Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@02:46:55 GMT

نقش آمایش سرزمین در جلوگیری از وقوع سیلاب در شهرها

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۱۰۸۴

نقش آمایش سرزمین در جلوگیری از وقوع سیلاب در شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: مهم ترین فاکتور برای جلوگیری از ایجاد سیلاب در شهرها، توجه به آمایش سرزمین در سطح ملی است.

همایون نورایی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آمایش به معنای تنظیم و ساماندهی عقلانی فعالیت‌ها برروی زمین است بر مبنای این تعریف، مکان یابی کاربری ها در مقیاس ها و سطوح مختلف باید به نحوی انجام شود که بهترین فایده را داشته و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمایش سرزمین در مقیاسهای مختلف از جمله مقیاس ملی، منطقه ای، استانی، شهرستانی، شهرها، روستاها و آمایش محلی معنا و مفهوم پیدا می‌کند، اما آمایش سرزمین در مقیاس ملی و منطقه‌ای بیشترین تاثیر را برای مقابله با سیل و تاثیرات مخرب آن دارد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به مفهوم برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، تصریح کرد: مکان یابی کاربری‌های کشاورزی و مرتع داری، صنعت و خدمات معیارهایی دارد و باید برنامه ریزی مناسبی برای مکان‌یابی این کاربری‌ها لحاظ شود.

نورایی با اشاره به مکان یابی کاربری‌های کشاورزی در قالب آمایش سرزمین، ادامه داد: باید از تغییر کابری مسیل ها و تغییر کاربری اراضی با قابلیت کشاورزی و مرتع داری جلوگیری کرد؛ تبصره سه ماده دو قانون توزیع آب نیز به این مهم اشاره کرده و بستر قانونی آن را فراهم می‌کند؛ طبق این قانون باید از ایجاد هرگونه دخل و تصرف در بستر و حرایم مسیل‌ها جلوگیری شود، بنابراین مسیل‌ها، بسترها و حوزه های آبریز و آبخیز باید به درستی شناخته شده و از تغییر کاربری جلوگیری شود؛ این درحالی است که برخلاف قانون ذکر شده، زمین های کشاورزی در حاشیه شهرها و در شهرها بدون توجه به اصول آمایش سرزمین، تغییر کاربری داده شده و تبدیل به راه، پل، بازارچه و یا پارکینگ می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: ایجاد راه در شهر شیراز، ایجاد پل همت و پل نیایش در تهران، تبدیل مسیل به مکان فعالیت‌های خرده فروشی در قم از جمله موارد نقض تبصره سه ماده دو قانون توزیع آب است؛ مسیل‌ها یا ارضی کشاورزی تغییر کاربری داده شده و به جای آن مکان‌هایی که مطلوب کشاورزی نبوده با صرف هزینه بالا و به کارگیری صرف تکنولوژی به کاربری کشاورزی تبدیل می‌شود در حالی که اراضی کشاورزی اطراف شهرها تبدیل به کاربری های مسکونی شده است.

این کارشناس شهرسازی افزود: این تغییر کاربری غیراصولی موجب شده تا در زمان بارش باران و برف، طبیعت محیط‌های مسکونی یا هر نوع کاربری را که در مسیل‌ها و اراضی کشاورزی قرار گرفته اند، تخریب و ایجاد خسارت کند، همانندی موردی که اخیرا برای شهرهای کشور اتفاق افتاد.

نورایی با اشاره به بارش‌های اخیر و تاثیر آن بر مناطق شهری و روستایی، گفت: این موارد نشان می دهد، برنامه ریزی آمایش سرزمین اندیشمندانه پیگیری نشده است به علاوه تخریب جنگلها، فرسایش خاک نیز از جمله موارد دیگر است که به غیر از سیل تبعاتی همچون گرد و غبار را نیز برای شهرها به دنبال دارد.

وی با اشاره به تاثیرات بلند مدت تخریب محیط زیست، تاکید کرد: چنانچه برنامه ریزی آمایش در کاربری‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی مورد توجه قرار گیرد قطعا کمک دهنده است و در این راستا، شاخص ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه ها تحت عنوان EIA "Enviromental Empact Assesment “  باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس شهرسازی افزود: بستر قانونی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح‌ها و انجام آن وجود دارد به طور مثال چنانچه قصد ایجاد یک کاربری صنعتی در مکانی وجود دارد باید همه تاثیرات زیست محیطی این صنعت لحاظ شود همینطور برای ایجاد کاربری خدماتی یا ایجاد شهر و یا شهرک جدید باید ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح ها مدنظر قرار گیرد، اما متاسفانه برخلاف فراهم بودن بستر قانونی برای این ارزیابی در این راستا، ساده انگاری شده و برنامه ریزی آمایش سرزمین انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نگرش برنامه‌ریزان در سطوح مختلف بخصوص سطح ملی باید نسبت به آمایش اصلاح و این برنامه ریزی راهبردی به عنوان اولویت اصلی کشور مد نظر قرار بگیرد تا از ایجاد حوادث و خسارات ناشی از آن در محل تجمع انسان‌ها از جمله شهرها و روستاها جلوگیری شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برنامه ریزی شهری سیلاب شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۱۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال وقوع سیلاب در غرب و برخی نقاط مرکزی استان کرمان

ایسنا/کرمان کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: بیشترین بارش‌ها امروز در نیمه غربی و برخی مناطق مرکزی است، لذا آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در مناطق مذکور دور از انتظار نیست.

امین دریافر امروز ۱۳ اردیبهشت ماه درباره وضعیت جوی استان کرمان اظهار کرد: امروز و فردا شاهد ناپایداری‌های جوی در استان به صورت افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق، وزش تندبادهای لحظه‌ای و بارش تگرگ در مناطق مستعد خواهیم بود.

وی افزود: بیشترین بارش‌ها امروز در نیمه غربی و برخی مناطق مرکزی است، لذا آبگرفتگی معابر، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها در مناطق مذکور دور از انتظار نیست.

دریافر بیان کرد: امروز و فردا در برخی مناطق شمال غربی و جنوب شرقی استان کرمان وزش باد نسبتا شدید را خواهیم داشت که خیزش گرد و خاک و افزایش غلظت غبار در برخی مناطق جنوب شرقی محتمل است.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان کرمان گفت: روز شنبه در برخی مناطق مرکزی رگبار پراکنده باران و در مناطق شمال غربی و جنوبی با تداوم وزش باد نسبتا شدید خیزش گرد و خاک و افزایش غلظت غبار مورد انتظار است.

وی افزود: از روز یکشنبه جوی نسبتا پایدار و آرام برای اکثر مناطق استان کرمان پیش بینی می‌شود.

دریافر در پایان اظهار کرد: از روز گذشته تا ساعت ۹:۳۰ امروز بیشترین بارش در شهر بابک میزان ۱۵.۱ میلیمتر، سیرجان ۱۳.۱، بافت ۷.۳، زرند ۶.۶ و رفسنجان ۳.۹ میلیمتر ثبت شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • احتمال وقوع سیلاب در غرب و برخی نقاط مرکزی استان کرمان
  • برگزاری جلسه بررسی طرح آمایش سرزمین شهرستان میاندوآب
  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • سیلاب و تگرک محصولات کشاورزی بوشهری‌ها را تهدید می‌کند
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • بارش باران در استان‌های غربی و جنوبی کشور | احتمال وقوع سیلاب در این استان ها + ویدئو
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • هشدار احتمال وقوع سیلاب در ایلام