Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:11:28 GMT

دانشگاه باید از درآمدهای ارزی خود استفاده کند

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۱۴۶۶

دانشگاه باید از درآمدهای ارزی خود استفاده کند

تهران- ایرنا- مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که دانشگاه باید بتواند از درآمدهای ارزی خود استفاده کند، اظهار کرد: براساس قوانین موجود درآمدها باید به یک حساب دولتی واریز شده و سپس بانک ملی معادل ریالی آن را در اختیار دانشگاه قرار می دهد.

امیر سعید شیرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: در سال های اخیر پروژه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی با هدف ارتقای دانشگاه ها به سطح بین المللی از جانب معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است وبراساس این طرح، دانشگاه های منتخب باید در یک بازه زمانی مشخص از طریق رشد و توسعه فعالیت های بین المللی، در ترازهای جهانی کسب رتبه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته شیرانی، هدف از اجرای این طرح علاوه بر گسترش مناسبات بین المللی، ارتقای سطح علمی دانشگاه ها و همچنین جذب دانشجویان خارجی است.
مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی ادامه داد: جذب دانشجویان خارجی علاوه بر گسترش و توسعه فرهنگ کشور در مرزهای جغرافیا، یک تجارت نیز به شمار می رود.
به عقیده شیرانی ، کسب درآمد از طریق جذب دانشجویان خارجی به مراتب حتی از جذب گردشگر و این صنعت سوآورتر است؛ چرا که این دانشجویان برخلاف گردشگران برای ادامه تحصیلات نیازمند اقامت در یک بازه زمانی بلند مدت هستند.
وی تاکید کرد: پرداخت شهریه، اقامت در خوابگاه وغیره توسط دانشجویان خارجی هریک به عنوان درآمد ارزی مستمر برای کشور مقصد در نظر گرفته می شود و به همین جهت دانشگاه های دنیا برای جذب دانشجویان خارجی در یک رقابت قرار دارند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه برخی کشورها نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا یکی از بزرگ ترین منابع درآمد خود را از طریق ارز دانشجویان خارجی تامین می کنند ، افزود: ایران نیز باید از این منبع درآمد استفاده کند.
مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه بهشتی ادامه داد : دانشگاه در حال حاضر دارای 350 دانشجوی بین المللی است و این تعداد باید افزایش یابد، دانشگاه برای جذب دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه نظیر یمن، سوریه، عراق و افغانستان اولویت دارد و در این خصوص علاوه بر گسترش آداب و رسوم، سنن و فرهنگ ایرانی، درصدد کسب درآمد است.
وی در باره مسائل و موانع این جذب یادآور شد: اغلب دانشجویان خارجی با استفاده از بورس تحصیلی دولت ایران وارد دانشگاه شده و ادامه تحصیل می دهند؛ این در حالی است که هدف اصلی در این مساله جذب دانشجویان شهریه پرداز به عنوان یک منبع درآمد است.
شیرانی اظهار داشت: جذب دانشجویان خارجی مستلزم ارتقای رتبه در نظام های رتبه بندی جهانی است؛ این در حالی است که اغلب مولفه های ارتقا در راستای جذب دانشجویان کشورهای طراحی کننده این سیستم است. به عبارت دیگر باید با قواعد بازی آن ها بازی کرد.
وی با بیان این که بهشتی به عنوان یک دانشگاه جامع متشکل از رشته های علوم انسانی، پزشکی، فنی و مهندسی است، خاطرنشان کرد: در دانشکده های علوم انسانی مقاله در سطح بین المللی کمتر به چاپ می رسد و در نتیجه این امر سرانه چاپ مقاله موسسه اطلاعات علمی در دانشگاه های جامع به نسبت سایر دانشگاه ها پایین تر مشاهده می شود.
شیرانی از دیگر موانع و مشکلات جذب دانشجویان خارجی به تبلیغات منفی علیه ایران، محدودیت های مالی، بازاریابی ضعیف، تحریم، مشکلات ارزی، انتقال و جابجایی پول و حضور کمرنگ در مجامع بین المللی اشاره کرد.
وی همچنین با اشاره به حضور چند دانشجو از کشور سوئیس در این دانشگاه اظهار کرد: پیش از ورود، نگرش این دانشجویان به جامعه بسیار منفی بود؛ اما پس از حضور در دانشگاه و آشنایی با فرهنگ، آداب و سنن و مردم ایران، دانشگاه ژنو خود خواستار اعزام 20 دانشجو به کشور شد. به عقیده وی بازاریابی در کنار سیاست ها و ضوابط جذب دانشجویان خارجی نیازمند بازنگری های اساسی است.
شیرانی خاطرنشان کرد: جذب استاد و اعضای هیات علمی از سایر کشورها نیز بسیار دشوار است. پرداخت حقوق این مدرسان باتوجه به اختلاف نرخ ارز بسیار پرهزینه است.
مدیر مرکز همکاری های علمی بین المللی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، اعزام استادان به سایر کشورها به سبب تفاوت چشمگیر نرخ ارز و همچنین اقامت دانشجویان خارجی نیز در ایران باتوجه به مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا و اقامت بر مشکلات مناسبات بین المللی می افزاید.
شیرانی با بیان این که نیازهای ارزی دانشگاه در مقایسه با سایر نیازهای ارزی کشور بسیار اندک است، با طرح این پرسش صحبت های خود را ادامه داد: چرا این نیاز باید معادل نرخ آزاد به مراکز علمی تعلق بگیرد؟
وی گفت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور حتی امکان استفاده و بهره مندی از درآمدهای ارزی کسب شده را نیز ندارد.
شیرانی تصریح کرد: دوره های رسمی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، دوره های آموزشی کوتاه مدت و تحصصی نظیر مرکز آزفا (آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان) هریک می تواند منشاء کسب این درآمدها باشد و دانشگاه باید بتواند از آن ها بهره برداری کند.
این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره تحریم ها اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف و بهشتی باوجود همه پیگیری ها در جهت رفع تحریم، همچنان در لیست اتحادیه اروپا قرار دارند.
وی یادآور شد: اگرچه این تحریم به معنای ندادن ویزا برای تبادل استاد و دانشجو نیست؛ اما انتقال و مبادله پول در زمینه هریک از فعالیت ها به سبب این تحریم با مشکل مواجه است.
شیرانی تاکید کرد: دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی هرگز شایسته تحریم نیست؛ صنعتی شریف و شهید بهشتی در مجموع با در اختیار داشتن 2هزار عضو هیات علمی و 35 هزار نفر دانشجو از فرصت های بین المللی محروم شده اند و این مساله باید برطرف شود.
وی افزود: دانشجویان ایران در هریک از دانشگاه های دنیا جزو بهترین ها بوده اند و در این میان دانشگاه شهید بهشتی نیز با در اختیار داشتن رتبه های برتر کشور، دارای پتانسیل و ظرفیت قابل توجهی برای ارتقای سطح علمی جامعه است.

**9484**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه بهشتي همكاري هاي بين المللي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود

سخنگوی دولت گفت: حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل بیش از ١۴٠ میلیارد دلار بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی شامگاه چهارشنبه _دوازدهم اردیبهشت_ در نشست با فعالان اقتصادی شهرستان گلپایگان اظهار کرد: حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل بیش از ١۴٠ میلیارد دلار بود، همچنین تجارت خارجی ایران در فروردین سال جاری ١٠.۴ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حال منابع ارزی ما خوب است تصریح کرد: ما مشکلات ارزی و دیگر معضلات جاری را می‌دانیم اما مجبوریم در شرایط تحریم، تعادل ارزی را برقرار کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نظارت بر نوسانات نرخ ارز به صورت جدی دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت هدایت منابع ارزی به سوی موارد مهم و اولویت‌ها است.

بهادری جهرمی افزود: این دولت نهضت تکمیل طرح‌های نیمه تمام را آغاز کرد، اما بر اساس اولویت بندی پیش می‌رود.

وی درباره نظارت بر نظام بانکی گفت: سال گذشته سه مؤسسه مالی اعتباری بزرگ را منحل کردیم بدون اینکه هیچ مشکل اقتصادی و اجتماعی رخ دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این دولت اهل اراده و تصمیم است و وقتی تصمیمی می‌گیردبه آن عمل می‌کند و اهل شعار و وعده نیست.

بهادری جهرمی تصریح کرد: درصدد هستیم که منابع بانکی را به سمت اقدامات مولد مانند تولید و مسکن سوق دهیم و از سوی دیگر در بخش‌های تکلیفی مانند فرزندآوری نیز از آن بهره‌مند شویم.

وی گفت: نرخ سود بانکی نرخ سابق است از طرف دیگر نرخ تورم تولید کننده که در ابتدای دولت ١٠٣ درصد بود الان به ٢٣ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در دهه ٩٠ بسیاری فرصت‌ها از دست رفت، گفت: این موضوع تنها به مباحث اقتصادی محدود نبوده است و در دیگر موارد مانند فرهنگی و اجتماعی نیز کاستی داشتیم.

بهادری جهرمی همچنین در مورد توزیع شیر در مدارس اظهار کرد: این موضوع پارسال در قانون بودجه نبود اما امسال سعی کردیم برای آن ردیف بودجه تعریف کنیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 749985

دیگر خبرها

  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • معاون وزیر علوم: آیین‌نامه تسهیل جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دولت است
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • دانشگاه تهران رتبه اول همکاری‌های بین‌المللی را دارد
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • حجم تجارت خارجی ایران در سال قبل ١۴٠ میلیارد دلار بود
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری