Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@23:50:12 GMT

خروجی سد کرخه به ۲ هزار مترمکعب رسید

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۵۰۱۶

خروجی سد کرخه به ۲ هزار مترمکعب رسید

مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته مشورتی منابع آب برای تصمیم گیری درباره وضعیت سد کرخه گفت: آب سد کرخه ۴.۳ متر از تراز عادی (نرمال) بالاتر رفته و خروجی آن در روز چهارشنبه به ۲ هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

مسعود حکمی، مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تشریح وضعیت سدهای خوزستان پس از سیلاب اخیر، بیان کرد: اکنون حجم ذخیره سد کرخه ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۷ میلیارد مترمکعب و تراز مخزن آن ۲۲۴.۳ متر است که ۴.۳ متر از تراز نرمال بالاتر است. 
وی افزود: ورودی به مخزن سد کرخه سه هزار متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۲ هزار مترمکعب برثانیه است، این در حالی است که میانگین خروجی این سد در حالت عادی ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه است. 
حکمی توضیح داد: خروجی سد کرخه در سال های اخیر بسیار کم بود و با توجه به خشکسالی طولانی ۱۰ سال گذشته، برای نخستین بار که خروجی آن به ۱۵۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود، نیز با مشکل روبه رو شده بودیم. 
وی در ادامه گفت: با توجه به عبور سد کرخه از تراز نرمال و نیز با عنایت به ورودی و خروجی ها، کمیته مشورتی برای خروجی این سد تصمیم گیری می کند، که اکنون در تراز ۲۲۴.۵ متر برنامه این است که خروجی روی ۲ هزار مترمکعب برثانیه باشد. 
به گفته وی خروجی سد کرخه بسته به ورودی سد کرخه، بارش های بالادست و خروجی سد سیمره (در بالادست )تعیین می شود. 
وی با بیان اینکه سد سیمره در استان ایلام هم اکنون به حداکثر تراز خود نزدیک می شود، بیان کرد: تراز این سد هم اکنون ۷۰۶.۶ متر است، در حالی که تراز نهایی آن ۷۰۷.۲ متر است که در صورت رسیدن به تراز نهایی، ورودی و خروجی تقریبا یکسان شده و به این ترتیب ۷۰۰ مترمکعب برثانیه آب ورودی به سد کرخه اضافه می شود. 
حکمی با بیان اینکه خروجی سد کرخه از ساعت ۱۴ روز ۱۳ فروردین به ۲ هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته افزود: پیش بینی می شود که این افزایش دبی تا فردا تاثیر خود را در عبدالخان نشان دهد و ۲۴ تا ۳۰ ساعت پس از آن به حمیدیه برسد. 
مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به اینکه ورودی سد دز ۲ هزار و ۶۰۰ مترمکعب برثانیه است، اضافه کرد: خروجی این سد سه هزار و ۳۰۰ مترمکعب برثانیه است، این در حالیست که در گذشته متوسط خروجی این سد ۶۰۰ تا ۷۰۰ مترمکعب برثانیه بوده، که با توجه به در پیش بودن بارندگی در حوضه های بالادست، به ناچار خروجی بیش از ورودی به سد است. 
وی ادامه داد: ذخیره فعلی سد دز ۲.۶ میلیارد مترمکعب و تراز آن ۳۵۰.۴ متر است که تنها ۱.۶ متر برای ذخیره سازی ظرفیت دارد. 
حکمی در ادامه بیان کرد: دبی کارون در محل تلاقی با دز در ملاثانی به ۲ هزار و ۹۴۵ مترمکعب برثانیه رسیده و دبی این رودخانه در شهر اهواز در روز چهارشنبه ۲ هزار و ۷۹۳ مترمکعب برثانیه است. 
وی همچنین درباره شرایط حوضه کارون گفت: ورودی به سد کارون ۴ (مرز خوزستان و چهارمحال) که یکی از کانون های حساس است یک هزار و ۶۹۰ مترمکعب برثانیه و خروجی آن یک هزار و ۵۵۶ مترمکعب برثانیه است که این حجم وارد مخزن سد کارون ۳ می شود. 
حکمی ذخیره مخزن سد کارون ۳ (ایذه) را ۲.۶ میلیارد مترمکعب بیان کرد و افزود: ورودی سد کارون ۳ (در ایذه) یک هزار و ۵۵۶ و خروجی آن ۲ هزار و ۴۵۰ مترمکعب برثانیه است که به سد شهید عباسپور منتقل می شود و خروجی این سد نیز با یک هزار و ۱۴۲ مترمکعب برثانیه خروجی وارد سد گتوند علیا می شود. 
