Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:57:57 GMT

شوق‌ها و سوگ‌های هنرهای تجسمی در سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۵۹۷۲

شوق‌ها و سوگ‌های هنرهای تجسمی در سالی که گذشت

تهران-ایرنا- هنرهای تجسمی در سالی که گذشت اشک‌های شوق و سوگ کم ندید از جوانان جویای نامی که با تندیس جوایز در بالای سر فریاد شادی کشیدند و اشک و اندوه در بدرقه پیشکسوتان صاحب نامی که در خانه ابدی آرام گرفتند.

بهار آغازی است که بر تجربه زمستان می نشیند و همین امر بهانه ای برای نگریستن به گذشته است تا بر اساس همین سنت نگاهی بیاندازیم به رویدادهای هنرهای تجسمی در سالی که گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هنرمندان جوان دهه چهل که با به دست آوردن خورشید هنر روشنایی بخش هنر معاصر ایران شدند دوره سالمندی خود را تجربه می کنند و همین گذر زمان سبب می شود که هر سال با داغ برخی از این بزرگان سردی زمستان را به پایان رسانیم.
سال گذشته یکی از سال های سخت خانواده هنر ایران بود که کوچ 120 شخصیت رشته های مختلف هنری و ادبی را دید و سهم هنرهای تجسمی از این رنج 23 نفر بود؛ از پدرعکاسی مدرن تا مادر مجسمه سازی مدرن ایران از جمله این دست رفتگان بودند.
هنرهای تجسمی در روزهای آغازین بهار سال گذشته با درگذشت «محمد ابراهیم جعفری» نقاش سیاه پوش شد و با سفر ابدی «لیلیت تریان»مجسمه ساز در روزهای پایانی زمستان سوگوار ماند.
«عباس عطار» عکاس مستند و خبری که وی را بزرگترین راوی تصویری تاریخ ایران و جهان می نامند در کنار «محسن وزیری‌مقدم» طراح، نقاش و مجسمه‌ساز و از افراد موثر در جنبش نوگرایی در نقاشی معاصر ایران، «صادق صندوقی» نقاش کتاب های درسی و نوستالوژیک های تصویری دهه 60، «هادی شفائیه» پدر عکاسی مدرن ایران و از اولین اساتید رشته عکاسی، «احمدرضا دالوند» گرافیست مطبوعاتی، «رضا امیر یاراحمدی» مجسمه ساز و عضو موسس انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، «حسن حاجی‌نوری» مجسمه ساز و خالق سرستون تخت جمشید در شهر بوینس آیرس آرژانتین در کنار «شیرین علی‌آبادی» عکاس موفق در حراج های بین المللی» تعداد دیگری از این هنرمندان بودند.
هنرهای تجسمی آموخته است که در سوگواری بزرگان خود از رویش جوانان غافل نماند و با برگزاری رویدادهای هنری همچون جشنواره‌ها، مسابقات، نمایشگاه‌ها و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری، چراغ این خانه را روشن نگاه دارد.

*معارفه مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد
مجید ملانوروزی در تیرماه سال گذشته پس از پنج سال صندلی ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد را ترک کرد و در مراسمی با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت ارشاد، هادی مظفری به جای او نشست.

*تغییرات در فرهنگستان هنر
علی معلم دامغانی، شهریور ماه سال گذشته پس از 9 سال ریاست فرهنگستان هنر کنار گذاشته شد و علیرضا اسماعیلی به عنوان سرپرست در این فرهنگستان شروع به کار کرد. فعال کردن گروه‌های تخصصی این فرهنگستان و همچنین بازگشایی رواق این فرهنگستان که فرصت حضور شهروندان در این مکان را فراهم کرد از مهم‌ترین اقدامات سال گذشته او بوده است.

*دانشگاه فرشچیان تاسیس شد
تاسیس دانشگاه هنرهای ایرانی – اسلامی از طرح های کمیسیون هنر و معماری است که پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شد. مراسم افتتاح این دانشگاه مهر ماه با حضور استاد محمود فرشچیان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
محمود فرشچیان نقاش معاصر ایرانی، بنیانگذار مکتبی به نام خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است.

*همکاری معاونت هنری با دانشگاه هنر
معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر به منظور ایجاد و گسترش زمینه‌های همکاری‌های مشترک فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی و ارائه خدمات اجرایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

*بازگشت مجله تندیس به دکه روزنامه فروشی
مدیر مسئول مجله تندیس در شهریور ماه از بازگشت این مجله هنری به دکه‌های مطبوعاتی کشور خبر داد و گفت: از شماره جدید تمرکز بیشتری بر وقایع داخلی خواهیم داشت و بخش‌های جدیدی نظیر خوشنویسی و تقویم هنرهای تجسمی به مجله افزوده خواهد شد.

*انتشار کتاب هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی تهران
کتاب هفتمین بینال مجسمه سازی تهران با کیفیت قابل قبول منتشر شد. این کتاب، سند معتبری برای آیندگان است تا بدانند در این دوره تاریخی مجسمه‌سازی در ایران چه وضعیتی داشته است.

*«هنرهای تبسمی» منتشر شد
کتاب «هنرهای تبسمی» شامل نقاشی‌، طرحی‌ و کاریکاتورهای کامبیز درم بخش با موضوع هنر و گالری‌گردی آخرین کتاب کاریکاتورها و طرح‌های کامبیز درم‌بخش است که در نشر گویا رونمایی شد.

*رونمایی از تعرفه تعرفه تولید و فروش عکس‌های مطبوعاتی
تعرفه تولید و فروش عکس‌های مطبوعاتی یکی از ضرورت های بر زمین مانده‌ای بود که در بیست و دوم اسفند ماه توسط انجمن عکاسان مطبوعاتی رونمایی شد.
این تعرفه در سال‌های اخیر با افزایش عکاسان حق التصویر به یکی از مهمترین دغدغه های جامعه عکاسی مطبوعاتی ایران تبدیل شده بود. نبود سند جامع با پشتوانه نهادی تخصصی، سبب شده است برخی رسانه ها با نگاه های سلیقه ای حقوق مادی و معنوی عکاسان را نادیده بگیرند.

**نمایشگاه و جشنواره‌ها

*یازدهمین جشنواره تجسمی فجر
یازدهمین جشنواره تجسمی فجر به دبیری ابراهیم حقیقی تغییرات زیادی را تجربه کرد که بخشی از این تغییرات بنا بر ضرورت‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب ایران بود.
نمایشگاه «پلاک 40»، اجرای بخش «سینمای تجسمی»، نمایشگاه «عکس روزهای انقلاب»، بخش «چهارسوی هنر»، ‌دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی با عنوان «نمایه چهل»، نمایشگاهی از آثار محفوظ در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «چهل نمایشگاه، چهل شهر»، بخش ‌نمایشگاه طراحی با عنوان «طراحی به مثابه نقد» در کنار نشست‌های ‌تخصصی و پژوهشی جشنواره با عنوان «کجا ایستاده‌ایم» با حضور منتقدان و پژوهشگران به عنوان برخی از برنامه های جدید این رویداد بود.

*جشنواره هنر مقاومت
پنجمین جشنواره «هنر مقاومت» با دبیری مسعود نجابتی و به همت گروه هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح در 10 بخش «پوستر»، «تبلیغات شهری»، «کارتون و کاریکاتور»، «تصویرسازی»، «طراحی صنعتی»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «گرافیک متحرک»، «نقاشی دیجیتال»، «عکس» و بخش ویژه «علمی ـ پژوهشی» دی و بهمن امسال برگزار شد.

*جشنواره روز جهانی قدس
جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز جهانی قدس، که در سال 1393 همزمان با هجوم رژیم صهیونیستی به غزه با دو موضوع روز قدس و گروه‌های تکفیری برگزار شده بود، امسال در دومین دوره خود به جنایت جدید آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس شریف و نامشروع بودن این تصمیم توجه کرد تا با زبان هنر، افکار جهانی را در مورد این موضوع به تصویر بکشد.
بر اساس اعلام نتایج در مراسم اهدای جوایز این جشنواره «جیتت کازتان» از کشور اندونزی موفق به دریافت جایزه اول و «اکبر تراب پور» و «سجاد رافعی» از تهران به ترتیب نفرات دوم و سوم شدند و در آخر از «عبدالقانع هدوده » از مراکش به همراه علی شعبانی از ایران شایسته تقدیر شناخته شدند.

*طرح‌های عاشورایی بر روی لباس
مد و لباس در کشور به عنوان یکی از مباحثی است که همواره در حوزه فرهنگ و مفاهیم اسلامی با چالش های متفاوتی روبرو بوده است.
کارگروه مد و لباس کشور 50 طرح برتر پوشاک عاشورایی با الهام‌گیری از مفاهیم بلند اشعار عاشورایی طرح‌ها‌یی با محور این واقعه مذهبی و تاریخی خلق و به تولید‌کنندگان پوشاک کشور عرضه کرد تا هر تولید‌کننده‌ای بالاترین تعداد تولید را برای هر طرح پیشنهاد کند، طرح را از آن خود کند.

*10 روز با عکاسان
هفتمین همایش «10 روز با عکاسان ایران» که مهمترین پدیده سالانه عکاسی ایران است با حضور عکاسان و هنرمندانِ جوان و پیشکسوت در خانه هنرمندان ایران به مدت 10 روز برگزار شد. کارگاه های آموزشی، پنل های تخصصی و برگزاری نمایشگاه انجمن های فعال در حوزه عکس بخشی از این رویداد بود.

*نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی تعطیل شد
نمایشگاه نقاشی «تهمینه میلانی» فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و نقاش ایرانی در پی اعتراض هنرمندان و کارشناسان هنری نسبت به قیمت بالای این آثار و مطرح شدن ادعای کپی شدن از کارهای معروف خارجی و داخلی، تعطیل شد.
اعتراض ها از همان روز افتتاحیه در شبکه های اجتماعی بالا گرفت و چند هنرمند جوان مقابل در ورودی گالری ایوان، تعدادی از کارهای هنری استادان شاخص تجسمی همچون محسن وزیری مقدم و بهمن محصص را در دست داشتند و در یک حرکت اعتراضی از مردم نام خالق این آثار را می پرسیدند و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند.

*عکاسان ایرانی نامزد دریافت جایزه عکس مطبوعاتی جهان
نام «عنایت اسدی» و «‌فروغ علایی» ‌در بین نامزدهای اعلام‌شده مسابقات «ورلد پرس فوتو» 2019 قرار گرفت.
اسدی که دو پناهنده افغان را در انتظار برای انتقال از مرز شرقی عراق به تصویر کشده است در حوزه تک‌عکس مسائل روز و همچنین علایی با موضوع حضور زنان در ورزشگاه در بخش مجموعه عکس داستان ورزشی به عنوان نامزدهای این بخش اعلام شدند.

*خوشنویسان دوره قاجار
نمایشگاه آثار خوشنویسان دوره قاجار با عنوان «بر چکاد قلم» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور غلامرضا امیرخانی (استاد خوشنویسی) و اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی افتتاح شد.

*غیبت بانک حامی مالی جشنواره «هنر برای صلح»
حامی مالی ششمین جشنواره «هنر برای صلح» که به گفته دبیر این جشنواره سه روز قبل از نشست خبری دیگر پاسخ تلفن ها را نداد با مشکلات فراوان برگزار شد.
ششمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» با موضوع محیط زیست و با حضور هنرمندانی از ایران و 31 کشور جهان شهریورماه، بدون حضور بانکی که قرار بود حامی مالی باشد، در گالری پردیس ملت افتتاح شد.

* هنرمندان افغانستانی ساکن ایران
«قلم‌های‌های لاجورد» عنوان نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته مهاجر افغانستان در شاخه‌های گوناگون هنری از جمله نقاشی، خطاطی، تذهیب، آبرنگ و نگارگری است که به همت کمیسیون ملی یونسکو در تهران و همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شده است.

*نمایش آثار بزرگان خوشنویسی
نمایشگاه خوشنویسی «دستخط» حدود 70 اثر از غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی و مجتبی ملک‎زاده بزرگان خوشنویسی ایران را در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشت.

* نمایشگاه عکس «world press photo» در ایران
نمایشگاه منتخب عکسهای مطبوعاتی جهان «world press photo» از تصاویر سالهای 2106، 2107 و 2018 یکی از نمایشگاه های مهم در حوزه عکاسی خبری بود که تقریبا پس از بیست سال در ایران نمایش داده شد.
141 عکس برگزیده مطبوعاتی جهان «world press photo» در بخش های اخبار لحظه ای، مسائل معاصر، پرتره، زندگی روزمره، ورزش و طبیعت در فرهنگسرای نیاوران به نمایش در آمد.
ورلد پرس فوتو یک بنیاد غیر انتفاعی است که در سال 1955 با شعار «صحت، تنوع و شفافیت» راه‌اندازی شد و با تمرکز بر عکس خبری و چندرسانه ای به‌ دنبال گسترش توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است.

*بزرگداشت «بهرام محمدی فر» عکاس جنگ
بزرگداشت «بهرام محمدی فر» عکاس جنگ و دفاع مقدس در اختتامیه سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
محمدی فرد بیشتر عمر حرفه‌ای خود را در جبهه ها گذراند و دو سال ابتدای جنگ را بیشتر همراه با دکتر مصطفی چمران در ستاد جنگ های نامنظم گذراند. وی در عملیات خیبر دچار موج گرفتگی و چندین بار هم مجروح شیمیایی شد. همچنین در حادثه طبس از اولین عکاسان حاضر در صحنه بود و در جنگ سی و سه روزه لبنان هم به عنوان عکاس حضور داشت.

* پرواز با بال شکسته
نگار قربانی که در در سال 1393 زمانی که 24 سال سن داشت به دلیل سانحه پرتاب ترن هوایی پارک ارم ، قطع نخاع شد. نمایشگاه نقاشی وی با عنوان «چیزی غیر از این» در محل پلتفرم داربست واقع در گالری محسن مورد استقبال هنردوستان و هنرمندان عرصه های مختلف قرار گرفت.
فراهنگ** 9031** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تجسمي گزارش سالانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۵۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیدعباس هاشمی‌منش رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع انتخاباتی فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی با حضور سید محمد شروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی در سالن اجتماعات کمیته ملی المپیک برگزار شد.

در این مجمع سیدمناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز حضور دارد.

حجت جوانمردی، رضا شهرانی، سیدمجتبی شیرزادی، سید عباس‌ هاشمی‌منش و محمد نوحی به عنوان کاندیدا معرفی شده بودند که با انصراف حجت جوانمردی، رضا شهرانی و محمد نوحی، رقابت بین سید مجتبی شیرزادی و سیدعباس هاشمی‌منش ادامه پیدا کرد.

در پایان رای گیری از اعضای مجمع؛ سیدعباس هاشمی‌منش با کسب ۳۶ رای از از مجموع ۴۸ رای اعضای مجمع، به عنوان رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی انتخاب شد.

کد خبر 6093935

دیگر خبرها

  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تمرینات یاسین چوکو، بادیگارد لیونل مسی و متخصص هنرهای رزمی و دفاع شخصی / فیلم
  • رئیس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی مشخص شد
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • هاشمی‌منش رئیس جدید کونگ‌فو و هنرهای رزمی
  • هاشمی‌منش رئیس جدید فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی شد
  • سیدعباس هاشمی‌منش رییس فدراسیون کونگ‌فو و هنرهای رزمی شد
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد
  • خوزستان میزبان ‌جشنواره‌ هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود