Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالقاسم حسین پور مدیر کل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیل واقعیتی انکار ناپذیر است، اظهار کرد: ایران کشوری سیل خیز است که پدیده سیل به سبب شرایط اقلیمی و قهری رخداد قطعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به بارش های اخیر از دوره خشکسالی به سمت دوره ترسالی در حال عبور هستیم و آمارها نشان می دهد که شدت بارش در برخی مناطق روبه افزایش است.

حسین پور ادامه داد: اگرچه در گذشته بارش های بیش از ۱۰۰ میلی متر جز بارش های شدید محسوب می شد، اما بارش های اخیر در شمال در مدت زمان کوتاه به بیش از ۳۰۰ میلی متر می رسد و در چنین شرایطی وضعیت ما در قبال سیل باید به گونه ای باشد که از ظرفیت بارش ها به صورت بهره ور استفاده کرد تا بروز خسارت ها به حداقل برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری میزان وقوع خسارت سیل را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد، بیان کرد: سازمان جنگل ها و مراتع با اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوان داری به دنبال تعدیل خسارت هاست.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اعتبارات آبخیزداری و آبخوان داری کافی نبود، بیان کرد: خوشبختانه در سال ۹۷ با اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی آبخوان داری و آبخیزداری جانی تازه گرفت که براین اساس بیش از یک میلیون هکتار از عرصه های کشور تحت عملیات قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: منابع طبیعی عاملی برای پشتیبانی بخش کشاورزی/ افراد در حفظ رویشگاه‌های جنگلی کوشا باشند

مدیر کل دفتر آبخوان داری و آبخیزداری سازمان جنگل ها از افزایش ۲ برابری اعتبارات آبخیزداری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: براساس پیش بینی ها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۸ به عملیات آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص می یابد که با تخصیص به موقع اعتبارات بخش بیشتری از عرصه های کشور تحت عملیات قرار می گیرد.

حسین پور از گستره حوزه های آبخیز خبر داد و افزود: طی یک‌ پروسه زمانی مناسب اعتبارات قابل توجهی باید اختصاص یابد تا سالانه حداقل ۲ میلیون هکتار از اراضی تحت پوشش فعالیت های اجرایی قرار گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بیش از ۱۵ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مطالعه صورت گرفته است، بیان کرد: عملیات اجرایی حوزه های آبخیز نیاز به منابع کافی دارد تا در صورت وقوع سیل خسارت به حداقل برسد‌.

وی اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را در حفاظت از عرصه های طبیعی و سیل های طغیانی امری مهم دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه قانون گذار سازمان جنگل ها را موظف کرده تا سالانه ۲ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری صورت گیرد تا براساس اعتبارات، برنامه آبخیزداری و آبخوان داری در عرصه های مختلف در اقصی و نقاط مختلف اجرا شود.

مدیر کل دفتر آبخوان داری و آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: دامنه فعالیت اجرای فعالیت آبخیزداری و آبخوان داری از بحث حفظ خاک، کنترل رسوب و مهار فرسایش به مباحث مدیریت ریسک سیل، پیشگیری از خسارت سیل، حفظ آب، پایداری آب در چرخه های طبیعت و اکو سیستم های طبیعی در سطح کشور گسترش پیدا کرده است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: مشارکت مردم، حاکمین قنوات، کشاورزان و مرتع داران با همکاری دولت می توانند از قطره قطره بارش استفاده کنند تا با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری بتوانیم از قطره قطره بارش استفاده کنیم تا از کسری ذخایر منابع آبی و سیلاب بتوان استفاده کرد.

انتهای پیام/


 افزایش ۲ برابری اعتبار از صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۶۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان

مصطفی زینتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از طرح بهسازی معابر روستایی در ۱۰ روستای شهرستان دامغان خبر داد و ابراز کرد: طرح بهسازی معابر مناطق قهاب رستاق و دامنکوه امسال با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

وی گفت: سال گذشته طرح بهسازی در شش روستا با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال شامل آسفالت معابر و خیابان و جدول گذاری اجرا شده است.

رئیس بنیاد مسکن دامغان همچنین بین کرد: عملیات بهسازی در روستاهای حسن آباد و فرات در جنوب دامغان شامل ۱۱ هزار متر مربع آسفالت و جدول گذاری با اعتبار ۳۸ میلیارد ریال به پایان رسید.

زینتی با بیان اینکه جلوگیری از جاری شدن روان آب‌ها و تسهیل در تردد و رفت و آمد از مهمترین اهداف اجرای طرح بهسازی در روستاها است، بیان کرد: بهسازی معابر روستایی در زمره مطالبات جدی مردم محسوب می‌شود.

کد خبر 6096801

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز
  • اجرای طرح بهسازی معابر ۱۰ روستای دامغان
  • طرح فجرانه کالابرگ ادامه پیدا می‌کند؟
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست