Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از میزان خسارت مزارع گندم در دسترس نیست، اظهار کرد: براساس بازدید‌های هوایی و پیش بینی ستاد مدیریت بحران بخشی از اراضی گندم در استان‌های گلستان، خوزستان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دچار خسارت شدند.

وی افزود: با توجه به وقوع سیل‌های اخیر مزارع زیادی زیر آب رفتند که تا مساعد شدن هوا به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت وجود ندارد.

ایمانی از شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم خبر داد و گفت: با توجه به افزایش شدت بارندگی‌ها در روز‌های اخیر، شیوع آفات و بیماری‌ها به مزارع گندم خسارت وارد کرده است که تا عادی شدن شرایط به هیچ عنوان امکان برآورد خسارت و پیش بینی تولید وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه طبق اعلام ستاد مدیریت بحران زیر بخش‌های مختلف کشاورزی همچون دام و طیور، زراعت، باغبانی و زنبور عسل دچار خسارت شدند، اما تا برآورد نهایی هیچ یک از آمار قابل استناد نیست چرا که امکان دسترسی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ۱۵ هزار راس دام عشایر در سیلاب‌های اخیر تلف شد

نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به اینکه استان‌های اصلی تولید گندم گرفتار سیل شدند، بیان کرد: با فروکش کردن کامل آب حاصل از سیلاب‌های اخیر در مزارع و باغات و بازدید‌های میدانی می‌توان میزان خسارت در سطح گندم زار‌ها را مشخص کرد.

وی بیان کرد: با توجه به آنکه عمده گندم تولیدی از استان‌های خوزستان، گلستان و ایلام تامین می‌شود، از این رو تا عادی نشدن شرایط آب و هوا نمی‌توان گفت که برآورد‌های تولید ۱۴ میلیون تنی گندم محقق می‌شود و خود کفایی گندم برای چهارمین سال متوالی استمرار می‌یابد یا خیر؟

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وقوع سیل اخیر در مناطق دیم گندم نعمت بوده است، اظهار کرد: اگرچه وقوع سیل اخیر در برخی مناطق خساراتی را وارد کرده است، اما در مقابل برای مزارع دیم و مزارعی که دچار سیل نشدند، در افزایش عملکرد گندم تاثیر گذار بوده است به طوریکه می‌توان تا حدی امیدوار بود که بخشی از میزان خسارت دیده مناطق سیل زده جبران شود.


ایمانی از برداشت جزئی گندم در استان‌های جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با توجه به مساعد شدن شرایط آب و هوا پیش بینی می‌شود که برداشت گندم ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده از خوزستان آغاز شود و سپس از مناطق گرمسیری به نیمه گرمسیری و معتدل و سپس سردسیری برسد چرا که سیکل فیزیولوژیکی گیاه تبدیل شده است.

به گفته ایمانی، براساس برآورد‌های اولیه مزارع گندم و کلزا پیش بینی می‌شود که استان‌های سیل زده بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به ضرورت حمایت از کشاورزان خسارت دیده بیان کرد: دولت باید از کشاورزان خسارت دیده حمایت‌های لازم را به عمل آورد چرا که تولیدکنندگان خسارت دیده یک سال دچار خسارت شدند و برای سال زراعی بعدی باید نهاده‌های تولید و ماشین آلات کشاورزی لازم را تامین کنند و در غیر این صورت شرایط برای ادامه تولید بسیار سخت است.

این مقام مسئول در بخش پایانی سخنان خود نسبت به خروج غیر قانونی گندم از مرز‌ها هشدار داد و افزود: در شرایط کنونی گندم چندانی در دست مردم نیست و از آن جا که تمامی گندم‌ها وارد سیلو‌های دولتی شده است، امکان خروج وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: هم اکنون دلالان و واسطه‌ها به سبب خرید نقدی و بالاتر از قیمت تضمینی گندم از کشاورزان به دنبال آن هستند تا گندم تولیدی را از مرز‌های کشور خارج کنند چرا که آن سوی مرز‌ها هر کیلو گندم با نرخ ۵ تا ۶ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما به هر حال از کشاورزان انتظار می‌رود که از عرضه گندم به دلالان و قاچاقچیان اجتناب کنند و همواره گندم تولیدی خود را تحویل سیلو‌های دولتی دهند تا منفعت آن نصیب کشور شود.
انتهای پیام/

کشاورزان خسارت دیده باید مورد حمایت دولت قرار گیرند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد

سعید معین در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به گرم شدن هوا، گندمکاران هشدارها را جدی بگیرند و مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند.

به گفته او، با وجود اثر شیوع آفت سن گندم در کاهش عملکرد تولید، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم قبل از تبدیل شدن به پوره انجام دهند.

معین با بیان اینکه سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که سطح مبارزه علیه سن مادر به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارهکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ادامه داد: بنابر آمار سطح زیرکشت آبی و دیم گندم در کشور ۶ میلیون هکتار است که مبارزه با سن غلات در سطح  از بهمن ماه سال گذشته آغاز و کماکان ادامه دارد.

معین گفت: گرچه شرایط جوی و بارندگی سم پاشی و محلول پاشی را به تاخیر می اندازد، اما به کشاورزان توصیه می شود که تا 

 از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین به کشاورزان توصیه می شود که تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره مبارزه را انجام دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • پایش مزارع خرمشهر پژوهشگران