Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:25:59 GMT

400 واحد قطعه سازي، تعطيل يا نيمه تعطيل شد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۱۴۷۱

400 واحد قطعه سازي، تعطيل يا نيمه تعطيل شد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه و قطعه سازان کشور، گفت: توليد خودرو در آذرماه پارسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 72 درصد افت کرد و پس از آن 400 واحد از مجموع حدود يک هزار و 200 قطعه ساز، تعطيل يا نيمه تعطيل شد.

«آرش محبي نژاد» امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: تعطيلي و نيمه تعطيلي اين واحدهاي قطعه سازي، تعديل 130 هزار نفري و تعليق 150 هزار نفري کارکنان اين واحدها را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: حمايت از خودروسازي و طراحي سياست هاي توسعه اي مناسب براي آن، عامل شکوفايي اين صنعت و تبديل شدن به صنعتي صادرکننده است؛ دراين راستا ظرفيت 400 ميليون نفري کشورهاي منطقه و همسايگان نيز بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحرکه وقطعه سازان کشور گفت: خودرو، پس از خوراک، دارو، پوشاک و مسکن همواره به عنوان يکي از نيازهاي جامعه ايران مطرح بوده و مسائل مترتب بر آن همواره با مسائل سياسي و اجتماعي گره خورده است.
وي بيان داشت: از آنجايي که صنعت خودروسازي در اقتصاد کلان کشور و اشتغالزايي نقشي پر رنگ دارد، همواره مورد توجه دشمنان بوده و در تحريم ها آن را نشانه گيري مي کنند.
محبي نژاد تاکيد کرد: با توجه به اعمال تحريم هاي ظالمانه، چاره اي جز اتکا به قواي داخلي و حرکت به سمت استقلال صنعتي نداريم و بايد تهديدها را به فرصت تبديل کنيم.
دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: اگر مطابق سند چشم انداز توسعه به توليد ساليانه سه ميليون دستگاه خودرو و صادرات يک ميليون دستگاه از آن دست يابيم، همچنين به همان نسبت توليد و صادرات قطعات و لوازم يدکي را توسعه دهيم، به اندازه 50 چاه نفت مي توانيم از اين بخش درآمد زايي داشته باشيم.
** صنعت قطعه سازي در سال 97
وي در ادامه به تشريح وضعيت صنعت قطعه سازي در سال 97 پرداخت و يادآور شد: در سال هاي گذشته اوج توليد خودرو را در سال 90 شاهد بوديم که در آن تيراژ به بيش از يک ميليون و 640 هزار دستگاه رسيد.
به گفته محبي نژاد، پارسال اوج شکوفايي صنعت خودرو بود؛ در اين سال کورسوي اميدي ايجاد شده بود تا به چشم انداز افق 1404 و توليد سه ميليون دستگاه خودرو دست يابيم.
اين مقام صنفي خاطرنشان کرد: بيشترين تطابق با برنامه هاي چشم انداز را در سال 90 شاهد بوديم، همچنين پس از آن مشارکت هاي خارجي به حداکثر خود رسيد و در طراحي، بومي سازي خودروها و ارائه مدل هاي جديد حرکت هايي را شاهد بوديم.
محبي نژاد ادامه داد: در 2 سال اخير افول شديد اين صنعت به دليل تحريم هاي آمريکا و بي تدبيري مفرط داخلي را شاهد بوديم، به طوري که حمله به توليدات داخلي با عباراتي همچون «پرايد کيلويي چند؟»، «ارابه مرگ» و «فرغون» از زبان دولتمردان که به هيچ عنوان پاسخگوي گفته هاي خود نبودند، در عمل توليد خودرو را به کمتر از نصف (حدود 740 هزار دستگاه) کاهش داد.
وي بيان داشت: صنعت قطعه سازي نيز بدترين روزهاي خود را در دوره موج نخست تحريم ها در سال هاي 91 و 92 تجربه کرد که همراه با راه افتادن پويش «نه به خريد خودروي داخلي صفر کيلومتر» بود و شايد بي منطق ترين تصميمات مسئولان سياستگذار در حوزه تنظيم بازار در آن سال ها اتخاذ شد.
** بيشترين واردات خودرو از کره با وجود مشارکت در تحريم ها
دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: کره جنوبي با وجود مشارکت در تحريم ها عليه کشورمان، بيش از 65 درصد خودروهاي وارداتي در سال هاي 92 و 93 از اين کشور انجام شد.
وي ادامه داد: پس از آن، با تغيير دولت و سياست ها، روند توليد خودرو افزايشي شد و با همت قطعه سازان در آن سال ها، از تحريم ها به سلامت عبور کرديم.
محبي نژاد با يادآوري روند افزايش توليد تا سال 96 و بازگشت به کانال توليد يک ميليون و 350 هزار دستگاهي گفت: برنامه سال 97 توليد بيش از يک ميليون و 500 هزار دستگاه خودرو بود که اگر محقق مي شد بتدريج مي توانستيم به دوران اوج سال 90 بازگرديم.
