Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، شهر زیبا و تاریخی نراق، یکی از نواحی دوست‌داشتنی و بسیار دیدنی در استان مرکزی است که از سه جهت گرداگرد آن را کوه فراگرفته است. همین امر از مهم‌ترین دلیل برخورداری این شهر کهن از آب و هوایی مطلوب و دلچسب است که در کنار آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری در مرکز کشور، تبدیل ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نراق شهری با قدمت ۲ هزار ساله

باستان‌شناسان، قدمتی بالغ بر ۲ هزار سال را برای شهر نراق تخمین زده‌اند که در خود خانه‌های قدیمی، آب انبار‌ها، مساجد، امامزاده‌ها، بنا‌ها و آثار تاریخی متعددی را در کنار جاذبه‌های فوق‌العاده‌ی طبیعی از جمله آبشارها، غار، چشمه و کوه‌های دیدنی جای داده است. درواقع می‌توان در این شهر، جاذبه‌های مختلفی را مطابق با هرسلیقه‌ای، یافت.

نام گذاری شهر در گذر زمان

در مورد وجه تسمیه این شهرستان به نراق، روایات متعددی وجود دارد. گروهی براین باورند که نام نراق، دراصل نام ستاره‌ای است که بر این شهر گذاشته شده و برخی نیز معتقدند که نام شهرستان نراق برگرفته از حروف درهم ریخته‌ قرآن است. تعداد دیگری نیز اذعان دارند که نراق از دو کلمه‌ «نر» به معنای «بلندی» و عراق به معنای «عراق فارس» یا «عراق عجم» گرفته شده است. در واقع «نرعراق» یعنی بلندی عراق عجم؛ چرا که در فلات مرکزی ایران، شهرستان نراق از طرف کاشان در مرتفع‌ترین منطقه قرار گرفته است. با گذشت زمان نرعراق به نراق تغییر یافته است.

علی مشهدی مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دلیجان در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،با بیان اینکه بادگیر‌ها و آب انبار‌ها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می‌روند، گفت: اماکن تاریخی، گردشگری و طبیعی این شهرستان برای بازدید گردشگران در ایام نوروز آماده شده است.

مشهدی افزود: نراق با برخورداری از اماکن تاریخی و طبیعی یکی از پر جاذبه‌ترین مناطق استان مرکزی است که هر سال پذیرای شمار بسیاری از گردشگران نوروزی است.

کوه اُل پناهگاهی برای در امان ماندن از حوادث

یکی از جاذبه‌های طبیعی در نراق، قلعه‌ای است کهن که در «کوه اُل» و در دهانه‌ی غاری که در ارتفاع ۷۰۰ متری این کوه قرار دارد، واقع شده است. در بین مردم محلی این غار، به نام «قلعه‌ی اُل»، شهرت یافته است که بالای مزرعه‌ شریف آباد و بر صخره‌ها قرار گرفته است.

نام این قلعه که به «دژ نراق» نیز شناخته می‌شود، از نام کوهی که در آن قرار دارد، گرفته شده و طبق اظهارات کارشناسان، به عنوان پناهگاهی طیبعی جهت پیشگیری از صدمات وارده توسط حیوانات وحشی، آسیب‌های طبیعی و در بسیاری موارد برای در امان ماندن از جنگ‌ها و حملات دشمنان احداث و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کاروانسرای شمس‌السلطنه زیباترین عمارات تاریخی نراق

یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی در شهرستان نراق، عمارتی است کهن که احتمالا قدمت آن بالغ بر ۱۵۰ سال است. «کاروانسرای شمس‌السلطنه» نام این میراث ملی است که در زمان حکومت قاجاریان احداث شده است. کاروانسرای شمس‌السلطنه، یکی از زیباترین عمارات تاریخی نراق است که به نیابت از «حاج محمد نراقی» مشهور به «حاجی خان» ساخته شده است. این اثر ایران کهن متشکل از دو طبقه یکی جهت نگهداری چهارپایان و دیگری برای اسکان و جهت استراحت تاجران است. راسته بازار، چهار سوق و تاجرسرا یا معاون‌الممالک به همراه کاروانسرا، مجموعه‌ زیبا و کم‌نظیر شمس‌السلطنه را تشکیل می‌دهد که به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

آبشاری که نشان از گیسوان بلند است

آبشار دره آبشتا نراق در استان مرکزی واقع است. شهر کوچک نراق از نظر تقسیمات کشوری در نزدیکی شهرستان دلیجان و در محدوده استان مرکزی است. این شهر، حد فاصل شهرستان‌های قم، کاشان و دلیجان قرار دارد و از مناطق کوهستانی و سردسیر می‌باشد. شهر به علت محاصره از سه طرف توسط کوه‌ها دارای آب و هوای کوهستانی است از طرف شمال به کوه ال و از سوی باختر در ۱۸ کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان و از سوی خاور در ۲۲ کیلومتری به مشهد اردهال، ۴۰ کیلومتری به نیاسر و در ۷۰ کیلومتری به کاشان منتهی می‌گردد وسعت شهر حدود هفتاد کیلومتر مربع و میزان بارندگی در سال تقریباً ۲۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

دره آبشتا این منطقه در فاصله سه کیلومتری شمال غربی شهرنراق در امتدا کوه ال (OL) قرار دارد. به جرات می‌توان گفت در منطقه شهرستان دلیجان چشم اندازی به زیبایی آن وجود ندارد. در انتهای این دره، آبشار فصلی وجود دارد که نراقی‌ها آن را گیسو می‌نامند.

علت این نماگذاری رویش گیاه پرسیاوش در محل آبشار است که خاطره گیسوان بلند را تداعی می‌کند. ارتفاعات این دره دارای شیب منفی و بسیار مناسب برای صخره نوردی است و چنانچه نسبت به تجهیز و سرمایه گذاری آن اقدام گردد می‌تواند در آینده یکی از کانون‌های فعال جذب گردشگر باشد.

عمارتی ۸ ضلعی با یک گنبد تک پوش آجری

امامزاده یحیی (ع) یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان نراق است که بقعه‌ متبرکه‌ آن با قدمتی بالغ بر ۷ قرن، متعلق به دوران حکومت سلجوقیان و یکی از کهن‌ترین بنا‌های آجری در این شهرستان محسوب می‌شود.

محمدی کارشناس گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،گفت: آرامگاه امامزاده یحیی (ع)، در عین سادگی بسیار زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است و بنای بقعه، عمارتی ۸ ضلعی با یک گنبد تک پوش آجری است وسبک معماری انجام شده در این بارگاه ملکوتی، برگرفته از معماری مغولی و چینی است و هیچ تزئیناتی را در آن نمی‌توان یافت.

محمدی افزود: مقبره‌ دختر شاه اسماعیل اول صفوی نیز در این آرامگاه قرار دارد که به کتیبه‌های افقی و عمودی و منقوش به خط ثلث برجسته است که با تکه‌های قاب سازی و گره‌چینی تاریخ «فی سنه خمس و ثلثین و تسمعائه» بر آن حک شده است.

البته گفته می‌شود که در گذشته این گنبد دو پوش بوده که پوش اول آن از بین رفته و اکنون تنها پوش دوم قابل مشاهده است. سنگ قبر‌هایی در این امامزاده وجود دارد که باستان‌شناسان آنها را کهن‌ترین آثار مکتوب نراق معرفی کرد‌ه‌اند.همچنین در بخش تحتانی گنبد می‌توان سه مرقد را که با کاشی پوشش داده شده است را مشاهده کرد که احتمالا متعلق به دوران صفوی است.

بازاری برگرفته از هویت تاریخی 

بازار قدیمی نراق یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان کهن است که قدمت آن به قرن ۱۳ هجری بازمی‌گردد. «بازار شمس‌السلطنه» نام دیگر این مجموعه‌ تاریخی است که در زمره‌ یکی از زیباترین آثار تاریخی استان مرکزی، قرار گرفته است. معماری انجام شده در این بنا دارای زیبایی و ظرافت مثال‌زدنی است که می‌توان آن را در حجره‌ها با درب‌های چوبی و کنده‌کاری شده، تیمچه‌ها، سقف‌های گنبدی شکل، دیوار‌های آجری و سقف ضربی آجری مشاهده کرد. همچنین این بازار سرپوشیده به دلیل قدمت و هویت تاریخی و نیز سبک معماری‌اش، بسیار ارزشمند است که همچنان پررونق و از مراکز مهم تجاری در نراق شناخته می‌شود.

آب انباری از دوره قاجار

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان نراق، «آب انبار حاج مهدی» است که متعلق به دوران قاجار و به دلیل قرارگیری در مقابل مسجد جامع این شهر، به آب انبار مسجد جامع نیز شهرت دارد. «آب انبار محله بالا» نام دیگر این اثر تاریخی است که توسط «مهدی ولد عبدالله» ساخته شده است. منبع ذخیره آب، پوشش منبع آب، پا شیر، سردر تزئینی، راه پله با ۳۳ پله و بادگیر از بخش‌های مختلف این آب انبار قدیمی است که با مصالحی همچون ساروج، آهک، سنگ و آجر ساخته شده است. پوشش سقف ورودی آب انبار و نیز راه‌پله‌های آن برخوردار از تزئینات زیبا و قابل توجه همچون کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و آبی است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌سازد. کتیبه‌ سنگی بالای لچکی‌های طرفین قوس ورودی راه‌پله قرار دارد که تاریخ ۱۲۶۴ قمری بر آن حک شده است.

مسجدی تاریخی با معماری اسلامی

مسجد جامع شهرستان نراق، دارای قدمتی بیش از ۱۵۰ سال است که در دوران حکومت «فتحعلی شاه قاجار» و به همت «حاج علی محمد نراقی» ساخته شده است. این مسجد دارای مساحت تقریبی هزار متر مربع با گنبد و گلدسته‌هایی بسیار زیبا است. درب ورودی آن نیز ساخته شده از چوب گردو است که کنده‌کاری زیبا و چشم‌گیری بر آن انجام شده است. از دیگر تزئینات این مسجد قدیمی می‌توان به کاشی‌های رنگارنگ و طرح‌های اسلامی آن اشاره کرد که نشان از هنرمندی سازندگان آن دارد.

گزارش از علیرضا کمال آبادی فراهانی

انتهای پیام/ ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری آثارباستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند

سرهنگ مجتبی جمالی فرمانده انتظامی ساوه گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر حضور ۲ فرد ناشناس، در یکی از روستا‌های اطراف شهرستان ساوه، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از کسب اطمینان از صحت موضوع اعلامی و حضور این افراد به منظور حفاری و کشف اشیاء عتیقه، ماموران ۲ نفر را حین حفاری مشاهده و دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به یگان انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه از این متهمان یک دستگاه گنج یاب و مقادیری اشیاء تاریخی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف شد خاطرنشان کرد: این افراد با مشاهده مستندات و مدارک پلیسی در بازجویی‌های تخصصی ماموران انتظامی ساوه، به ناچار لب به اعتراف گشوده و بیان داشتند که قصد حفاری و کشف اشیاء گران قیمت باستانی و عتیقه را در روستای مورد نظر داشته اند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در پایان با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با افراد سودجو و قانون گریز به منظور پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و فرهنگی کشور افزود: ۲ متهم دستگیر شده در این عملیات پلیسی، پس از تشکیل پرونده مقدماتی، برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • برگزاری دوره تربیت مربی کد ۳ هلال‌احمر اصفهان به میزبانی شهرستان نایین
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد