Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول سابق گروه جهادی دانشجویی صراط الحمید گفت: گروه های جهادی همواره جبران کم‌کاری مسئولان را می کنند، انتظار ما از مسئولان این است که کمک حال و کمک یار ما باشند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- امید ملایی؛ اردو‌های جهادی بستر و زمینه مناسبی هم برای رشد معنوی و هم تبیین مفاهیم ارزشمند انقلاب به اقصی نقاط ایران است، به خصوص اگر این اردو‌ها در قالب گروه‌های دانشجویی یعنی آینده سازان کشور برگزار شود که علاوه بر تعمیق روابط دانشجویان و ارتباط قلبی میان آن‌ها بیشتر در جریان مشکلات و معضلات کشور قراد می‌گیرند که خود نقش بسزایی در حل آتی این مشکلات خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گروه جهادی دانشجویی صراط الحمید دانشگاه علوم پزشکی مشهد از جمله گروه‌های جهادی دانشجویی است که با احساس تکلیف و وظیفه نسبت به انقلاب و آرمان‌های مقدس آن پای در صحنه گذاشته است و مشغول خدمت رسانی به محرومین و مستضعفان در مناطق روستایی، حاشیه شهر و حتی در دور دسترین مناطق ایران در حوزه بهداشت و درمان که در تخصص آن هاست شده است.

در ادامه گفتگوی تفصیلی با محمد رضا متقیان نژاد مسئول سابق گروه جهادی دانشجویی صراط الحمید دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهیم داشت تا از تجربیات و خاطراتش بشنویم، صراط الحمید اخیرا در جشنواره جهادگران برتر کشور در حوزه بهداشت و درمان توانست جایگاه دوم را کسب کند.

دانشجو: چرا تمرکز برنامه‌های اردو‌های جهادی شما بیشتر در حاشیه شهر و روستا‌ها بود؟
متقیان نژاد: علت اصلی هدف گذاری و تمرکز ما در خدمت رسانی در حوزه سلامت به مناطق و روستا‌های محروم کمبود رسیدگی‌های وزارت بهداشت و درمان و شبکه‌های بهداشت دانشگاه‌های مختلف است؛ البته یک سری کمبود و کاستی‌های دیگری نیز وجود دارد که گروه جهادی ما این نیاز را دید تا تمرکز ما روی این مناطق باشد.

دانشجو: منظور از کمبود‌ها و مشکلات دقیقا چه نوع معضلاتی است؟
متقیان نژاد: مشکل اصلی در روستا‌ها بیماری‌های خاص موردی است که به دلیل کمبود بیمارستان‌ها تخصصی در منطقه و یا در صورت وجود بیمارستان نبود نیروی کار متخصص در آنجاست، خیلی از پزشکان تمایل به حضور در این مناطق را ندارند و از آن طرف هم نداشتن توان مالی فرد برای آمدن به شهر و درمان آن شاهدیم از این مشکل رنج می‌برند وظیفه خود دیدیم در این مناطق خدمات تخصصی بهداشت و درمان به خصوص آموزش سلامت روان و جامعه تناسب با فرهنگ آن محل، منطقه و روستا ارائه دهیم.



دانشجو: چند نمونه از محرومیت، بالاخص در حوزه بهداشت و درمان در فضای روستا‌ها و حاشیه شهر نام ببرید
متقیان نژاد: برای مثال سال گذشته در روستایی چندین مورد را داشتیم که می‌توان از مشکل بینایی شخصی که به آب مروارید دچار شده بود نام برد خب قطعا اگر این فرد در شهر بود بیماری اش به راحتی قابل درمان بود، اما چون در منطقه محروم بود این مشکل حتی به مرحله از دست دادن بینایی اش رسیده بود که با لطف خدا و تلاش بچه‌ها توانستیم با ارائه خدمات درمانی مناسب بینایی او را برگردانیم.

یا در موردی دیگر در یکی از مناطق حاشیه نشین مشهد به علت شیوع بیماری سالک دختر ۵ ساله‌ای به این بیماری دچار شده بود و زخم نسبتا بزرگی روی صورت او پدید آمده بود، همانطور که مستحضرید روند درمان بیماری سالک زیاد پیچیده نیست، اما زخم صورت دختر اگر در زمان مناسب درمان نشود این امکان را داشت که تا آخر عمر این زخم بر صورت بچه و آثار این زخم بر زندگی و آینده او اثر می‌گذاشت و لذا وقتی تیم ما وضعیت او را دید بدون فوت وقت به ارائه خدمات درمانی توانستیم روند بهبودی او را آغاز کنیم.

دانشجو: یکی از ویژگی‌ها و وظایف اردو‌های جهادی صدور پیام انقلاب به مناطق محروم است؛ چقدر توانسته اید این پیام را به مناطق برسانید
متقیان نژاد: من به این پیام از دو بُعد نگاه می‌کنم، اول دانشجویانی که نسبت به فضای حکومتی موضع داشته باشند و دید سیاسی شان تفاوت داشت و به واسطه همین اردو‌های جهادی علاقه‌مند شدند و باعث شده که پای کار و مشکلات محرومین بیایند که قطعا همین عامل در ذهن دانشجو اثر گذار است؛ برای مثال ما دانشجویانی را داشتیم که سال اولی بودند و، اما در سال‌های بعدی هم پای کار آمدند و به همین واسطه مفاهیم انقلاب و پیام آن را با آشنا شدند و حتی خودشان وقتی از مناطق بر می‌گشتند یک گروه جهادی برای دانشکده خود راه می‌انداختند.


بُعد دوم اثرگذاری این پیام روی مردمی است که به دلایل برخی کاستی‌ها و سوء مدیریت‌ها از نبود خدمت رسانی و ضعف آن در این مناطق رنج می‌برند و انتظار دارند مسئولین و ارگان‌های رسمی ذی ربط کمک حالشان باشد، اما در عمل توجه چندانی نمی‌شود؛ قطعا وقتی می‌بینند عده‌ای جوان می‌آیند پای درد و مشکلشان می‌نشیندد و تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی صرف می‌کنند اینجاست که پیام انقلاب به گوش آن‌ها می‌رسد و باعث می‌شود که کم کاری مسئولین ربطی به نظام و انقلاب ندارد.

دانشجو: آیا شاهد تغییر نگاه مردم به برکت اردو‌های جهادی در مردم هم بوده اید
متقیان نژاد: یکی از مواردی که به یاد دارم بر می‌گرد به ایام بعد از زلزله کرمانشاه که ما با گروه به آنجا اعزام شدیم و در منطقه‌ای که عزیزان اهل سنت زندگی می‌کردند شخصی را ویزیت کردیم که تقریبا تمام زندگی اش را از دست داده بود و در چادر زندگی می‌کرد بعد از ویزیت ما با لحنی تند شروع به فحاشی و اعتراض به حضور ما در منطقه کرد و منظورش این بود حضور ما در آنجا صرفا یک کار نمایشی است؛ چند روز بعد از این ماجرا با اطلاع همسایگان متوجه شدیم دختر بچه اش دچار سوختگی شده است ما هم یک تیم فرستادیم و به او کمک کردیم و دخترش درمان شد بعد از این اتفاق آن شخص دیگر گارد و موضع قبلی را نسبت به ما و انقلاب و پیام و مفاهیم انقلاب نداشت و به کلی عوض شده بود طوری که هیشه به ما خداقوت می‌داد.

دانشجو: ارتباط مردم مناطق با گروه‌های جهادی چگونه است؟
متقیان نژاد: خب اردو‌های جهادی شرایط خاص خود را دارد و، چون در یک بازه و برهه محدودی در مناطق هستیم لذا بعد از آن مدت جدا شدن و دل کندن هم برای ما و هم برای مردم بنا به گفته خود آن‌ها سخت است، علقه و ارتباط قلبی برقرار شده در کودکان به خصوص خیلی بیشتر دیده می‌شد به گونه‌ای که وقتی از مناطق می‌رفتیم کودکان برای مربی‌هایی که با آن‌ها اُنس گرفته بودند گریه می‌کردند و از بعد دیگر هم مردم بودند که حضور ما را باعث دلگرمی و توجه بیشتر مسئولین منطقه به آنجا کرده بود.



دانشجو:آیا توصیه یا حرفی با مسئولین دارید؟
متقیان نژاد: گروه‌های جهادی همواره جبران کم کاری مسئولین را می‌کنند، مسئولینی که به واسطه همین مردم به جایی رسیده اند ما هم در حوزه بهداشت و درمان که حیطه مربوط به خودمان است فعالیت می‌کنیم، انتظار ما از مسئولین این است که کمک حال و کمک یار ما باشند نه سنگ انداز مسیر ما، بعضا شاهدیم با بهانه‌های بی تجربگی، جوانی در برابر ما سنگ اندازی می‌کنند، اما ما هر روز قوی‌تر می‌شویم و راه‌های مقابله با آن‌ها را پیدا می‌کنیم، توصیه ما این است که با مدیریت جهادی و سبک انقلابی به دنبال خدمت رسانی هر چه بیشتر به مردم باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اردوی جهادی دانشجویان خدمت رسانی به مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۴۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت

همزمان با فرا رسیدن میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) مراسم بزرگ روز دختر در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار می‌شود.
این مراسم روز چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
این تجمع با اجرای نجم‌الدین شریعتی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان و محمد حسین حدادیان و شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی همراه خواهد بود.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229270 برچسب‌ها ایسکانیوز

دیگر خبرها

  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان
  • پرداخت ۱۴۵ میلیارد وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی
  • فرصت‌های از دست رفته برای کردستان با کار جهادی جبران شود
  • حضور دانشجو معلمان در اردوی جهادی زکات دانش اندوزی آنهاست
  • برگزاری مراسم روز دختر با حضور دختران دانشجو در حرم بانوی کرامت
  • تصاویر ظاهر جالب دختر خانم پرسپوليسی؛ او چطور بلیط‌ می‌خرد؟
  • عقب‌ماندگی‌های لرستان را با کار جهادی جبران کنیم
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • ارائه خدمات پزشکی گروه جهادی الکفیل در زنجان