وي يادآور شد: با بازگشت دوباره تحريم هاي آمريکا در ماه هاي گذشته، کاهش شديد توليد خودرو را شاهد بوديم، به طوري که توليد خودرو در 9 ماهه پارسال افتي 31 درصدي را در مقايسه با مدت مشابه پارسال تجربه کرد.
به گفته اين مقام صنفي، تنها در آذرماه 97 در مقايسه با آذرماه پارسال توليد خودرو 72 درصد افت کرد و پس از آن 400 واحد از مجموع حدود يک هزار و 200 قطعه ساز تعطيل يا نيمه تعطيل شده و تعديل 130 هزار نفري و تعليق 150 هزار نفري پرسنل آنها را شاهد بوديم.
** تدابير حمايتي از صنعت قطعه سازي
محبي نژاد خاطرنشان کرد: پس از آن بود که با برگزاري سلسله نشست هايي بين دولتمردان و اعضاي انجمن هاي قطعه سازي، تدابيري براي حمايت از اين صنعت قديمي آغاز شد، اما همخواني نداشتن سرعت عمل در تصميم گيري ها با تحولات محيطي و کفاف ندادن بسته هاي حمايتي پيش بيني شده، از جمله مشکلات تصميم گيري هاي دولت بود.
وي يادآور شد: از آغاز پارسال هرچند توليد خودرو با روندي مناسب آغاز شد و تا مدتي پس از اعلام نرخ 4200 توماني ارز نيز توليد ثبات داشت، اما پس از مدتي شاهد سه نرخي شدن ارز بوديم که افت شديدي را در توليدات خودروسازان رقم زد.
دبير انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: با اين حال، تا مدتي به دليل استفاده از موجودي انبار و جريان داشتن واردات، انحرافي در برنامه مشاهده نشد.
** انتقال بدون ارز
وي به تحريم صنايع نفت، گاز، پتروشيمي و همچنين صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: سه صنعت نخست دولتي اند و به دليل صادرات محور بودند، مازارد ارز دارند، اما تنها بخشي که بطور مستقيم از محل تحريم ها ضربه مي خورد صنعت خودرو است؛ بر اين اساس بايد به اندازه کافي حمايت شود.
محبي نژاد خاطرنشان کرد: اگر گزينه «انتقال بدون ارز» براي قطعه سازان فعال شود، قادر به دور زدن تحريم ها و حل مشکلات صنعت خواهند بود، همچنين به دليل وابستگي 64 صنعت به خودروسازي، اين امر تحرک و رونق در اقتصاد ايجاد خواهد کرد.
وي گفت: نياز صنعت قطعه سازي بين يک تا 2 ميليارد دلار ارز است و مطابق برآوردهاي اين انجمن نمي تواند تاثير خاصي روي قيمت ارز داشته باشد.
به گزارش ايرنا، دسته بندي کالاها به دو بخش کالاهاي مشمول ارز مبادله اي و ارز آزاد که به دليل تحريم ها در آغاز دهه 90 شکل گرفت، سبب شد برخي واردکنندگان ارز مورد نياز خود را براي خريد کالا از بازار آزاد تهيه کنند که به اين شيوه واردات بدون انتقال ارز مي گفتند.
در آن زمان به دليل محدوديت در منابع ارزي و لزوم مديريت آن، دولت تصميم گرفت برخي کالاهاي اساسي و واسطه اي را مشمول ارز مبادله اي کند؛ ارز اين دسته از کالاها از سيستم بانکي تامين مي شد و در مقابل ساير کالاهايي که در اين فهرست جايي نداشتند بايد ارز خود را از خارج سيستم بانکي تامين مي کردند.
پس از اجراي برجام در دي ماه سال 94 و تسهيل برخي مراودات بانکي و مالي، در 16 بهمن ماه پارسال «اسحاق جهانگيري» معاون اول رييس جمهوري در بخشنامه اي واردات بدون انتقال ارز از چهار کشور ترکيه، چين، هند و کره جنوبي را ممنوع اعلام کرد.
نزديک به 2 ماه بعد در شامگاه بيستم فروردين دولت تصميم گرفت نظام ارزي کشور را به شناور مديريت شده تغيير دهد؛ در اين روش که به گفته رئيس جمهوري، اقدامي پيشدستانه براي مقابله با ستيزه جويي آمريکا بود، سياست يکسان سازي ارز با نرخ هر دلار 4200 تومان کليد خورد و صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را از طريق سامانه نيما به داخل منتقل کنند تا در اختيار واردکنندگان قرار گيرد.
پس از اينکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصي کميته خودرو از تخصيص چهار هزار ميليارد تومان به 2 شرکت بزرگ ايران خودرو و سايپا خبر داد، عمليات اجرايي تخصيص اين مبلغ به قطعه سازان در شرکت هاي خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستي که خودروسازان در اختيارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقيم به قطعه سازان پرداخت کنند.
در اين زمينه، قرار شد براي تزريق نقدينگي به خودروسازان با محوريت بانک مرکزي، 11 هزار ميليارد تومان در 2 بخش ريالي و ارزي پرداخت شود که شامل چهار هزار ميليارد تومان و 844 ميليون يورو بود .
اقتصام*3065**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۱۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر

به تازگی کاتالوگ سدان P۹۰ توسط پارس خودرو منتشر شده است و این نشان می دهد که ال ۹۰ ایرانی به زودی به عرضه خواهد رسید.

 فروردین ۱۴۰۲ بود که سایپا از سدان P۹۰ پرده برداشت. این خودرو در ابتدا با نام کادیلا رونمایی شد اما بعد ها با نام پروژه P۹۰ توسعه پیدا کرد. حالا پس از گذشت بیش از یکسال کاتالوگ سدان P۹۰ منتشر شده است و مشخصات رسمی و نهایی این محصول به صورت رسمی به تایید رسیده است.

براساس گزارش آخرین خودرو، این خودرو قرار است در خط تولید پارس خودرو به تولید برسد و به عنوان یکی از محصولات اختصاصی این زیر مجموعه سایپا در کنار سهند عرضه خواهد شد. تولید رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ بعد از اعمال تحریم های شدید در ایران متوقف شد اما به دلیل کیفیت و دوام بالای این خودرو، همچنان بازار خوبی برای آن شاهد هستیم. همین نکته باعث شد تا سایپا تولید نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ یا همان داچیا (Dacia) لوگان را پیش ببرد. البته باید دید کیفیت و عملکرد فنی سدان P۹۰ پارس خودرو نسبت به ال ۹۰ چگونه خواهد بود.

کاتالوگ سدان P۹۰

مشخصات فنی سدان P۹۰

بر اساس کاتالوگ منتشر شده، سدان P۹۰ به پیشرانه ME۱۶ مجهز است. این پیشرانه همان پیشرانه EC۵ گروه PSA است که از زمان قبل از برجام به سایپا رسیده و حالا تولید آن در مگاموتور انجام می شود. علاوه بر سدان P۹۰ قرار است در سایپا شاهین پلاس هم این پیشرانه را داشته باشیم. این پیشرانه کلیتی برابر با پیشرانه TU۵ پلاس دارد اما در برخی جزئیات نظیر بلوک سیلندر با آن موتور متفاوت است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در ال ۹۰ ایرانی توان تولید نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو می رسد. البته احتمالا در آینده نسخه اتوماتی این خودرو با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک DAE را هم خواهیم داشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل پیچشی است. نکته جالب ترمز های این خودرو است که در جلو دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای است!

کابین و امکانات

طراحی کابین سدان P۹۰ الگوهای مشابه با همان تندر ۹۰ را دارد که البته تغییراتی را در برخی جزئیات می بینیم. این سدان در نسخه دنده ای به امکاناتی نظیر فرمان Dکات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوای جلو، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینه ها، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا مجهز است.

شباهت فنی P۹۰ با شاهین پلاس سایپا

قرار است تا شاهین پلاس سایپا و P۹۰ پارس خودرو از یک قوای محرکه و مجموعه انتقال قدرت استفاده کنند. در حال حاضر نمونه نهایی شاهین پلاس اتوماتیک به بازار کشور معرفی شده و قرار است تا پایان تابستان ۱۴۰۳ این سدان سایپایی به بازار بیاید.

دیگر خبرها

  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • (عکس) مقایسه ال۹۰ با نمونه بومی‌سازی شده!
  • جوجه ریزی در واحدهای مرغداری به ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۷۰ قطعه رسید
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کاتالوگ و جزییات ال۹۰ بومی‌سازی منتشر شد +تصویر
  • (عکس) ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!
  • ال۹۰ هم بومی‌سازی شد!/ عکس
  • بزرگترین طرح نوسازی شالیزارهای مازندران درآمل نیمه خرداد تحویل می‌شود