Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره توزیع اقلام دارویی در مناطق سیل‌زده گفت: در حال حاضر هیچ کمبود دارویی و تجهیزات پزشکی و اقلام ضروری پزشکی در هیچ یک از مناطق سیل‌زده کشور وجود ندارد و هیچ‌یک از بیمارستان‌ها در این مناطق از سرویس خارج نشده‌اند.

وی با بیان اینکه توزیع اقلام دارویی در محلی غیر از مراکز درمانی در این شرایط قابل قبول نیست، ادامه داد: اقدامات ضربتی که توسط بهداشت محیط در مناطق سیل‌زده انجام شده و به صورت مستمر و مداوم این نظارت‌ها ادامه داد تاکنون گزارشی مبنی بر بروز هیچ‌کدام از بیماری‌های اپیدمی که امکان شیوع آن در این شرایط وجود دارد، نداشتیم و با همکاری مردم مناطق سیل‌زده و رعایت نکات بهداشتی که تذکر داده می‌شود ان‌شاءالله موردی مبنی بر شیوع بیماری‌های عفونی در این مناطق در روزهای آینده نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از 3 هزار تیم سیار بهداشت محیط در سراسر کشور از جمله در 24 استان درگیر سیل و به‌طور اخص در استان‌هایی که صدمات و خسارت بیشتری از سیل دیده بودند مستقر کرده‌ایم. این تیم‌ها در مواردی که نیاز باشد واکسیناسیون را انجام خواهند داد. همچنین این تیم‌ها نظارت کاملی بر آب آشامیدنی در این مناطق سیل‌زده دارند و کلرزنی به‌صورت مستمر انجام می‌شود و بر این کلرزنی‌ها نظارت می‌شود و روزانه 500 نمونه از آب آشامیدنی در این مناطق آزمایش می‌شود تا میزان کلر باقی‌مانده در آب مشخص شود.

جهانپور خاطرنشان کرد: با کنترل خوبی که در حوزه بهداشت وجود داشت و ورود تیم‌های ضربتی تاکنون مشکلی در این مناطق نداشتیم و امیدوارم روزهای بعد نیز با مشکل مواجه نشویم. به هیچ‌وجه هموطنان نباید از آب‌های با منشأ ناشناخته استفاده کنند و در صورت دسترس باید از آب آشامیدنی بسته‌بندی شده یا آب‌آشامیدنی که توسط همکاران ما در شهرها و روستاها تایید شده استفاده کنند. منابع آب‌شرب تحت کنترل هستند و ما انتظار داریم اپیدمی بیماری‌های گوارشی را در این مناطق شاهد نباشیم.

وی با اشاره به امدادرسانی به مصدومان نیز گفت: همکاران ما در اورژانس به صورت از جان گذشته خدمات ارائه داده‌اند و اورژانس هوایی در مناطق درگیر سیل به‌صورت مداوم بیماران و مادران باردار پر خطر را منتقل کرده‌اند.

جهانپور درباره وضعیت بیمارستان‌های شهرهای پلدختر و معمولان هم متذکر شد: برخی مراکز بهداشتی و درمانی ما در روستاها دچار آب‌گرفتگی شده‌اند اما مکان‌هایی برای ارائه خدمات مستمر پزشکی ارائه شده و هیچ بیمارستانی در این مناطق از سرویس خارج نشده و ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی نیز فراتر از نیاز استان و برآوردها تامین شده و موجود است.

وی درباره احداث بیمارستان صحرایی نیز گفت: ما هیچ بیمارستان صحرایی به‌عنوان وزارت‌بهداشت ایجاد نکرده‌ایم. البته با توجه به اینکه هیچ بیمارستانی تخریب نشده درباره احداث بیمارستان صحرایی نیز احساس نیازی نشده است. البته نیروهای مسلح ممکن است مبادرت به برقراری بیمارستان صحرایی کرده‌اند که مبادرت به ارائه سرویس نیز خواهند کرد.

جهانپور با بیان اینکه موضوع سیل از موضوع زلزله کاملا متفاوت است، تصریح کرد: نباید موضوعات زلزله را به سیل تعمیم داد چراکه این دو کاملا از هم متفاوت هستند و نباید تصور کرد مراقبت‌ها و نکات بهداشتی درمانی آنها بسیار متفاوت است. ما در حوادث سیل مصدومان حاد مانند زلزله را نداریم اما مراقبت‌های بهداشتی پس از سیل به مراتب مهمتر است و برای این مورد در وزارت‌بهداشت برنامه مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه را داریم و اقدامات بهداشتی و درمانی در تمام استان‌های سیل‌زده در حال انجام است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی

آفتاب‌‌نیوز :

در گذشته از خردشدۀ گیاه برگ بو، برای جلوگیری از بروز عفونت­های موضعی و درمان آن‌ها استفاده می­شد. استفاده از روغن برگ بو به عنوان نگهدارندۀ مواد غذایی کارآمد گزارش کردند. درحال حاضر از روغن برگِ بو به عنوان مادۀ نگه دارنده وادویه در صنایع غذایی ازجمله تهیۀ ترشی و خیارشوراستفاده می­شود. برگِبو گیاهی اروماتیکی است که از زمان‌های قدیم به عنوان ادویه در غذا‌های مدیترانه‌ای و جز دارو‌های سنتی برای درمان چندین بیماری عفونی استفاده می‌شد.

چندین مطالعه در مورد تأثیر عصارۀ گیاه برگِ بو بر باکتری­های مختلف انجام شده است. نتایج نشان دهندۀاثر ضدباکتریال عصاره بر باکتری‌های استافیلوکوک اورئوس، اشرشیاکلی و سودوموناس ائروژینوژا بو که بالاترین فعالیت ضدباکتریایی عصارۀ گیاه برگ بو بر باکتری استافیلوکوک اورئوس است. با توجه به تأثیر بیشتر عصاره­ الکلی برگِ بو بر باکتری گرم مثبت می­توان مشخص کرد که نتیجه تاثیر ترکیبات فنولی باعث ایجاد اختلال در دیواره سلولی این نوع باکتری‌ها می‌شود؛ و باکتری‌های گرم منفی به دلیل ماهیت غشا سلولی که به علت داشتن لیپوپلی ساکارید مانع تجمع ترکیبات و عصاره‌های گیاهی در غشای سلولی شده و در نتیجه نفوذ کمتری دارند.

دراین بین، نتایج ضدباکتریال عصاره‌های منطقۀ‌های مختلف نشان داد فعالیت ضدباکتریایی این گیاه تحت تأثیر عواملی همچون میزان مواد غذایی موجود در خاک، شرایط اقلیمی منطقه، بارندگی، ارتفاع و دماست.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه