Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@19:03:05 GMT

یخدان میرفتاح، اولین پروژه مرمتی سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۶۷۵۶

یخدان میرفتاح، اولین پروژه مرمتی سال ۹۸

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در جریان بازدید از یخدان میرفتاح در ملایر افزود: این بنای تاریخی جزو بنا‌های خشتی و مربوط اوسط دوره قاجاریه بوده و به دلیل بافت بنا و نیز حجم گسترده بارندگی‌ها ظرف مدت ۷۲ ساعت باعث شد تا متاسفانه بخشی از این بنا به خصوص در بخش گنبد خسارت ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در سال گذشته تنها کف و ورودی این بنا مرمت شده بود، اظهار کرد: جداره اصلی بنا کاملا سالم و نیازی به مرمت نداشت و دلیل خسارت دیدن بنا، تنها به دلیل شدت و میزان بارش‌ها بود که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

مالمیر بیان داشت: به دلیل محوطه‌سازی مجموعه، این بنا در ایام نوروز بازدید کننده نداشته و خوشبختانه خسارت وارده به آن هیچ گونه آسیب جانی در پی نداشت.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از اتمام مطالعات و تهیه طرح، عملیات مرمت بنا آغاز خواهد شد، گفت: بنا‌های تاریخی در طول زمان همواره مورد تهدید اتفاقات طبیعی بوده‌اند و بسیاری از این بنا‌ها در اثر بلا‌های طبیعی خسارت دیده‌اند که مجددا و براساس نظر کارشناسان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته‌اند.

وی توجه به مصالح به‌کار رفته، حفظ هویت اصلی بنا، مقاوم سازی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان حوزه مرمت و باستان‌شناسی را از مهم‌ترین نکاتی برشمرد که در مرمت یخدان میرفتاح مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/د.ا

مرمت بنای تاریخی ملایر در سال ۹۸

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۶۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم

ایسنا/فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی نقش رستم خبر داد.

علیرضا عسکری چاوردی امشب، ۱۴ اردیبهشت‌ ماه گفت: در اثر بارندگی های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب گرفتگی شد و در پی  آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

وی افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه  بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است گفت: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بیان کرد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب‌گرفتگی و فرونشست‌های متعددی در محوطه باستانی نقش رستم
  • استقرار گروه‌های پایش و مرمت در نقش رستم
  • ترمیم خط انتقال آب ۲۰۰ خانوار روستای دشت اکبر دهلران
  • سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد
  • مرمت سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک
  • عوارض آزادراه تهران-شمال در اختیار محیط زیست
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • احیا و مرمت قنات مدوئیه
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود