Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- ارز دارو تک نرخی شود، ۱۰۶۲ سیل زده در خراسان رضوی امدادرسانی شدند، مصرف کم غلات و میوه عامل مرگ میلیون‌ها نفر در جهان، کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرخشک‌ها با راه‌اندازی سامانه حامی و ... گزیده‌ای از اخبار درجه شده در بسته سلامت امروز است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، ارز دارو تک نرخی شود، ۱۰۶۲ سیل زده در خراسان رضوی امدادرسانی شدند، کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرخشک‌ها با راه‌اندازی سامانه حامی،  مواد غذایی ضد استرس را بشناسید، مصرف کم غلات و میوه عامل مرگ میلیون‌ها نفر در جهان، ۱۰۶۲ سیل زده در خراسان رضوی امدادرسانی شدند، کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرخشک‌ها با راه‌اندازی سامانه حامی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. گزیده‌ای از اخبار درجه شده در بسته سلامت امروز است که در ادامه می‌خوانید:

 

• ارز دارو تک نرخی شود
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیوتکنولوژی پزشکی، به تشریح وضعیت صنعت داروسازی کشور پرداخت و خواستار تک نرخی شدن ارز دارو شد. هاله حامدی فر سال گذشته را سال سخت برای صنعت داروسازی دانست و افزود: در سال گذشته صنعت داروسازی کشور با کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌های تولید همطراز با افزایش قیمت ارز مواجه بود. این در حالی بود که افزایش قیمت دارو در سال گذشته، به میزان خیلی کم و در اقلام محدودی اتفاق افتاد. به گزارش مهر،  وی با عنوان این مطلب که ارزبری محصولات بیوتکنولوژی خیلی زیاد نیست، افزود: با توجه به تنوع اقلام دارو‌های بیوتکنولوژی، در تأمین ارز مورد نیاز با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه بودیم و صنعت داروسازی، فشار زیادی را تحمل کرد.

 

• ۱۰۶۲ سیل زده در خراسان رضوی امدادرسانی شدند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: از ابتدای اجرای طرح امداد و نجات نوروزی از ۲۵ اسفند گذشته تاکنون هزار و ۶۲ شهروند سیل زده در مناطق مختلف استان توسط نیرو‌های هلال احمر امدادرسانی شده اند. سید مجتبی احمدی افزود: ۲۹ حادثه سیل و آبگرفتگی در این مدت در خراسان رضوی رخ داد و برای امداد رسانی به سیل زدگان ۷۶ عملیات انجام شد. به گزارش ایرنا، وی گفت: از ابتدای اجرای داد و نجات نوروزی پرحادثه‌ترین شهر‌ها در خراسان رضوی مشهد، سبزوار و همچنین تربت حیدریه و نیشابور بوده‌اند. قوچان، کاشمر، گناباد، بردسکن و سرخس نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

• کاهش ۴۰ درصدی مصرف شیرخشک‌ها با راه‌اندازی سامانه حامی

مهناز خانوی، مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره نحوه کنترل توزیع و مصرف فرآورده‌ها و شیر خشک‌های متابولیک، گفت: از زمانی که سامانه حامی ایجاد شد و شیرخشک‌های متابولیک وارد آن شدند، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آن‌ها را شاهد بودیم؛ به طوری که میزان مصرف از حدود ۱۰۰ هزار قوطی در ماه در سال ۱۳۹۴، به حدود ۶۶ هزار قوطی در ماه در سال ۱۳۹۷ رسیدیم. این در حالی است که نرخ افزایش بیمار هم در حوزه شیر‌های متابولیک و هم در زمینه شیر‌های رژیمی داشته‌ایم.

 

• مواد غذایی ضد استرس را بشناسید
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در خصوص گروه‌های غذایی ضد استرس، گفت: تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی نه تنها باعث تغییرات خلقی می‌شود، بلکه باعث افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌ها، از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. روش‌های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد، یکی از این روش‌ها، استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند. زهرا عبدالهی افزود: غذا‌ها می‌توانند از طرق مختلف بر میزان استرس در بدن انسان تاثیر بگذارند. برای مثال بعضی غذا‌ها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می‌شود) در خون می‌شوند. بعضی غذا‌های نیز باعث کاهش سطح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین (هورمون‌هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می‌شوند) می‌شوند. همچنین بعضی غذا‌ها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون، بدن را از عوارض استرس در امان نگه می‌دارند.

 

 

• مصرف کم غلات و میوه عامل مرگ میلیون‌ها نفر در جهان
طبق گزارش اخیر محققان، عدم مصرف میزان بهینه و مطلوب مواد خوراکی و مواد مغذی منجر به مرگ سالانه ۱۱ میلیون نفر در جهان می‌شود. محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا در مطالعه خود به بررسی داده‌های بدست آمده از ۱۹۵ کشور پرداخته و دریافتند یک مرگ از هر ۵ مرگ در جهان (معادل ۱۱ میلیون مرگ) با کمبود میزان بهینه مصرف مواد خوراکی و مغذی مرتبط است. محققان دریافتند مصرف کم غلات کامل (کمتر از ۱۲۵ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی در رابطه با مرگ و بیماری در کشور‌های هند، آمریکا، برزیل، پاکستان، نیجریه، روسیه، مصر، آلمان، ایران و ترکیه است. در بنگلادش، مصرف کم میوه (کمتر از ۲۵۰ گرم در روز) فاکتور پرخطر اصلی ناشی از رژیم غذایی است. در سال ۲۰۱۷، کشور‌های دارای پایین‌ترین نرخ مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی عبارت بودند از فرانسه، اسپانیا، ژاپن و آندورا. یافته‌ها بر نیاز فوری به تلاش‌های هماهنگ جهانی در راستای بهبود رژیم غذایی از طریق همکاری با بخش‌های مختلف سیستم غذایی تاکید دارد. «اشکان افشین»، استادیار دانشگاه و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «خطرات ناشی از تغذیه بر طیف وسیعی از افراد در هر سن، جنسیت و وضعیت اقتصادی تاثیر می‌گذارد.» در حالی که رژیم غذایی ضعیف عامل مرگ حدود ۱۱ میلیون نفر در جهان است، رژیم غذایی مملو از سدیم، میزان کم غلات کامل و میزان کم میوه عامل مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ در جهان بوده است. علل این مرگ‌ها شامل ۱۰ میلیون مرگ به علات بیماری قلبی-عروقی، ۹۱۳ هزار مرگ مرتبط با سرطان و حدود ۳۳۹ هزار مرگ ناشی از دیابت نوع۲ بوده است.

• اولویت‌های بازار تجهیزات پزشکی
مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، یکی از اولویت‌های حوزه تجهیزات پزشکی در سال ۹۸ را، حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر دانست. سید حسین صفوی، به مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های اداره کل تجهیزات پزشکی در سال جدید اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اداره کل تجهیزات پزشکی در سال ۹۸، حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر به منظور تسریع در روند صدور و تمدید مجوز برای تجهیزات و ملزومات پزشکی است. وی، بر ضرورت استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه تجهیزات پزشکی تاکید کرد و افزود: تلاش می‌کنیم در سال جدید، با استفاده از توان بخش خصوصی، سهم صادرات ایران از بازار تجهیزات پزشکی را افزایش دهیم.

• اقلام امدادی و زیستی هلال احمر غیرقابل فروش است

روابط عمومی جمعیت هلال احمر در پی انتشار آگهی فروش چادر و برخی اقلام امدادی در سایت‌های فروش اینترنتی اعلام کرد: هلال احمر این گونه اقلام را به صورت رایگان در بین خانواده‌های آسیب دیده توزیع می‌کند و اقلام امدادی و زیستی مانند چادر‌های امدادی غیرقابل فروش هستند. به گزارش ایرنا در اعلامیه جمعیت هلال احمر که منتشر شد، آمده است: ضمن تشکر از رسانه‌ها و شهروندان برای حساسیت نسبت به فروش چادر‌های هلال احمر و برخی اقلام امدادی به اطلاع می‌رساند جمعیت هلال احمر در بحران‌ها و حوادث این اقلام را بر اساس تعداد خانوار‌های آسیب دیده به صورت رایگان توزیع می‌کند و این چادر‌ها نیز همانند سایر اقلام امدادی و زیستی هلال احمر غیرقابل فروش هستند.

 

• هلال احمر ۵۳۷ تن اقلام زیستی به مناطق آسیب‌دیده ارسال کرد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال احمر ۵۳۷ تن اقلام غذایی و زیستی از روز ۲۵ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین جاری به مناطق آسیب‌دیده و متاثر از انواع حوادث به ویژه حوادث جوی و اقلیمی منتقل کرده است. مرتضی سلیمی در خصوص آخرین آمار امدادرسانی در ۳۱ استان کشور در ایام تعطیلات نوروزی توضیح داد: طرح نوروزی سازمان امداد و نجات در حالی از ۲۵ اسفند سال گذشته آغاز شد که نوروز امسال علاوه بر موضوعات ترافیکی و جاده‌ای، حوادث ناشی از سیل، آبگرفتگی، برف و کولاک بخش مهمی از توان امدادگران این سازمان را به خود مشغول کرد. وی افزود: حوادث ناشی از نزولات آسمانی، تمامی ۳۱ استان کشور را درگیر کرده است؛ به طوری که امدادگران این سازمان تاکنون در هزار و ۹۰۵ شهر، روستا و محور کوهستانی به ۲۵۷ هزار نفر از هموطنان امدادرسانی کردند

 

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بسته سلامت دارو تغذیه تجهیزات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۹۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب

در حالی که استفاده از روش‌های ازن‌زنی برای تصفیه آب کارایی پایینی دارند و سبب هدررفت حجم عظیمی از گاز ازن می‌شوند، استفاده از سامانه‌های نانو حباب، کاهش مصرف ازن تا ۶۰ درصد و عدم نیاز به خطوط انتقال ازن را در پی دارد.

به گزارش ایسنا، پس از استفاده از فناوری نانوحباب ازن توسط یکی از شرکت‌های فناور در تصفیه‌خانه‌ آب ساوه، سوالاتی پیرامون اهمیت نانوحباب ازن در تصفیه آب مطرح شد و همچنین جایگزینی کلر با نانوحباب ازن در جامعه علمی و دانشگاهی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. 

به نقل از ستاد نانو معمولا در تصفیه فاضلاب نیاز به استفاده از ترکیبات ضدعفونی‌کننده و گندزدا است و کلر یکی از رایج‌ترین مواد برای گندزایی در تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب است. با این حال گزینه‌ دیگری یعنی ازن وجود دارد.

مطالعه‌ای در سال ۱۹۷۰ نشان داد که کلر با مواد آلی واکنش می‌دهد و محصولات جانبی ضدعفونی(DBPs) ایجاد کند که می‌توانند بر سلامت عمومی و زندگی آبزیان منطقه تأثیر منفی بگذارند. همچنین فاضلاب شهری حاوی کلر، در صورت ورود به آب‌ دریاچه‌ها و رودخانه‌ها منجر به کشتن ماهی‌ها می‌شود. از این رو آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا "ازن" را به عنوان فناوری ضد عفونی جایگزین معرفی کرد؛ چرا که معتقد است ضد عفونی آب کلید جلوگیری از گسترش بیماری در مصرف‌کنندگان و همچنین کاهش آلودگی محیط زیست است.

تفاوت‌های ازن و کلر به این شرح است:

۱) ازن در تصفیه آب بیش از ۳۰۰۰ برابر سریع‌تر از کلر عمل می‌کند.

۲) بر خلاف کلر، ازن هیچ محصول جانبی مضری در آب باقی نمی‌گذارد، ازن در صورت عدم استفاده به سرعت به اکسیژن خالص تبدیل می‌شود.

۳) تصفیه آب با کلر اثرات شیمیایی طولانی مدت بر جای می‌گذارد و بر محیط زیست نیز تاثیرات منفی دارد. در حالی که در مورد اُزن اینطور نیست.

۴) ازن قوی‌ترین و سریع‌ترین، ضدعفونی‌کننده و اکسیدکننده تجاری موجود برای تصفیه آب است. کپک، و اکثر آلاینده‌های آلی و معدنی به سادگی با ازن از بین می‌روند.

۵) ازن در دوزهای مناسب می‌تواند تمام پاتوژن‌های منتقل‌شوند از طریق آب را حذف کند، در حالی که کلر نمی‌تواند چنین اثربخشی داشته باشد.

۶) ازن در محل تولید می‌شود و نیازی به ذخیره‌سازی ندارد.

۷) هیچ‌گاه شاهد غلظت بیش از حد ازن استفاده نشده در آب نیستیم، وقتی ازن بیش از دوز مورد نظر در آب وارد شود، مقدار ازن استفاده نشده از آب خارج می‌شود و دوباره به اکسیژن باز تبدیل می‌شود.

۸) ازن بدون طعم و بوی نامطبوع شیمیایی می‌تواند به طور قابل توجهی سطوح مواد شیمیایی خطرناک مانند کلر و محصولات جانبی آن را کاهش دهد.

۹) ازن حل شده در آب باعث تحریک پوست، بینی یا گوش نشده و خشکی پوست را به دنبال ندارد.

۱۰) اثربخشی ازن را می‌توان با یک ORP متر ساده اندازه‌گیری کرد.

۱۱) ازن کمتر از کلر موجود در آب خورنده است.

روش‌های مرسوم ازن‌ زنی که معمولا متکی به اجکتور و دیفیوزر هستند، کارایی پایینی دارند و سبب هدررفت حجم عظیمی از گاز ازن می‌شوند. این درحالی است که فناوری‌نانوحباب می‌تواند مانع از این هدر رفت شده و همچنین اثربخشی ازن را در تصفیه آب افزایش دهد. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سامانه‌های نانو ازن می‌توان به کاهش مصرف ازن تا ۶۰ درصد، عدم نیاز به خطوط انتقال ازن و دیفیوزر، عدم نیاز به مخازن ازن‌زنی، عدم نیاز به تخریب‌کننده ازن و در نتیجه کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری تا ۵۰ درصد اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز سیل و آب‌گرفتگی در چهار استان کشـور
  • امدادرسانی هلال‌احمر در ۴ استان متاثر از بارش‌ها
  • وقوع سیل و آبگرفتگی در چهار استان کشور
  • آب‌گرفتگی در 4 استان! هلال احمر به امدادرسانی شتافت
  • وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور
  • پایان امدادرسانی به سیلاب سیستان و بلوچستان
  • همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • صنایع نساجی هلال احمر ایران