Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  آش ویشیل یکی از غذاهای سنتی اراک و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، اسیدفولیک، روی (زینک)، سلنیوم، فیبر، اسیدچرب امگا 3 و 6، گوگرد، سولفور و غیره است.

برای بررسی خواص آش ویشیل اراک و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم ترین خواص آش ویشیل اراک

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درگفت وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین خواص آش ویشیل اراک گفت: مقادیر بالای پروتئین در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی سخت انجام می‌دهند از جمله کارگران و ورزشکاران، مخصوصا بدن‌سازان، سالمندان و کودکان در حال رشد بسیار مفید است.

وی افزود: فیبر موجود در آش ویشیل اراک موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌شود؛ لذا هضم غذا را آسان کرده و یبوست را رفع می‌کند.

بیشتر بخوانید: کم خونی را با خورشتی خوشمزه ریشه‌کن کنید

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این آش به علت داشتن ویتامین B12، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

عظمایی بیان کرد: مصرف آش ویشیل اراک موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه می‌شود؛ لذا از آلزایمر پیشگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: از دیگر خواص این آش می‌توان به کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت بینایی و تقویت سیستم قلبی عروقی اشاره کرد.

عظمایی بیان کرد: آش ویشیل اراک به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، سلنیوم و منیزیم تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

وی گفت: این غذا دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است؛ لذا موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و رشد مو می‌شود و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: غذا محلی برای کنترل کلسترول خون / این خوراک سلامت دندانهایتان را تضمین می کند

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: آش ویشیل اراک جزو غذاهای رژیمی است؛ زیرا موجب چربی سوزی، لاغری و تناسب اندام می‌شود.

مواد لازم آش ویشیل اراک

-رشته آش یک بسته
-سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج یا برگ چغندر) یک کیلو
-پیاز 2 عدد
-تخم‌مرغ 2 عدد
-نخود 2 لیوان
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-آبغوره به مقدار دلخواه
-آب به مقدار لازم
-روغن کنجد یا دنبه به مقدار لازم
-پیاز داغ و نعناع داغ برای تزئین

طرز تهیه آش ویشیل اراک

-برای تهیه این غذا ابتدا نخود را از شب قبل در آب خیس می‌کنیم.
-نخود خیس خورده را با مقداری آب نیم‌پز می‌کنیم.
-پیاز را نگینی خرد کرده و با روغن کنجد یا دنبه تفت می‌دهیم.
-مقداری زردچوبه اضافه می‌کنیم.
-سپس مقداری آب اضافه کرده و اجازه می‌دهیم به جوش بیاید.
-سبزی را شسته و خرد کرده و به مواد اضافه می‌‌کنیم.
-در این مرحله رشته آش را اضافع می‌کنیم.
-هنگامی که سبزی پخته شد نخود را اضافه می‌کنیم.
-در انتهای پخت تخم‌مرغ را اضافه می‌کنیم.
-هنگامی که غذا آماده شد، با پیازداغ و نعناع داغ تزئین می‌کنیم.
-به دلخواه می‌توان کمی آبغوره به غذا اضافه کرد.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۸۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، حکیم حسین خیراندیش گفت: فراموشی برشی معمولا برای همه پیش می آید، مثلا گاهی اسم یا آدرس یا تلفن فراموش می شود.

او ادامه داد: اما اگر کسی می ترسد مبتلا به آلزایمر شود یعنی میزان سردی در مغز افزایش پیدا کرده است. خوردن شربت عسل آب زعفرانی، ترک سردی شبانگاه، استشمام عطر، دود اسپند صبح و شب توصیه می شود. شب ها هم بهتر است شام را سردی نخورند.

کد خبر 849354 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها طب سنتی خبر مهم بیماری - آلزایمر بیماری - بیمارستان تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم)
  • بهترین روش برای جلوگیری از آلزایمر (فیلم)
  • طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ یک غذای خوشمزه و ساده (فیلم)
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • روشی برای جلوگیری از آلزایمر + فیلم
  • برپایی نخستین جشنواره غذای سنتی در شهر مریانج
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • علائم فشار خون بالا