Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان است که تاثیر بسزایی در کسب درآمدهای ارزی کشورها دارد و باعث توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی و کاهش فقر می‌شود که در این میان "گردشگری سلامت" به دلیل قابلیت و مزیت‌های رقابتی، در میان حوزه‌های گوناگون صنعت گردشگری، اهمیت زیادی یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه شاید در کشور ما استان اردبیل از جمله مناطقی باشد که بیش از نیمی از سفرهای سلامت کشور در طول سال به این استان انجام می‌شود، که در این زمینه اردبیل ظرفیتهای ویژه و انکارناپذیری دارد، اما چطور شد که استان اردبیل با شرایط اقلیمی سخت و سرد در تمام فصول سال، به عنوان مقصد اصلی مسافران سلامت معرفی شد؟

وجود طبیعت و ظرفیت‌های منحصربفرد در دامنه سبلان و باغرو و آبهای گرم معدنی در مجاورت این کوه‌ها از چند سال گذشته موجب شد تا استفاده از دامنه کوه‌ها برای جذب گردشگر در دستور کار مدیران استان اردبیل قرار گیرد.

تبدیل وضعیت استخرهای سنتی و غیر بهداشتی آبگرم‌های معدنی، به مجتمع‌های مدرن درمانی و سرپوشیده کردن اکثر استخرهای آبگرم، اولین گام در راستای توسعه گردشگری استان اردبیل در تمام فصول سال بود.

گام دوم احداث اولین پیست اسکی در دامنه کوه سبلان بود که نام روستای کوچک آلوارس را جهانی کرد و به خاطر برخورداری از حجم بالای برف در تمام فصول سال و امکان احداث انواع پیست‌های اسکی مطابق با استانداردهای جهانی موجب شد تا با تله‌سیژ ۵ و ۱ کیلومتری، پیست اسکی آلوارس احداث و به بهره‌برداری برسد.

توسعه تله‌سیژ، احداث راهدارخانه، فاز دوم پیست و هتل در روستای آلوارس از دیگر برنامه‌هایی بود که باید برای رونق گردشگری زمستانی در سرعین‌ محقق می‌شد که در کنار این طرح و حتی پروژه بزرگ زمستان بیدار طرح اجرایی کردن پزشکی آبدرمانی در زمانی کوتاه قوت گرفت.

بر اساس برنامه مدونی که با همکاری مجموعه مدیریت استان و مقامات کشوری به نتیجه رسید، علاوه بر افزایش تعداد و زمان ماندگاری گردشگران در استان اردبیل، باید توزیع گردشگران هم به لحاظ جغرافیایی و زمانی، در تمام عرصه استان و در تمام فصول سال بود.

به دنبال توزیع متوازن گردشگر در مناطق و شهرهای مختلف استان ایجاد پیست‌های اسکی در شابیل مشگین‌شهر و اندبیل خلخال به معنی پراکندگی گردشگر در استان اردبیل از جنوب تا شمال آن بود که به خوبی انجام شد تا تمامی توابع استان به یک میزان از آورده توریسم سلامت در منطقه بهره‌مند شوند.

منحصربفردترین آبگرم‌ها در نگین گردشگری شمالغرب ایران

‌استاندار اردبیل در خصوص ظرفیت های منحصربفرد استان اردبیل در رابطه با چشمه‌‌های آبگرم معدنی و درمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان اردبیل سبب شده تا آبگرم‌های معدنی این استان، توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود معطوف سازد که در همین راستا ادغام‌سازی گردشگری اردبیل با بحث درمان در زمینه آبگرم‌های معدنی می‌تواند فرصتی بسیار ایده‌آل برای صنعت گردشگری و اقتصاد منطقه به حساب آید.

وی با بیان اینکه ظرفیت آب‌های معدنی و درمانی در استان اردبیل کم‌نظیر است و در تلاش است تا رشته پزشکی آبدرمانی را با جدیت در این استان راه‌اندازی کنیم، افزود: با همکاری دانشگاه استانبول هیئتی از اردبیل برای بازدید از مکان‌ها و مجتمع‌های آموزشی پزشکی آب درمانی و تجهیزات به استانبول اعزام کردیم تا از نزدیک با ظرفیتهای آموزشی این کشور جهت فراگیری اصول پزشکی آبدرمانی آشنا شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر اعزام پزشکان عمومی برای گذراندن دوره‌های تخصصی پزشکی آبدرمانی در کشورهای صاحب نام، یک دوره آموزشی کامل با همکاری دانشگاه‌های ترکیه در اردبیل برگزار می‌شود.

استاندار اردبیل با اعلام اینکه آبدرمانی سولان به آب درمانی‌های استان اضافه می‌شود، اذعان داشت: این آبدرمانی با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهرستان سرعین احداث می‌گردد.

بهنام‌جو یادآور شد: با بهره‌برداری از آبدرمانی سولان که امکانات و تجهیزات پزشکی آب درمانی هم در آن لحاظ شده، فرصت جدیدی برای صنعت گردشگری منطقه فراهم خواهد شد.

وی شرایط اقلیمی و استعداد گردشگری استان اردبیل را منحصر بفرد و استثنایی برشمرد و افزود: این استان از حیث گردشگری ورزشی، سلامت و پزشکی، دارای موقعیت بکر بوده و زمینه سرمایه‌گذاری در هر شرایط در منطقه برای سرمایه‌داران فراهم است.

استاندار اردبیل اظهار کرد: ایجاد مجتمع‌های ورزشی زمستانی در کنار مجتمع‌های مدرن آبگرم درمانی، باعث خواهد شد تا در فصول سرد سال نیز گردشگران بخش ورزشی به استان سفر کنند و زمستان اردبیل به معنی واقعی آن بیدار شود که ما در برنامه داریم تا در کنار زمستان بیدار اردبیل، پزشکی آبدرمانی را نیز به شدت قوت بخشیم.

سرعین دومین شهر دارای چشمه‌های متعدد آبگرم در جهان

دامنه‌های سبلان که شهر سرعین نیز در آن واقع گردیده دارای ۳ هزار دهنه چشمه آب آشامیدنی طبیعی، ۸۰ دهنه چشمه آبگرم معدنی و ۵۰ دهنه چشمه آب سرد معدنی است.

استان اردبیل در مجموع با داشتن ۴۰ باب آبدرمانی مدرن و استخر سنتی آبگرم معدنی دارای مقام سوم دنیا در حوزه آبگرمهای معدنی سرد و گرم است.

طبق گفته رئیس اداره منابع آب شهرستان سرعین، این شهر بعد از بوداپست مجارستان دومین شهر دارای آب معدنی گرم در جهان است، که بیش از ۱۰ چشمه آبگرم معدنی در داخل شهر سرعین واقع گردیده که شاخص‌ترین آنها: چشمه آب گرم گاومیش گلی با آبدهی ۶۵ لیتر در ثانیه و درجه حرارت ۴۵ درجه سانتیگراد و همچنین چشمه آرتزین پهنلو با دبی ۳۵ لیتر در ثانیه و دمای ۴۸ درجه سانتیگراد، در حال جوشش و فوران دائمی هستند.

علیرضا حیدری کارشناس آبهای معدنی هم در خصوص آبگرم‌های معدنی در شهر سرعین به خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: مطالعات زیادی در خصوص خواص درمانی آبهای گرم ایران و استان اردبیل و شهر سرعین از سال ۱۳۴۰ تاکنون انجام شده که ماحصل تمامی مطالعات این بوده که از منطقه اردبیل به عنوان بی نظیرترین پتانسیل آبگرم یاد شده و از سرعین با ارائه مستنداتی منطقه ویژه و مادر چشمه‌های آبگرم ایران و خاورمیانه یاد شده است. که البته همچنان مطالعات بی‌وقفه ادامه دارد.

وی ادامه داد: آبهای گرم معدنی کاربردهای زیادی دارد. طبق آنچه انجمن آبدرمانی اروپا در قالب کنوانسیون بوداپست منتشر کرده، آبهای گرم معدنی دارای ۱۳ نوع کاربرد از جمله توریستم، صنعت، درمان، تولید دارو، کشاورزی در خارج از فصل، پرورش آبزیان، استحصال مواد معدنی، بهداشت روانی و... هستند.

این کارشناس آبهای معدنی اظهار داشت: در بررسی مطالعات درمانی، به وجود خاصیت درمانی این آبهای گرم معدنی از جمله پادرد، رماتیسم، آرامش روانی (اعصاب)، امراض پوستی و سایر امراض اشاره شده است.

حیدری ضمن ابراز تاسف از عدم شناخت کامل از خواص آبگرم‌های معدنی در استان یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر در استان اردبیل با وجود کاربریهای متعدد مذکور فقط از یک یا دو مورد کاربریهای آبهای گرم استفاده می‌شود، که جا دارد از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بخش آبدرمانی دعوت کنیم، ضمن توجه ویژه به دیگر کاربریهای این نعمت خدادادی منطقه سبلان به ویژه خاصیت درمانی آن، در این بخش فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند.

آموزش پزشکان اردبیلی با هدف ایجاد رشته تخصصی آبدرمانی پزشکی

محمدرضا رضایی‌بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار کرد: شیوه‌نامه اعزام تعداد محدود و مشخصی از پزشکان اردبیلی به کشور ترکیه و شهر استانبول برای فراگیری اصول اولیه و پایه پزشکی آبدرمانی در دست اقدام و تهیه است که بلافاصله پس از تکمیل پزشکانی با همکاری استانداری، میراث فرهنگی و علوم پزشکی به کشور ترکیه اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: در مجموع یک گروه ۸ نفره از پزشکان منتخب و متقاضی از استان اردبیل برای فراگیری اصول اولیه آموزش‌های آبدرمانی پزشکی به کشور ترکیه اعزام می‌شوند که ۴ نفر از این گروه پزشکان را بانوان و ۴ نفر بعدی را آقایان تشکیل می‌دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: آموزش پزشکان با هدف پایه‌‌ریزی آب درمانی در اردبیل پیگیری می‌شود و به زودی با مشارکت مراکز آموزش عالی استان، رشته تخصصی آب درمانی پزشکی در استان دایر خواهد بود که لازمه این اقدام تربیت و آموزش پزشکانی مسلط به این رشته نوپاست.

رضایی تصریح کرد: قطعا دستاورد این اقدام سه‌جانبه از سوی سه دستگاه اجرایی استان مثبت و سودآور خواهد بود مشروط به اینکه پس از فراگیری‌ آموزشهای لازم و بکارگیری آن، برنامه‌ای متداوم و مستمر برای استفاده  هرچه بهتر و بهره‌برداری سودمند از آن در دستور کار قرار گیرد.

اردبیل برند توریسم سلامت می‌‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم در این زمینه گفت: توجه به حوزه گردشگری سلامت با محوریت درمان و حتی ورزشی می‌تواند در حوزه گردشگری اردبیل تحول عظیمی ایجاد کند، که در این راستا با جدیت پیگیر اجرایی‌ کردن پزشکی آبدرمانی در اردبیل هستیم.

نادر فلاحی افزود: با تعیین مسیری به عنوان مسیر سلامت در استان و تامین نیاز‌های اولیه از جمله امنیت و خدمات اولیه برای گردشگران و توریستهای خارجی استان اردبیل را تا چند سال آینده به عنوان برند گردشگری سلامت در کشور معرفی خواهیم کرد.

وی با اشاره به برخی بی‌برنامه‎گی در زمینه گردشگری در استان در سنوات گذشته تصریح کرد: گردشگری سلامت استان اردبیل فرصتی است که ما می‌توانیم در کنار سایر حوزه‌های گردشگری به تقویت این رشته نیز بپردازیم، چرا که بی‌شک ظرفیتهای موجود در منطقه به خوبی پاسخگوی میزان نیاز و تقاضای گردشگران سلامت خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: در حال‌حاضر در منطقه شاهد هستیم که گردشگران بسیاری با هدف گردشگری سلامت به استان سفر می‌کنند که در ماه‌های گذشته به علت گرانی ارز، حجم مسافران و گردشگرانی که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود برای دلایل مختلف به ویژه توریسم سلامت انتخاب کردند، افزایش محسوسی داشته است.

فلاحی به تقویت پایه گردشگری سلامت در کنار زمستان بیدار استان اردبیل گفت: اجرای موفق زمستان بیدار در زمستان امسال ثابت کرد که می‌توانیم در عرصه گردشگری استان اردبیل حرف‌های زیادی بزنیم و تمامی این اقدامات، می‎تواند اقتصاد و صنعت گردشگری استان اردبیل را متحول و دگرگون سازد.

