Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:13:38 GMT

استيضاح و استعفا نماد تدبير و پويايي

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۱۴۶۹

استيضاح و استعفا نماد تدبير و پويايي

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا - استيضاح يک حق هميشگي و محفوظ براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و استعفاي وزير يک اختيار قانوني و هر کدام نماد تدبير، اميد و پويايي در نظام جمهوري اسلامي ايران است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، با آغاز سال 97 زمزمه هاي لزوم ترميم کابينه، تغيير در ترکيب اقتصادي دولت، تقويت تيم اقتصادي از گوشه و کنار جامعه، محافل و مجامع کارشناسي شنيده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفي آغاز جنگ رواني و اقتصادي دشمن و شروع دور جديد تحريم ها و نوسانات قيمت در بازار ارز بر شرايط اقتصادي کشور بي تاثير نبود و فضاي سياسي به گونه اي رقم خورد که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيگير تغييرات در وزيران اقتصادي دولت شدند.
همين شرايط منجر شد تا علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي مورد هدف استيضاح کنندگان قرار گيرد و به مجلس فراخوانده شود، ربيعي که از ابتداي دولت يازدهم مسووليت وزارت تعاون را برعهده داشت، ١٧ مرداد نتوانست راي اعتماد مجدد نمايندگان مردم را دريافت کند و رييس جمهوري انوشيروان محسني بندپي را به عنوان سرپرست اين وزارتخانه معرفي کرد.
انتقاد از مديريت بازار ارز و شرايط اقتصاد کلان کشور چهارم شهريور مسعود کرباسيان را به خانه ملت کشاند، اگر آن روز مجلس روز آرامي را گذارند اما کرباسيان هم مورد اقبال نمايندگان قرار نگرفت و با راي عدم اعتماد نمايندگان وي از تيم اقتصادي دولت دوازدهم جدا شد و رييس جمهوري «سيد رحمت الله اکرمي » را به حکم سرپرستي عازم وزارتخانه اقتصاد و امور دارايي کرد.
اواخر مهرماه دولت در حال بررسي گزينه هاي پيشنهادي براي گزينه هاي وزارت تعاون و اقتصاد براي معرفي مجلس بود که استعفاي دو نفر از وزيران کابينه تبديل به مهم ترين اخبار کشور شد.
استعفاي «عباس آخوندي» از وزارت راه و شهرسازي و «محمد شريعتمداري» از وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر چه هر کدام از جنس متفاوت بود و در فضاي رسانه اي و سياسي کشور موجب بازتاب هاي مختلف شد؛ اما اين پيام ويژه را به همراه داشت که دولت ترميم کابينه در حوزه اقتصادي را با جديت پيگيري و براي مقابله با تحريم ها و شرايط جنگ تمام عيار اقتصادي با دشمن خارجي آماده شده و تغيير آرايش تيم اقتصادي خود را در دستور کار قرار داده است.
همان روز سکان سرپرستي وزارت راه و وزارت صمت به «محمد اسلامي » و «رضا رحماني » سپرده شد و يک روز بعد (٢٩ مهر) آنها را به اتفاق «محمد شريعتمداري» اين بار براي وزارت تعاون و «فرهاد دژپسند» را براي وزارت اقتصاد به عنوان گزينه هاي پيشنهادي و کسب راي اعتماد به خانه ملت معرفي کرد.
خانه ملتي ها اگر چه طبق قانون فرصت زيادي براي بررسي و ارزيابي داشتند، اما شرايط کشور به گونه اي بود که پنجم آبان 97 جلسه راي اعتماد وزيران برگزار کردند و و هر چهار گزينه معرفي شده دولت از نمايندگان مجلس راي اعتماد گرفتند.
تا پايان امسال، دو استعفاي ديگر در کابينه دوازدهم رقم خورد، در دي ماه «حسن قاضي زاده هاشمي» از وزارت بهداشت استعفا کرد و پس از پنج سال از دولت تدبير و اميد جدا شد و «سعيد نمکي» به عنوان سرپرست اين وزارتخانه از رييس جمهوري حکم دريافت کرد و يک ماه بعد نيز (15بهمن) در بهارستان مورد اعتماد نمايندگان قرار گرفت و به دولت دوازدهم پيوست.
اما استعفاي «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه رنگ ديگري داشت؛ حرف از جدايي نبود، بلکه از ظرافت خاصي برخوردار بود به قول شخص وزير براي تلنگر و حفظ شان، جايگاه و اقتدار دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران بود.
استعفاي رييس دستگاه ديپلماسي با همه ابعادي که در سطح ملي، افکار عمومي، فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي داشت، بازتاب گسترده اي در سطح بين المللي در ميان دوستان و دشمنان نظام داشت و يک عمليات دوست و دشمن شناسي هم بود.
استعفاي وزير امور خارجه، ديپلمات برجسته اي که در خط مقدم مذاکرات هسته اي و مقابله با تحريم ها است، واکنش تقريبا همه مقامات عاليرتبه نظام و نمايندگان مجلس را بهمراه داشت و هر کسي به نوبه خود تلاش مي کرد تا وي در صدر دستگاه ديپلماسي کشور باقي بماند تا جايي که هشتک هاي «ظريف بمان» داغترين پيام روزهاي ششم تا هشتم اسفند 97 بود.
تصوير حضور ظريف در مراسم استقبال رسمي از «نيکول پاشينيان» نخست وزير ارمنستان در مجموعه فرهنگي - تاريخي سعدآباد و پيام رييس جمهوري که «آقاي ظريف با استعفاي شما مخالفم» نشان داد دولتمردان کابينه يازدهم و دوازدهم تلاشگر، منافع ملي نگر و دور انديش و اهل «تدبير و اميد» هستند.
سال 97 روابط کاري بهارستان و پاستور جدا از لوايح و قوانين، بررسي دو استيضاح و اخذ چهار راي اعتماد را تجربه کرد و دکتر روحاني به عنوان رييس دولت با استعفاي سه وزير موافقت کرد و يک استعفا را نيز نپذيرفت.
استيضاح يک حق و تکليف و استعفا يک اختيار براي همه مسئولان در نظام جمهوري اسلامي ايران است؛ هر استيضاحي نشان از ناکارآمدي و هر استعفايي بوي جدايي نمي دهد؛ بلکه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از حق اعتماد مردم به خود در راستاي تقويت نظام و هر وزيري هم از حق استعفاي خود براي دفاع از جايگاه حوزه مسئوليت و تقويت ساختار مديريت و برنامه ها و ماموريت خود استفاده مي کند؛ هرچه باشد استيضاح يا استعفا، هر کدام نماد تدبير و اميد و پويايي در نظام جمهوري اسلامي است.
سيام**3070** 1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی استعفاها در اسرائیل

 

به گزارش تابناک، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» امروز (چهارشنبه) پیش‌بینی کرد که پس از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) نیز به هالیوا پیوسته و از سمت خود استعفا دهند.

این روزنامه نوشت که هنوز استعفای هالیوا وارد مرحله اجرا نشده و در انتظار تعیین جانشین است حال آنکه منصب رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش پس از منصب رئیس ستاد کل ارتش، از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است.

به گزارش ایرنا پس از استعفای هالیوا، بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که شمار زیادی از روسا و فرماندهان ارتش و دیگر مقامات این رژیم از سمت خود استعفا خواهند داد.

در همین ارتباط یدیعوت آحارونوت نوشت که تعیین جانشین برای فرماندهان ارتش، رئیس ستاد مشترک ارتش و شاباک نیز خود یک مشکل اصلی است.

این روزنامه افزود که «یهودا فوکس» فرمانده منطقه مرکزی ارتش نیز به رئیس ستاد مشترک ارتش ابلاغ کرده است که تا آگوست سال جاری از سمت خود استعفا می‌دهد.

پیشتر هالیوا یک هفته پس از آغاز عملیات مقاومت با عنوان طوفان الأقصی و پس از آن رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک نیز به ناکامی خود در پیش بینی این عملیات اذعان کردند.

یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرد استعفای رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس شاباک منجر به آغاز موج اعتراضات در خیابان و موج استعفاها در ارتش و سطح سیاسی در رژیم صهیونیستی خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان بهانه بیماران! /تیترخوانی به جای نگاه علمی! /نوبت «وعده صادق» اقتصادی
  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • صهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدند
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • با اکبرپور به عنوان یک استقلالی دست برادری داده‌ایم/ با استعفا موافقت نمی‌شود
  • دومینوی استعفاها در اسرائیل
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند