Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - مجلس نمايندگان عراق با خودداري از تصويب پيش نويس قانون اخراج نيروهاي آمريکايي توپ را در زمين دولت انداخت.
پايگاه اينترنتي الاخبار در گزارشي به قلم "نور ايوب" نوشت: فراکسيون هاي مجلس نمايندگان عراق ابتداي سال 2019 شور و شوق زيادي از خود براي تصويب پيشنويس قانون اخراج نيروهاي بيگانه نشان مي دادند و به همين دليل اين تصور وجود داشت که مجلس در دورۀ دوم فعاليت خود اين پيشنويس را تصويب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ولي اوضاع به يکباره تغيير کرد و آن شور و شوق از آب و تاب افتاد و سرنوشت پيشنويس نامعلوم شده است و به نظر مي رسد که پيشنويس تغييراتي خواهد کرد که با اين تغيير معني و مفهوم اصلي خود را از دست خواهد داد.
توجه و اهتمام به پيش نويس قانون اخراج نيروهاي بيگانه از عراق روز به روز کمرنگ مي شود.
فراکسيون هايي که روزي حامي تصويب پيشنويس بودند، خصوصاً ائتلاف "سائرون" (تحت حمايت مقتدا صدر رئيس گروه صدر) و ائتلاف "فتح" (به رياست هادي العامري دبير کل سازمان بدر) قبلاً مي گفتند که مجلس در دورۀ دوم فعاليت خود (اين دوره از مارس 2019 آغاز شده است) به بررسي پيشنويس خواهد پرداخت و آن را تصويب خواهد کرد ولي تاکنون اتفاقي نيفتاده است.
سخنان "محمد الحلبوسي" رئيس مجلس نمايندگان عراق درباره پيشنويس شک و ترديدها را به يقين نزديک تر کرده است.
"حلبوسي" چندي پيش در واشنگتن پايتخت آمريکا گفته بود: "حضور نظامي آمريکا در عراق تضميني براي ما است و درخواست اخراج نيروهاي ائتلاف آمريکايي در اين برهه به نفع تروريسم خواهد بود".
البته "حلبوسي" اين سخنان را تکذيب کرده است ولي سخنانش واکنش هاي زيادي به همراه داشت.
به عنوان مثال؛ "صباح الساعدي" رئيس فراکسيون "اصلاح و سازندگي" اعلام کرد: فراکسيون "اصلاح و سازندگي" پيشنويس را پس نگرفته است و بعضي ها به اشتباه تصور مي کنند که ما پيشنويس را پس گرفته ايم.
"الساعدي" از رئيس مجلس نمايندگان عراق خواست که طبق آئين نامۀ داخلي مجلس، پيشنويس را به کميسيون هاي ويژۀ مجلس خصوصاً کميسيون امنيت و دفاع و کميسيون روابط خارجي را براي بررسي آن تحويل دهد.
اين پيش نويس خواستار لغو توافقنامۀ امنيتي بغداد – واشنگتن (سوفا) و فصل سوم توافقنامۀ همکاري راهبردي است. موضوع توافقنامۀ سوفا هماهنگ کردن خروج نيروهاي آمريکايي از عراق و موضوع توافقنامۀ همکاري راهبردي نيز هماهنگ کردن همکاري هاي نظامي و امنيتي بين آمريکا و عراق است که هر دوي اين توافقنامه ها در سال 2008 امضاء شد.
کوتاه آمدن از درخواست اخراج نيروهاي آمريکايي
يک عضو فراکسيون "فتح" اعلام کرد، کميته هاي مشترک دو ائتلاف فتح و سائرون (که براي مذاکره درباره مسائل مختلف تشکيل شده است) بيش از 80% از متن پيشنويس را آماده کرده اند و علت تأخير در ارائه پيشنويس به مجلس نمايندگان آنست که سران کشورهاي مختلف پياپي به بغداد سفر مي کنند و رئيس جمهوري، رئيس مجلس نمايندگان و نخست وزير عراق هم به کشورهاي ديگر سفر مي کنند.
اين عضو که نامش فاش نشده است، در مصاحبه با الاخبار گفت: ائتلاف فتح منتظر ديدگاه نهايي ائتلاف سائرون است تا پيشنويس را براي بررسي و رأي گيري به مجلس نمايندگان ببرد.
عضو فراکسيون فتح افزود، فراکسيون "سائرون" (بزرگترين فراکسيون مجلس با داشتن 54 کرسي) نيز منتظر ديدگاه نهايي مقتدا صدر است.
عضو فراکسيون فتح با تکذيب وجود "فشارهاي خارجي" بر فراکسيون هاي فتح و سائرون براي به تصويب رساندن پيشنويسي مشابه، گفت: قانوني که تصويب خواهد شد، منطبق با ديدگاه دولت خواهد بود.
به نظر مي رسد که اين سخنان سرپوشي باشد براي انصراف نمايندگان مجلس از پيشنويس اصلي و روي آوردن به پيشنويسي که فقط شامل "بازنگري در حضور نظامي آمريکا در عراق" خواهد شد.
به اين معني که دولت بغداد فقط از تعداد نيروهاي آمريکايي و مناطق استقرار و مأموريت هاي فني، مشاوره اي و آموزشي آنها مطلع باشد.
يک عضو ديگر فراکسيون فتح نيز مي گويد، علت تأخير در ارائه پيشنويس به مجلس نمايندگان اينست که دولت فرصتي را براي "بازنگري" در نياز خود به نيروهاي آمريکايي و همچنين ايجاد اصلاحاتي احتمالي در توافقنامه همکاري راهبردي درخواست کرده است.
اين عضو فراکسيون فتح افزود، پيشنويس هم اکنون در کميسيون امنيت و دفاع مجلس است و پيش از آنکه در دستورکار مجلس گنجانده شود، نياز به برخي اصلاحات دارد و پيش بيني مي شود که در چند هفته آينده براي بررسي به مجلس ارائه شود.
عضو فراکسيون فتح اعلام کرد، هيچ فشار خارجي براي به تصويب رساندن پيشنويس وجود ندارد و تنها چيزي که فراکسيون ها را براي تصويب پيشنويس ترغيب مي کند، درخواست عامۀ مردم براي اخراج نيروهاي بيگانه است.
منابعي در گروه صدر نيز اعلام مي کنند، اين گروه و "مقتدا صدر" همچنان پايبند به مساله لزوم تصويب پيشنويس هستند.
اين منابع "محمد حلبوسي" رئيس مجلس نمايندگان را به تن دادن به فشارهاي خارجي متهم مي کنند و مي گويند که اظهارات "حلبوسي" "غيرقابل پيش بيني" بود.
اين منابع اعلام مي کنند، گروه "صدر" با "صباح الساعدي" رئيس فراکسيون اصلاح و سازندگي درباره مساله اخراج نيروهاي بيگانه از عراق متفق القول است.
"الساعدي" گفته بود: "رئيس جمهوري، رئيس مجلس نمايندگان و نخست وزير عراق نمي توانند به جاي مجلس نمايندگان تصميم بگيرند و اختيارات قانونگذاري و نظارتي مجلس را ناديده بگيرند. "حلبوسي" نمي تواند به جاي فراکسيون ها تصميم بگيرد".
چکيدۀ سخن اينکه:
الف) هيچ فعاليت واقعي براي تهيه پيشنويسي مشابه پيشنويس اصلي قانون اخراج نيروهاي بيگانه از عراق وجود ندارد و آنچه امروز اتفاق مي افتد، چيزي بجز هياهوي رسانه اي براي تأمين منافع طرف هاي داخلي و منطقه اي نيست.
ب) اگر فراکسيون ها متن پيشنويس قانون را به صورت کامل براي تصويب در صحن مجلس به رأي گيري بگذارند، تغييرات و اصلاحات فراواني در اين پيشنويس اِعمال خواهد شد و پيشنويس از مفهوم و هدف اصلي خود دور خواهد شد.
ج) اگر پيشنويس قانون با متن اصلي خود تصويب شود، اين سؤال مطرح مي شود که آيا قانون جديد اجرايي خواهد شد يا نَه؟ خصوصاً اينکه دولت "عادل عبدالمهدي" نخست وزير عراق گويا نمي خواهد از سياست "بي طرفي" دست بکشد زيرا دولتش اعلام مي کند که درپي سامان بخشيدن به مساله تعداد فراوان نيروها و پايگاه هاي آمريکايي در عراق است (هم اکنون بيش از 10 هزار نيروي آمريکايي در عراق مستقر هستند) تا چهره اي خوب از خود به گروه هاي سياسي و همچنين مردم عراق نشان بدهد. 139/117
مترجم: منوچهر مهدوي
کليدواژه امريکا عراق

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۷۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سبا، یک منبع امنیتی از اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی خبر داد.

بر این اساس نیروهای امنیتی یمن موفق شده‌اند که فعالیت‌های اطلاعاتی دشمن آمریکایی- صهیونیستی را به شکست بکشانند.

این منبع تاکید کرد که نیروهای امنیتی یمن روز آینده طی بیانیه‌ای رسمی جزییات این موضوع را اعلام خواهند کرد.

کد خبر 6097674

دیگر خبرها

  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • ویدئو نوشت| کویت؛ جامانده از «جاده توسعه»
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • اقدام نیروهای امنیتی یمنی علیه عملیات اطلاعاتی آمریکایی-صهیونیستی
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم