Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا سنگری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، ضمن تبریک سالروز مبعث رسول گرامی اسلام(ص) در ارتباط با سیره رسول الله(ص) اظهار کرد: سیره و سلوک پیامبر(ص) چند قلمرو دارد؛ قلمرو اول سیره و سلوک ایشان در ارتباط با خود است؛ طبیعتاً اولین ارتباطی که هر انسان برقرار می‌کند، ارتباط با خویشتن است؛ خویشتنی که هیچ‎‌وقت از آن گریزی نداریم و همیشه با ما همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بُعد فردی و سیره و سلوک شخصی پیامبر(ص) نیازمند کاویدن است

وی با بیان اینکه بُعد فردی و سیره و سلوک شخصی پیامبر(ص) نیازمند کاویدن است، گفت: چون پیامبر(ص) برای همه ما اسوه هستند و به تعبیر قرآن «لقد کان لکم فی رسول‌الله اسوهٌ حسنه» (ممتحنه، 6) بهترین الگو و سرمشق برای زیستن و رسیدن به کمال و رشد و حیات طیبه، رسول خدا(ص) است. ما به این سلوک فردی پیامبر(ص) سخت نیاز داریم؛ در تمام ابعاد آن؛ مثلاً ببینیم شکل لباس پیامبر(ص) چه‌طور بود؟ با لباس خود چه نوع ارتباطی داشتند؟ نظافت شخصی پیامبر(ص) چگونه بود.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: ما در این زمینه خوشبختانه غنای روایی داریم؛ یعنی منابع ما سرشار از نکته‌های زیبا و درس‌آموز است؛ اینکه مثلاً پیامبر(ص) همیشه جعبه‌ای همراه داشتند که در این جعبه مسواک، شانه و سرمه‌دان بود؛ بدین معنا پیامبر(ص) دائم به نظافت شخصی خود می‌رسیدند. وقتی لباس خود را به همسر می‌سپارند، می‌فرمایند: این لباس را شستشو بده مگر نمی‌دانی وقتی لباس پاکیزه نباشد تسبیح الهی نمی‌گوید.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: حضرت اباعبدالله(ع) نیز به طور مفصل در این زمینه 27 نکته را درباره رفتار فردی پیامبر(ص) مطرح کرده‌اند.

سلوک رفتاری پیامبر(ص) در ارتباط با مردم

سنگری ادامه داد: بُعد دوم سلوک پیامبر(ص)، رفتاری است که با مردم دارند. خوشبختانه در این زمینه هم به تفصیل در حوزه روایات و کتاب‌هایی که به عنوان سیره داریم مطلب وجود دارد. البته سیره در گذشته به معنای تاریخ فردی پیامبر(ص) نبود؛ بلکه شامل جنگ‌های (غزوات و سرایای) پیامبر(ص) و نامه‌های ایشان هم بود؛ یعنی تاریخ صدر اسلام در کتب سیره مطرح می‌شد.

وی گفت: در این کتاب‌ها می‌توانیم نوع ارتباط پیامبر(ص) با اصحابشان را بررسی کنیم. ببینیم با کودکان چگونه ارتباطی داشتند؟ با جوانان چگونه بودند؟ به زنانی که در مسجد حضور می‌یافتند و گاه مشکلات خود را با ایشان در میان می‌گذاشتند چگونه کمک می‌کردند و به تعبیر امروزی مشاوره می‌دادند؟ اینها همه قابل بررسی است.

پیامبر(ص) با جوانان رابطه صمیمانه و عاطفی برقرار می‌کردند

این محقق تاریخ اسلامی در ارتباط با رفتار پیامبر(ص) با جوانان نیز توضیح داد: پیامبر(ص) جمله‌ای دارند که خیلی قابل توجه است؛ ایشان می‌فرمایند: «إن‌الله بعثنی بشیراً و نذیراً» خداوند مرا بشیر و نذیر برانگیخت. پیامبر(ص) هم بشارت می‌دادند و هم خطرگاه‌ها را هشدار می‌دادند. بعد می‌فرمایند: «خالفنی الشیوخ و حالفنی الشبان» پیران با من مخالفت کردند؛ اما جوانان با من هم‌پیمان شدند. «لأنهم أرق أفئده» چرا؟ چون آنها قلب‌های رقیق و احساسات لطیفی دارند. معنای این سخن این است که پیامبر(ص) به عواطف جوانان پل می‌زدند یعنی در ارتباط با جوانان بیش از اینکه بخواهند نصیحت کنند و یا رابطه عقلی برقرار کنند، رابطه صمیمانه و عاطفی برقرار می‌کردند.

فرصت سخن گفتن به جوانان بدهیم

وی افزود: پیغمبر اکرم(ص) سعی می‌کردند از طریق عاطفه به جهانِ جوانان وارد شوند و این خیلی برای ما درس بزرگی است. گاهی اوقات در برخورد با نوجوانان و جوان‌های خود، بلافاصله باب موعظه باز می‌کنیم، شروع می‌کنیم به نصیحت کردن و همه فرصت‌ها را برای آنها منبر می‌کنیم؛ در حالیکه بیش از آنکه بخواهیم با آنها حرف بزنیم و نصیحت کنیم؛ بهتر این است که با آنها رابطه صمیمانه برقرار کنیم؛ معنای رابطه صمیمانه این است که فرصت دهیم آنها هم سخنی بگویند؛ آنها هم نکته‌های خود، مسایل، نیازها و فهم خود از قضایا و مسایل را مطرح کنند. به تعبیر امروزی‌ها تحویلشان بگیریم و به آنها اعتبار بدهیم.

جوان‌گرایی در سیره پیغمبر(ص)

سنگری در ادامه بیان کرد: چه بسا گاهی اوقات همین جوان‌ها نکاتی را مطرح کنند که ما پیران یا آنهایی که پا به سن گذاشتند آنها را دریافت نکنند. به سبب اینکه جهان اطلاعاتی نسل امروز جوان خیلی گسترده‌تر از نسل گذشته است. آنها با این امکانات جدید سروکار دارند که گاه نسل پیشین روش استفاده از آنها را کم‌تر می‌داند و یا گاه نمی‌داند و از آنها بهره‌گیری نمی‌کند. پیغمبر(ص) واقعاً جوان‌گرایی کردند؛ اگر کسی اولین سفیر تاریخ جهان اسلام را بررسی کند، می‌بیند اولین سفیر تاریخ اسلام که 18 سال بیشتر سن نداشت، مصعب بن عمیر بود.

نویسنده کتاب «آیینه‌داران آفتاب» ادامه داد: در اولین نماز جمعه‌ای که در مدینه برگزار شد، خطبه‌خوان نماز جمعه اول تاریخ اسلام، یک جوان 18 ساله بود. اگر امروز این مسئله اتفاق بیفتد، شاید برخی در مقابل آن مقاومت کنیم. مثلاً تصور کنید در پایتخت یا در مرکز استان‌ها امام جمعه یک جوان 20 ساله منصوب شود. خیلی‌ها ممکن است در برابر آن مقاومت کنند؛ در حالیکه این جوان‌گرایی در عصر پیامبر(ص) وجود داشته است. پیامبر(ص) فرمانده لشکر را اسامه بن زید قرار می‌دهند که 18 سال بیشتر سن او نیست. این نکته قابل  تأملی است که در زندگانی پیغمبر(ص) می‌بینیم.

این پژوهشگر اسلام در پایان یکی دیگر از شبکه‌های مهم روابط پیغمبر(ص) را در درون خانواده دانست و گفت: سبک زندگی شخصی پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با همسر، فرزندان و نوه‌ها نیازمند مطالعه و بررسی های تاریخی دقیق است؛ در این مطالعات درخواهیم یافت که پیامبر تا چه اندازه زندگی مهربانانه ای با نزدیکان خویش داشته اند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خوزستان معارف مبعث رسول اکرم محمدرضا سنگری قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در یادواره شهدای مربی، گفت: شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند.

او با بیان اینکه این جلسه مناسبت‌های بسیاری از جمله بودن در محضر خانواده شهدا و بحث شهید مطهری، هفته عقیدتی سیاسی و هم بحث وضعیت روز و عملیات وعده صادق دارد، ضمن نکوداشت مقام والای شهدا خاطرنشان کرد: شهید نه تنها زنده است که زنده کننده نیز است لذا شهید کار خدایی می‌کند.

حاجی‌صادقی با تصریح بر اینکه در جلسه شهید می‌آییم تا کسب حیات کنیم. آیا اسلام جز با شهادت امام حسین زنده ماند؟ در ادامه به چهار روز مهم دراسلام اشاره کرد و افزود: بعثت تاریخ تولد اسلام است، غدیر روز کمال اسلام است، عاشورا روز تضمین کننده حیات ابدی اسلام (نجات اسلام از مرگ) است و چهارم روز ظهور که هنوز فرا نرسیده است.

او گفت: شهادت مزد پاداش است، همانطور که حاج قاسم عزیز فرمودند که شهید زندگی کنید تا خداوند شهید تو را از دنیا میبرد.

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بودند که انقلاب اسلامی با حزب‌الله و انصار‌الله و نیرو‌های کل منطقه روز به روز پیش روی می‌کند و توقف ندارد، گفت: اینها نشستند و طراحی کردند و گفتند ابتدا باید دست‌های انقلاب اسلامی را قطع کنیم. ساده‌ترین آن حماس است. دوم حزب الله، سوم یمن انصارالله، چهارم حشدالشعبی و آخر هم ایران؛ اما نقطه شروع متوقف شدند و طوفان الاقصی را خدا آغاز کرد.

او همچنین بیان کرد: رهبری گفتند اولین مسئله جهان اسلام فلسطین است و می‌بینیم فلسطین اکنون ادبیات جهان انسانیت شده است؛ و ما فروریختن قدرت مدرنیسم غرب را دیدیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اراده قوی مردم غزه گفت: اینکه زن و بچه‌ها اراده خود را حفظ کردند برترین پیروزی است.

او در مورد عملیات وعده صادق گفت: نام این عملیات را خدا داد. شبی که بنا بود، آیه وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا برای انتخاب نام عملیات انتخاب شد وچه نام پر محتوایی؛ و رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم. با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد.

حاجی صادقی با اشاره به ضعف اراده و جرأت آمریکا ادامه داد: آمریکا هم قدرت دارد، اما جرأت لازم را ندارد.

او در ادامه و ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری گفت: اولاً اینکه شهادت این بزرگوار برای شما روز مربی و روز عقیدتی است این افتخار است. اما باید به اینکه اشاره کنم، شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند و می‌گوید من بر اساس علم کتاب نمینویسم بلکه به نیاز مخاطب نگاه می‌کنم. 

حاجی‌صادقی افزود: مطهری شاکله هر انسان وامتی را دو چیز میدانداول معرفت‌ها، آگاهی‌ها، علم‌ها (مغز) و دوم گرایش ها، تعلق‌ها ودلبستگی‌ها وانسان به طور کلی یعنی آگاهی‌ها و تعلقات بعضی از انسان‌ها جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند و علت از نظر قرآن معرفت هاست، چون علم آن را ندارند.

او خاطر نشان کرد: پیام شهید مطهری به مربی‌ها این است که مربی باید دو کار انجام دهد، مغز انسان‌ها را با معارف الهی اشباع کند و قلب انسان را با گرایش‌ها و ارزش‌های والای معنوی پر کند تا دشمن نتواند مغز و قلب جوان‌ها را تصرف کند و ما امروز نیازمند این هستیم جهادتربیتی راه بیندازیم وآگاهی‌های مردم را زیاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید با روش طبیب گونه جلو برویم و به سراغ جوان‌ها برویم، باید ارزش‌های زیبای خدا را به جوان‌ها نشان دهیم؛ باید نشان دهیم با خدا بودن چقدر لذت دارد تا لذت‌های زودگذر را فراموش کنند و درک کنند لذت واقعی این نیست.

در پایان مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران و مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در سپاه فجر تجلیل بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پاسخ قاطع سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • باشگاه گل‌گهر اولین سفیر و حامی اهدای عضو در فوتبال ایران