Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- فعالان اقتصادي عقيده دارند مي‌توان با تکيه بر صادرات غير‌نفتي و ارز‌آوري به کشور، از سد تحريم‌ها گذشت؛ البته اگر با خودتحريمي‌ها روبرو نشويم.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، در حالي که انتظار مي‌رفت اقتصاد ايران در سال 97 با توجه به اجراي برجام و افزايش تعاملات جهاني، روزهاي بهتري را نسبت به سال قبل از آن تجربه کند اما نوسانات قيمت ارز در کنار بازگشت تحريم‌هاي آمريکا در ابتداي سال باعث شد تا معادلات اقتصادي به هم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوسانات بازار ارز اگر چه بر همه ارکان اقتصادي سايه انداخت اما مهمترين تاثير آن بر صادرات و واردات بود تا آنجا که واردات با کاهشي 10 ميليارد دلاري همراه شد.
با وجود اين کاهش در واردات اما صادرات با تغيير چنداني همراه نبود. اين خبر در نگاه اول خبري خوبي به نظر مي‌رسد اما مهمترين دليل ثبات ارزش صادرات نه در حفظ سهم ايران در بازارهاي صادراتي بلکه به دليل بالا رفتن نرخ ارز بوده که در کنار افزايش نسبي قيمت محصولات پتروشيمي و ميعانات گازي در جهان، اين ميزان صادرات محقق شده است.
اين در شرايطي است که همواره گران‌شدن ارزهاي خارجي در جهان به معناي بالا رفتن مزيت‌هاي صادراتي براي کشورهاست زيرا مي‌توان با تکيه بر توليدات با مزيت بيشتر و ارزش افزوده بالاتر، ارز بيشتري را به کشور وارد کرد.
البته تحريم‌هاي آمريکا را مي‌توان مهمترين مانع دستيابي ايران به صادرات بالاتر دانست؛ همچنين عدم تويب لوايح پالرمو و تاخير در پيوستن ايران به گروه ويژه اقدام مالي (اف.اي.تي.اف) نيز در اين بين بي تاثير نبوده و باعث اختلال در همکاري بانک‌هاي خارجي با ايرانيان شد.
تعلل اروپا در تدوين و تصويب ساز و کار مالي ارتباط با ايران نيز اجازه نداد صادرات ايران به نقطه مطلوب خود در سال 97 دست پيدا کند. صادراتي که با تکيه بر کالاهاي ايراني مي‌تواند فشار تحريم ها بر اقتصاد را کاهش داده و ايران را در برابر فشارهاي خارجي و نوسانات داخلي ارز مقاوم کند.
** رشد واردات در خدمت جهش صادراتي
«محمد لاهوتي» رئيس کنفدراسيون صادرات ايران در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينکه تمام بخش‌هاي صادراتي ايران مزيت دارد، گفت: شرايط صادراتي را مي‌توانيم بهتر کنيم زيرا تحريم‌ها تنها مربوط به کشور آمريکاست و بقيه کشورها وارد اين تحريم‌ها نشده‌اند.
وي ادامه داد: مي توان مانند گذشته در همه زمينه ها مانند پتروشيمي، صنايع غذايي، کشاورزي و صنعتي رشد توليد و صادرات را داشته باشيم، البته اگر خودتحريمي‌هاي داخلي اجازه دهد.
لاهوتي افزود: در سال 97 با وجود افزايش نرخ ارز که بايد تاثير خود را در افزايش صادرات نشان مي‌داد، به دليل سياست‌گذاري‌ها با مشکلات جدي مواجه شديم.
وي تاکيد کرد: اگر چه با فاصله اي زماني، اما سرانجام دولت پذيرفت که بايد در سياست‌هاي ارزي خود بازنگري کرده و با بخش خصوصي تعامل داشته باشد.
اين فعال اقتصادي با اشاره به اينکه دولت نظرات بخش خصوصي را گرفته و تغييرات نيز در حال انجام است، گفت: اميدواريم رفع موانع ايجاد شده، با سرعت بيشتري انجام شود تا براي سال 98 صادرات و واردات به شرايط عادي گذشته برگردد تا هم صادرات رشد داشته باشد و واردات نيز در خدمت توليد و صادرات بتواند جهش و افزايش صادراتي را در اين سال رقم بزند.
**عراق، شريک سنتي ايران است
وي ادامه داد: اکنون مهمترين بازار براي ايران بازار عراق است؛ زيرا اين کشور شريک سنتي ما در سال‌هاي گذشته بوده و بزرگترين بازار صادراتي ايران نيز به شمار مي‌رود. از سوي ديگر روابط سياسي بسيار گسترده‌اي با اين کشور داريم. بنابراين موضوع تحريم‌ها در اينجا کمتر مي‌تواند خودنمايي کند.
لاهوتي به تصويب اينستکس (ساز و کار مالي اروپا با ايران) اشاره کرد و افزود: شرايط اينستکس هنوز اعلام نشده اما با اجرايي شدن آن، شايد بتواند صادرات به کشورهاي اروپايي را افزايش دهد. با اين حال هدف اصلي ايران براي صادرات، کشورهاي پيراموني مانند عراق و افغانستان و پس از آن کشورهايي مانند چين و اتحاديه اروپا خواهد بود.
به گفته رئيس کنفدراسيون صادرات ايران، سال 98 را نمي‌توان آسان‌تر از سال گذشته دانست اما به نظر مي‌رسد با توجه به سياست‌هاي ارزي که اتفاق افتاده و شرايط تجارت خارجي تا حدي نسبت به گذشته تسهيل شده، امسال موانع کمتري داشته باشيم.
**رقابت‌پذيري کالاهاي ايراني با مديريت حمل و نقل
با اين حال حتي اگر موانع ارزي نيز از سر راه تجارت خارجي ايران برداشته شود، بازهم مشکلات ديگري وجود دارد که مانع از رشد سريع صادرات خواهد شد. مشکلاتي که اگر چه يک پاي آنها در شرايط تحريم است اما مي‌توان با سياست‌گذاري‌هاي درست در داخل کشور، آثار تحريم را به حداقل رساند. از جمله اين مشکلات مي‌توان به بحث حمل و نقل در کشور اشاره کرد.
«فاطمه مقيمي»، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در گفت و گو با ايرنا، با اشاره به اينکه در بخش صادرات يکي از فاکتورهايي که مي‌تواند در قيمت تمام‌شده محصول تاثيرگذار باشد، قيمت حمل و نقل است، گفت: از اين رو اگر مبنا را بر اين اساس بگذاريم که قيمت تمام شده به اندازه معقول و منطقي پايين بيايد و قابليت رقابت شود، مي‌توانيم به افزايش صادرات و فروش کالا اميدوار باشيم.
وي ادامه داد: بنابراين اگر ناوگان مرتبي داشته و سرمايه‌گذاري در آن امکان پذير باشد، مي‌توانيم مديريت قيمت تمام شده را در بحث حمل و نقل داشته باشيم.
به گفته مقيمي، دنيا در بنادر به نسل چهارم رسيده اند اما در ايران همچنان به شکل سنتي رفتار مي‌کنيم اما با ارتقا بنادر مي‌توان رقابت‌پذيري خود را حفظ کنيم؛ زيرا حمل و نقل ترکيبي از ابتدا و تا انتها کل فرآيند جامع مربوط به جا به جايي را شکل مي‌دهد و بر قيمت تمام شده محصولات موثر است.
توجه ايران به تکميل زنجيره توليد تا صادرات و به خدمت گرفتن واردات براي جهش صادراتي مي‌تواند ايران را براي عبور از شرايط سخت اقتصادي ياري کند. در اين ميان البته توجه به بازارهاي صادراتي و البته بر‌داشتن موانع داخلي اهميت به سزايي خواهد داشت.
بيش از هر زماني براي خنثي‌کردن جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران، همگرايي در کشور اهميت پيدا کرده است اما بهانه‌جويي‌ها و دلواپسي‌هايي که بر سر تصويب هر موضوعي به گوش مي‌رسد نه تنها کمکي به رفع اين موانع نمي‌کند بلکه مي‌تواند باعث فرار سرمايه‌ها و مشتريان از کشور شود.
اقتصام**4018**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آصف مهدوی دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو گفت: ایران در زمینه تولید تجهیزات پزشکی توانمند است و ۱۷۰۰ تولید کننده تجهیزات پزشکی در ایران مشغول فعالیت هستند از این رو ایران می تواند این محصولات را به کشور‌های حوزه آفریقایی صادر کند.

دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو درباره صادرات تجهیزات پزشکی ایران به دیگر کشورها  افزود: هم اکنون تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی ایران به کشور‌های مختلفی در منطقه خاورمیانه، آسیا  حتی اروپا صادر می‌شود و امکان همکاری در حوزه  تنظیم گری برای تسهیل صادرات ملزومات پزشکی به آفریقا نیز مهیاست.

آصف مهدوی گفت: تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در حوزه انتقال فن آوری ساخت تجهیزات و همچنین تأمین کمبود‌های این حوزه به کشور‌های آفریقایی کمک کنند.

دیگر خبرها

  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • ایران امنیت انرژی بالایی دارد اگر مصرف‌کننده بگذارد
  • صادرات دومین محموله ریلی افغانستان به ترکیه
  • صادرات غیرنفتی استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • غرفه استان کرمان جزء برترین‌های نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