Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انوشیروان محسنی بندپی بعد از ظهر پنج شنبه جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ریزی‌ها، هماهنگی‌ها و ساماندهی قبل از وقوع بحران و نظارت هوشمند در زمان وقوع بارش‌های اخیر افزود: با کمک همه دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان تهران و همکاری صدا و سیما، بدون تلفات شاهد حداقل خسارات در بارش‌های اخیر بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار تهران با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه و کاهش عوامل خطر در سرلوحه کار ستاد مدیریت بحران استان بود، گفت: یک هفته قبل از آغاز سال با همکاری شهرداری تهران نهرها، رودخانه‌ها و جوی‌ها لایروبی و پاکسازی شد و از ظرفیت خالی سدهای استان هم برای کنترل سیلاب‌ها و آب حاصل از آب شدن برف‌ها استفاده کردیم.

وی گفت: با تدابیری که اتخاذ شده است اگر یک ماه هم در تهران بارندگی رخ دهد شاهد سرریزشدن سدها نخواهیم بود و همچنین از حوضچه‌هایی که در استان تهران وجود دارد بعنوان ذخیره آب‌های سطحی و روان استفاده شده است.

محسنی بندپی با انتقاد از اظهارنظر برخی افراد غیرکارشناس درباره وقوع سیل در تهران و یا مطالبی مانند احتمال ریزش سد کرج گفت: خوشبختانه صدا و سیما، با اقدام به موقع و مصاحبه با افراد مسئول و کارشناس اخبار صحیح را در این زمینه منعکس کرد.

وی افزود: در زمان وقوع بحران اولاً باید مردم را دچار تشویش نکنیم و در مرحله بعد با مساعدت و کمک مردم سعی کنیم تا خسارت‌ها کاهش یابد.

استاندار تهران گفت: اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما باعث شد تا مردم ضمن همراهی با ما و نیروی انتظامی از استقرار در کنار رودخانه‌ها خودداری کنند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ساعت به ساعت آب ورودی و خروجی سدها کنترل و پایش می‌شد افزود: روز دوازدهم فروردین پیک آب ۳۵۰ متر مکعب بر ثانیه را در ورودی سد لتیان شاهد بودیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم خروجی سد را به صد متر مکعب بر ثانیه برسانیم و آب خروجی را به سمت سد ماملو هدایت کنیم.

استاندار تهران گفت: ورودی سد کرج هم به بیش از ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید که منجر به افزایش خروجی آن شد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت بهتر، تهران به چهار منطقه، جنوب و جنوب شرقی، جنوب غربی و غرب، شرق و خود تهران تقسیم شد افزود: مدیریت هر یک از این چهار منطقه به یکی از معاونان استانداری تهران واگذار شد و وحدت فرماندهی شرایطی برای ما فراهم کرد که این نزولات آسمانی را هم مدیریت و هم تدبیر و هم اینکه آن را ذخیره کنیم تا با تقویت آب‌های زیرزمینی از نشست زمین هم جلوگیری شود.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر موجب فرسایش خاک در برخی مناطق استان تهران شد اضافه کرد: در منطقه کن، فشم، رودبار قصران و در دره‌های بالادست تهران شاهد ریزش و فرسایش خاک بودیم.

استاندار تهران گفت: در روز ۱۳ فروردین ذرات خاک در آب به حدی بود که ممکن بود تصفیه خانه‌ها نتوانند آن را تصفیه کنند، اما با تدبیر شرکت آب و فاضلاب و افزایش حوضچه‌های رسوبی در ورودی به تصفیه خانه‌ها این مشکل برطرف شد.

وی با بیان اینکه قطعی آب را در برخی از روستاها هنوز هم داریم افزود: مثلاً" در برخی از مناطق کن و سولقان هنوز ده روستا آب آشامیدنی شأن قطع است که انشاالله امروز آب آن‌ها وصل خواهد شد.

استاندار تهران با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای حل مشکل راه ارتباطی رودبار قصران خاطرنشان کرد: آب و گاز در برخی مناطق رودبار قصران هم قطع شده بود که ۹۰ درصد گاز وصل شده و آب هم امروز در آنجا وصل می‌شود.

محسنی بندپی گفت: استانداری تهران علاوه بر آمادگی در این استان به استان‌های دیگر هم کمک رسانی کرد.

وی افزود: استانداری تهران به مناطق آسیب دیده از سیل در استان گلستان ادوات سنگین ارسال کرد و با ارسال کمک‌های حمایتی به استان لرستان به منطقه زیرآب مازندران هم بیل مکانیکی و تجهیزات ارسال شد.

کد خبر 4581568

منبع: مهر

کلیدواژه: انوشیروان محسنی بندپی استانداری تهران سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر

ایسنا/خوزستان مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان افزایش ظرفیت سدهای استان در سامانه بارشی اخیر را نتیجه مدیریت تخصصی عنوان کرد و گفت: انتقال آب از سد دز به سد کرخه یک اقدام ارزشمند است.

عباس صدریان فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه در خصوص مدیریت بارش‌های روزهای پنج شنبه و جمعه در استان، اظهار کرد: استان خوزستان و حوضه‌های بالادستی منتهی به آن در دو روز گذشته تحت تاثیر دو سامانه قوی بارشی قرار گرفت.

وی افزود: این سامانه از ۱۰ روز پیش و پس از هشدار سازمان هواشناسی و کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، تحت رصد قرار گرفت و جلسات متعدد و شبانه‌روزی در این خصوص برگزار شد.

صدریان‌فر با اشاره به اینکه مدیریت این بارش‌ها به دلیل شرایط زمانی و مکانی دشوار است، عنوان کرد: در فصل بهار که روزهای منتهی به آبگیری‌ نهایی سدها است، تصمیم‌گیری برای ذخیره یا رهاسازی دشوار است چرا که سامانه‌های بارشی در این فصل از سال به شدت شرایط متغیری دارند و بارها تقویت و تضعیف می‌شوند و با عدم قطعیت بسیار زیادی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: پس از جلسات متعدد و کارشناسی‌های تخصصی به این نتیجه رسیدیم برای مدیریت سامانه بارشی خصوصا در حوضه دز، پیش از آغاز بارش‌ها ۶۵ میلیون متر مکعب آب را از سد دز تخلیه کرده تا ظرفیت کافی برای این سامانه بارشی ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه بارش‌ها از نظر مکانی هم در بالادست و هم در پایین دست سدها رخ داد، خاطرنشان کرد: در جریان این سامانه بارشی هم روان آب در پایین دست و هم سیلاب در بالا دست داشتیم و باید به گونه‌ای رهاسازی آب را از سد دز انجام می‌دادیم که همپوشانی با پیک سیلاب پایین دست نداشته باشد و آسیبی متوجه مردم و مزارع و منازل نشود.

صدریان‌فر افزود: با تدابیر تخصصی و اصولی که در مدیریت این سامانه بارشی اتخاذ شد و با پیش‌بینی ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی پیش از بارش‌ها، توانستیم خروجی سد را به ۱۸۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش دهیم و دبی ایجاد شده در پایین دست را به گونه‌ای مدیریت کنیم که برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته ۲۵۴ میلییون متر مکعب آب به ذخایر سدهای استان افزوده شد، بیان کرد: ۸۱ درصد کل ذخایر سدهای استان آبگیری شده است که به تفکیک در زنجیره کارون ۹۲ درصد، سد دز ۱۰۰ درصد، سد مارون ۸۴ درصد و سد کرخه ۴۷ درصد ذخیره سازی صورت گرفته است.

صدریان‌فر با تاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صحیح توانستیم از این موهبت الهی به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: از طریق کانال‌هایی که در سال‌های پیش ایجاد شده بود توانستیم حدود ۷۰ متر مکعب بر ثانیه آب را از سد دز به سد کرخه انتقال دهیم و با مسدود کردن کامل خروجی سد کرخه موجب افزایش آبگیری در این سد و تامین دبی مورد نیاز پایین دست کرخه و هور العظیم شد که اقدامی قابل تامل و مهم است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود
  • وعده سخنگوی صنعت آب برای سیستان و بلوچستان/سدها لبریز شدند
  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • آخرین جزئیات خسارت بارش‌ها در اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • ۱۳۰ مورد تخلیه آب از منازل و امدادرسانی به ۱۴۰ خودرو و ۲۴۰ خانوار متاثر از شرایط جوی اخیر