Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@09:05:42 GMT

کلاف سردرگم صف هاي طولاني بنزين در چابهار

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۹۹۷۳۱

کلاف سردرگم صف هاي طولاني بنزين در چابهار

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - استقبال مسافران نوروزي از جاذبه هاي ديدني سيستان و بلوچستان به ويژه چابهار تنها بندر اقيانوسي ايران بسيار چشمگير بود در اين ميان با وجود همه کارهاي ارزشمند براي رفاه گردشگران صف هاي طولاني بنزين آنان را کلافه کرده است.

به گزارش ايرنا، چابهار به دليل اتصال به آب هاي اقيانوس هند داراي آب و هواي مطبوع و جاذبه هاي فراوان تفريحي و گردشگري است که در چند سال اخير به مقصد مهم گردشگران داخلي و خارجي تبديل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين منطقه جزو بي نظيرترين و بکرترين مناطق گردشگري ايران و جهان محسوب مي شود و خليج آن بزرگترين خليج جنوب شرق و از زيباترين خليج هاي طبيعي کشور است که ماحصل آميزش دريا، زمين و آفتاب بوده و در مدت هزاران سال به طور طبيعي در گوشه اي از درياي عمان به وجود آمده است.
منطقه آزاد، اسکله هاي تجاري و صيادي متعدد، باغ هاي ميوه هاي گرمسيري، پديده موج فشان، جنگل هاي حرا، ساحل ماسه اي، صخره اي و شني، درخت انجير معابد، دلفين هاي زيبا، زيستگاه لاک پشت دريايي و پرندگان مهاجر بخشي از جاذبه هاي ديدني و دست نخوره اين منطقه به حساب مي آيند که سفر به يادماندني را براي گردشگران رقم مي زند.
همزمان با نوروز شاهد سرازير شدن شمار زيادي از هموطنان به چابهار بوديم که اين مهم نويدبخش توسعه صنعت گردشگري و رونق اقتصادي شهرستان چابهار خواهد بود.
با وجود همه اين کارها براي پذيرايي و رفاه حال مهمانان نوروزي صف هاي طولاني بنزين و فشار رواني ناشي از انتظار در آنها به معضل آزار دهنده اي براي مردم و مسافران تبديل شده است.
افرادي که براي دريافت حداقل سوخت مورد نياز خودروي خود بايد ساعت ها از وقت گرانبهاي خود را هدر دهند.
يکي از شهروندان چابهاري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: با وجود ورود حجم زياد مسافر به اين شهر بندري متاسفانه جايگاه هاي سوخت موجود پاسخگوي نياز مردم نيست.
وي که از ذکر نامش خودداري کرد افزود: در حالت عادي که جمعيت شهر چابهار بيش از 100 هزار نفر است تنها دو جايگاه سوخت پيش بيني شده که اين جايگاه ها نه تنها براي مسافران بلکه براي مردم اين شهر بزرگ و مهم بندري نيز پاسخگو نيست.
وي از برخورد برخي جايگاه داران سوخت با مسافران نوروزي ابراز گلايه مندي کرد و افزود: طولاني بودن صف ها و درخواست هاي برخي رانندگان براي سوختگيري بدون نوبت متصديان پمپ هاي بنزين را نيز تحت فشار رواني قرار داده که بعضا رفتار مناسبي با مسافران ندارند غافل از اينکه با اين برخوردها فرهنگ مهمان نوازي مردم منطقه را زير سئوال مي برند.
يکي از مسافران نوروزي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: ما به دليل تعريف هاي فراواني که از شهرستان چابهار شنيده بوديم نوروز امسال عزم سفر به اين منطقه کرديم.
فرزاد محمدي افزود: سفر به اين شهرستان بندري با برخوداري از سواحل بکر و جاذبه هاي ديدني خاطره بيادماندني را براي ما رقم زد اما تنها موضوع آزاد دهنده صف طولاني سوخت بود که وقت زيادي را به خود اختصاص مي داد.
وي تاکيد کرد: جا دارد ضمن افزايش تعداد جايگاه هاي سوخت براي جلوگيري از برخي تخلفات نظارت هاي بيشتري انجام شود.
وي ادامه داد: در ديگر استان هاي کشور کارت سوخت مورد استفاده قرار نمي گيرد اما در اين استان سوخت تنها با کارت سوخت امکان پذير است که ما از آن اطلاع نداشتيم و در مراجعه به جايگاه داران با هزار دردسر سوخت دريافت مي کرديم.
وي تاکيد کرد: جذب گردشگر در هر منطقه با فراهم کردن تمامي امکانات مورد نياز سفر امکان پذير است پس چه خوب است با وجود اين همه ظرفيت و جاذبه گردشگري در اين منطقه که براي ما غير قابل تصور بود به سوخت به عنوان مهمترين عامل توجه ويژه شود.
سرپرست فرمانداري چابهار در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين شهرستان با برخورداري از حدود 120 هزار نفرجمعيت تنها داراي 2 جايگاه سوخت فعال است.
رحمدل بامري افزود: کمبود تعداد جايگاه هاي سوخت در حالي است که در نوروز امسال شاهد حضور افزون بر 700 هزار نفري مسافران به اين منطقه از کشور هستيم.
سرپرست فرمانداري چابهار بيان کرد: بر اساس برنامه ريزي انجام شده در طول ايام نوروز 32 کارت سوخت آزاد براي رفاه حال مسافران به جايگاهاي سوخت سطح شهرستان تحويل شده که در برخي موارد تخلفاتي نيز گزارش شده است.
بامري بر افزايش تعداد جايگاههاي سوخت در چابهار تاکيد کرد و افزود: پيگيري براي ايجاد 10 جايگاه سوخت جديد در مناطق مختلف اين شهرستان نظير نوار ساحلي و محدوده شهر در دستور کار قرار دارد که اميدواريم بزدوي مورد موافقت قرار گيرد تا رضايت مندي مردم و مسافران نوروزي را به همراه داشته باشد.
وي گفت: همچنين براي رفاه حال مسافران نوروزي اين شهرستان ساخت مجتمع هاي بين راهي نيز مورد توجه است.
سرپرست فرمانداري چابهار افزود: ضروري است با توجه به حجم ورودي کاميون هاي بار کالا در مرزهاي زميني و دريايي اين شهرستان جايگاه سوخت مخصوص اين وسايل نقليه پيش بيني شود تا از حجم اين وسايل نقليه در جايگاه هاي سوخت موجود کاسته شود.
با وجود پيگيري هاي خبرنگار ايرنا گفت و گو با مدير شرکت فرآورده هاي نفتي منطقه چابهار مقدور نشد.
7316 **6081
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور

سید علی مرتضوی کارشناس انرژی در رابطه با خسارت سنگین خودروسازی انحصاری به صنعت انرژی کشور و تحمیل ناترازی انرژی بر کشور اظهار کرد: آمارهای ارائه شده از سوی ستاد نوسازی سازمان حمل و نقل کشور، تصویری تلخ از وضعیت خودروسازی ایران ترسیم می کند. با تردد بیش از 35 میلیون خودرو، توجه به اینکه 37 درصد از این خودروها در گروه فرسوده قرار می گیرند، نگران کننده است. این خودروهای فرسوده نه تنها به دلیل افزایش آلاینده ها برای محیط زیست مضر هستند، بلکه به میزان قابل توجهی در مصرف سوخت نیز کمک می کنند. ارقام سرسام آور مصرف روزانه 46 میلیون لیتر بنزین و 17.5 میلیون لیتر گازوئیل توسط خودروهای فرسوده نیاز مبرم به مداخله در صنعت خودروسازی کشور را نشان می دهد.

وی گفت: پیامدهای این مصرف ناپایدار وخیم است. خسارات وارده به صنعت خودروسازی کشور صرفاً از استفاده از خودروهای فرسوده بالغ بر 9 میلیارد دلار است. این یک بار اقتصادی قابل توجه است که کشور نمی تواند از آن چشم پوشی کند. علاوه بر این، کیفیت پایین تولید خودرو در ایران با افزایش مصرف بنزین، بسیار فراتر از سطح مورد انتظار مرتبط است. با پیش بینی مصرف 60 میلیون لیتری در روز، واقعیت کنونی بیش از 130 میلیون لیتر در روز نشان دهنده مشکلی جدی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد.

وی ادامه داد: همچنین کیفیت نامناسب تولید خودروهای داخلی پیامدهای گسترده ای فراتر از مصرف سوخت دارد. همچنین به مشکلات کمبود انرژی کمک کرده و واردات بنزین به میزان 4 میلیارد دلار در سال آینده را ضروری کرده است. این موضوع نه تنها بودجه کشور را تحت فشار قرار می دهد، بلکه سیاست ها و عملکردهای نادرست در صنعت خودروسازی داخلی را نیز برجسته می کند.

 کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد 

وی گفت: بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران نقش بسزایی در تشدید این مسائل داشته و فضای غیررقابتی ایجاد کرده است که باعث شده تا محصولات زیر مجموعه بر بازار مسلط شوند. پیامدهای این وضعیت فراتر از ضررهای اقتصادی است. کمبود انرژی و افزایش واردات بنزین، پیشرفت کشور را به خطر می اندازد و درآمد نفتی آن را تضعیف می کند. پتانسیل کمبود بنزین در سال های آینده تهدیدی جدی برای اقتصاد ایران و ثبات کلی آن است. نیاز به اصلاحات فوری در صنعت خودرو را نمی توان نادیده گرفت، زیرا عدم رسیدگی به این مسائل پیامدهای گسترده ای برای کل کشور خواهد داشت.

این کارشناس انرژی به لزوم تنوع بخشیدن به سبد سوختی اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی موثر به این چالش ها، یک رویکرد چند وجهی مورد نیاز است. اولاً، باید تلاشی هماهنگ برای جایگزینی خودروهای فرسوده با مدل‌های استاندارد و کم‌مصرف‌تر صورت گیرد. این نه تنها مصرف سوخت را کاهش می دهد، بلکه باعث صرفه جویی قابل توجهی در روز می شود. علاوه بر این، باید با تمرکز بر سوخت های جایگزین مانند CNG یا گاز مایع (LPG) به عنوان جایگزین بنزین، می توان وابستگی به بنزین سنتی را کاهش داد و استفاده از منابع انرژی پاک تر و پایدارتر را ترویج کرد. انتقال به سمت خودروهای دوگانه سوز که از CNG یا LPG در کنار بنزین سنتی استفاده می کنند، می تواند به طور قابل توجهی مصرف سوخت کلی وسایل نقلیه را کاهش دهد و به ترکیب انرژی متعادل تر در بخش حمل و نقل کمک کند.

مصرف بنزین کشور به 130 میلیون لیتر در روز رسیده است

وی گفت: وضعیت صنعت خودروی ایران چالش مهمی است که نیاز به اقدام فوری دارد. مصرف ناپایدار سوخت در کنار کیفیت پایین تولید خودروهای داخلی، پیامدهای گسترده ای دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. کیفیت پایین تولید خودروهای ایران، سبب افزایش مصرف بنزین شده است به نحوی که باید مصرف کشور حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز باشد ولی متاسفانه به دلیل کیفیت پایین خودروها به بیش از ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که این موضوع نیز خسارت بزرگی دیگری بر کشور زده است.

وی افزود: تعمیم مشکلات بی کیفیتی و بازار انحصاری در صنعت خودروی ایران، به ناترازی انرژی و در نتیجه واردات بنزین به میزان ۴ میلیارد دلار در سال آتی، سبب کسری بودجه دولت نیز شده است و مقصر اصلی این وضعیت صنعت انحصاری و غیررقابتی خودروسازی داخلی است که باید سریعا در این روند اصلاح شود وگرنه ناترازی بنزین در طی سال‌های آتی و تشدید واردات بنزین، کل درآمد نفتی کشور را نابود خواهد کرد.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین