پیروی از عقلانیت زینب کبری(س) در اطاعت از «امام زمان»
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۸۲۵۵
حضرت زینب کبری(س) در پنجم جمادیالاولی سال پنجم هجری در مدینه به دنیا آمد. آنقدر وجود این دختر مهم بود که برای نامگذاری او، پیامبر از آسمان کسب تکلیف نمود و جبرئیل، از سوی خداوند، نام او را آورد: زینب، یعنی زینِ اَب(زینت پدر).
اگر کسی پدر این بانو، یعنی علی(ع) را بشناسد، با آن همه اوصاف یگانه و علم الهی و مقام جانشینیِ پیامبر اکرم و .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اوصاف او را چنین برشمرده اند: عقیله، موَثَقه، عارفه، محدثه، کامله، فاضله و ... که هر کدام از این اوصاف، نیاز به شرح و توصیف، و تطبیق با سیره و سبک زندگیِ این بانوی بزرگ دارد، تا حق مطلب در بارة آنها ادا شود. نه این مجال، مجال آن است، و نه این مقال گنجایش دارد. به قدر بضاعت مختصر مجال، و بضاعت مزجات علمیِ صاحب قلم، تنها نکات کوتاهی در بارة یکی از اوصاف حضرت زینب عرضه میشود.
عقیله صفت مشبهه از ریشة «ع ق ل» است. ابتدا معنی ریشة کلمه را روشن میکنیم. عقل در لغت یعنی بستن و مقیَد شدن، و به قدرت تفکر و فهم انسان، تعقل میگویند، زیرا انسان عاقل، گویا مقیَد است و هر عملی را به خاطر وجود عقل، انجام نمیدهد و هر سخنی را به خاطر وجود عقل، نمیگوید و در هر مکانی را به خاطر وجود عقل، قدم نمیگذارد. پس عاقل کسی است که در بندِ عقل خویش است و گوش به فرمان آن، نه در بندِ نفس خود. عاقل، اعمال خویش را بر اساس عقل انجام میدهد نه بر اساس خواست دل، و دلبخواهی.
عقل برترین نیرویی است که خداوند تبارک و تعالی، خلق فرمود تا وجه ممیزهای باشد برای انسانیت انسان، با دیگر موجودات. چه، انسان با همة جانداران عالَم، در حیوانیت مشترک است و آنچه انسان را انسان میکند، عقل اوست.
در تعریف عقل سخن زیاد گفته شده، ولی برخی معتقدند از شدت وضوح، تعریفی برای آن موجود نیست. مانند واژة نور، که همه میدانند چیست، ولی نمیتوانند تعریفی برای آن ارائه نمایند واژة عقل را نیز همه میشناسند، اگر چه نتوانند آنرا تعریف کنند. به هر حال در هر علمی تعریف خاصی برای عقل بیان شده، و آن را به انواع مختلفی نیز تقسیم کرده اند مانند عقل عملی و عقل نظری، و یا عقل کلی و عقل جزئی.
برخی در تعریف عقل گفته اند: عقل مرکز فکر و اندیشه است، و ویژگیها و نشانههایی دارد که عبارتند از: تجزیه و ترکیب، انتزاع و تجرید و تعمیم، و تعمیق مفاهیم. این جمله نیاز به صحبت فراوان دارد و نمیخواهم به آن بپردازم. به زبانی ساده، عقل نور آگاهی است که به تمام حواس انسان احاطه دارد.
نکتة مهم دیگری که اشاره به آن خالی از لطف نیست، توجه به رابطة عقل و مغز انسان است. برخی گفته اند که عقلِ آدمی در مغز اوست، ولی صحیح نیست، زیرا حیوانات نیز مغز دارند، ولی از قوّة تعقل برخوردار نیستند. از طرف دیگر اگر مغز انسانی آسیب ببیند، عقل او هم زائل میگردد. پس در بارة ارتباط مغز و عقل، شاید بهتر آنست که بگوییم: مغز، فقط ابزار عقل است و در حکم سخت افزار کامپیوتر است، اما عقل، در حکم نرم افزار و برنامههای اصلی است که بدون آن، سخت افزار هیچ سودی ندارد. بعلاوه، مغز، چون مادی است، جنس و حجم و رنگ و وزن دارد که لازمة ماده است؛ اما عقل، نور مجرد است و لذا جنس و حجم و رنگ و وزن ندارد.