وی از معرفی استان اردبیل به عنوان برند توریسم سلامت خبر داد و گفت: با تعیین مسیری به عنوان مسیر سلامت در استان و تامین نیاز‌های اولیه از جمله امنیت و خدمات اولیه برای گردشگران سلامت، استان اردبیل را تا چند سال آینده به عنوان برند گردشگری سلامت در کشور معرفی خواهیم کرد.

توان بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری سلامت

شاید در مرور برنامه‌های سال و سالهای گذشته به خوبی دریابیم که سرپا شدن گردشگری سلامت در اردبیل به زمان اندکی قبل‌تر برمی‌گردد که در همین رابطه، لازمه موفقیت در این حوزه سرمایه‌گذاری، کمک و یاری گرفتن از یک بازوی قدرتمند دیگر در کنار بخش دولتی است.

به گفته جعفر بذری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اردبیل طی سال‌های اخیر در زیرساخت‌های گردشگری در استان اردبیل، با ورود بخش خصوصی و سرمایه‌داران قانونی و قدرتمند، تحولات بسیاری حاصل شده است که ایجاد مراکز اقامتی در درجات مختلف با امکانات و ظرفیت‌های مطلوب، یکی از مهم‌ترین‌های آن به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: امکانات آبگرمهای معدنی و مراکز اقامتی استان اردبیل به شکلی است که قابلیت پذیرایی از گردشگران سلامت و توریست‌هایی از کشورهای مختلف را دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان، راه‌اندازی و ایجاد رشته تخصصی آبدرمانی پزشکی را مناسب اقلیم استان اردبیل دانست و چشم‌انداز این ایده و طرح را برای اقتصاد منطقه بسیار مناسب عنوان کرد.

در رابطه با گردشگری سلامت شاید بسیاری گردشگری سلامت اردبیل را به عنوان عرصه جولان دلالان و فرصت‌جویان دانسته و به این عنوان بشناسند، اما باید بدانیم که در هر عرصه‌ای اگر مدیریت خوب حاکم باشد می‌توان نظم قانونی را شاهد بود و به همان میزان انتظار سودآوری از آن حوزه را داشت.

البته قابل انکار نیست که وجود برخی دلالان در حوزه توریسم سلامت استان اردبیل چهره این رشته گردشگری را خدشه‌دار کرده است و شاید همین یک موضوع هشدار دهنده برای تمامی مسئولان استانی باشد که نسبت به این موضوع جدی و حاشیه‌ساز، بی‌تفاوت و کم‌توجه هستند.

عدم جذب سرمایه‌گذار بین‌المللی، گردشگری اردبیل را زمین‌گیر می‌کند

ایمانی، کارشناس گردشگری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اظهار کرد: در حال‌حاضر بزرگترین اکوتوریسم در منطقه وجود آبگرم های سرد و گرم معدنی است که متاسفانه در طول سالهای قبل خواص درمانی و طریقه استفاده درست از آن مستندسازی نشده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی این قابلیت بزرگ می‌تواند نقش غیرقابل کتمانی داشته باشد، اضافه کرد: پراکندگی آبدرمان‌های اردبیل یکی از ویژگی‌های منحصربفرد می‌باشد که همین موضوع از خستگی گردشگر و تکراری بودن منطقه گردشگری جلوگیری می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در مجموع آبگرم‌های معدنی استان چند مشکل اساسی و پایه دارند که اگر بخواهیم بهره‌برداری دلخواه از این ظرفیت داشته باشیم باید در صدد پی‌جویی و حل این مشکلات باشیم.

به عقیده ایمانی نبود طرح جامع گردشگری، برنامه و اقدامات بالادستی، کمبود حمایت بخش خصوصی در سایه عدم جذب مناسب سرمایه‌گذار، عدم آگاهی و آموزش اصولی به سرمایه‌داران در منطقه و نگرانی از بابت بازگشت سرمایه به سرمایه‌گذاران، از جمله مشکلات گردشگری آبدرمانی در استان اردبیل می‌باشد.

کارشناس گردشگری استان افزود: عدم جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی یکی از بزرگترین مشکلات حوزه گردشگری در استان اردبیل است که همین موضوع می‌تواند در صورت جدی بودن، گردشگری اردبیل را زمین‌گیر کند.

ارتقای فرهنگ میزبانی در کنار توسعه فیزیکی مراکز درمانی

باید به خوبی بدانیم که حوزه گردشگری سلامت با بسیاری از حوزه‌های دیگر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم گره خورده است که بدون توجه به یکی از آنها بی‌شک نتیجه دلخواه، مطابق با اهداف تعیین و پیش‌بینی شده حاصل نخواهد شد.

گرچه طی سالهای اخیر زیرساختهای مناسبی در حوزه بهداشت و درمان در استان اردبیل راه‌اندازی و ایجاد شده و تخت‌های بیمارستانی زیادی به تعداد تخت‌های موجود اضافه گشته، اما در این زمینه باید دید که رفتار، کردار و فرهنگ برخورد با گردشگر نیز به همان میزان ارتقاء یافته است؟

شاید به جرات بتوان گفت که هنوز فرهنگ ساری و جاری در میان اهالی سلامت در منطقه در برخورد و مراوده با بیماران داخلی به نقطه مورد انتظار و رضایت قریب به اتفاق نرسیده تا افکار عمومی بپذیرند با همین ظرفیت می‌توان ادعای میزبانی آبرومندانه از بیماران سایر کشورها را داشت، بنابراین ارتقای شاخص‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون می‌بایست همزمان با توسعه فیزیکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در صدر توجه و افکار قرار داده شود.

و اما کلام آخر؛

باید دانست که با استفاده از ظرفیت علمی و پزشکی کشور و توسعه امکانات پزشکی در شهرهای مرزی، می‌‌توان در گستره وسیعی به گسترش توریسم‌ درمانی امیدوار بود، لیکن لازمه این چشم‌انداز و هدف، داشتن برنامه‌ای منطبق بر اصول گردشگری، پزشکی و درمانی توام با فراگیری شیوه تجارت و بازاریابی مناسب و کارآمد است.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری سلامت اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حسین‌نژاد عصر شنبه در آئین افتتاح افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی که در محل بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: افتتاح طرح‌های حوزه سلامت، نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها و رشد شاخص‌های توسعه استان دارد.

وی با اشاره به آغاز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی بیمارستان مادر و کودک، افزود: هدف‌گذاری اجرای این پروژه و سایر پروژه‌های مورد نیاز در بخش‌های مختلف خراسان شمالی، رفع نیازهای درمانی و تکمیل مراکز و تجهیزات درمانی استان است.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه اسکلت‌بندی بیمارستان شهرستان راز و جرگلان که در زمره مصوبات سفر رئیس‌جمهور قرار گرفته نیز به اتمام رسیده، اظهار امیدواری کرد: با همدلی و هماهنگی مدیران، ساخت این بیمارستان نیز در سال جاری به پایان برسد.

حسین‌نژاد تاکید کرد: یک حرکت جهادی برای رفع کمبودها نیاز است تا محرومیت‌های موجود در خراسان شمالی رفع شود.

وی با بیان اینکه تمام طرح‌های در حال انجام بر اساس نیازسنجی و بر حسب نیاز خراسان شمالی پیگیری و با هدف ارائه خدمات بهتر به شهروندان به ظرفیت درمانی استان افزوده شد، گفت: امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی و پیگیری مدیران و حمایت نمایندگان در دولت سیزدهم شاهد اجرا و به نتیجه رسیدن طرح‌های بزرگ‌تر در حوزه‌های مختلف استان و شاهد ارتقای جایگاه خراسان شمالی در شاخص‌های توسعه باشیم.

استاندار خراسان شمالی خاطر نشان کرد: در بخش سلامت با پیگیری‌های خوبی که انجام شده، در حال حاضر ۱۰۰ هزار مترمربع پروژه در حال افتتاح و ۲۰۰ هزار مترمربع پروژه نیز در استان هدف‌گذاری و در حال اجرا است.

کد خبر 6090450

دیگر خبرها

  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • افتتاح طرح‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌ها دارد
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • کیفیت هوای امروز شیراز در وضعیت قابل قبول