Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-30@20:14:42 GMT

آمادگی ترکیه برای اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۷۹۹۳

ارتش ترکیه شامگاه پنجشنبه از تکمیل تدارکات برای اجرای عملیات نظامی جهت پاکسازی شرق رودخانه فرات از شبه‌نظامیان کُرد خبر داد.

بر این اساس، یک منبع ارشد نظامی که خواست نامش فاش نشود با اعلام تکمیل آماده‌سازی برای عملیات شرق فرات، گفت: «ما هم‌اکنون منتظر دستورات دولت برای عملیات نظامی هستیم. ایجاد پایگاه عملیات در خط مقدم (قرارگاه) نیز بخشی از مرحله تدارکات بود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع همچنین با اشاره به تداوم مذاکرات دوجانبه ترکیه با آمریکا درباره خروج شبه‌نظامیان کُرد از شرق فرات، گفت به دلیل رویکرد بی‌تفاوت واشنگتن، نقشه‌راه منبج بسیار کند و آهسته پیش می‌رود و همین مسئله کاسه صبر آنکارا را لبریز کرده است.

ارتش ترکیه چند روز پیش با حضور ژنرال «حلوسی آکار» وزیر دفاع این کشور، یک قرارگاه عملیاتی در استان جنوبی «شانلی‌اورفه» نزدیک مرزهای سوریه افتتاح کرد. این پایگاه عملیات خط مقدم، قرار است مرکز فرماندهی اصلی عملیات نظامی در شرق فرات باشد.

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه طی دیدار با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترک خود در واشنگتن، شدیدا هشدار داده بود هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در سوریه می‌تواند عواقب «فاجعه‌باری» برای آنکارا داشته باشد.

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار نیروهای مسلح خود در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

ترکیه اما به آمریکا پیشنهاد داده که برای اجتناب از ایجاد خلأ قدرت در شمال سوریه بعد از خروج نظامیان آمریکایی، که می‌تواند منجر به تقویت شبه‌نظامیان کُرد و تسلط بیشتر آنها بر مناطق مرزی با ترکیه شود، منطقه امنی به عمق 32 کیلومتر در داخل خاک سوریه و تمام مرز این کشور با ترکیه ایجاد شود و نهایتا در اختیار آنکارا قرار گیرد.

ارتش ترکیه تاکنون بدون اجازه دولت سوریه در شمال این کشور دو عملیات نظامی بزرگ موسوم به عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» انجام داده است. این عملیات‌ها با مشارکت گروهک تروریستی «ارتش آزاد سوریه» صورت گرفت. نیروهای ترکیه در اولین عملیات حد فاصل شهر «جرابلس» تا «اعزاز» را از عناصر داعش پاکسازی کردند و تا عمق بیش از ۱۰۰ کیلومتری پیشروی کردند و در دومین عملیات، کل مناطق تحت سیطره مدافع خلق در «عفرین» را به کنترل خود درآوردند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دولت وزیر دفاع سوریه وزیر خارجه آمریکا نیروهای مسلح خاک دولت سوریه ترکیه خاک سوریه وزیر خارجه آمریکا وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۷۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه

تین نیوز

اعلام آمادگی مجدد راه آهن جمهوری اسلامی ایران جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، علیرغم طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی کنسرسیوم ریلی افغانستان، با توجه به رویکرد توسعه ای راه آهن در حوزه کریدورهای بین المللی ریلی، راه آهن جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آمادگی خود جهت اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز شمتیغ به ترکیه را اعلام نموده است.

متاسفانه پس از گذشت هفت روز، کنسرسیوم مذکور هنوز مجوز  گمرک را برای ترانزیت واگن های مذکور اخذ نکرده است.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر آمادگی خود را جهت حمل این واگنها پس از وصول تاییدیه گمرک اعلام می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • لحظه عملیات گردشگر ترکیه‌ای علیه نظامی صهیونیست+ فیلم
  • ببینید | لحظه دردناک مرگ گردشگر ترکیه‌ای توسط نظامیان اسرائیلی
  • عملیات ضد صهیونیستی در قدس؛ یک نظامی اسرائیلی زخمی شد
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • هشدار به مسافران شمال؛ این جاده ۳ روز مسدود است