حال به معنای عقیله میپردازیم. عقیله صفت مشبهه است از عقل. میدانیم که صفت، در همة زبانها برای توصیف اسم میآید. در زبان فارسی فقط صفات ساده وجود دارند، اما در زبان عربی، به جهت کامل بودنِ آن، و گنجینة بی نظیر واژگان، برای صفت اسلوبهای متعددی وجود دارد که هر یک، علاوه بر توصیف، دلالت بر امور دیگری نیز میکنند. از جمله «صفت مشبهه» است که در کتابهای عربی معنای آنرا چنین گفته اند: صفتی است که بر یک ویژگیِ پایدار و ثابت، در یک فرد، دلالت دارد. بر این اساس باید گفت که عاقل، یک صفت ساده است و در وصف همة انسانها به کار برده میشود، اما «عقیل» صفت مشبَهه است و دلالت بر ثبوت و پایداریِ تعقل نسبت به موصوف خود دارد. عقیل برای مذکر میآید و «عقیله» صیغة مؤنث آن است.
بر اساس آنچه گفته شد، صفت «عقیله» که در همة کتابها برای حضرت زینب(س) ذکر شده، نشان دهندة ثبوت عام و کاملِ صفتِ عقل در ایشان است. گویا در هیچ برههای ایشان از تعقل فاصله نگرفته اند و هیچگاه بر اساس نفس و دلبخواه عمل نکرده اند. از همین روست که بعد از ۱۴ معصوم پاک و مطهر، تعداد معدودی انسانهای ویژه هستند که به سبب عقل مداری، هیچگاه از صراط مستقیم و راه حق فاصله نگرفته اند و به همین سبب، به آنها «تالی تِلوِ معصوم» میگویند؛ گویا تنها یک قدم با عصمت فاصله دارند و پشت سرِ معصومان حرکت میکنند. بانو حضرت زینب از همین افراد است.
بدیهی است کسی که عقیله و عقل مدار است، از راه خدا و از صراط مستقیم منحرف نمیشود. چنین کسی گوش به فرمان خدا و رسولش است، چون عقلش به او میگوید که راه نجاتی جز این راه، و جز اطاعت از خدا و رسولش وجود ندارد. چنین انسانی بر همین مبنا، آنگاه که میداند خدا و رسولش او را به اطاعت و فرمانبرداری از «اولی الامر» یعنی امامان معصوم فرمان داده اند، محال است که لحظهای و گامی بدون راهبری ایشان و بدون توجه به پیشوایی ایشان بردارد. کسی که «عقیل» و «عقیله» است خود را از امام زمانش جدا نمیکند و لحظهای از او غافل نمیشود و آنی در کمک به او تردید نمینماید؛ و بانو زینب چنین بود.
اگر زندگی حضرت زینب را مرور نماییم خواهیم دید که امام محوری و ولایت مداری، در سراسر سبک زندگی ایشان موج میزند و این مرور، باید درسی برای همة شیعیان و مسلمانان باشد. به عنوان نمونه و جهت اثبات مدعا، تنها به یکی از موارد موجود اشاره میشود.
نقطة عطف زندگی حضرت زینب(س)، حضور در قافلة امام حسین(ع) در سفر کربلا، حضور در روز عاشورا در کنار برادر و ادامه مسیر تا کوفه و شام در کنار قافلة اسیران است. آنگاه که فداکاریهای این بانو، از جمله تقدیم دو فرزند شهید خود در راه حق، و خطبههای غَرّاء ایشان در کوفه و شام مثال زدنی است و بسی جای مطالعه دارد و عبرت و درس آموزی.
همة ما شنیده ایم و بر مصائب امام حسین(ع) بارها گریسته ایم، آنگاه که خواندیم یا شنیدیم که در غروب روز عاشورا، پس از قتل امام و همة یارانش بر اجساد مطهّر آنان اسب دوانیدند و چه ظلمها که نکردند. ولی دست برنداشته و اقدام به سوزاندن خیمههای امام(ع) نمودند در حالی که خیمه ها، پر از بانوان و کودکان بود، و نیز وجود مقدس امام سجاد(ع) که به سبب بیماری، نتوانستند در جبهة جنگ حاضر شوند در یکی از خیمهها بستری بودند. من از شما تقاضا دارم که تصویر سازی نموده و نزد خود، صحنه را مجسم کنید که بزرگ خیمهها فعلا خانم حضرت زینب هستند؛ آتش از همه جا زبانه میکشد، کودکان از ترس و وحشت فریاد میزنند، بانوان داغدیده همه اشک ریزان، به اینطرف و آنطرف خیمهها میدوند تا مراقب اطفال باشند و یک بیمار در خیمة دیگر، تبدار و مریض و داغدیده، در بستر افتاده است...
آیا حضرت زینب(س) که «عقیله» بود و از عقل و تعقل و عقل مداری، هیچ کم نداشت، نمیدانست که باید خیمهها را ترک کنند و از آتش فرار نمایند؟ آیا بانویی که امام زمانش، امام معصوم، به او خطاب میکند: «تو بحمدالله عالم هستی بدون هیچ تعلیمی»؛ میتوان تصور کرد که از فهم چنین موضوع سادهای غافل باشد؟
تمام نکتة من همین جاست. در همان گیر و دار، و معرکة عجیب و غریب، حضرت زینب به دلخواه تصمیم نمیگیرد، و میخواهد به بشریت، درسِ اطاعت از امام عصر بدهد. امام عصرِ او پس از شهادتِ برادر، اکنون برادرزاده اش، علی بن الحسین(ع) است، اگر چه سالها از او کوچکتر است. ولی عقل به این بانو دستور میدهد که از فرمان خدا و رسولش، سرپیچی نکند و حتی در چنین موقعیتی، از پیش خود تصمیم نگیرد. اگر چه مطمئن بود که دستور برادر چه هست.
حضرت زینب سراسیمه به خیمة برادرزاده اش، یعنی امام زمانش وارد گشته و کسب تکلیف میکند. امام سجاد(ع) میفرماید: «علَیکُنَّ بالفِرار» یعنی بر شما باد به فرار کردن از آتش.
بانوی کربلا، عقیلة بنی هاشم، زینت پدر، عالمة غیر معلَمه، پس از شنیدنِ فرمان، آنرا اجرا میفرماید. فرمانی که قطعاً عقلِ خودش بدان میرسید، ولی در آن بحبوحه، چنین کرد، تا من و شما که خود را از شیعیان ائمة اطهار میدانیم، جایگاه امام زمان خود را بشناسیم و در صدد یاریِ ایشان برآییم و از فرامین امام زمان خودمان، حضرت ولیّ عصر تخطی ننماییم. انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۸۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی جشنهای دهه کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، اسحاق معبود مژدهی عصر سهشنبه در نشست خبری تشریح برنامههای دهه کرامت در گیلان در رشت اظهار کرد: این سه کاروان از روز ۲۲ اردیبهشت وارد گیلان میشوند و تا یکم خرداد در این استان حضور مییابند.
وی افزود: این خادمان در طول مدت حضور خود در هر ۱۷ شهرستان و در مجموع در ۸۰۰ نقطه گیلان حاضر خواهند شد که یکی از کاروانها در مناطق محروم و سختگذر استان حضور خواهد یافت.
وی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان، حضور در گلزار شهدا، دیدار با برخی از خانوادههای شهدا، دیدار با بیماران و سرکشی از زندانیان و همچنین حضور در مدارس گیلان و نواختن زنگ دهه کرامت از مهمترین برنامه های کاروان های خادم حضرت امام رضا (ع) در این استان است.
مسئول کانون جوانان رضوی گیلان بیان کرد: همچنین آیین استقبال از خادمان حضرت امام رضا(ع ) عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت انجام میشود که این استقبال در میدان صیقلان رشت آغاز و سپس به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع) انجام میشود.
معبودمژدهی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه ویژه دیگر این دهه, جشن بزرگ میلاد حضرت امام رضا(ع) است که ۳۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در پیاده راه فرهنگی میدان شهدای ذهاب رشت برپا می شود که سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در این مراسم حضور یافته بودند.
وی در خاتمه گفت: جشن زیر سایه خورشید, ویژه دهه کرامت, مردمی است و هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کنیم البته برخی از نهادها همچون شهرداری به این مراسم ها کمک می کنند.
انتهای پیام/