Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: قلعه سالار محتشم از دیگر بناهای تاریخی خمین است که معماری منحصر به فرد و زیبایی دارد و در زمان ساخت و استفاده اولیه، در محله سرسبز و خرم و در میان باغ‌های خمین واقع بوده است اما بعدها به ویژه در طی بیست سال اخیر با توسعه محیط دستخوش تغییر و تحول شده است.

میرزا علی خان کمره‌ای ملقب به سالار محتشم از صاحب منصبان دوره قاجار و صاحب این بنا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلعه سالار محتشم از ساخته‌های اوست که تاریخ ساخت آن به اواخر دوره قاجاریه می‌رسد. قلعه سالار از نظر سبک معماری تلفیقی از معماری کلاسیک اروپا و معماری سنتی ایران است.

این بنا در خردادماه سال ۸۵ تجهیز و مرمت شده و به عنوان اولین موزه شهرستان خمین افتتاح شد. قلعه سالار محتشم از دو طبقه ساخته شده و از نوع ساختمان‌های ایوان دار است و یکی از عمارت‌های نادر ایران محسوب می‌شود که ۱۷۰ سال پیش دارای سیستم برق کشی بوده که تاکنون منبع تأمین نیروی برقی این سیستم مشخص نشده است.

قلعه سالار محتشم دارای عکاسخانه اختصاصی هم بوده و اکنون عکس‌های بسیاری از این قلعه به جا مانده که علاوه بر ارزش هنری از نظر شناخت تاریخ خمین نیز حائز اهمیت است.

عنصر قابل توجهی که در حیاط قلعه به چشم می‌خورد حوضی است که به صورت دو لنگه با طرحی اروپایی در راستای شرقی - غربی ساخته شده است طرح این حوض هندسی نامنظم است و ساختار این حوض یکی از خصایص منحصر به فرد این بنا محسوب می‌شود.

محوطه سازی حیاط این بنا تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی است و در قسمت جنوبی حوض، طرح باغچه‌ها به سبک باغ‌های ایرانی یعنی تشکیل شده از دو راهرو متقاطع صلیبی شکل است که چهار باغچه در گوشه‌های آن قرار دارد که اصطلاحاً چهار باغ نامیده می‌شود.

از دیگر موارد شاخصی که در این موزه وجود دارد پیکره‌هایی است که نمایانگر چند رسم قدیمی استان مرکزی همچون شب چله، کردعلی به کوه و کوسه ناقالدی می‌باشد.

کد خبر 4581328

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری نوروز 98 خمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۱۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر دفتر بهره برداری و توسعه  فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور گفت: وجود حشرات و جانوران موذی در شبکه فاضلاب از معضلات زندگی شهری است و این شرکت برای جلوگیری از تکثیر حشرات، دریچه‌ ها و منهول‌ های فاضلاب را سم‌ پاشی می‌ کند.

 

ابوالفضل رستمی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور هرسال در ۲ مرحله نسبت به سمپاشی خطوط اصلی، فرعی و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر اقدام می‌ کند، مرحله اول از نیمه فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه به طول می انجامد و نوبت دوم نیز از خرداد ماه تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

 

وی اظهار داشت: در شهر نیشابور در حدود ١٠ هزار منهول فاضلاب و حدود ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که هر ساله در راستای حفظ سلامت و بهداشت شهری در دو نوبت شستشو و در دو نوبت متوالی نیز سمپاشی می شود.

 

منهول (به انگلیسی Manhole به معنی: آدم رو) یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مثلاً در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌ شود.

دیگر خبرها

  • آریایی‌ها چه کسانی بودند؟/ نگاهی عمیق به مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران
  • دیدار پرسپولیس و سپاهان از دریچه دوربین ایسنا
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • همسطح سازی و نصب ۳۰ دریچه منهول فاضلاب در بندر امام خمینی
  • آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • فوتبال از دریچه فان؛ عثمان دمبله مقابل دورتموند
  • بارش شدید باران در روستای ریحان علیا شهرستان خمین
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • فوتبال از دریچه فان؛ کیم مین جائه مقابل رئال مادرید