Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: ۱۴ روز از خشم و طغیان گرگانرود و سرازیر شدن سیلاب به شهر آق قلا در ۲۰ کیلومتری شمال گرگان می گذرد، سیلابی که زندگی را در آق قلا مختل کرد.

بارندگی های رگباری بهاری و هجوم سیلاب های ناشی از سرریز سد های گلستان کوچه و خیابان های آق قلا را در سال نو درنوردید. در بخش هایی از شهر ارتفاع آب به دو متر هم رسید و مشکلات بی شماری برای اهالی منطقه رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون با برطرف شدن بخش اعظمی از مشکلات و دغدغه های اهالی شهر، تکاپو حرکت انگیزه و امید در بین ساکنان دژ سپید استان گلستان بیشتر شده است.

راهی آق قلا شدیم؛ سه کیلومتر مانده به شهر، سرریز شدن آب بر روی جاده گرگان- آق قلا تلنگری بود که مسیری سخت و ترددی دشوار در پیش است.

در ورودی شهر بیمارستان صحرایی سپاه مستقر شده و صف‌های طولانی قابل توجه بود، تابلوهای اتاق عمل، رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، دندانپزشکی و داروخانه و غیره در این بیمارستان به چشم می‌خورد.

جایگاه سوخت سیار

در همان ابتدای شهر چندین پمپ آب دیزلی مستقر بودند و سیلاب را همانند یک آبنمای بزرگ از بخش غربی به سوی شرق شهر آق قلا هدایت می‌کردند؛ به گفته راننده ماشین این پمپ‌های آب به المان نوروزی شهر آق قلا در سال ۹۸ تبدیل شده است.

همچنان نشانه‌هایی از رسوبات و گل و لای در گوشه و کنار خیابان‌ها، پارک‌ها و میادین بخش جنوبی آق قلا به چشم می خورد… نیروهای امدادی و اهالی بومی به طریقی مشغول پاکسازی این مناطق بودند. در میدان اصلی شهر جایگاه سوخت سیار مستقر شده بود که ظاهراً بنزین اهالی را در شرایط بحرانی تهیه و توزیع می‌کرد.

حال و هوای شهر طوری دیگر بود، چند متر جلوتر یک واحد خدمات رسان سیار دیگر به چشم می‌خورد، این واحد نان مردم بخش‌های زیر سیلاب رفته شهر آق قلا را تأمین می‌کرد.

پل تاریخی آق قلا

در محدوده مرکزی شهر به پل تاریخی که مربوط به دوره صفوی رسیدیم، ظاهراً آسیبی به پل باستانی سفید نرسیده است. رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آق قلا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به بنای عمومی پل آسیب مشهودی وارد نشده است.

زلیخا قرنجیک ادامه داد: ارزیابی دقیق‌تر از آسیب احتمالی به پل توسط کارشناسان سازمان مرکزی انجام و گزارش جامع آن را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

به سوی شمال شهر آق قلا می رویم؛ سیلاب در داخل خیابان های شهر نمایان شده و آرام آرام به ارتفاع آن افزوده می‌شود به نحوی که مجدداً تردد خودروها سخت شده و حضور تراکتورها، کامیون‌ها و حتی نفربرها به چشم می‌خورد.

بر روی یکی از نفربرهای ارتش دارد افراد زیادی نشسته‌اند، تراکتورها هم وضعیت بهتری ندارند… جمعیت سوارشده بر روی یکی از آنها من را به یاد قطارهای مسافری فیلم‌های هندی می‌اندازد.

محله کل آباد

به سختی و با استفاده از قایق پارویی یکی از اهالی به سوی محله کل آباد آق قلا می رویم… محله‌ای که این روزها نام آن را در رسانه‌ها بسیار شنیده می‌شود. به یکی از مدارس این محله می رسیم… ارتفاع آب داخل حیاط به ۴۰ سانتی متر هم می‌رسد و امکان برگزاری کلاس‌های درس برای چند روز آینده مهیا نیست.

با اجازه گرفتن از سرایدار مدرسه به یکی از کلاس‌های این واحد آموزشی سرک می کشیم… ارتفاع آب ۱۰ سانتی متر بوده و البته پمپی مشغول تخلیه آب موجود در آن است.

در تماس تلفنی با فرماندار آق قلا وضعیت این شهرستان را جویا می‌شویم، امانگلدی ضمیر می‌گوید: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی آموزش و پرورش هنوز امکان بازگشایی همه مدارس سطح شهر وجود ندارد.

وی افزود: مدارس واقع در محلاتی همچون کل آباد آسیب جدی دیده‌اند و حداقل یک یا دو هفته زمان نیاز دارند تا بتوانیم علاوه بر ایمن سازی تجهیزات و مقدمات برپایی کلاس را در این مدارس تامین کنیم.

طولانی شدن ماندگاری آب

پیرزن همسایه مدرسه که متوجه حضور ما می‌شود از طولانی شدن ماندگاری آب در محله خود ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: پایه‌های سرپناه ما سست شده و امکان دارد سقفش بریزد.

وی که حدوداً ۷۰ سال سن دارد، ادامه می‌دهد: الان دو هفته گرفتار سیلاب هستیم و زندگی ما زیر آب است و مسئولان باید کمک‌های بیشتری را برای خارج کردن آب از منطقه ما داشته باشند.

در راه برگشت تعدادی جوان با پاچه‌های بالا زده به سراغ مان می آیند و از زحمات ارتش و سپاه تشکر می‌کند.. عبدالوهاب که به فارسی مسلط‌تر است می‌گوید: خدا را شکر شهر از وضعیت بحران اولیه خلاص شد.

وی افزود: با تلاش جوانان، شهر را از نو می‌سازیم فقط مسئولان ما را فراموش نکنند و پس از اتمام سیل هم به فکر بازسازی و رفع مشکلات باشند.

آمار حیوان گزیدگی اندک است

نمور شدن واحدهای مسکونی در شهر آق قلا احتمال شیوع بیماری‌های واگیر در این شهر را بیشتر کرده است. رئیس شبکه بهداشت شهر آق قلا در این زمینه می‌گوید: گندزدایی و آهک پاشی از مناطق مسکونی به صورت مستمر در حال انجام است و منابع آب شرب شهر رصد می‌شود.

فیروزه ایگدری ادامه می‌دهد: تاکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته اما شهروندان تا حد امکان از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی می‌گوید: به سبب مشاهده مار در برخی از نقاط آق قلا مردم دچار ترس و فوبیا شده‌اند اما خوشبختانه تعداد آمار افراد دچار گزش بسیار اندک بوده و تمام ملاحظات و تمهیدات در این خصوص پیش‌بینی شده است.

شهرک صنعتی زیر آب

هنگام برگشت از شهر آق قلا گذری به شهرک صنعتی این شهر می زنیم که بنا به گفته مسئولان آسیب زیادی به آن وارد شده است. این امر از تابلو فلزی سبز رنگی که در ورودی شهرک حالت نیمه واژگون دارد مشخص است.

به فاز سه شهرک صنعتی آق قلا وارد می شویم.. خیابان‌ها مملو از آب است. تعدادی قایق پارویی در حال عبور هستند؛ آنها پیت‌های سوخت را حمل می کنند. با توضیح یکی از اهالی شهرک بعداً فهمیدم که برای استفاده موتور برق و پمپ‌های دیزلی نیاز به سوخت است.

با توجه عدم امکان حرکت خودرو مجبور به استفاده از قایق هستیم؛ سیلاب اندک اندک بیشتر شده و حتی به یک و نیم متر هم می‌رسد.

برای حضور در یکی از واحدهای تولیدی آسیب دیده به قایق یکی از صاحبان واحدهای تولیدی متوسل می‌شویم.. پس از طی حدود یک کیلومتر به محوطه بیرونی این واحد تولیدی می رسیم… در داخل حیاط بیش از یک متر آب وجود دارد و در داخل سالن تولید، سیلاب رسوخ پیدا کرده است.

مواد اولیه و حتی تعدادی از محصولات تولید شده به زیر آب رفته اند… قرنجیک یکی از فعالان اقتصادی در این شهرک به ما می‌گوید: خسارت‌های زیادی به این واحدها در شهرک آق قلا وارد شده است و ما باید مدت زمان زیادی منتظر بمانیم تا بتوانیم تجهیزات خط تولید خود را از زیر آب خارج کرده و عیب یابی و تعمیر کنیم.

وی گفت: شاید ظرف چند هفته بتوانیم آب موجود در این ناحیه صنعتی را خارج کنیم اما برای بازسازی و تعمیر خط تولید چندین ماه زمان نیاز است و در این مدت کارگران بیکار خواهند شد.

به گفته این فعال اقتصادی آنها امید چندانی به پرداخت خسارت از بیمه ندارند زیرا سقف جبران خسارت شرکت‌های بیمه اندک است و جوابگوی خسارت‌های سنگین آنها نیست.

با وجود برخی مشکلات موجود، کاهش ارتفاع آب در بیشتر مناطق آق قلا محسوس و مشهود بوده و شرایط رو به بهبودی است اما می‌طلبد با تدبیر و مدیریت بهتر و دقیق‌تر، اوضاع کنترل شود.

کد خبر 4581679

منبع: مهر

کلیدواژه: آق قلا سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۹۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند در بازدیدی که به اتفاق رئیس دادگستری، مسئولان فرمانداری، شهرداری و روسای ادارات راهداری و امور منابع طبیعی از مناطق مختلف آسیب دیده از سیلاب اخیر انجام گرفت با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده، ضمن قدردانی از عوامل دخیل در کنترل بحران، خواستار تحلیل علمی علل ورود سیلاب به شهرستان و حل دائمی آن شد.

رضا یعقوبی اظهار داشت: صبوری و همکاری عموم مردم و همچنین زحمات بی شائبه و طاقت فرسای مجموعه عوامل دخیل در کنترل و مدیریت بحران از جمله فرماندار و کارکنان فرمانداری، بخشداری ها، شهرداری ها، دهیاری ها، دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های انتظامی، سپاه و بسیج مردمی، که به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کردند، در کنترل سیل اخیر بسیار موثر بود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به همراهی تمامی ارگان‌ها در دفع خطر و کاهش خسارات، بر لزوم حفظ آمادگی نهاد‌های ذی ربط تاکید کرد و گفت: باید این سطح از وفاق و همکاری بین بخشی در آینده هم تداوم یابد و با بهره گیری از تجارب میدانی به دست آمده و نیز دعوت از کارشناسان و صاحب نظران در ستاد مدیریت بحران، در خصوص کاهش آسیب پذیری شهرستان تصمیم گیری شود و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در شهرستان و نیز پیگیری در سطح استانی و کشوری برای اخذ بودجه و امکانات به منظور پیشگیری از حوادث مشابه در آینده اقدام شود.
این مقام قضایی با تاکید بر اینکه ترک فعل‌ها می‌تواند شامل قصور و اشتباهات در گذشته و اهمال در زمان حاضر باشد، تصریح کرد: زحمات بی شائبه و شبانه روزی دستگاه‌های مجری و خدمات رسان از جمله مدیران و کارمندان این مجموعه‌ها در کاهش خسارات احتمالی نباید نادیده گرفته شود و به همین جهت ضمن قدردانی از تمامی افراد دخیل در این امر، دستگاه قضایی از افراد دلسوزی که به صورت جهادی و با کمبود امکانات برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند حمایت قاطع خواهد داشت. 

وی افزود: از سویی دیگر دادسرای شهرستان مطالبه گری لازم را با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله گزارش و پیگیری ترک فعل ها، برای مدیریت بحران و تکرار حوادث ناگوار به ویژه در خصوص وقوع سیلاب به عمل می‌آورد، که این موضوع نیز در راستای حمایت از حقوق عامه و نیز کمک عملی به دستگاه‌های اجرایی است، تا ان شاءالله از این طریق موجبات رفع مشکلات فعلی که در طول سالیان و شاید به علت تصمیمات اشتباه گذشته به وجود آمده اند، فراهم شود.

دادستان زرند با بیان اینکه مهم‌ترین اصل مدیریت بحران جلوگیری از وقوع و تکرار حوادث است، گفت: وقوع سیل و تکرار حوادث مشابه در چند سال اخیر انتظار به حق مردم برای رفع نواقص و کنترل بارش‌ها و سیلاب‌ها را به دنبال داشته است و بنابراین در این خصوص هیچگونه کوتاهی پذیرفته نیست.

وی با اعلام هشدار خطر غرق شدگی، به شهروندان توصیه کرد، از نزدیک شدن به تالاب‌های به وجود آمده ناشی از سیل و محل‌هایی که سیلاب در آن جمع شده خودداری کنند؛ چرا که ممنوعیت شنا در سد‌های خاکی به علت تهدیدات بهداشتی و مهم تر از آن خطر غرق شدگی به واسطه رسوبی بودن تالاب‌ها و چسبندگی ناشی از گل و لای است که این موضوع به دفعات در شهرستان رخ داده و خانواده‌های بسیاری شاهد از دست دادن جوانان خود به علت شنا در سد‌های خاکی بوده اند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • فیلم| هفت تیر کشی وزیر امنیت اسرائیل به روی مردم عادی برای جای پارک
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید