Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «جاودانگی روان» اثری درباره اثبات تجرد و بقای نفس ناطقه بعد از فنای جسد بر اساس اسلوب حکمای اسلام به همت انتشارات «آیت اشراق» روانه بازار نشر شده و در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود.

این کتاب شرحی مبسوطی بوده و در سال ۱۳۴۰ هجری قمری به سرانجام رسیده است و اصل آن از آثار فیلسوف و متکلم برجسته، خواجه ‏نصیرالدین طوسی است که در موضوع مهم «بقاء النفس بعد فناءالجسد» به نگارش درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرح این رساله به قلم عالم بزرگ، شیخ عبدالله زنجانی، صاحب کتاب «تاریخ القرآن» است که در آن مقاصد خواجه نصیر را توضیح داده و مقدمه‌ای مبسوط بر آن نگاشته که در بردارنده تاریخ دیدگاه‌های نحله‌های فلسفی درباره ماده و نفس است. در این نوشتار او با توجه به نظرگاه خود به شرح می‌پردازد.

در مقدمه این کتاب آمده است؛ جاودانگی، یگانه پرسشی است که از بامداد فکر بشری تا کنون محل نزاع و البته نگرانی پنهان و آشکار آدمی بوده که خود را در برابر جهانی به غایت رازناک یافته است. این مسئله را می‌توان فصل مشترک میان اندیشمندان تمامی ادوار دانست، مسئله‌ای که بشر کوشیده پاسخی قطعی برای آن بیابد.

در ادامه می‌خوانیم: در هیچ دوره‌ای نیست که دانشمندان و فلاسفه به این مهم توجه نکرده و ماحصل اندیشه خود را در قالب نوشته‌ای ارائه نکرده باشند؛ حال خواه آن نوشتار در فضایی آکنده به روایح دینی ـ الهیاتی شکل گرفته باشد، و خواه فارغ از آن‌ها، از فردیت آن اندیشمند بر آمده باشد، که البته این اخیر بس نایاب است. بسیاری آثار ادبی و الهیاتی و فلسفی و عرفانی حول این محور به تکاپو پرداخته‌اند و همگی تصویری از سرانجام انسان و پیش از آن چیستی او ارائه کرده‌اند.

سهم فرهنگ ما در پاسخ به این پرسش همیشگی چه بوده و آیا ما به عنوان وارثین این فرهنگ توانسته‌ایم از دستاورد نیاکان‌مان بهره‌برداری کنیم؟ و آیا آن‌قدر آثار برجامانده را کاویده‌ایم که بتوانیم به راحتی اندیشه‌هایی را که در زمان کنونی تولید می‌شوند، درک و هضم کنیم؟

کتاب حاضر که برگردان رساله‌ای از خواجه نصیرالدین و نیز ترجمه شرح آن به قلم ابراهیم رنجبر است، بر سر این پرسش شکل گرفته و می‌کوشد پاسخی ارائه دهد و می‌کوشد تا شاید بتواند راهی برای اندیشندگی فرهنگی‌مان بگشاید و گامی در احیای آثاری بردارد که چونان گوهر‌هایی سفته از روان نیک‌مردانی‌اند که عمر خود را بر سر اندیشه‌ورزی صرف کرده و آثاری بسیار بر آورده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خبرداد.

به گزارش ایسنا، صمیم مرادی روزبهانی با اشاره به آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهارکرد: مطابق با مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، مسئولیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سپرده شده است.

وی افزود: بر این اساس، ارزیابی ایمنی محیطی و انعکاس ناایمنی‌ها، جانمایی محل‌های نصب علائم و تابلوهای خروج اضطراری، شناسایی فضاهای تخلیه امن اضطراری و تدقیق مسیرهای ویژه امدادی، جانمایی و تعیین محل‌های استقرار نفرات، تجهیزات و ماشین‌آلات عملیاتی دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان، از اهم اقدامات ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از آغاز این رویداد است.

روزبهانی گفت: ستاد ویژه مدیریت بحران سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ عضو از سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله نمایندگانی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران؛ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران؛ سازمان اورژانس استان تهران؛ نیروی انتظامی تهران بزرگ؛ پلیس راهنمایی و رانندگی؛ مرکز بهداشت شمال تهران (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)؛ مرکز بهداشت جنوب تهران (دانشگاه علوم پزشکی تهران)؛ جمعیت هلال‌احمر استان تهران؛ ستاد اجرایی سی و پنجمین نمایشگاه کتاب شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان امور اجرایی، رفاهی و حراست؛ مجموعه مصلی امام خمینی (ره)؛ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ؛ شرکت آب و فاضلاب استان تهران؛ معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران؛ مدیریت بحران شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه؛ ستاد مدیریت بحران شهرداری منطقه ۷ و ستادهای مدیریت بحران مناطق معین ۳، ۶ و ۱۲ تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این رو،  بازدید میدانی از محل برگزاری نمایشگاه برگزار و نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت به منظور هماهنگی و تشریک مساعی بین اعضا در محل مصلی تهران برگزار و ضمن بررسی موقعیت و شرایط میدانی با همکاری کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه، نسبت به بررسی پیش‌نویس دستورالعمل کمیته ایمنی و سلامت، جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات اعضای کمیته و بررسی نحوه استقرار نیروهای امدادی، انتظامی و خدمات‌رسان، تشکیل شد.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تهیه و ارائه نقشه کدگذاری‌شده از محل برگزاری، نظارت بر فرآیند استقرار غرفه‌ها و آماده‌سازی فضاهای نمایشگاهی، ارائه آموزش‌های ایمنی، اطفاء حریق، تخلیه اضطراری و کمک‌های اولیه به مسئولان برگزاری و غرفه‌داران، تعیین محل تشکیل ستاد مدیریت بحران ویژه نمایشگاه، توزیع بیسیم واحد امدادی در زمان برگزاری نمایشگاه، رعایت موارد ایمنی در سیم‌کشی برق غرفه‌ها، الزام غرفه‌داران برای تأمین و استقرار کپسول‌های اطفاء حریق در غرفه‌ها، برگزاری یک تمرین میدانی آمادگی مقابله با حوادث احتمالی و تخلیه اضطراری قبل از برگزاری نمایشگاه و تشکیل یک گروه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی و ... از جمله برخی از مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در نخستین جلسه کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بشمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است