وی با بیان اینکه هم اکنون ذخیره سد گتوند علیا به ۴.۲ مترمکعب رسیده، بیان کرد:ورودی این سد ۲ هزار و ۲۸۳ و خروجی آن یک هزار و ۴۹۰ مترمکعب برثانیه است و این سد در حال افزایش ارتفاع به صورت کنترل شده است، به طوری که مقدار آب ذخیره، کاهش دهنده خسارت سیلاب وارد شده به کارون باشد. 
حکمی با بیان اینکه سیل جزو بلایای طبیعی خارج از کنترل است، افزود: پس از یک دهه خشکسالی، سدهای خوزستان کاملا خالی بوده و نخستین بارندگی ها همه را خوشحال کرد، اما ضریب پیش بینی بارش های بهاره پایین است، اگر چه تاکنون به پیش بینی های هواشناسی توجه شده است. 
وی خاطرنشان کرد: مسیر سیلاب ها کنترل شده اما در پایین دست رودخانه دز به دلیل ورود به حریم و بستر رودخانه با مشکل آبگرفتگی در بامدژ(در اهواز) و شعیبیه(در شوشتر) روبه رو بودیم. 
حکمی ادامه داد: تمام حوضه های رودخانه های خوزستان (کارون، کرخه و دز) در تمام استان های بالادست (ایلام، لرستان، کرمانشاه، اصفهان و چهارمحال و بختیاری) به صورت همزمان فعال شده اند، که این رخدادی نادر است، چنانکه به طور نمونه سیلاب ورودی به سد کرخه تا هشت هزار و ۸۰۰ مترمکعب برثانیه نیز رخ داده که رکوردی کم سابقه است. 
وی گفت: از سوی دیگر گذراندن یک دوره خشکسالی طولانی باعث شده که رواناب ها تشدید شوند، به همین دلیل میزان رواناب تولید شده از بارندگی هفته جاری و هفته آینده، قابل توجه خواهد بود. 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه خوزستان دشت و دارای شیب کم است، سرعت آب در آن همانند استان لرستان زیاد نیست. 
گفتنی است؛ در پی افزایش خروجی سدهای کرخه و دز، استاندار خوزستان از ۱۱ فروردین در این استان حالت فوق العاده اعلام کرده است. 
بر اساس اخطاریه سازمان آب و برق خوزستان، با صدور اطلاعیه هایی نسبت به وقوع سیل در حوضه رودخانه های دز، کرخه و کارون هشدار داده و اعلام کرده سه شهر و ۵۱ روستا در حوضه کرخه، ۱۸ روستا در حوضه دز و ۱۸ روستا در حوضه کارون در معرض سیلاب هستند و دستگاه های اجرایی باید آمادگی تخلیه آنها را داشته باشند. 
بر اساس این اطلاعیه ها سازمان آب و برق اعلام کرده خروجی سد دز حداکثر به ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد کرخه به یک هزار مترمکعب برثانیه می رسد. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفته است: تاکنون ۹۶ روستای در معرض خطر در خوزستان در حاشیه سه حوضه آبریز دز، کرخه و کارون به صورت جزیی یا کلی تخلیه شده و در ۳۵ اردوگاه اسکان یافته اند. 
۱۳ روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی اهواز به دلیل سیلاب رودخانه دز، به زیر آب رفت. 
هواشناسی خوزستان اعلام کرده این استان تا دوشنبه بارانی است. 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۵۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد

جعفر مرادی‌حقیقی  در بازدید از طرح‌های آبخیزداری بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان گفت: هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی این سازه‌ها ۱۲ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: این میزان رواناب در بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ امسال و اسفند ۱۴۰۲ در این سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • حمله هولناک دسته‌جمعی مسلحانه به یک پزشک در خوزستان
  • شلیک به یک پزشک در خوزستان
  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون
  • رایتل پرسرعت‌ترین سیم‌کارت کشور
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • وحید امیری در خروجی پرسپولیس+ تیم فصل بعد
  • جمع‌آوری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعبی گازهای همراه
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند