Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‎طلبان می‎گوید: همچنان مشارکت حداکثری در انتخابات، راهبرد جریان اصلاح‎طلبی است و این مشارکت حداکثری هم به نفع کشور، امنیت ملی و جریان اصلاح‎طلبی است. هر وقت مشارکت مردم بالای 45 درصد بوده، سبد اصلاح‎طلبان هم پر بار بوده‎ است. بنابراین دلیلی وجود ندارد که بخواهیم حضور در انتخابات را ترک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است که در انتخابات ریاست جمهوری 96 نشاط اجتماعی و سیاسی‎ به‌وجود آمد، اما اعتراضات دی‎ماه 96، دستاورد‌های آن را به چالش کشید؛ بنابراین دی‎ماه سال 96 اتفاق جدیدی است که باید برای پیش‎بینی انتخابات آینده و مسائل روز به آن توجه کرد.

وی در ادامه به ایرناپلاس می‎گوید: مردم در دی‎ماه 96 با جریان اعتراضات همراهی نکردند، چون رهبری و برنامه آن شناخته شده نبود، اما در همین اعتراضات، شعار‌هایی علیه دو جریان سیاسی موجود در کشور مطرح شد و همه بخش‎های سیاسی و قوای کشور به چالش کشیده شدند. مردادماه سال 97 نیز آثار این موضوع مطرح شد؛ بنابراین اگر ما این موضوعات را در نظر بگیریم، طبیعی است که وضع مانند سال 94 و 96 نیست. انتخابات 94 و 96 با شور و نشاط برگزار شد، اما بدیهی است که انتخابات مجلس یازدهم چنین نخواهد بود.

صوفی تصریح می‎کند: با این وجود، در کشور ما، انتخابات نقطه عطفی است. فرصتی است که حاکمیت با افکار عمومی، نظرات مخالف و بطن جامعه وارد گفت‎وگو می‎شود. همیشه در تعطیلات نوروز سؤال این است که «چرا باید در انتخابات شرکت بکنیم؟»، اما معمولاً فضای بعد از تعطیلات عید به این سمت می‎رود که «با چه کسی در انتخابات شرکت بکنیم؟»

او ادامه می‎دهد: برآورد من این است که فعلاً تنها دو جریان عمده سیاسی در کشور وجود دارد که میدان‎دار عرصه سیاسی کشور هستند. در انتخابات گذشته ائتلاف‎هایی بین این دو جریان رخ داد که بخشی از جریان اصلاح‎طلبی به همین ائتلاف نقد دارند. بخشی از جریان اصلاح‎طلبی معتقد است انتقاد‌هایی که نسبت به جریان اصلاح‎طلبی چه در دی‎ماه 96 و چه امروز مطرح می‎شود، به ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گردد. زیرا اصلاح‎طلبان مجبور شدند از شعار‌هایی که در حوزه جوانان، زنان، اقوام و اقلیت‎های مذهبی داشتند کوتاه بیایند. آن‌ها معتقدند اصلاح‎طلبان باید با شعار‌ها و برنامه‎های اختصاصی خود به میدان بیایند. زیرا منتقدان می‎گویند که اصلاح‎طلب‎ها حالا با ورود به مجلس و شورا‌ها وارد حاکمیت شده‎اند، از این رو ما باید این موضوع را به هم بزنیم و مواضع تندتر و شفاف‎تری بگیریم. نظریه دیگری که وجود دارد این است که همچنان به ائتلاف و مسیر قبلی ادامه بدهیم.

صوفی همچنین با اشاره به اینکه تحریم انتخابات از سال 92 کنار گذاشته شده ‎است، تصریح می‎کند: وقتی سال 92 آقای خاتمی رأی داد، تا مدت‌ها در درون جریان اصلاحات کشمکش بود و به ایشان انتقاد می‌شد، اما آن نظریه تحریم از همان‌جا کنار گذاشته شد. حالا تحریم کنندگان در اقلیت‎اند و اکثریت به هیچ قیمتی، صندوق‎ها را که تنها راه‌حل است کنار نمی‎گذارند. اصلاحات هم فاصله خودش را با برخی موضوعات مشخص کرده ‎است و اعلام کرده و معتقد است حتماً باید اصلاحات صورت بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب معتقد است که همچنان مشارکت حداکثری در انتخابات راهبرد جریان اصلاح‎طلبی است و این مشارکت حداکثری هم به نفع کشور، امنیت ملی و جریان اصلاح‎طلبی است. هر وقت مشارکت مردم بالای 45 درصد بوده، سبد اصلاح‎طلبان هم پر بار بوده ‎است؛ بنابراین دلیلی وجود ندارد که بخواهیم حضور در انتخابات را ترک کنیم.

او در ادامه می‎افزاید: وقتی اصل مشارکت اتفاق افتاد، ما نمی‌گوییم که به رقیب ما رأی بدهید، اما این‌طور هم نیست که بگوییم به هر قیمتی به ما رأی بدهید! ما مطالبات و خواست‎های مردم را ارزیابی می‎کنیم و بر اساس آن، نفرات، لیست، شعار‌ها و راهبرد‌های انتخاباتی را مشخص می‎کنیم. ما می‎دانیم مطالبات مردم در زمینه اقتصادی و آزادی‎های سیاسی و اجتماعی چیست. اما نمی‎توان همه این مطالبات را تحقق بخشید. به‌طور مثال یکی از انتقاداتی که به آقای روحانی وارد می‎شود این است که نتوانست شعار‌های انتخاباتی خود در زمینه‎های رفع حصر و به‌کار گرفتن جوانان، اقوام و زنان در دولت را تحقق بخشد. همین موضوع باعث ریزش سرمایه اجتماعی او شد. طبیعتاً ما در چنین شرایطی باید واقعیت‎های کشور را در نظر بگیریم و مطابق آن در انتخابات حاضر شویم. البته اساس اصلاحات این است که درجا نزند، حرف‌هایش کهنه نشود و حرف‌های نو بزند، متناسب با مطالبات مردم و واقعیت‌های جامعه عمل کند. اگر این موازنه خوب برقرار باشد لطف مردم در انتخابات هم تکرار می‎شود.

**اداره کل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اصلاح طلبان علي صوفي خاتمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۷۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و عضو هیأت‌عالی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت حضور مردم در انتخابات دور دوم مجلس اظهار کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی نسبت به ترغیب و تشویق مردم نسبت به شرکت مردم در انتخابات دور دوم مجلس نقش کلیدی دارند.

او افزود: شرایط اقتضا می‌کند که رسانه ملی و گروه‌های تاثیر گذار از هیچ تلاشی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات فروگذار نکنند و تلاش بیشتری در این حوزه انحام دهند.

رئوفیان متذکر شد: اصلی که به هر نظام سیاسی مشروعیت مردمی می‌بخشد مشارکت مردمی در انتخابات است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم بیش از هر کلید واژه‌ای، به ویژه در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، از این کلیدواژه استفاده کردند تا اینکه مشارکت مردم نسبت به پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های رسمی افزایش پیدا کرد.

عضو هیأت‌عالی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت: مردم از شرایط موجود و عملکرد دولت و مجلس ناراضی‌اند و خواهان تحول هستند.

او متذکر شد: مجلس باید نسبت به ایجاد تحول در جامعه تلاش کند که لازمه تحقق این امر شکل گیری کمیسیون‌های تخصصی مبتنی بر معیار‌های تحول آفرین است. همچنین هیات رئیسه مجلس باید بتواند منشا تغییرات مثبت باشد و لازمه آن انتخاب اعضای با کفایت برای هیات رئیسه است.

رئوفیان درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: نمایندگان مجلس باید به اولویت‌های مردم از جمله کاهش نرخ بیکاری و کنترل نوسان ارز بپردازند، چرا که این موارد مشکلات عدیده‌ای را برای کشور رقم زده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم سازوکار مشارکت مردم در بخش مولد را تسهیل خواهد کرد
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است