علی مالمیر گفت: شدت بارش در شبانه روز اخیر موجب ویرانی یخچال میرفتاح اثر تاریخی شهر ملایر شده است.

به گزارش قدس آنلاین، علی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی همدا اظهار کرد: یخچال میرفتاح بنای تمام خشتی مربوط به دوران قاجاریه در شهر ملایر بود که سقف آن بر اثر شدت بارش ها فروریخت و می شود گفت این اثر تاریخی به طور کامل ویران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به  ویرانی اثر تاریخی یخچال میرفتاح در همدان افزود: نفود آب در درون این بنا عامل تخریب بنا از سقف و سپس ویرانی کل بنا بوده است.

وی  گفت: همچنین بر اثر شدت باران شدید در استان همدان بناهای تاریخی  پنج بنای تاریخی  دیگر در  استان و در شهرستان های نهاوند، فامنین و تویسرکان آسیب دیده است. برآورد تخریب خسارت ها هم در حدود 800 میلیون تومان است.

 یخچال تاریخی میرفتاح ملایر در گذشته های دور با  ارتفاع ۱۲ متر؛  توانایی ذخیره دو ورودی داشت که یکی از ورودهای برای برداشت یخ و دیگری برای ورود آب و تبدیل شدن آن به یخ کاربرد داشته و این فضای تاریخی به صورت مدور ساخته شده بود دیوار گنبد بنای میرفتاح  ملایر همدان در کف 92 سانتیمتر  بوده است.

 دلیل ویرانی این بنای تاریخی و موارد مشابه آسیب دیده آن در همدان  را می توان ضعف و نبود نظارت کافی در مدیریت و مرمت بناهای تاریخی و همچنین توجه کافی به مدیریت بنای های تاریخی در هنگام تند بارش ها دانست و اینکه دلیل آورده شود بنای های گنبدی در مقابل نفوذ آب آسیب پذیر هستند توجیه غیر منطقی برای نبود مدیریت مناسب بنا های تاریخی در استان است چرا که این بنا متعلق به دوره قاجاریه بود و از زمان های دور ایران و ایرنیان بارش های سنگین و سهمگین برف و حتی باران را تجربه کردند و آسیبی به این بنا ها وارد نشده است آنهم در زمانی که برای پوشش بنا ها توانایی و دانش روزافزون جدید کنونی وجو نداشته است و یا در شواهد تاریخی کمتر نشانی از نابودی آثاری شاخص تاریخی و گنبدی شکل مانند یخچال میرفتاح همدان در ایران می توان دید و حتی متخصصان معتقدند بناهای ساخته شده با طاق ضربی مقاومت بیشتر ی در مقابل تغییرات جوی دارند و به ویژه بارش ها دارند.

 انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست

دریافت 12 MB

صدای طوطی ها و شر شر فواره ها سمفونی رایج تمام کاخ موزه های تهران است. از در ارگ که وارد شوید چشمانتان بر روی استخری پر از فواره سر می‌خورد و به ایوانی مرتفع می‌رسد که پارچه هایی بلند مثل گوشواره هایی از جنس الیاف طبیعی از دو طرفش آویزان است و بر روی تخت مرمرین بزرگی سایه افکنده.

می‌گویند فتحعلی شاه با الهام گرفتن از تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و پریان قرار داشته دستور می‌دهد این تخت را از مرغوبترین سنگ مرمر معادن یزد در اصفهان حجاری و به شکل سکویی دیواره دار بلند در وسط ایوان قرار دهند. تا بر روی آن جلوس کنند و دیوان و پریان از او محافظت کنند.

ایوان تخت مرمر محل برگزاری مراسم بارعام (تشریفات، سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری بوده و پادشاهان قاجار در این مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار عام می دادند. سابقه این رسم چند هزار ساله را می توان در دوره های مختلف تاریخی ایران دید.

از پلکان کنار عمارت که بالا بروید دو ستون مرمری مانند دختران خجالتی در پشت پارچه ها پنهان شده اند که از شگفتی‌های این عمارت هستند. بر اساس روایت‌ها آغا محمد خان قاجار پس از تصرف شیراز و ویران کردن قصر وکیل آن‌ها را به تهران منتقل می‌کند. اما کسی نمیداند این دو ستون یکپارچه ۶ متری با این وزن سنگین چگونه در آن دوران از شیراز به تهران رسیده اند!؟کسی چه می داند!

کد خبر 847607 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • فیلم| زن فلسطینی که خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند
  • گردباد در نبراسکای آمریکا منازل مسکونی را ویران کرد
  • زن فلسطینی خانه ویران‌شده‌اش را جارو می‌کند (فیلم)
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • مقام سازمان ملل: آواربرداری در غزه حدود ۱۴ سال طول می‌کشد
  • بنای اقتصاد کشور به دست کارگران ساخته می‌شود
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین