Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@07:42:27 GMT

همکاری کشاورزان و عزم مسئولان برای مهار سیلاب در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۴۹۶۷

همکاری کشاورزان و عزم مسئولان برای مهار سیلاب در خوزستان

اهواز - ایرنا- از نخستین روزهای سال جدید مسئولان و مردم محلی به ترمیم و یا ساخت سیل بندهای جدید برای جلوگیری از ورود آب به داخل خانه ها و مزارع پرداختند، نقطه عطف مهار سیلاب برای کاهش تلفات جانی و مالی در این نقاط فداکاری کشاورزان و تلاش های مسئولان است.

به گزارش ایرنا چند روزی از طغیان رودخانه های خوزستان می گذرد سیلاب بسیاری از شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه را تهدید می کند تعدادی از این روستاها برای حفظ جان مردم تخلیه شده و ساکنان آنها به اردوگاه ها منتقل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با افزایش دبی رودخانه ها و احتمال طغیان بیشتر آب، خطر ورود سیلاب به شهرها و روستاها بیشتر شد تنها راه حل این مشکل شکستن سیل بندها و رهاسازی آب در مزارع بود مزارعی که از 2 هفته آینده برداشت محصولات در آنها آغاز می شد.
حالا اما کشاورزان میان حفظ جان خود و خانواده هایشان و مقاومت برای به زیر آب نرفتن دسترنج یکساله باید یکی را انتخاب می کردند، بسیاری از کشاورزان در همان روزهای نخست به صورت داوطلبانه سیل بندها را شکسته و اجازه ورود آب به مزارع خود را دادند.
تعدادی از کشاورزان در نقاط مختلف استان بر حفظ اراضی خود پافشاری دارند تا چند روز بیشتر آنها را حفظ کنند، ستاد مدیریت بحران اما این تعویق را سبب ویرانی شهرها و به خطر افتادن جان مردم می داند.
در برخی از روستاها کشاورزان با مسئولان بر سر شکستن سیل بندها تنش هایی داشتند دشمنان هم تلاش می کنند تا با تحریک مردم و کشاورزان آنان را در مقابل دولت، نیروهای نظامی و انتظامی قرار دهند البته با تیز فهمی مردم سیل زده این تلاشهای دشمنان تا کنون ناکام مانده است.
این درحالیست که تمام مسئولان و سپاه پاسداران از نخستین روزهای بروز سیلاب و اعلام هشدار از سوی ستاد مدیریت بحران خوزستان با بسیج تمام قوا به روستاهای مورد نظر و در معرض خطر سیل تلاش کرده اند تا خسارات جانی و مالی را به حداقل برساند.
بسیاری از مسئولان ارشد نظام از جمله رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی در سفر به خوزستان از پرداخت خسارت به کشاورزان خبر داده اند و از مردم مناطق سیل زده خواسته اند تا با تعامل بیشتر با مسئولان هم جان خود را نجات دهند و هم از پرداخت خسارات در کوتاه ترین زمان ممکن مطمئن شوند.
همه مسئولان کشوری و استانی بر این نکته تاکید دارند که جان مردم برای ما اهمیت دارد و اجازه نخواهیم داد تا به هموطنانمان در مناطق در خطر سیل آسیبی برسد و با هدایت سیل در برخی جاها به مزارع کشاورزی جان هزاران نفر را نجات خواهیم داد هر چند با برنامه ریزی لازم خسارات را به حد اقل رسانده و نیز جبران خسارت خواهیم نمود.

**دولت موظف به پرداخت خسارت سیل زدگان
حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در سفر روز جمعه به استان خوزستان گفت: پایداری سدها و جان انسان ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش ها باید به سمتی باشد که هشدارها و خسارات به حداقل ممکن برسد.
وی با تاکید بر اینکه دولت موظف به پرداخت خسارت کشاورزان و مردم است گفت: هر جا که نیاز باشد سیلاب از زمین های کشاورزی عبور داده شوند برای حفظ جان مردم باید این کار را انجام داد و از کشاورزانی که برای زندگی و جان مردم فداکاری می کنند ، تقدیر و تشکر می کنیم.

**حفظ جان مردم مهم ترین اولوت
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز روز دوشنبه در بازدید از نقاط سیل زده استان گفت: حفاظت از منازل و اموال ساکنان مناطق گرفتار سیلاب اهمیت دارد اما مهم ترین اولویت دولت حفاظت از جان مردم این مناطق است.
وی با تاکید بر لزوم استحکام بخشی به سیل بندها اظهار داشت: در طول چند هفته گذشته با تلاش مردم محلی و مسئولان سیل بندهایی برای ممانعت از ورود آب رودخانه به درون روستاها و شهرها ساخته شده است.
وی یادآور شد: به دلیل بارش شدید باران در استان های بالادست همچون لرستان احتمال وقوع سیلاب بزرگ وجود دارد به همین جهت از مردم این منطقه درخواست می کنم حفظ جان خود و خانواده هایشان را بر هر مساله دیگر ترجیح دهند.
حضور فرماندهان سپاه در نقاط مختلف درگیر سیل، امدادرسانی گروه های جهادی، کمک به تخلیه روستاها و انتقال ساکنان به نقاط امن، کمک به باز شدن مسیرها برای رهاسازی آب و اختصاص پادگان ها برای انتقال ساکنان بخشی از خدمات سپاه در این مدت بوده است.
اگرچه مردم روستا و شهرهای درگیر سیلاب شاهد تلاش های شبانه روزی تمام نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران هستند اما برخی از آنها به دلیل عدم پرداخت خسارت اراضی در سال 95 و نگرانی از تکرار این مساله در سیلاب های اخیر مقاومت هایی دارند.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی سیلاب اخیر بالغ بر 46 هزار میلیارد ریال خسارت در بخش های مختلف کشاورزی وارد کرده که 11 درصد آن متعلق به خوزستان است.

**تلاش نیروهای سپاه برای جان مردم قابل تقدیر است
یکی از ساکنان روستای سید یدیم از روستاهای بخش مرکزی اهواز که در نخستین روزهای ورود سیلاب به خوزستان مجبور به تخلیه شد گفت: خانه و اراضی کشاورزی ما به زیر آب رفته و همه چیز خود را از دست داده ایم.
عبدالله محمدی گفت: نیروهای سپاه با قایقهای خود طی روزهای گذشته برای نجات جان اهالی روستا تلاش زیادی کرده اند که این تلاش آنان قابل تقدیر است هر چند شرایط برای ما بسیار سخت است زیرا تمام سرمایه خود را به یکباره از دست دادیم.
وی گفت: نگرانی ما عدم پرداخت خساراتمان است زیرا دولت هنوز خسارات سال 95 را به کشاورزان پرداخت نکرده و اگر ضمانتی در این خصوص ایجاد شود هیچگونه مقاومتی از سوی روستاییان برای ترک خانه ها و حتی شکستن سیل بندهای خود برای هدایت سیلاب به مزارعشان نخواهند داشت.
این فرد درخصوص حضور مسئولان و پیگیری مشکلات نیز تصریح کرد: در این مدت استاندار، فرماندار و برخی مسئولان کشوری از شرایط منطقه بازدید کردند و قول پیگیری برای جبران خسارت ها را دادند که امیدواریم به نتیجه برسد.


**در اختیار گذاشتن تجهیزات سپاه برای مقابله با سیلاب
یکی از ساکنان روستاهای بامدژ از حضور پر رنگ نیروهای سپاه درهفته های گذشته گفت و افزود: سپاه قایق هایی برای جابجایی ساکنان از روستاها به اردوگاه ها در اختیار ما قرار داده است.
علی عفری ادامه داد: تجهیزات، ماشین آلات سنگین و کامیون های سپاه در ساخت سیل بندها و همچنین خاکریزها کمک های بسیاری به ما کرده اند.
وی گفت: برادران سپاهی قطعا نیت خیر دارند و تخریب سیل بندها توسط آنها برای کاهش دبی آب رودخانه است تا به این وسیله سلامت مردم را تضمین کنند ولی مردم نگران مزارع و حتی منازلشان هستند.
وی گفت:اگر خساراتمان توسط دولت پرداخت نشود هیچگونه سرمایه و درآمدی نخواهیم داشت و روستاییانی که با قرض کردن بذر و کود بسیار بدهکار و مقروض هستند ادامه حیات برایشان سخت خواهد شد.

**فعالیت گروه های جهادی زیر نظر سپاه
به گفته معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تعداد 100 مسجد اهواز به این مناطق گروه های جهادی اعزام می کنند.
علی حسین حسین زاده با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار شد که هر مسجد پشتیبان یک روستا باشد افزود: این گروه ها در قالب جهادگران بسیج دانشجویی با همکاری سپاه به کمک روستاییان می روند و خدماتی که نیاز است را ارائه می کنند، تقسیم بندی ها برای حضور این گروه ها در مناطق از سوی سپاه صورت می گیرد.
معاون اجرایی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز در سفر به خوزستان از آمادگی پادگان دوکوهه اندیمشک برای اسکان و خدمت رسانی به پنج هزار نفر از آسیب دیدگان سیلاب خوزستان خبر دارد.
سرهنگ اصحاب کریمی ادامه داد: توجه به شرایط خاص حاکم بر این استان و خسارت های وارده به روستاها و شهرها، سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز آمادگی کامل خود را برای خدمت رسانی به آسیب دیدگان اعلام می کند.
به گزارش ایرنا تاکنون 96 روستای در معرض خطر ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه ها در خوزستان در حاشیه سه رودخانه دز، کرخه و کارون تخلیه شده اند.
در 2 روز گذشته 11روستای از شوش، دزفول، شوشتر، شادگان، دشت آزادگان،اهواز و کارون تخلیه شدند.
به گفته مسئولان این آمار همچنان در حال افزایش است و هر لحظه به اهالی روستاها و شهرهای در معرض خطر هشدار داده می شود تا محل سکونت خود را تخلیه کنند.
طغیان و بروز سیلاب در حوضه های کارون ، دز و کرخه ، سبب شده مناطقی از شمال ، مرکز و غرب خوزستان که در مسیر این رودخانه ها قرار دارند در معرض سیلاب قرار گیرد.
9887/6064

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيلاب خوزستان كشاورزي رهاسازي آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۴۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مسعود اسدی توفان و بارندگی‌های اخیر را بی سابقه در تاریخ خوزستان دانست و گفت: بارش‌های بهاری اخیر خسارت‌های سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

وی افزود: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزار‌های آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

اسدی با بیان اینکه علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است، ادامه داد: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان می‌گوید: انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

وی اضافه کرد: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • سپاه حضرت ولیعصر به وجود افراد فعال و جهادی نیازمند است
  • بارندگی شدید خسارت جدی به کشاورزی خوزستان وارد کرده است
  • بیش از ۲.۱ هزار خوزستان در سیلاب و آب‌گرفتگی امدادرسانی شدند
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های خوزستان از دست رفت
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • خسارت ۵۰ درصدی بارندگی به گندمزار‌های خوزستان
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • خسارت بارندگی به گندمزارهای آماده برداشت در خوزستان