Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مگر می شود فصل بهار از راه برسد و دلت برای خواندن شعر آن هم شعر عاشقانه تنگ نشود.

آن هم نه هر عاشقانه ای. شعر عاشقانه‌ای که از ذهن محمد علی بهمنی جاری می‌شود حال و هوایی بهمنی وار دارد. مانند بهمن سرازیر می‌شود و بر جان آدمی می‌نشیند. یکی از مجموعه‌های شعر این شاعر، «من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» است

محمد علی بهمنی در مقدمه کتابش می‌گوید: «من به خوانش دیگران از شعرم، با دقت گوش سپاری می‌کنم و گاه خود نیز غزل‌هایم را با طنین خوانش آن‌ها می‌خوانم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین کافی است که فکر کنم [شاید]دیگران نیز دوست داشته باشند، طنین نوشتاری خوانشم را بدانند. در این مجموعه [با پوزش از دلبستگان ریخت‌نویسی سنتی غزل]شکل خوانشی خودم را در تعدادی از غزل‌های بیشتر گفتمانی ترسیم کرده‌ام. با این اشاره لازم که این گونه نویسی را اول بار، زنده‌نام منوچهر نیستانی سرمشق غزل امروز کرد.»

بهمنی در این جملات چرائی تغییر شکل سطربندی سنتی غزلش را در برخی از اشعار این مجموعه اش توضیح می‌دهد و می‌گوید: در این ساختار شکنی وام دار زنده یاد منوچهر نیستانی است. در یکی از غزل‌های این کتاب می‌خوانیم:

باور کنید حال و هوایم مساعد است
این شایعات شیوه برخی جراید است

‏یک صبح تیتر می‌شوم: این شخص... [بگذریم]‏یک عصر: خوانده اید... وَ تکرار زاید است

من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم
‏باور نمی‌کنید، همین شعر، شاهد است‏

من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم درست ۳۸ سال پس از انتشار اولین مجموعه شعرش در انتشارات فصل پنجم منتشر شد. این کتاب بیست و هشت غزل این شاعر را دربرمی گیرد. مضمون شعرهایش در این کتاب عاشقانه و اجتماعی است. بهمنی در این کتابش مخاطبانش را غافلگیر می‌کند او با دیگرگونه نوشتن و تغییر شکل سطربندی سنتی غزل در برخی اشعار این مجموعه اش مخاطب را غافلگیر می‌کند. از مشخصه‌های شعر بهمنی در مجموعه شعر من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم این است که او در این مجموعه شعرش از پیری، کهنسالی و المان‌های مرتبط با این دوره از زندگی انسان سخن می‌گویداز جمله در این مصراع‌ها به این موضوع اشاره می‌کند:

ماتِ تصویر مات خود هستم
این چروکیده / من، نه! / شب نامه است
این خطوط شبیه من حتی
‏دیدن و خواندنش خطر دارد‏

شاید بهمنی با بیان کهنسالی در شعرش می‌خواهد بگوید او در خویش تامل می‌کند به مسیری که پیموده است و آنچه اکنون وجود دارد می‌اندیشداین اندیشه یا با حسرت گذشته همراه است یا هر موضوع دیگری حضور شاعر در این دوره از زندگی اش او را به اندیشه‌ای عمیق و جستجو در خویش وادار می‌کند.

از دیگر مولفه‌های کتاب من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم حضور محمدعلی بهمنی به عنوان شاعر در شعرهاست اشاره‌هایی گاه مستقیم گاه غیرمستقیم به فرآیند سرودن شعر می‌کند. «شعر»، «شاعر»، «غزل» و... خود واژه‌هایی هستند که بار‌ها در اشعار حضور می‌یابند و شعر و سرودنش به موضوع شعر تبدیل می‌شود

در کتاب «من زنده ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» می‌خوانیم:

مرا ببر به "منم" آن منی که خالق آنی
همان منی که غزل خوب می‌سرودزمانی

رسیده ام به خودم مثل سایه ام که ندارد
به جز نشانی من در ضمیرخویش نشانی

میان "من" و" خودم" یک هبوط فاصله دارم
به بعد پیری و گم گشته‌ای به نام جوانی

رسیده ام به صف جسم‌های جان شده -حیفا
-که جسم جان شده را نیست شورخانه تکانی

به خود رسیدن هم، نوعی توقف است وسوال
چرا به پاخ من لال مانده اند معانی؟

به من رسیدنم- اما:رسیدنی ات که تنها
تومی توانی و بایدمرا به من برسانی
(صفحه ۲۲)

با معجزة خواب هم این پیر زمانی است
از این همه گل، رایحه‌ای نیز نچیده

شاید که بخندی به من و باورم ـ، اما ‏وقتی که غروبم من و وقتی تو سپیده
(صفحه ۳۸)

عکس من است ـ. این عکس ـ. عکاس کم هنر نیست
‏حتی منِ من از من، این گونه با خبر نیست

عکاس در یقینش یک چهره آفریده ست
‏ـ شکل منی که در من دیگر از او اثر نیست
(صفحه ۲۷)

دل خوشم با غزلی تازه، همینم کافی است
تو مرا باز رساندی به یقینم کافی است ‏

قانعم بیشتراز این چه بخواهم ازتو
گاه گاهی که کنارت بنشینم کافی ت.
گله‌ای نیست من وفاصله‌ها همزادیم
گاهی ازدورتورا خوب ببینم کافی ست

(صفحه ۳۴)

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات معرفی کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: این کنگره با موضوع شعر فارسی و در بخش اصلی خلیج همیشه فارس، بخش ویژه بانوان و مادران سرافراز خلیج فارس و بخش آزاد برگزار شد.

علیرضا سیدآبادی افزود: خلق آثار بدیع و ماندگار در موضوعات ملی و عقیدتی، بزرگداشت یاد و نام خلیج همیشه فارس، بیان قدر و منزلت بانوان و مادران پاکدامن مناطق خلیج فارس و تبیین مسئله هویتی خلیج فارس برای ایران اسلامی اهداف این کنگره بود.

 وی تصریح کرد: آیین پایانی ششمین کنگر ه ملی شعر خلیج فارس با حضور جمعی از شاعران سراسر کشور و مسئولان استانی در شهرستان هندیجان، اسکله بحرکان، در خلیج فارس برگزار شد.

دیگر خبرها

  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • تبریک عاشقانه به مناسبت تولد بهرام رادان + عکس
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • رابطه عاشقانه به خون کشیده شد / قتل هولناک زن جوان با ضربات چاقو
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • رابطه عاشقانه در خیابان گاندی به خون کشیده شد/ قاتل اعتراف کرد
  • رابطه عاشقانه درخیابان گاندی با ۲۰ ضربه چاقو به خون کشیده شد
  • عکس | عاشقانه ریما رامین‌فر با همسررش امیر جعفری
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!