Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:12:34 GMT

همدلی مسئولان و مردم خسارت سیل را به حداقل رساند

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۰۹۱۴

همدلی مسئولان و مردم خسارت سیل را به حداقل رساند

کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با بیان اینکه مردم استان در طول فعالیت سامانه بارشی هفته جاری یک مشارکت بسیار گسترده و خودجوش داشتند، گفت: خوشبختانه این هوشیاری و آمادگی بسیار خوب و همدلی میان مردم و مسئولان، میزان خسارت ها را بسیار کاهش داد.

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در هفتمین جلسه ستاد هماهنگی مدیریت بحران استان که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: کرمانشاه شاهد فعالیت 2 سامانه بارشی سنگین در ایام نوروز بود‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوج بارش های سامانه اول در شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب بود که به دلیل شدت بارش ها، سیل خیلی سریع راه افتاد. خوشبختانه در سرپل ذهاب از قبل کانکس های واقع در مسیر سیلاب تخلیه شدند و خسارتی وارد نشد.
وی اضافه کرد: در سیل اول یک نفر فوتی داشتیم که بسیار ناراحت کننده بود. دهیار آن روستا اگر هشدارهای لازم را داده بود شاید الان آن عزیز زنده بود. بنابراین دهیار را برکنار کردیم.
استاندار کرمانشاه گفت: در روزهای 10 و 11 فروردین ماه شاهد فعالیت دومین سامانه بارشی سنگین در استان بودیم. در روز اول نیز شاهد حضور دکتر جهانگیری بودیم که در آمادگی بیشتر استان برای مقابله با مشکلات بسیار اثرگذار بود.
وی عنوان کرد: برخی از مردم با یک ابتکار بسیار جالب و خودجوش، درب مغازه‌های خود را ایزوگام کرده بودند که این ابتکار ویژه، بازتاب جهانی یافت و مورد تحسین قرار گرفت.
بازوند تاکید کرد: انصافا در سیل اخیر یک وفاق بسیار خوب صورت گرفت. نیروها و دستگاه های مختلف مانند مدیریت بحران، شورای تامین استان، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، هوانیروز، اطلاعات، هلال احمر، آب منطقه ای، شهرداری ها، دهیاری ها و دیگر دستگاه های خدمات رسان در حوزه آب و برق و گاز به شکل شبانه روزی پای کار بودند. در شب اول فعالیت سامانه تا صبح با فرماندهان ارتش و سپاه در منطقه مشغول گشت و مدیریت میدانی بودیم.
نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: در جریان طغیان رودخانه گاماسیاب، دبی این رودخانه به 1500 مترمکعب بر ثانیه رسیده بود که بسیار سهمگین بود و 50 روستا تحت محاصره آب قرار گرفتند. در این میان هشت روستا در محاصره کامل قرار گرفتند و خسارت های بسیاری به کشاورزی و دامپروری و ساختمان های آن ها وارد شد.
وی افزود: تخلیه اهالی این روستاها و دام های آن ها با سختی بسیار و با کمک نیروهای فداکار ارتش و سپاه انجام گرفت.
بازوند در ادامه گفت: در جریان طغیان رودخانه قره سو حدود 200 خانوار در شهرک کرناچی کرمانشاه دچار سیل شدند که از این تعداد، 40 خانه واقع در بستر رودخانه، به طور کامل دچار سیلاب شدند. این خانوارها هم خیلی سریع در جاهای پیش بینی شده اسکان داده شدند.
وی تصریح کرد: فراموش نکنیم رودخانه، خانه ی رود است و اگر کسی این خانه را خراب کند، روزی خانه خراب می شود. این سیل هم یک دوره بازگشت 50 ساله داشت و در آینده هم اتفاق می افتد. بنابراین شهرداری نباید اجازه دهد خانه های جدید در بستر رودخانه احداث شوند.
استاندار کرمانشاه همچنین گفت: برای کنترل آب سدها یک کمیته تنظیم آب تعیین شده بود که با رهاسازی مدیریت شده بخشی از ظرفیت سدها، هیچ سدی سرریز نکرد.
وی در پایان گفت: با تخریب یک پل در مسیر گامسیاب، ارتباط 6 روستای چمچمال قطع شده است. با دستور سردار عظیمی (فرمانده قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه) تیم مجرب مهندسی سپاه با شتاب در حال ساخت یک پل بسیار بزرگ است که به زودی ساخت آن به اتمام می رسد.
سامانه بارشی قوی که یکشنبه شب وارد آسمان استان کرمانشاه شد در 24 ساعت فعالیت سبب بارش شدید و به دنبال آن آبگرفتگی و سیل شد.
سیلاب خسارت فراوانی به زیرساخت‌های این استان به ویژه در حوزه کشاورزی و راه وارد کرد.
شدت بارش‌ها و سیل در شرق و جنوب شرقی استان در شهرستان‌های هرسین، کنگاور و صحنه بیشتر بود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيل همدلي مردم و مسئولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی در مورد بارش رگباری و شدید باران در ۱۴ استان کشور از آماده‎باش امدادگران در این استان‌ها خبرداد.

بابک محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی گفت: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روز سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه شاهد بروز مداخلات جوی و تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۴ استان کشور خواهیم بود. بر این اساس در روز سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان و در روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و برای روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت نیز در یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان وقوع رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در این شرایط لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی دور از انتظار نیست لذا به مردم و به خصوص ساکنان این مناطق و مسافران توصیه می‌شود که ضمن احتیاط در سفرهای بین شهری، از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کوهنوردی، چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع پرهیز کنند. 

محمودی افزود:‌ اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش‌ها نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در همین راستا نیز امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تمامی استان‌های کشور به حالت آماده‌باش کامل درآمده و تجهیزات و امکانات لازم نیز برای مقابله با حوادث و امدادرسانی در هرگونه رخداد احتمالی در اختیارشان قرار گرفته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
  • طوفان و بارش سنگین در راه ۱۴ استان ؛ از طغیان رودخانه‌ها و تگرگ تا صاعقه و رعد و برق
  • هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۲/۱۰؛هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۴ استان
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور
  • آماده‌باش در ۱۴ استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله