Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@15:23:25 GMT

بودجه از منظر افزایش هزینه‌های تولید

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۷۰۵۵

بودجه از منظر افزایش هزینه‌های تولید

یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از افزایش هزینه های تولید در بودجه ۹۸ گفت: بار اصلی مالیات بر دوش تولید کنندگان است در حالی که سوداگران از پرداخت مالیات مصونیت دارند.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، برای رونق تولید برخی از کارشناسان معتقدند بایستی هزینه های تولید را کاهش داد در این رابطه برخی از کارشناسان لایحه بودجه ۹۸ را خلاف این خواسته دانسته اند و در مورد تبعات افزایش هزینه های تولید هشدار داده اند که هیچ تناسبی با رونق تولید ندارد در این رابطه با دکتر محمد شهابی فرد، استاد  وپژوهشگر مرکز دین اقتصاد گفت و گو کردیم؛

وی با اشاره به ضرورت اصلاحات بودجه در راستای حمایت از تولید داخلی گفت: نگاه حاکم بودجه امسال  در مواجه با تولید داخلی  نگاه حمایت و دستگیری از کالای داخلی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* بار اصلی مالیات بر دوش تولید کنندگان و استمرار مصونیت مالیاتی دلالان و سوداگران

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از رویه مالیاتی بودجه ۹۸ گفت : مقایسه مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر کالاها و خدمات، مالیات بر مشاغل و مالیات بر کارکنان بخش خصوصی در کلیات لایحه بودجه ۹۸ نسبت به کلیات لایحه بودجه ۹۷ به خوبی نشاندهنده این است که امسال نیز بار اصلی مالیات بر دوش تولید کنندگان است تا دلالان و سوداگران بازار که امسال نیز مصون از هرگونه قانون مالیاتی هستند.

شهابی فرد افزود: افزایش قیمت های ناشی از افزایش مالیات بر کالاها و خدمات و مالیات بر ارزش افزوده را اولین چالش تولید کنندگان در سال جدید است که باعث افزایش هزینه تولید برای آنها خواهد شد.

* واردکنندگان ذی نفع اصلی افزایش هزینه های تولید

 وی چالش دیگر تولیدکنندگان داخلی را افزایش نرخ ارز و در نهایت افزایش نرخ بهره که به پشتوانه افزایش تورم همواره خود را تعدیل و افزایش می دهد دانست و افزود: ذی نفع اصلی افزایش هزینه های تولید واردکنندگان هستند.

این پژوهشگر اقتصادی با انتقاد از اینکه در بودجه امسال علی رغم اینکه مالیات بر شرکتهای دولتی کاهش یافته مالیات از تولیدکنندگان افزایش یافته است گفت: مقامات اقتصادی کشور بایستی پاسخگو باشند که چرا در سال رونق تولید داخلی  سطح مالیات از شرکتهای دولتی، مالیات بر واردات و مالیات بر نقل و انتقال املاک که بیشتر منابع سوداگری و غیره است بسیار پایین تر از مالیات تولیدکنندگان می باشد.

وی با اشاره به اینکه  هزینه های تولید امسال به جهت افزایش مالیاتها  چند درصدی افزایش خواهد داشت گفت: مالیات بر کارکنان بخش خصوصی ۱۲ درصد ، مالیات بر مشاغل ۶۲ درصد ، مالیات بر کالاها و خدمات ۳۰ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۳۰ درصد افزایش داشته است. بر این اساس تنها از منظر مالیات، هزینه های تولید با توجه به مالیات بر کارکنان خصوصی و مالیات بر مشاغل بر اساس نقشی که نیروی کار در هزینه های تولید بخش خصوصی دارد افزایش چشمگیری پیدا می کند.

شهابی فرد با اشاره به عامل دیگری که باعث افزایش  هزینه های تولید می شود گفت: حق بیمه سال آینده نیز  باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد چرا که  حق بیمه بر اساس کلیات لایحه بودجه ۹۸ نسبت به کلیات لایحه بودجه ۹۷، ۲۶ درصد افزایش داشته است.

این کارشناس اقتصادی عامل سومی که باعث افزایش هزینه های تولید  در سال جاری می شود  افزایش قیمت حامل های انرژی دانست و افزود: افزایش درآمد فروش انرژی به داخل به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری رشد کرده است.

وی با اشاره به استدلال مرکز پژوهش های مجلس برای بیان ثبات قیمت حامل های انرژی که بر اساس لایحه بودجه ۹۸ ارائه داد گفت: منابع هدفمند کردن یارانه ها در قانون بودجه سال ۱۳۹۷، ۹۸ هزار میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برابر ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. تفاوت این دو رقم (۴۳ هزار میلیارد تومان) تقریباً معادل رقمی است که تحت عنوان دریافتی حاصل از فروش صادرات فراورده های نفتی در لایحه بودجه ۹۸ ارائه شده است.

شهابی فرد افزود: با توجه به آنکه دریافتی حاصل از فروش صادراتی فراروده های نفتی طبق لایحه ۱۳۹۷ نزدیک به پانزده هزار میلیارد تومان بوده است می توان گفت نزدیک به ۲۸ میلیارد تومان از  نزدیک به ۴۴ هزار میلیارد تومان افزایش منابع هدفمند کردن یارانه ها مربوط به افزایش نرخ ارز میباشد و مابقی که نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان است، از محل افزایش درآمد فروش انرژی به داخل است

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از رویه ای که نگاه درآمدی به هزینه های تولید دارد گفت: وقتی در ازای ۱۵ هزار میلیارد تومان  افزایش در امد فروش داخلی انرژی، پیش بینی نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه صورت میگیرد  گویی افزایش هزینه های تولید یک دستاورد برای مجریان بوده است.

شهابی فرد با تصریح بر اینکه ضروت دارد کمسیونی در مجلس پیگیر رونق تولید در کشور باشد و قوانین و بودجه را بر اساس آن اصلاح کند گفت: مثلا مجلس می تواند لایحه بودجه ۹۸ را در مسیر مقدم کردن حمایت بر مالیات اصلاح؛ و بدین منظور ردیفی برای حمایت بلاعوض سالیانه از شرکتهای دانش بنیان با قید تولید انبوه از طریق اختصاص ردیف بودجه ای در قالب کمکهای بلاعوض یا رفاه اجتماعی به صندوق نوآوری و شکوفایی انجام و این صندوق را متعهد سازد در مسیر انبوه سازی تولید شرکت های دانش بنیان به همراه کمک به کاهش قیمت در اولویت های تولیدی که آن را بیان می کند حمایت بلاعوض انجام دهد در ضمن منابع تعریف شده برای این ردیف از محل درآمدهای مالیاتی تعریف نشده و با آن تعریف که از علت کاهش ارزش پول تعریف شد نسبت به تامین مالی این ردیف اقدام کند.

وی با بیان اینکه مجلس بایستی  مانع افزایش منابع هدفمندی از محل افزایش درامد فروش داخلی انرژی گردد گفت: منابع تامین مالی یارانه نان و خرید تضمینی گندم از محل اعتباردهی برای افزایش هزینه های تولید بیرون آمده و در ارقام یارانه یا حمایت های بلاعوض و یا رفاه اجتماعی با منابع ناشی از اصلاح سیاست پولی قرار می گیرد. نسبت به تغییر منابع دریافتی حاصل از مالیات ها بر تولید نیز بایستی به صورت مشابه اقدام انجام شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بودجه مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در نشست خبری با اشاره به نشست خبری اخیر رییس شورای شهر کرمانشاه گفت : توضیحاتی در خصوص بودجه در این جلسه داده شده که یا درست نیست و یا درست توضیح داده نشده و ایجاد شبهه کرده است.

نوروزی با اشاره به تحویل به موقع لایحه بودجه شهرداری به شورا، گفت: ما حتی زودتر از موعد مقرر لایحه را آماده کردیم، اما جلسات شورای شهر از مردادماه سال گذشته تا دی ماه همان سال کلا برگزار نشد و دی‌ماه بررسی لایحه آغاز شد.

شهردار کرمانشاه گفت: معاونین، شهرداران مناطق و روسای سازمان‌های شهرداری در جلسات شورا حاضر شده و پاسخگوی سوالات بودند، اما بودجه به موقع مصوب نشد و با پیگیری‌های بسیار در نهایت کلیات بودجه پنجم اسفندماه مصوب شد، اما به فرمانداری ارسال نشد.

وی افزود: بازهم پیگیری کردیم و در نهایت مصوبه کلیات بودجه ۲۸ اسفندماه به فرمانداری ارسال شد و همین امر موجب تاخیر دوماهه در بحث بودجه شد، بعد هم که پیگیر شدیم متوجه شدیم شورا دو دوازدهم مصوب کرده که خلاف قانون است، چرا که کلیات بودجه از قبل مصوب شده است. این اعتراض را به کمیته تطبیق هم اعلام کردیم، اما به خاطر شرایط شهر و شهرداری در نهایت این مصوبه تصویب شد تا کار‌های شهر زمین نماند.

نوروزی گفت: اخیرا هم که طرح دو فوریتی لایحه بودجه امسال را به صحن شورا بردیم و باید بر اساس قانون دو فوریتی بودن آن به رای اعضای شورا گذاشته می‌شد، اما رییس شورا در یک حرکت عجیب که نقض قانون است، عنوان کرد که با اختیار خودم این کار را انجام نمی‌دهم و لایحه را باز به کمیسیون می‌فرستم که بررسی شود.

شهردار کرمانشاه در خصوص هزینه‌های عجیب در لایحه بودجه امسال و اصلاحیه بودجه سال گذشته گفت: قبل از شفاف سازی کُدهای بودجه‌ای، باید عنوان کنم که فلوچارت بودجه بر اساس یک ساختار مشخص که در تمام شهرداری‌های کشور یکسان است تدوین می‌شود و نمی‌توان کُدهای ساختگی به آن اضافه کرد.

وی افزود: از طرفی بجز شورای شهر کرمانشاه، ۱۱ نهاد نظارتی از جمله دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر عملکرد ما در بودجه و خرج و مخارج شهرداری کاملا نظارت دارند و کوچکترین تخلفی در این زمینه با دقت رصد می‌شود و باید به این نهاد‌ها پاسخگو باشیم و این طور نیست که هر کاری دلمان بخواهد انجام دهیم و طبق قانون بودجه تقسیم بندی و توزیع می‌شود.

نوروزی گفت: یکی از هزینه‌های عجیبی که در جلسه مذکور رییس شورای شهر عنوان شده بود اینکه هزینه بازدید‌های بنده ۶۴ میلیارد تومان شده است و این در حالی است که اصلا بازدید هزینه‌ای ندارد. بنده وقتی جایی می‌روم چه خرجی دارم که باید ۶۴ میلیارد تومان شود؟ بازدید‌های شهرداری ذیل کُد بودجه‌ای هزینه‌های پیش بینی نشده قرار دارد و این یعنی بنده یا معاونین یا شهرداران مناطق بازدید می‌رویم و اگر به‌طور مثال آسفالت کوچه‌ای خراب باشد یا مرکز فرهنگی نیاز به وسایل سرمایشی یا گرمایشی داشته باشد و یا هر مورد پیش بینی نشده‌ای که در بودجه برای آن برنامه‌ریزی نکرده ایم، از این محل انجام می‌شود.

وی افزود: مورد بعدی بحث هزینه غذا است که عنوان شده ۴۲ میلیارد تومان هزینه غذا داده‌ایم و جوری این را عنوان کرده‌اند که انگار بنده و معاونین در طول سال ۴۲ میلیارد غذا خورده‌ایم. شهرداری ۱۷۰۰ کارگر دارد که دو شیفت کار می‌کنند و باید در طول روز وعده غذایی دریافت کنند و اگر هزینه هر پرس غذا را با حداقل قیمت هم حساب کنیم در طول سال بیش از ۴۲ میلیارد تومان می‌شود.

نوروزی گفت: طبق محاسبات ما هزینه غذا حدود ۹۰ میلیارد تومان می‌شود، اما ما مواد اولیه را گرفته و در رستوران شهرداری غذا را تهیه می‌کنیم که هزینه‌ها کمتر شود و عملا هزینه را به نصف کاهش داده‌ایم.

شهردار کرمانشاه در خصوص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای «تشویقی موردی» گفت: هر نیروی پرسنل شهرداری می‌تواند دوبار در سال تشویقی معادل یک ماه حقوق دریافت کند و این اعتبار هم برای همین گذاشته شده است.

وی درخصوص صحبت رییس شورای شهر مبنی بر نصف شدن اعتبار آسفالت و رسیدن اعتبار آن از ۱۴۰ میلیاردتومان به ۷۰ میلیارد تومان گفت: این عدد‌ها اشتباه است، چرا که ما سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان برای آسفالت شهر هزینه کردیم و امسال هم این مبلغ را به ۳۲۰ میلیارد در لایحه بودجه رسانده ایم.

نوروزی با اشاره به مشکلاتی که برای شهر و شهرداری در پی تاخیر در تصویب لایحه بودجه امسال و لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته بوجود آمده، گفت: سوال من این است اگر کسی با بنده مشکل دارد چرا باید شهر و شهرداری دچار مشکل شود. چرا باید بودجه یک کلانشهر را به خاطر مشکلی که با بنده دارند نگه دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تصمیم مجلس برای فوق‌العاده پرستاری و حقوق کارکنان وزارت کشور
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست