Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:24:00 GMT

تازه ترین اخبار مرتبط با وقوع سیل در 12 ساعت گذشته

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۱۴۴۵

تازه ترین اخبار مرتبط با وقوع سیل در 12 ساعت گذشته

تهران- ایرنا- بارش های شدید و مستمر باران و برف ظرف روزهای گذشته که منجر به وقوع سیل، طغیان رودخانه ها، مسدود شدن راههای مواصلاتی و آبگرفتگی در بخش های وسیعی از استانهای غربی و شمالی کشور شد، همچنان در صدر اخبار رسانه های کشور قرار داشته و مهم ترین دغدغه مردم و مسؤولان را تشکیل می دهد.

به گزارش ایرنا، با وجود آنکه سیلاب در برخی نقاط بحرانی کشور فروکش کرده و شرایط آب و هوایی نیز از ثبات نسبی برخوردار شده، اما رفع آثار تخریبی و جبران خسارات به جای مانده از آن، دغدغه اصلی مسؤولان بلند پایه نظام بوده و اهتمام همگانی برای اخذ تصمیمات مقتضی در پیشگیری از حوادث احتمالی، کاهش آلام مردم آسیب دیده و جبران خسارات ناشی از این وقایع را به همراه داشته که در صدر آن می توان به جلسه ویژه روز سه شنبه رهبر معظم انقلاب با مسؤولان لشکری و کشوری ذیربط اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



*** آیت الله خامنه ای در دیدار با مسئولان: همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل زده با جدیت ادامه یابد
رهبر معظم انقلاب عصر سه شنبه در جلسه ای ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسؤولان ستاد مدیریت بحران و دستگاههای امدادی و کمک رسان، ضمن دریافت گزارش از مسؤولان اجرایی و نظامی درخصوص آخرین اوضاع مناطق آسیب دیده از سیل و اقدامات انجام شده برای اسکان سیل زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم های اتخاذ شده به منظور جبران خسارات در بخشهای مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده، در برخی استانها گفتند: خدمات رسانی، هماهنگی بخشهای مختلف، و شور و شوق کمک رسانی و روحیه بسیج شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم ها و اقدامات لازم، به صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب دیده ادامه یابد.
- آیت االله خامنه ای افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است؛ بنابر این باید به گونه ای برنامه ریزی و آینده نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.
- ایشان «لایروبی رودخانه ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگلها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرحهای مختلف آینده از جمله سد سازی ها، راه سازی ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده نگری لازم و جامع انجام شود.
در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، وزیر نیرو و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل زده و اقدامات انجام شده و خدمت رسانی به مردم بیان کردند.
* اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، در جلسه ویژه با حضور رهبری خاطرنشان کرد: دولت مصوبات مهمی برای جبران خسارات وارده به مردم از طریق کمک های بلاعوض و تسهیلات با سودهای پایین داشته است.
- معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تصمیم های اتخاذ شده برای مدیریت آبهای روان به سمت خوزستان، گفت: از سپاه درخواست شده برای هدایت آبهای روان، کانال هایی را در اطراف بستان و سوسنگرد احداث کند.
* رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروهای مسلح از ساعات اولیه وقوع سیل در گلستان، گفت: پس از دستور فرمانده کل قوا، همه امکانات فنی و مهندسی برای حل مشکل مردم بسیج و تأکید شد که همه اقدامات با هماهنگی دستگاههای مسؤول و ستادهای مدیریت بحران انجام شود.
* وزیر کشور نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از امدادرسانی به مردم در مناطق سیل زده، بیان کرد: تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب برای همه استانها، لایروبی سطوح و رودخانه ها، رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه ها، بیمه واحدهای مسکونی و ارتقای تجهیزات و دانش هواشناسی جزو مواردی است که باید برای آینده در دستور کار قرار گیرد.
* اردکانیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به تأثیر مثبت بارشها بر آبگیری سدها و تالاب های کشور، از صدمات وارد شده به شبکه انتقال آب و برق کشور نیز گزارش داد و گفت: با توجه به سرازیر شدن آبها از سمت لرستان و ایلام به سمت خوزستان و سدهای این استان، تدابیر لازم برای مقابله با بحران اندیشیده شده است.

*** واکنش ظریف به ادعای فریبکارانه پمپئو در مورد کمک به سیل زدگان
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا در باره آمادگی واشنگتن برای کمک به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در مورد سیل زدگان در صفحه توئیتری خود اعلام کرد: ایالات متحده باید مسؤولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.
- ظریف چنین نوشت که خبر جعلی: ادعای آقای پمپئو که ایالات متحده آماده کمک به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که می تواند پول ها را برای جمعیت هلال احمر ایران ارسال کند. خبر واقعی: «بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا دریافت کند.»

*** سازمان ملل: کمک های انسانی باید از تحریم ها جدا شود
رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با سفیر ایران در این سازمان مراتب تسلیت، همدردی و همبستگی آنتونیو گوترش را با دولت و ملت ایران درباره حوادث سیل اخیر ابلاغ و تاکید کرد کمک های انسان دوستانه باید از دایره هرگونه تحریم مستثنی شود.

*** تسهیل خدمت رسانی سازمان تأمین اجتماعی به سیل زدگان
محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: برای تسهیل خدمت رسانی به بیمه شدگان و کارگاه های تحت پوشش این سازمان در استانهای سیل زده دستورات لازم به مدیران واحدهای بیمه ای و درمانی صادر شده است.
- کارگاه های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که فعالیت آنها بر اثر سیل متوقف شده، از حمایت های این سازمان از جمله برقراری مقرری بیمه بیکاری برای کارگران، برخوردار می شوند.
- در صورتی که افراد فوت شده در این سوانح از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی باشند، مستمری بازماندگان واجد شرایط آنها در اسرع وقت برقرار می شود.

*** توضیح سازمان مدیریت بحران درباره اظهارات سردار محمد پاکپور:
سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر اینکه مسئولان در مصاحبه و اظهارات رسانه ای اجازه سوء استفاده به دشمنان را ندهند، درباره اظهارات فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: این اظهارات پس از بازدید از شهر سیل زده پلدختر بازتاب های گسترده ای در رسانه ها و افکار عمومی داشت و بسیاری به نادرستی آن را در جهت تضعیف خدمات امداد رسانی در منطقه برداشت کردند.
- سردار پاکپور ساعتی پس از رفع موانع گسترده مواصلاتی ناشی از بارش های طولانی مدت در منطقه و طغیان رودخانه کرخه در شهر پلدختر که به همت تمامی امدادگران حاضر صبح سه شنبه بازگشایی شد، وارد این شهر شده و توصیف ایشان از شرایط منطقه، نتیجه یک بحران بزرگ طبیعی در منطقه بود که بلافاصله پس از حضور نیروهای امدادی متشکل از همه دستگاهها، نهادهای دولتی، نظامی، عمومی و حتی حضور گسترده و هماهنگ شده مردم مناطق اطراف بتدریج این بحران فروکش کرده و بسیاری از مشکلات و معضلات و نارسایی ها با تدبیر و درایت در حال مدیریت مطلوب است.
- انتظار می رفت فرمانده محترم نیروی زمینی سپاه پاسداران پس از مشاهده کاستی ها بلافاصله موضوع را به مسؤولان ذیربط اعم از فرماندار، مسؤولان هلال احمر، وزارت نیرو، وزرات جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و سایر دستگاههای امدادی بیان کرده و در صورت تشخیص عدم توانایی در حل مشکل در منطقه آن را به سازمان مدیریت بحران کشور منتقل می کردند.
- به مردم عزیز این اطمینان را می دهیم همانگونه که نحوه خدمات رسانی و هماهنگی بخش های مختلف امدادی در حوادث اخیر مورد تأکید و تأیید مقام معظم رهبری واقع شده، همه عوامل امداد و نجات با تمام قوا در مناطق سیل زده حضور فعال و جدی و دلسوزانه دارند و خوشبختانه عدم آسیب رسیدن به هیچ یک از هموطنان عزیزمان در همان منطقه پلدختر بیانگر مسئولیت پذیری تمامی دستگاههای مسئول است و قطعاً نیت عزیزانی که چنین اظهاراتی را در رسانه ها مطرح می کنند تسریع در کمک به آسیب دیدگان است که ان شاءاالله شاهد تدبیر بیشتری در اظهارات حاکمیتی باشیم.

*** واریز 20 میلیارد تومانی کمک های مردمی به حساب هلال احمر برای سیل زدگان
- علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر کشور از واریز بیش از 20 میلیارد تومان به حساب های این جمعیت از سوی مردم برایکمک به سیل زدگان خبر داد.
- در مجموع 20 میلیارد تومان به طور مستقیم به حساب مشارکت های مردمی جمعیت هلال احمر تا ساعت 21 و 51 دقیقه 13 فروردین 98 واریز شده است.
- با توجه به درگیرشدن استان های دیگر در غرب کشور همانند لرستان، خوزستان، ایلام و... از این پس با حفط نیات شرعی اهدا کنندگان، کمک های دریافتی برای جبران خسارات سیل زدگان در این استان ها مصرف می شود. این کمک های مردمی به صورت واریز مستقیم به حساب مشارکت های جمعیت هلال احمر (99999 ) نزد بانک های مختلف کشور بوده است.

همچنین اخبار و گزارش های خبرنگاران ایرنا از اقصی نقاط کشور در 12 ساعت گذشته به شرح زیر آمده است:

*** خوزستان
* بسته شدن برخی جاده های خوزستان
- برخی مسیرهای اصلی همچون اندیمشک- آزادراه پل زال در خرم آباد و اندیک- شهرکرد مسدود شده اند. سایر جاده های درون استانی نیز به دلایل مختلف از جمله آبگرفتگی و ریزش سنگ هر از چندگاهی بسته می شوند.
- جاده اندیمشک- خرم آباد یکی از مسیرهای اصلی تردد مسافران تلقی می شود و خوزستان را به بسیاری از استان های دیگر متصل می کند اما از چند روز گذشته و با بسته شدن این جاده به دلیل وقوع سیل در لرستان مسافران بسیاری برای ورود و یا خروج از استان خوزستان سر در گم شده اند؛ زیرا تنها یک مسیر جایگزین دیگر از سمت اندیمشک – پلدختر برای تردد خودروها وجود دارد که آن هم از چند روز پیش و همزمان با وقوع سیلاب شدید در پلدختر بسته شد.
- رییس پلیس راه خوزستان ضمن تاکید بر بسته بودن مسیر اندیمشک به سمت آزاد راه پل زال به دلیل ریزش کوه گفت: تردد هرگونه خودروی سنگین در این محور ممنوع است و برای جلوگیری از حرکت اتوبوس های مسافربری در این مسیر هرگونه ثبت ساعت در پلیس راه ها ممنوع شده است.
- جاده اندیکا به شهرکرد نیز از حدود یک هفته پیش به دلیل ریزش کوه و بارش سنگین برف مسدود شده است.
- پلیس راه از مردم درخواست کرده تا بهبود شرایط جوی و تثبیت وضعیت راه ها از هرگونه سفر غیر ضروری پرهیز کنند.
- در پی بارشهای سنگین از هفته گذشته و افزایش آورد سیلاب به سدهای استان خوزستان مناطق وسیعی از حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون در معرض خطر سیل و آبگرفتگی قرار گرفته اند.
* لزوم تعویق سفرهای نوروزی
معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تنها راه حل مشکل تردد در مسیر اندیمشک به پل زال را تعویق سفرهای نوروزی توسط مسافران اعلام کرد و افزود: به دلیل بسته شدن این مسیر مردم باید با دور زدن یک مسیر طولانی از جاده ایذه- اصفهان به مسیرهای مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
- در زمان حاضر تمام مسئولان به ویژه وزیر راه و شهرسازی در استان لرستان به دنبال بازگشایی آزادراه پل زال هستند زیرا برای امدادرسانی به این جاده نیاز دارند.
* توقف تردد قطارهای جنوب – تهران
به گفته مدیرکل راه آهن جنوب برای حفظ جان مسافران به دلیل باران شدید، ریزش کوه و آب گرفتگی در برخی محورها در زمان حاضر تردد در مسیر جنوب- تهران متوقف شده است.
- تمام مسافرانی که بلیت آنها باطل شده می توانند با مراجعه به مراکز مجاز فروش بلیت نسبت به استرداد 100 درصد بهای بلیت خود اقدام کنند.
* ماهیگیری شرکت های حمل مسافر از آب گل آلود
- چند روز از وقوع سیلاب در نقاط مختلف خوزستان می گذرد؛ برخی جاده ها مسدود شدند که همین امر سبب سرگردانی مسافران برای ورود و یا خروج از استان و سوء استفاده برخی شرکت های هوایی و حمل مسافر از این اوضاع برای
گران کردن نرخ بلیت شده است.
از سوی دیگر قیمت بلیت هواپیما از مبداء اهواز به تهران در 24 ساعت گذشته به دلیل قطع مسیر ریلی جنوب و بسته بودن مسیر زمینی ناشی از ریزش کوه و آبگرفتگی آزاد راه زال، و جاده قدیم اندیمشک پلدختر، تا هشت میلیون ریال افزایش یافت.
* تخلف شرکت های هواپیمایی
رییس انجمن دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان با تأیید این تخلفات، بیان کرد: اختلال در تردد ریلی و جاده ای موجب شده تا مردم به سمت تهیه بلیت هواپیما هجوم آورند و این امر باعث افزایش قیمت ها شده است.
- قیمت بلیت مسیر اهواز- تهران بین هفت میلیون و 500 هزار ریال تا هشت میلیون ریال است اما شرکت های هواپیمایی در حال تخلف از قوانین هواپیمایی کشوری هستند.
- سازمان هواپیمایی کشوری برای بلیت هواپیما سقف و کف تعیین کرد؛ به طوری که مسیر اهواز- تهران و یا برعکس
بین یک میلیون و 500 هزار ریال تا چهار میلیون ریال است اما شرکت های هواپیمایی این قیمت ها را رعایت نمی کنند.
* ورود نخستین محموله امدادی و زیستی هلال احمر به خوزستان
- نماینده سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در سیل استان خوزستان از ورود نخستین محموله امدادی و زیستی هلال احمر در سال 98 به منظور پشتیبانی از متأثران و آسیب دیدگان احتمالی از سیل اخیر به این استان خبر داد.
- در این محموله امدادی و زیستی شامل دو هزار و 500 تخته پتو، 80 دستگاه چادر امدادی تیپ 2 (عایق حرارتی، ضد آب و مقاوم دربرابر باد)، 630 چادر مسافرتی نیلوفری، 490 دستگاه چادر مسافرتی کامپوزیتی (ضد آب و کم حجم) و هزار بسته غذایی یکماهه شامل کیسه برنج 10 کیلویی، نمک تصفیه شده، کنسرو لوبیاچیتی، کنسرو تن ماهی، عدس سبز، قند کله شکسته شده، لوبیا چیتی، روغن مایع خوراکی، شکر و چای خشک وجود دارد که به منظور انجام سلسله عملیات اسکان موقت و تغذیه اضطراری سیل زدگان استان خوزستان توسط سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در یک فروند هواپیمای 747 نیروی هوایی ارتش بارگیری و به این استان ارسال شده است.
* ورود اولین محموله 70 تنی غذا توسط ارتش به خوزستان
- امیر دریابان حبیب االله سیاری معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان گفت: اولین محموله 70 تنی غذا و البسه با بوینگ 747 ارتش جمهوری اسلامی ایران به خوزستان رسید.
- در زمان حاضر نیروهای ارتش درحال تخلیه این هواپیما هستند تا مواد غذایی و البسه به مردم سیل زده خوزستان برسد.
- نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با وجود خلبانان تیز پرواز 24 ساعته آمادگی دارند در هر گوشه کشور از طریق
سامانه ترابری هوایی خود کمک ها را به مناطق مختلف منتقل کند.
- صبح چهارشنبه نیز دومین محموله از همین طریق به استان خوزستان وارد می شود.
* گسیل کمک های مردم کرمان به مناطق سیل زده خوزستان
محمدجواد فدائی استاندار کرمان از ارسال 400 دستگاه چادر امدادی و دو هزار و 400 تخته پتو توسط مردم نوعدوست این استان به مناطق سیل زده استان خوزستان خبر داد.

*** کرمانشاه
* سیل 350 دهنه پل و آبراه استان کرمانشاه را تخریب کرد
- هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه اعلام کرد که بارش های 48 ساعت گذشته بیش از 350 دهنه پل و آبراه استان را تخریب کرده است.
- پس از بارش های 2 روز گذشته تاکنون در 52 روستا با مشکل آب شرب روبه رو هستیم که تا پایان وقت امروز مشکل آب 47 روستا برطرف می شود.
- بر اثر این بارش ها هفت روستا در شهرستان هرسین دچار آبگرفتگی شده که خوشبختانه به دلیل اینکه این روستاها پیش از وقوع سیل تخلیه شده بودند، هیچ کس در این موضوع آسیبی ندیده است.
- بارندگی های اخیر به بیش از 70 هزار هکتار از مزارع کشاورزی خسارت وارد کرده که تاکنون برآورد مالی مربوطه انجام نشده است.
- سیلاب جاری شده در سطح استان بیش از 350 دهنه پل و اّبراه شکسته و 243 میلیارد تومان به راه ها خسارت وارد کرده است.
- بارندگی ها و خسارت های اخیر خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت جانی نداشته است.
* آب، شهرک کرناچی کرمانشاه را فرا گرفت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه اعلام کرد: با بالا آمدن آب رودخانه «قره سو» آب تعدادی از منازل شهرک «کرناچی» کرمانشاه را فرا گرفت.
- سه شنبه شب آب وارد 150 واحد مسکونی این شهرک شده و مردم با کمک نیروهای امدادی در حال ترک منازل خود هستند.
- هلال احمر کرمانشاه از قبل اقدام به ایجاد کمپ های اسکان اضطرای کرده و مردم آسیب دیده در این مکانها اسکان پیدا می کنند.
- شهرک جانبازان کرمانشاه نیز در معرض آبگرفتگی قرار گرفته ولی آب تاکنون وارد منازل مردم نشده است.
- قبل از بارش های شدید 2 روز اخیر مسئولان استان به ساکنان حاشیه رودخانه قره سو اخطار داده بودند که منازل خود را ترک کنند اما متأسفانه برخی به این هشدارها توجهی نکردند.


*** لرستان
* ارسال 18هزار چادر امدادی هلال احمر به مناطق سیل زده لرستان
- مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارسال 18 هزار و 475 دستگاه چادر امدادی به همراه 2 هزار و 790 دستگاه چادر مسافرتی به مناطق سیل زده استان لرستان خبر داد.
- همچنین سه هزار بسته غذایی 72 ساعته، سه هزار بسته غذایی یکماهه، 23 هزار و 700 تخته پتو و هزار و 200 تخته
موکت تا ساعت 16 روز سه شنبه 13 فروردین 98 برای تقویت انبارهای پشتیبانی عملیات امداد و نجات و توزیع در میان سیل
زدگان به این استان ارسال شده است.
- با ارسال این اقلام امدادی هم اکنون مشکل موجودی اقلام زیستی، مواد غذایی و امدادی درلرستان نداریم و شهرستانهای کوهدشت، پلدختر، رومشکان و معمولان که راه ارتباطی آنها قطع است در اولویت اول امدادرسانیقرار دارند.
* بخشدار معمولان: امدادرسانی هدفمند به سیلزدگان انجام نمی شود
- حبیب االله موسوی بخشدار معمولان پلدختر گفت: امدادرسانی به سیلزدگان منطقه در حال انجام است اما این شیوه امداد رسانی
رضایت بخش نیست و به صورت هدفمند و با مدیریت صورت نمی گیرد.
- چند بیمار توسط بالگرد هلال احمر به مراکز درمانی خرم آباد انتقال داده شد، اما در بیمارستان صحرایی هیچ گونه خدمات درمانی ارائه نمی شود و هیچ دارویی در درمانگاه معمولان نداریم.
- در شهر معمولان آب برق و گاز همچنان قطع است.
- راه ارتباطی 100 روستای این بخش به طور کامل قطع است.
- اقلامی که توسط بالگرد های ارتش و هلال احمر انجام می شود از بالا به سوی مردم پرتاب می شود که به دست نیازمندان
نمی رسد.
- همه راههای ارتباطی به شهر معمولان قطع است و کمبود نان و مواد غذایی برای روستاهای مسیر رودخانه کشکان و مادیان رود که در اثر سیل دچار خسارت شدید شده اند، اکنون وجود دارد.
- 500 خانه را در داخل شهر آب گرفته و 200 خانه روستایی در اثر طغیان رودخانه تخریب شده است.
- مردم به خصوص روستاهای حاشیه رودخانه کشکان و 16 روستای منطقه ی زیودار، افرینه دمرود ، آمیران کوشکی، چم شهران، بن تمان 1و2 ، چم حیدر ، کلات ، کلات چم حیدر، کلات بر آفتاب، سرنجه زیوه دار، طاق عباسعلی، زیرانبار، برگلان سوخته، بن لار، سرمر، کورشورآب، علیشاه، بن پهنه، افرینه، تودارشاکرمی شدیداً نیازمند بسته های غذایی، چادر، نان و پتو هستند.
* بیمارستان صحرایی سپاه در لرستان بر پا می شود
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرد که این نیرو بزودی بیمارستان مجهز فوق تخصصی صحرایی در لرستان مستقر خواهد کرد.
* اعزام کاروان شهرداری تهران به مناطق سیل زده لرستان
- نخستین کاروان تیم های عملیاتی- امدادی به همراه تجهیزات برای کمک رسانی به مردم راهی مناطق سیل زده لرستان شد.
- کاروان امدادی - عملیاتی اعزامی شهرداری تهران شامل 26 نفر از نیروهای امدادی باتجربه در مواقع بحرانی هستند.
- تجهیزات و ماشین آلات این گروه شامل یک دستگاه کامیون AF نجات سنگین، سه دستگاه جرثقیل و چهار دستگاه خودرونیمه سنگین و سبک است.
- پمپ های آب سنگین، انواع موتور برق و همچنین 50 تخته چادر مسافرتی از دیگر تجهیزات این گروه امدادی و عملیاتی شهرداری تهران بود که به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شد .


*** گلستان
* تشریح آخرین وضع گمیشان و آق قلا از زبان مدیرکل بحران گلستان
- مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان در تشریح آخرین اوضاع گمیشان و آق قلا و سایر اقدامات و محدودیت های منطقه گفت: مشکلات در این دو شهرستان اندکی کاهش یافته اما در مجموع و با احتساب وضع دیگر مناطق استان از جمله آورد و خروجی رودخانه ها همچنان نگرانی داریم.
- در دو شهرستان گمیشان و آق قلا روند تخلیه روان آبها به صورت شبانه روزی ادامه دارد و آب از بخش اعظم این شهرها تخلیه شده است.
- در گمیشان با احداث کانال ها و برش جاده گمیش تپه – اینچه برون آب به سمت کانال رهبری و کانال محیط زیست و سپس تالاب گمیشان و دریا در حال انتقال است ضمن اینکه لایروبی گرگان رود باعث سرعت در انتقال بخش دیگری از آب شده
است.
- بجز محله کل آباد، در بقیه مناطق شهر آق قلا هنوز آب بطور کامل تخلیه نشده اما تا حدودی فروکش کرده و روند بازگشت
مردم به خانه هایشان آغاز شده است.
- انفجارات انجام شده و لایروبی کانالها و بستر دریا کار انتقال آب را تسریع کرده اما نمی توان گفت بحران برطرف شده و پیش بینی می شود با فعالیت هایی که به طور شبانه روزی انجام می شود، مشکلات موجود در منطقه در کوتاه ترین زمان ممکن حل شود.
- امداد رسانی به مردم و رفع نیازهای ضروری و روزمره مردم سیل زده گلستان بویژه در آق قلا و گمیشان مشکلی
ندارد زیرا علاوه بر توزیع غذای گرم و سرد و سایر اقلام ضروری، رسیدگی بهداشتی و درمانی هم بخوبی ادامه دارد.
- علاوه بر ارائه خدمات از سوی گروههای ثابت و سیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سپاه و ارتش نیز از طریق برپایی بیمارستانهای صحرایی حتی جراحی های سنگین را انجام می دهند.
- در مناطق اسکان موقت نیز علاوه بر خدمات مورد نیاز، برنامه های مفرح و شاد همه روزه برای کودکان و نوجوانان اجرا
می شود و نکته ای که در خصوص مجموعه امدادرسانی و کمک به سیل زدگان گلستان وجود دارد، تشریک مساعی، همراهی،
همکاری و همدلی همه نهادها اعم از دولتی، نظامی، نیکوکاران، تشکل های مردم نهاد و سایرین است.
- در ترکمن مشکلی وجود ندارد اما دو روستای این شهرستان شامل حاجی آباد و نیازآباد در معرض خطر هستند.
- برآوردهای اولیه حاکی از خسارت 48 هزار میلیارد ریالی سیل به گلستان است؛ حجم خسارات در حال افزایش است؛ در سیلاب اخیر 270 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر آب رفت که محصول 100 هزار هکتار آن به طور
کامل از بین رفت.
- سیل بیش از 10 هزار دام سبک و سنگین را در گلستان تلف کرد و 350 واحد صنعتی نیز دچار آسیب شدند و به زیرساخت های شهرک صنعتی آق قلا نیز خساراتی وارد شد.

*** اصفهان
* سیل و طوفان پنج هزار میلیارد ریال به اصفهان خسارت زد
- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای
مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
- در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان، دو هزار و 750 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی 13 شهرستان استان اصفهان وارد شد.
- در مرحله نخست به چهار هزار و 900 واحد مسکونی، 290 کیلومتر راههای ارتباطی ، 173 دهانه پل آبرو، سه دهانه
پل بزرگ، 35 دستگاه ماشین آلات راهسازی، تعدادی پست برق و بخش کشاورزی استان اصفهان خسارات وارد شد.
- در مرحله دوم که روز گذشته اتفاق افتاد سیل به تاسیسات زیربنایی، راهها و بخش کشاورزی شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، چادگان ، فریدن و بوئین میاندشت و طوفان در نایین به ماشین ها و تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی خساراتی وارد کرد.
- در این حادثه غیر مترقبه به حدود 80 کیلومتر راههای استان، هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، بخش کشاورزی و تاسیسات برق و مخابرات 2 هزار و 225 میلیارد ریال خسارت وارد شد.
- در پی وقوع طوفان در شهرستان نایین در روز گذشته، حدود سه هزار نفر از مسافران گرفتار در طوفان در سالن های سرپوشیده، مکان های اقامتی و اردوگاه های این شهرستان اسکان یافتند و مردم نایین از حدود دو هزار نفر دیگر در منازل خود پذیرایی کردند.
- روز گذشته بر اثر وزش باد شدید و سقوط درخت های کنار خیابان و داربست ها به 16 خودرو در شهر اصفهان آسیب وارد شد.
- اقدام های لازم برای پرداخت خسارت به مالکان خودروهای یاد شده که درشهرستان های نایین و اصفهان دچار آسیب شدند از سوی بیمه ها انجام شده است.

*** قم
* پنج نفردر قم از خطر سیلاب نجات یافتند
- مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: پنج نفر که در سیلاب پایین دست روستای کوه سفید از توابع بخش مرکزی قم گرفتار شده بودند در یک عملیات امدادی نجات یافتند.
- این پنج تن حوالی ساعت 18:30 عصر سه شنبه قصد داشتند به وسیله یک دستگاه تراکتور از وسط رودخانه روستای کوه سفید عبور کنند که گرفتار سیل شدند.

*** قزوین
*برق 25 روستا در قزوین وصل شد
- مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین از وصل مجدد برق 25 روستای بخش طارم سفلی از توابع شهرستان قزوین که بر اثر بارش گسترده باران در روزهای گذشته قطع شده بود، خبر داد.
- برق پنج روستای دیگر در این بخش هنوز قطع است و تلاش ها برای اتصال آنها به شبکه ادامه دارد.
- همچنین آب شرب روستاهای دولت آباد و قمیک در شهرستان قزوین قطع شده که از طریق تانکر سیار برای آبرسانی به آنها اقدام خواهد شد.
- گاز مصرفی مشترکان استان با مشکل جدی مواجه نشده و تنها گاز روستای باقر آباد کرد در شهرستان آبیک قطع شده بود که با تلاش نیروهای امدادی به سرعت وصل شد.
- در پی آبگرفتگی برخی از نقاط استان بر اثر طغیان رودخانه ها، یک واحد تولیدی در شهرستان البرز به علت اختلاف سطح با جاده دچار آبگرفتگی شدید شده بود و نیروهای سازمان پسماند شهرداری و آتش نشانی در حال تخلیه سیلابها هستند.
- هم اکنون سطح آب رودخانه ها فروکش کرده اما به دلیل جریان سیلاب ها برخی از مناطق در سطح استان دچار آبگرفتگی شده و نیروهای امدای برای تخلیه سیلاب ها وارد عمل شده اند.

*** مرکزی
* 400 میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت سیل در شهرستان ساوه
- معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه اعلام کرد: برآوردهای اولیه خسارت ناشی از بارش های شدید و جریان
سیلاب این شهرستان در روزهای اخیر 400 میلیارد ریال است.
- در روزهای آینده با فعالیت های کارشناسی، جزئیات دقیق خسارت های ناشی از سیل درحوزه راه ها، ابنیه و تاسیسات زیربنایی، کشاورزی، اماکن مسکونی شهری و روستایی و سایر بخش ها اعلام می شود.
- بر اثر سیل پل هفت دهنه که مسیر ارتباطی ساوه به سد الغدیر که تنها راه دسترسی چندین روستا است، تخریب شد و ترمیم و بازسازی این سازه به حدود 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
- راه های روستایی، مزارع گندم و باغات، تاسیسات آب و برق و مواردی از ریزش منازل مسکونی از جمله خسارت های سیل در روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در شهرستان ساوه است.
- مسیر 2 روستای «حریقان» و «ورگبار» در بخش نوبران نیز در جریان رخداد سیل اخیر به دلیل ریزش کوه مسدود شده است.
- حجم ذخیره دریاچه سد الغدیر با بارش های اخیر به 100 میلیون متر مکعب افزایش یافت و دبی ورودی آب این منبع آبی نیز به 450 متر مکعب در ثانیه رسیده است.
* آبگرفتگی، جاده کمیجان به قهاون را مسدود کرد
- رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی از بسته شدن جاده کمیجان به قهاون بر اثر آبگرفتگی این جاده خبر داد.
- آبگرفتگی در حوزه استحفاظی استان همدان است که درخواست شده از سوی استان مرکزی این مسیر تا اطلاع ثانوی مسدود شود.
- جاده اراک به فراهان قبل از روستای آزاد مرزآباد تا قبل از امامزاده عابد (ع) مشهد میقان نیز هنوز به دلیل آبگرفتگی مسدود است و جایگزین این مسیر از قسمت مخالف به صورت دو طرفه انجام می شود.
- مشکل تردد در جاده ازنا در حوزه استحفاظی استان لرستان رفع شده است.
شبس**1504

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي امدادرساني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/دومین حادثه رانندگی وزرای صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته

روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد خودروی «حاییم بیتون» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی واژگون شده و پدر او در این حادثه به شدت آسیب دیده است.

دریافت 1 MB

به گزارش مشرق، پیش از این نیز رسانه‌های رژیم صهیونیستی از واژگون شدن خودروی ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و زخمی شدن وی و انتقالش به بیمارستان خبر دادند.

دیگر خبرها

  • وقوع سرقت در سیستان و بلوچستان ۱۸ درصد کاهش یافت
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • فیلم/دومین حادثه رانندگی وزرای صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته
  • دومین حادثه رانندگی وزرای صهیونیست در ۲۴ ساعت گذشته + ویدئو
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • وقوع بیش از ۵۰۰۰ تصادف در جاده‌های استان کرمان
  • سارقان اماکن در دام پلیس لنگرود
  • تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • تداوم سریال شناسایی جاسوسان روسیه و چین در انگلیس