Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین متفکر کارشناس مسائل بین الملل  در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی و روابط تجاری با غرب، مانند خودشان با عدم حسن نیت گام برداشته است لذا کشور‌های غربی با سردمداری انقلاب اسلامی مخالف بودند همچنین روابط نزدیکی با شاه داشتند به همین خاطر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه آمریکا حرکت کردند و خودشان را مکمل استراتژی آن‌ها قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: این امر سبب شد که تعارضات بین ایران و آمریکا به اروپا و کشور‌های غربی سرایت کند همچنین مصداق بارز آن در جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق علیه ایران شاهد بودیم امروزه آمریکا و همه کشور‌های غرب نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس و بسیاری از کشور‌های دیگربه پشتیبانی از صدام قرار برخاستند و برای حمایت از او از هیچ کوششی فروگذار نکردند همچنین امکاناتی و اطلاعاتی که آمریکا در اختیار صدام قرار می‌داد همه برعلیه ایران بود به همین دلیل ایران با دید منفی به اقدامات کشور‌های غرب نگاه می‌کند.

متفکر ادامه داد: نگاه بدبینانه ایران به کشور‌های غربی که البته به حق هم بوده است منجر به این شد که ما روابط سیاسی و اقتصادی قوی‌ای را با اروپا برقرار نکنیم البته در مقاطعی روابط تجاری خوب و گاهی هم بد می‌شد حتی در مقطعی روابط مستقیم تجاری بین آمریکا وجود داشت و غالباً کالا‌های آمریکایی از جمله گندم از کانال‌های غیررسمی به کشور ما وارد می‌شد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به از نقاط قوت ارتباط با کشور‌های غربی، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در تصمیم‌های خود بر اساس واقعیت منطقه و جهانی عمل می‌کند همچنین تصمیمات مستقل اتخاذ می‌کند بنابرین تابع تحولات آمریکا و غرب نبوده است.

متفکر بیان اینکه از جمله اشکالاتی که در روابط مان با کشور‌های غربی وجود داشت این بود که در برخی مواقع تصور می‌کردیم می‌توانیم بین آمریکا و اروپا اختلاف بندازیم، اظهار کرد: ما در مباحث هسته‌ای در دوران گذشته تصور می‌کردیم که اروپا استقلال کامل دارد البته نا گفته نماند که مسئولین ما رسما اعلام کردند که اروپا یک ارباب دارد؛ در جامعه ما از این سخن تعبیر بدی شد چرا که جامعه ما متصور شد که سیاست خارجی ما آمریکا را ارباب می‌داند در صورتی منظور شان این بود که اروپایی‌ها اربابی به نام آمریکا دارند لذا واشنگتن بود که تصمیم عمده را در روابط بین کشور‌ها می‌گرفت و  اروپا هم غالبا تابع آمریکا بود.

وی افزود:ما تصور می‌کردیم با جدا کردن آمریکا از اروپا به راحتی می‌توانیم بین آن‌ها اختلاف بیندازیم و یا اینکه اتحادیه اروپا می‌تواند روابط مستقلانه تری با ایران داشته باشد و منافع تجاری ما را تامین کند در حالی که هر دو ماهیت فرهنگ غربی در تعارض با فرهنگ اسلامی به ویژه اندیشه‌های سیاسی حضرت امام است.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: در روابط خارجی ما علی رغم فشار‌هایی که در سال‌های اخیر از سوی آمریکا داشتند گام‌های مثبتی برداشته شد چرا که آن‌ها توانستند بالاتری قرار بدهد،۱+۵ به این معنی است که کل دنیا یک طرف و ایران طرف دیگر، یعنی وزنه ژئوپلتیکی ایران با وزنه ۵ کشور بزرگ دنیا به اضافه آلمان معادل شد بنابراین ما با این حرکت جایگاه خود را افزایش دادیم.

متفکر با بیان اینکه تعارض عمده ما با غربی‌ها در منزلت و جایگاه ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است، یاد آور شد: ما در مذاکرات برجام به این مهم دست پیدا کردیم اگر چه غربی‌ها و آمریکا می‌خواستند از برجام سوء استفاده کنند و آن‌ها را عملیاتی نکردند، اما ما توانستیم در دنیا جایگاه ژئوپلتیکی طولانی‌مدت ایران را تصویب کنیم و به دنیا و کشور‌های دیگر بفهمانیم ایران یک قدرت برتر جهانی است و حداقل کشور هفتم برتر جهانی در تحولات روابط بین الملل است.

وی در ادامه تاکید کرد: ایران در مقابل ۵ کشور در حال مذاکره بود همچنین در مدت طولانی این مذاکره به طول انجامید و حتی اگر منافعی کسب نکرده باشد، چیزی هم از دست نداده است که خود امتیاز بزرگی بود که جمهوری اسلامی با پشتیبانی نیرو‌های مسلح و مبارزات متحده داخلی علیه آمریکا به رهبری مقام معظم رهبری توانست جایگاه ایران را افزایش دهد که این مهم مانع از اقدامات عملی در منطقه شده است و خواهد شد این نکته قوت بسیار بزرگ بود که با اتکا به قدرت داخلی و چانه زنی در روابط بین‌الملل توانستیم با غربی‌ها به دست آوریم.

 

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نکات ضعف ارتباط با اروپا، اظهار کرد: ما هیچوقت نباید اشتباه محاسباتی داشته باشیم به عنوان مثال در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که ما در داخل کشورعلیه سیاست خارجی خود غیر متحد عمل می کنیم در اینجا باید اجماع داخلی ایجاد شود.

متفکر افزود: در روابط و سیاست بین الملل یک صدا بودن و یک صدا شنیدن از یک کشور می‌تواند منافع آن را در صحنه روابط بین الملل تامین کند؛ ما این اتحاد داخلی را در بسیاری از مسائل نمی‌بینیم و دشمن هم از این قضیه سوء استفاده می‌کند، از طرفی دیگر دشمن به دنبال ایجاد بحران داخلی برای عدم سرمایه‌گذاری خارجی در داخل ایران است که در داخل کشور بحرانی ایجاد شود تا این به صورت گسترده در جنگ روانی غرب به کار گرفته شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قطعاً سرمایه‌داران و تاجران خارجی در ایران با وجود این مشکل در کشور سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و این یکی از مسائلی بود که در این مدت وجود داشت، اما در مجموع جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود علی رغم فشار‌های قدرت‌های بزرگ، تحمیل جنگ تحریم‌های هسته‌ای و فشار‌های دیگر توانست روی پای خود به طور استقلالی عمل کنند و موفقیت‌های زیادی را به دست آورد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رونق تولید رونق اقتصادی آمریک برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: آمریکا جایگاه مسلط خود را از دست داده است

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: " از نظر من نظام بین الملل که پس از جنگ سرد به آن عادت کرده بودیم، دیگر وجود ندارد. آمریکا جایگاه خود به عنوان نیروی مسلط را از دست داده است و نظم چندجانبه‌ای که پس از سال ۱۹۴۵ برقرار شده بود، رو به ضعیف شدن است."

بورل با اشاره به موفقیت احتمالی روسیه در جنگ با اوکراین از خطرات آن برای اروپا گفت: "ما تاکنون به چتر امنیتی آمریکا متکی بوده ایم. اما این چتر شاید همیشه باز نماند و من معتقدم که نمی‌توانیم امنیت خود را به انتخابات آمریکا که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود گره بزنیم؛ بنابراین باید سیاست دفاعی و امنیتی خود را بیشتر توسعه دهیم."

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: در مسیر بازگشت روابط عادی دیپلماتیک بین ایران و مصر هستیم
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل | توافق نانوشته‌ ایران و طرفهای غربی درباره غزه | خبر مهم درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور
  • فرماندهی واحد، نیاز تحقق توسعه دریامحور است
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • آمادگی استان قزوین برای سرمایه گذاری‌های خارجی
  • بورل: آمریکا جایگاه مسلط خود را از دست داده است