Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-30@00:48:01 GMT

دو پرسشی که خبرنگاران می‌توانند از نوبخت بپرسند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۷۸۰۰

دو پرسشی که خبرنگاران می‌توانند از نوبخت بپرسند

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت24 - با توجه به ماهیت نوشته توییتری این مدیر ارشد اقتصادی و یکی از فرماندهان اقتصاد ایران در نخستین پیام خود که برای سال تازه وعده‌ای بزرگ داده است به نظر می‌رسد وی می‌خواهد ساده‌سازی غیر کارشناسی خود را ادامه دهد و کارشناسان و فعالان اقتصادی امیدی به تغییر نگاه وی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اینکه تقلیل‌گرایی وی آشکار شود به دو موضوع مشخص در سال 1397 که در کارنامه وی گنجانده می‌شود اشاره می‌کنیم:

 توزیع بسته

در روزهای داغ شهریورماه 1397 و در اوج ناراحتی شهروندان از مارپیچ تورم دلار و کالاها که کسب‌وکار ایرانیان را در غبارها گم‌کرده و شهروندان ایرانی خشمگین بودند محمدباقر نوبخت با بسته‌های خوشبختی خود خبرساز شد. وی از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت خبر داده و گفته است: ۱۳ میلیارد دلار از این مبالغ برای ۲۵ قلم کالای اساسی، دارو نهاده‌های کشاورزی اختصاص خواهد یافت که معادل ریالی آن ۱۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۷۵۰۰ میلیارد تومان این مبلغ به ۵ قلم کالا اختصاص خواهد یافت. دولت در حدود ۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه‌شده اختصاص داده است. وی البته جز این مورد یک فهرست از 5 بسته را ارائه کرده است که شامل حمایت از تولید و حمایت از پیمانکاران و حمایت از گروه‌های کم‌درآمد است که جز همان بسته بالایی بقیه در دست اقدام است. نوبخت که حالا یکی از فرماندهان واقعی اقتصاد دولتی است هرگز نگفت منابع تأمین این ارقام کجاست؟ آیا در بودجه 1397 این رقم دیده‌شده است یا ناگهان و بر اساس شرایط، سازمان برنامه‌وبودجه تصمیم گرفته است این رقم را برای بسته‌های حمایتی تأمین کند؟ آیا قرار است منابع لازم از محل پس‌اندازهای شهروندان در بانک‌ها برداشته شود؟ آیا دولت درآمد تازه‌ای از محل فروش نفت یا دلار گران به دست آورده است؟ درهرصورت باید محل تأمین منابع به‌صورت شفاف توضیح داده شود تا عدم تعادل تازه پدیدار نشود.سازمان برنامه‌وبودجه توضیح نداد آیا این 25 قلم کالا از محل تولید داخلی خریداری خواهد شد و متولی این خرید کدام نهاد، سازمان یا موسسه و شرکت دولتی است؟ فروشندگان چگونه انتخاب شدند؟ آیا با توجه به اعلام رقم دلاری، احتمال داشت این میزان کالا از محل واردات تأمین‌شده باشد. در این صورت بازهم می‌توان پرسید سازمان متولی خرید این 13 میلیارد دلار ادعایی کیست و قرار است این 25 قلم کالا از مسیر کدام شبکه توزیع و چگونه به دست مردم برسد.رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نگفت از 12500 میلیارد تومان باقی‌مانده برای حمایت از تولید، حمایت از پیمانکاران، حمایت از فقرا، سهم مثلاً بخش تولید چقدر است و سازوکار اختصاص هر رقم به این بخش و اولویت پرداخت چیست و آیا این محل باز کردن راه رانت تازه و تبعیض بین بنگاه‌های تولیدی نخواهد بود؟

پول پاشی دلاری

داستانی که رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه درباره دلار ادامه توزیع دلار 4200 تومانی در زمستان 1397 به آن اعتقاد داشت و آن را بازگو کرد این بود: «حدود 14 میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی اختصاص‌یافته که مبلغ ریالی آن حدود 60 هزار میلیارد تومان می‌شود و دولت حاضر شده این مابه‌التفاوت را از واردکنندگان و تولیدکنندگان دریافت نکند، به‌شرط اینکه قیمت کالاها نیز افزایش نیابد.» یک محاسبه ساده نشان می‌دهد این 14 میلیارد دلارکه قرار است با دلار 4200 تومانی میان تولیدکنندگان واردکنندگان توزیع شود و نمایندگان مجلس نیز آن را برای سال 1398 دربودجه گذاشتند و با لحاظ کردن میانگین قیمت هردلا دراندازه 11200 تومان برای کل سال 1398 هرتولیدکننده یا واردکننده‌ای که به دلار 4200 تومانی دسترسی داشته باشد بدون هیچ زحمتی 7000 تومان رانت به دست آورده است. اگرعدد14 میلیارددلار را در7هزارتومان ضرب کنیم به عدد شگفتانگیز 100 هزار میلیارد تومان رانت می‌رسیم که این یک رقم شگفت‌انگیز است. این 100 هزار میلیارد تومان رانت احتمالی به چه کسانی داده خواهد شد و آقای نوبخت و کارشناسان و مدیرانش با کدام ساز و کار می‌خواهند بفهمند کدام واردکننده چه کالایی آورده و به چه قیمت فروخته او کجا فروخته است ؟ آیا قرار است دستگاه شرف‌یابی به آن‌ها سنجاق شود یا قرار است از آن‌ها تست راستی‌آزمایی گرفته شود؟ تجربه همین چند ماه تازه سپری شده و اعتراض‌های چند باره رئیس دولت که بارها برزبان آورده است که دولت به برخی دلار 4200 تومانی داد اما آن‌ها یا کالا نیاوردند؛ یا کمتر از ارزی که گرفته بودند کالا آوردند یا کالا آوردند اما با قیمت بالاتر به بازار عرضه‌کردند را نشنیده‌ایم؟ آیا ریاست سازمان برنامه‌ریزی کشور این همه فریاد رئیس‌جمهور را نشنیده است که به واردکنندگان انتقاد می‌کند دلار4200 تومانی گرفتید ولی کالا وارد نکردید؟ چرا درس نمی‌گیریم و می‌خواهیم بازهم ارزکمیاب را به قیمت ارزان و کمتر از نصف قیمت ارز حتی نیمایی به شماری افراد بدهیم و سپس آن‌ها را نکوهش کنیم. بعید است که آقای نوبخت پیامدهای دهشتناک مثل صف بستن برای بهره‌برداری از این 100 هزار میلیارد تومان رانت از سوی آگاهان و خبرداران و گستره شدن فساد را نبیند مگر اینکه دلایل خاصی باشد که وی می‌داند و ما نمی‌دانیم و ایشان هم صلاح نمی‌بیند درباره آن دلایل خاص توضیح دهد.

وحالا بسته رونق تولید دراسرع وقت

به نظر می‌رسد محمدباقر نوبخت که حالا مدرک تحصیلی او نیز با تردیدهای جدی در محافل اقتصادانان مواجه شده است نمی‌خواهد دررفتارو گفتارهایش تجدید نظرکندو همان ساده انگاریها و تقلیل‌گرایی را دردستورکاردارد. به طور مثال او درباره موضوع رونق تولید توییت کرده است که " ان‌شاءالله در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروزی از دو برنامه توسعه تولید و اشتغال و همچنین اصلاح ساختار بودجه که با تلاش علمی همکارانم در سازمان برنامه‌وبودجه تهیه شده است، در جمع اصحاب رسانه رونمایی می‌شود." یک پرسش خبرنگارانی که درنشست حاضر خواهندشد می‌تواند این باشد که آیا این دوبرنامه و به ویژه برنامه توسعه تولید را درهمین روزهای تعطیل تهیه کردهاند و یا اینکه از مدتها قبل این برنامه تهیه شده است؟ با توجه به اینکه وی در18  بهمن 1396  نیز گفته بود "دوازده برنامه برای رونق تولید و اشتغال داریم که با اجرای  این برنامه‌ها می ‌توان  بیش یک‌ میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی را در سال آینده ایجاد کند." یک پرسش دیگر خبرنگاران این خواهد بود که آیا این برنامه محقق شد و جزییات آن کدام است ؟ برخی کارشناسان باوردارند نوبخت درنشست مطبوعاتی خود موضوع  پیش‌بینی منابع ۶۵ هزار میلیاردی برای کمک به واحدهای تولیدی در سال۹۸ را یکی از برنامه ها معرفی خواهدکرد. او درزمان تصویب لایحه بودجه خبرداده بود " در بودجه سال ۹۸ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به واحدهای تولیدی پیش‌بینی شده که می‌توان این منابع را به‌صورت بلاعوض، وجوه اداره شده و یارانه سود پرداخت در اختیار واحدهای تولیدی قرار داد....امیدواریم بتوانیم در سال آینده به‌صورت عملی از این واحدها حمایت کنیم.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: اقتصاد ایران سازمان برنامه وبودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۷۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حمیدرضا فلاح در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادراتی ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهارکرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود؛ مابقی آن نیز تولیدات صادراتی است که توسط بازرگانان انجام شده است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشور‌های همسایه هدفگذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهارکرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و ماموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

خوزستان با حدود ۱۷۰ هزار واحد صنفی رتبه سوم کشور را در این حوزه دارد که موجب اشتغالزایی برای حدود ۵۰۰ هزار نفر شده است.

دیگر خبرها

  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • باج‌افزار‌ها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارها چطور باج می‌گیرند؟
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان