Web Analytics Made Easy - Statcounter

متن گفتگو تفصیلی «احمد مازنی»، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در با خبرنگار خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

طرح گفتگوی ملی در چه مرحله ای است و با چه کسانی تا به امروز دیدار داشتید؟

خوشبختانه طرح گفت‌وگوی ملی خوب پیش می‌رود و فراتر از انتظار مورد استقبال قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی تأثیر گذار در جریان‌های مختلف از این طرح استقبال  کردند اما همچنان ما تا رسیدن به یک گفتگو در سطح ملی راه طولانی در  پیش داریم. الان نشست‌هایی بین شخصیت‌هایی که معتمد مردم و نظام هستند از جناح‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به طور منظم خارج از مجلس برگزار می‌شود. در مجلس هم یک جمعی از طیف‌های مختلف تشکیل شده که این جمع هم تاکنون جلساتی داشته و به سمت قوام در مجلس پیش می‌رود. امیدواریم در ادامه  و تا پایان مجلس دهم شاهد موفقیت‌های بیشتر در این طرح باشیم.

مهم‌ترین برنامه کمیسیون فرهنگی مجلس برای سال  آینده چیست؟

ما از خرداد سال 97 که اجلاس سوم کمیسیون فرهنگی برگزار شد و همکاران، بنده را به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب کردند، روی اولویت‌های کمیسیون کار کردیم. جزوه‌ای تحت عنوان اولویت‌های کمیسیون فرهنگی منتشر کردیم، اسناد بالادستی را در آن گنجاندیم و یکسری راهبردهایی برای کمیسیون تعریف کردیم و در ادامه جزوه اولویت‌های قانون‌گذاری و الویت‌های نظارتی را پیش بینی کردیم. من آن اندازه که حضور ذهن دارم یکی از اولویت‌های ما طرح اداره، نظارت و خط مشی صدا و سیماست که کمیسیون تصویب کرده و در دستور کار صحن قرار دارد. ما پیگیری می‌کنیم این طرح در صحن تصویب شود. لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان که در کمیسیون تصویب شده و در دستور کار صحن بوده که پیگیری ما را می‌طلبد. طرح مهمی که الان در دستور کار  کمیسیون است طرح تجمع و تعالی خانواده است که بخش‌هایی از آن در کمیسیون تصویب شده و ادامه آن قاعدتا در سال 1398 باید در اولویت باشد که به نتیجه برسیم.

اولویت‌های دیگری هم هست که بخشی از این اولویت‌ها به نظارت مربوط می‌شود. مهم‌ترین وجه نظارت ما پیگیری مصوباتی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و زمین مانده و اجرا نشده است، مثل نقشه مهندسی فرهنگی کشور و همچنین پیگیری طرح‌هایی که اقتصادی و اجتماعی است و حتما باید رویکرد فرهنگی این طرح‌ها محقق شود. اینها جزو مواردی است که در اولویت قرار دارد ولی آن جزوه اولویت‌های بیشتری را مطرح کرده که باید دنبال کنیم. چند افق جدید در کمیسیون فرهنگی باید باز شود که اینها را هم در سال 97 تأسیس کردیم و در 98 و ادامه مجلس دهم باید این کارها در کمیسیون دنبال شود. یکی بحث دیپلماسی فرهنگی است؛ ما در سطح بین‌الملل، دیپلماسی فرهنگی‌‌مان قوی نیست به همین جهت چهره ایران و مردم ایران در شأن کشورمان نیست. کمیته دیپلماسی فرهنگی تشکیل دادیم و با حضور آقای دکتر ظریف در کمیسیون فرهنگی این بحث را شروع کردیم. امیدوارم آقای دکتر ظریف هر جا هستند در این کار به ما کمک کنند که ما حتما دیپلماسی فرهنگی را پیش ببریم. یکی هم بحث اصلاح ساختار دستگاه‌های فرهنگی و موازی‌کاری در این دستگاه‌هاست و کمیته‌ای هم در این زمینه تشکیل شده که یکی از همکاران مسئول این کار است. یکی هم بحث مربوط به اقتصاد فرهنگ است که این هم در دستور کار ما قرار گرفته و نیاز دارد که پیگیری شود. ما در حوزه فرهنگ می‌‌توانیم در کشور درآمد تولید کنیم. از گردشگری، صنایع دستی و اقتصاد، هنر و صنعت سینما و بسیاری از صنایع فرهنگی و هنری که می‌تواند برای کشور ایجاد درآمد کند. اقتصاد فرهنگی هم بخشی از کار ماست. همچنین نظام صنفی رسانه و هنر در دستور کارمان هست که امیدواریم در سال 98 بتوانیم اینها را به ثمر برسانیم.

مهم‌ترین اتفاقات سال 97 به نظر شما کدام بود؟

به نظر من مهم‌ترین اتفاق خروج آقای ترامپ از برجام بود؛ به این جهت که در برجام چند اتفاق افتاد. اول اینکه چهره ایران به عنوان کشوری که اهل گفت‌وگو و منطق نیست، تغییر کرد و دنیا متوجه ظرفیت گفت‌وگوی کشورمان شد. ما قبل از برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم بودیم اما با برجام، خود این توافق به عنوان مصوبه و توافق بین‌‌الملل در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید. همچنین قطعنامه‌های سابقی که ما را محکوم می‌کرد و می‌توانست برای کشور آثار زیان‌باری داشته باشد، لغو شد. این‌ها اتفاقات خیلی خوبی بود اما تصور نمی‌شد آمریکا با وجود ادعای حقوق بشری، ادعای عضویت و پذیرش معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها بخواهد یک‌باره از میز مذاکره خارج شود و اعلام کند اساسا چیزهایی را که تا به حال امضا کردم، قبول ندارم. این موضوع جز در جنگل در جای دیگری حاکم اتفاق نمی افتد.

ما اگر صدها کتاب می‌نوشتیم و صدها فیلم می‌ساختیم و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رژیم آمریکا را بارها تبیین می کردیم برای ایرانیان و مردم دنیا به اندازه کار ترامپ نمی‌توانست تاثیرگذار باشد. زیرا ترامپ با خروج آمریکا از برجام به همگان ثابت کرد رژیم آمریکا و دولت ایالات متحده مورد اعتماد نیست. این کار آقای ترامپ واقعا ضربه سنگینی به حیثیت بین‌المللی و دولت آمریکا زد. تبعا این خروج در مسائل داخلی هم تأثیر گذاشت و برخی به جای همدلی، همکاری و کمک به دولت شروع کردند به زخم زبان و یک همسویی نانوشته بین عناصر تندرو در داخلی و خارجی شکل گرفت. هرچند خروج آمریکا از برجام باعث شد که ما مسیر جدیدی را به روی خود باز کنیم که مسیر مقاومت و استقامت است و در این مسیر باید همچنان گام برداریم تا بتوانیم از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

مهم‌ترین طرحی که در سال 97 تصویب شد، چه بود؟

من فکر می‌کنم در حوزه داخلی و اجتماعی قانون منع به کارگیری بازنشستگان مهمترین طرح در مجلس بود. این طرح به نوعی امیدواری در کشور ایجاد کرد تا اصراری بر این نباشد که همچنان برخی بخواهند از همان نیروهای قدیمی استفاده کنند.

انتخابات سال آینده مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟

احساس می‌کنم همان عواملی که در گذشته از همه ظرفیت‌های قانونی و غیرقانونی برای ترویج یک جریان و تخریب یک جریان استفاده می کردند، باز هم همان رفتار را انجام خواهند داد. اصلاح طلبان باید منتظر بمانند تا در زمان مقرر مشخص شود آیا در این مسابقه می‌توانند حضور پیدا کنند یا باید منتظر بمانند چه فردی تأیید می‌شود؛ اما اصولگرایان این نگرانی را ندارند. اگر پروسه گفت‌وگوی ملی به معنای واقعی محقق شود و مسئولین اجرایی و نظارتی و آن دسته از ارکان تأثیرگذار در حاکمیت که در انتخابات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت و تاثیر دارند و همچنین جریان‌های سیاسی مختلف، اگر به یک توافق روشن برسند، شرایط در انتخابات تغییر خواهد کرد. طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس در دست بررسی بوده و لایحه‌ای که دولت در این خصوص آماده کرده نیز تقدیم مجلس شده است. اگر انتخابات به سمت حزبی شدن یا استانی شدن برود انتخابات متفاوت تری را تجربه خواهیم کرد.

پیام نوروزی

من عید نوروز را به همه مردم ایران از اقوام مختلف و استان‌ها، مناطق، شهرها، روستاها، زنان، مردان، پسران و دختران و همه عزیزان و خانواده معظم شهدا و ایثارگران تبریک عرض می کنم. تأکید من این است که مردم همچنان که در 40 سال گذشته بر سر عهدی که با  امام و شهدا بستند و استقامت کردند همچنان بر این عهد پایبند باشند. پیروزی شامل حال کسانی خواهد شد که خدا را یاری کنند و به عهد و پیمان خودشان وفادار باشند. قطعا از این پیچ‌های تاریخی که به روی ملت ایران هر از چند گاهی باز می‌شود با صبر و استقامت مردم ایران عبور خواهیم کرد. امیدوارم خداوند شرایط بهتری خداوند را برای مردم ایران رقم بزند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جنگل زنان شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری

نمایندگان مجلس امروز به ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی می‌پردازند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه علنی امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت_ مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف شروع شد که موارد کاری آن به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

کد خبر 748603

دیگر خبرها

  • چرا ادارات دولتی خود را در مسئله حجاب مسئول نمی‌دانند؟
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • ببینید | آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • آرای انضباطی در جلسه ویژه رسیدگی به کتک کاری داور در تهران
  • اعلام مسیر رسیدن به المپیک در دوومیدانی/ برنامه اعزام‌ها مشخص شد
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان