Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@19:31:28 GMT

سفری به جامعه نژادپرست امریکا در دهه60

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۳۴۵۱

سفری به جامعه نژادپرست امریکا در دهه60

ایامی را بیش از روزهای فراغت نوروز می‌شناسید که بتوان با خیال راحت به تماشای فیلم نشست؟ حالا چه فیلمی و چرا؟ سؤالی است که بد نیست پاسخی برایش داشته باشیم. بگذارید با یک مقدمه شروع کنم و بعد بروم به سراغ یک فیلم پیشنهادی. حمید ناصری مقدم فیلمساز

 به تاریخ جایزه اسکار و حواشی آن که نگاهی بیندازیم، همیشه متوجه گله‌مندی‌ها و شکایت‌ها و شگفتی‌های فراوان می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا پیتر اوتول اسکار نگرفته؟ چرا آل پاچینو فقط یک بار توفیق آن را داشته؟ چرا هیچکاک دستش کوتاه بوده؟ در این بین اما، برخی می‌آیند، کارشان را می‌کنند، جایزه‌شان را می‌گیرند و می‌روند تا کار بعدی را شروع کنند. یکی همین ماهرشالا علی که دو جایزه نقش مکمل مرد را طی سه سال برای فیلم‌های مهتاب و کتاب سبز گرفته است. البته نباید از هم‌بازی علی در فیلم آخرش، ویگو مورتنسن، که تا به حال سه بار نامزد دریافت اسکار بوده غافل ماند. بازی‌های او را پیش از این در ارباب حلقه‌ها، وعده‌های شرقی و تاریخ خشونت شاهد بوده‌ایم. مورتنسن برای این فیلم نزدیک به بیست کیلو چاق کرده و انصافاً زوج فوق‌العاده‌ای را در کنار هم به تصویر کشیده‌اند. همچنین باید به نامزدی در 5 رشته اسکار 2019 و دریافت 3 جایزه در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد اشاره کنم. فیلم براساس ماجرایی واقعی نوشته و ساخته شده. ویکتور هوگو گرین در سال 1936 یک راهنمای سفر مخصوص سیاه‌پوستان امریکا نوشت که در آن لیست هتل‌ها، رستوران‌ها و حتی پمپ‌ بنزین‌هایی را که سیاهان اجازه استفاده داشتند ، جمع‌آوری کرد و نام خود را روی کتاب گذاشت. بنابراین شاید درست‌تر این باشد که کلمه گرین را ترجمه نکنیم و نام فیلم را بعد از ترجمه، کتاب گرین بنامیم. این کتاب با چاپ تقریبی سالانه 15000 جلد به مدت 30 سال در جامعه نژادی آن زمان امریکا کاربرد فراوانی داشت. داستان این فیلم مربوط به سال 1962 است. زمانی که دکتر دان شرلی تصمیم می‌گیرد به مناطق نژادپرست امریکا سفر کرده و تور موسیقی خود را برگزار کند. دان شرلی دارای مدرک دکترا در موسیقی، روان‌شناسی و هنر است و به چند زبان زنده دنیا مسلط. اما مهمتر از اینها چیره‌دستی او در نوازندگی پیانو در سبک‌های جاز و کلاسیک است. او دو همراه برای سفرش انتخاب می‌کند: کتاب سبز و یک راننده به نام تونی لیپ والِلونگا. کتاب سبز یک فیلم کاملاً جاده‌ای است که در آن دو شخصیت متضاد در کنار هم قرار می‌گیرند و قرار است تا پایان فیلم به تحول برسند. دان شرلی آفریقایی - امریکایی، تنها، مغرور، فرهیخته، باکلاس، پولدار و البته سیاهپوست که حاضر نیست از چارچوب رفتاری خود خارج شود در کنار تونی لیپِ ایتالیایی-امریکایی، خانواده دوست، بزن‌بهادر، کم سواد، بی‌کلاس و سفید پوست که قرار است تا پایان سفر، هم نفرتش از سیاهان کم شود و هم آداب معاشرت و رفتار اجتماعی درست و دانش بیشتری بیاموزد. تونی یک بادیگارد است که به‌عنوان راننده توسط دکتر شرلی استخدام می‌شود. فیلمساز بدرستی ماشینی را انتخاب کرده که تیغه عمودی بین درها را ندارد در نتیجه دو شخصیت اصلی فیلم در یک قابِ بدون مرز با کمی فاصله در کنار هم دیده می‌شوند. فاصله‌ای که در طول فیلم کمتر و کمتر می‌شود.
لایه عمیق و اصلی فیلم حکایتِ مبارزه مدنی با نژادپرستی‌ است که به شکلی روشن و واضح در پوسته رویی داستان اصلی فیلم روایت می‌شود. داستان دو مرد که حداقل یک رگ امریکایی دارند اما جامعه آنها را در یک طبقه اجتماعی قرار نمی‌دهد. گرچه تونی به خاطر رنگ پوستش در طبقه بالاتر قرار دارد(به لطف داوری جامعه نژادپرست) اما به لحاظ مالی ناچار است به همکاری با یک سیاه‌پوست تن ‌دهد، یک توفیق اجباری. آموزه‌های فیلم اما، منحصر به شعارهای ضد نژادپرستی نیست. از آداب معاشرت و دوستی‌ می‌گوید. از اینکه چگونه ابراز احساسات کنیم و درست عشق بورزیم؛ از حق می‌گوید و از آزادی. در نهایت باید به پیتر فارلی، کارگردان فیلم تبریک گفت. کسی که به همراه برادرش مجموعه‌ای از فیلم‌های درجه دو در کارنامه دارند و شاید نقطه درخشان کارنامه‌شان احمق و احمق‌تر با بازی
جیم کری باشد. او فیلمنامه کتاب سبز را به کمک برایان کری و نیک والِلونگا نوشت که این دومی فرزند تونی لیپِ واقعی‌ است و در فیلم، یکی از روایتگران داستان پدرش شده است. پیتر فارلی این‌ بار کارگردانی فیلم را به تنهایی انجام داده است و با بهره از تجربه ساختِ فیلم‌های کمدی در گذشته، کتاب سبز را به‌عنوان نقطه عطفی درخشان در زندگی کاری خود به ثبت رسانده است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۳۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعظیم وینیسیوس جونیور به تونی کروس به خاطر پاس گل زیبایش مقابل بایرن مونیخ / فیلم

وینیسیوس جونیور پاس گل تماشایی تونی کروس در جریان دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را وارد دروازه بایرن مونیخ کرده و سپس از هافبک آلمانی رئال مادرید تشکر کرد.

دانلود (1.1MB)

دیگر خبرها

  • امریکا / تصادف مترو با اتوبوس؛ بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند
  • تعظیم وینیسیوس جونیور به تونی کروس به خاطر پاس گل زیبایش مقابل بایرن مونیخ / فیلم
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • آیا با هواپیما می‌توان سفری ارزان به مشهد داشت؟
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • گل وینیسیوس جونیور به بایرن مونیخ روی پاس دیدنی تونی کروس (بایرن مونیخ 0-1 رئال مادرید)
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • سفری به دنیای توپولوژی