Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوزستانی که در زمانهای قدیمی به آبهای روان رودهای پهناورش همچون کارون، دز و کرخه و حاصلخیزیش معروف بوده، در سالهای اخیر آنقدر خشک و رودخانه‌هایش کم آب شده بود که بیم خشک شدن رودخانه ها و بحران در تامین آب شرب و کشاورزی برخی مناطق خوزستان در تابستان 98 می‌رفت تا آنجا که دستور توقف مجوز کشت تابستانه در سال 98 داده شد و ساعات کار اداری برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه پیش بینی شده بود که بارشهای زمستانه 97 خوزستان بیش از نرمال باشد اما پیش بینی بیش از حد بارندگی‌ها نشده بود که همین امر در کنار لایروبی نشدن رودخانه ها، ساخت و ساز در بستر رودخانه و نیز کوچک شدن آن و خروج کم از سدهای دز، کرخه و کارون سبب شد که با بارندگی های اخیر در نوروز 98 ، مجبور شوند که خروجی سدها را افزایش دهند تا آوردهای سدها را کنترل کنند. 

مدیران سازمان و برق خوزستان تلاش کردند با مدیریت آورد سدها به عملکرد سد آسیبی وارد نکنند و در نتیجه با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های بیشتر در بهار امسال، خروجی سدها را بیش از گنجایش ذخیره آنها افزایش دادند و همین امر موجب طغیان رودخانه های کارون، کرخه و دز و آبگرفتگی روستاهای و شهرهای حاشیه این رودخانه ها شد.

با سیلابی که از سوی لرستان به سوی خوزستان روانه شده و نیز بارندگی های زیاد در خود استان، روستاهای زیادی در خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفتند و برای آنکه مخاطرات ناشی از سیل در خوزستان، همه استان را فرا نگیرد، مسئولان مجبور شدند دستور تخلیه روستاهای در مسیر رودخانه ها را بدهند و طبیعتا بخشی از سیلاب ها به سمت مزارع کشاورزان این روستاها هدایت شد.

تاکنون با وجود مقاومت برخی روستاییان در تخلیه خانه هایشان، 120 روستا خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در 36 اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند.

امروز نیز در پی بارندگی های پیش بینی شده و نیز افزایش دبی رودخانه کرخه دستور تخلیه ساکنان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه و نیز 14 روستای حاشیه رودخانه کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز و همچنین تخلیه بخش غربی شهر الهایی داده شده است. قرار است  ساکنان این شهرها در یادمانهای دفاع مقدس در ورودی اهواز و هویزه و چند پادگان اسکان داده شدند.

در پی این سیل ویرانگر، بسیاری خانه‌ها و مزارع و به عبارتی بهتر دار و ندارشان را از دست داده اند و تنها توانسته اند خودشان را مهلکه نجات دهند و در انتظار دریافت آذوقه و مایحتاج اساسی برای ادامه زندگی هستند.

 
در این بین نارسایی‌هایی در وضعیت اغذیه سیل‌زدگان و کمبود امکاناتی از قبیل پتو، چادر و قایق برای تردد به چشم می‌خورد. به گفته اهالی، امدادرسانی در برخی نقاط ضعیف است که موجب رنجش مردم شده  و  مشخص نیست سیل‌زدگان تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند.

ورود آب به شهر الهایی / قطع تردد در جاده قدیم اهواز – خرمشهر

فرماندار اهواز گفت: رودخانه کارون دبی 3 هزار مترمکعب بر ثانیه را تاکنون بدون مشکل تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی اظهار کرد: سه رودخانه دز، کرخه و کارون از مقطع اهواز عبور می‌کنند که وظیفه استحکام سیل‌بندها و حمایت از آنها را داریم. رودخانه کارون در مقطع اهواز دبی 3 هزار مترمکعب بر ثانیه را تجربه کرده است اما تقویت سیل‌بندهای احداث شده جوابگو بوده و مشکلی ایجاد نشده است.

فرماندار اهواز بیان کرد: در مقطع رودخانه دز نیز با افزایش دبی رودخانه دز و شکسته شدن سیل‌بندها، روستاهای منطقه بامدژ، شعیبیه شوشتر و آهودشت شوش دچار سیل شدند. در حوضه رودخانه کرخه نیز سیل‌بندها شکسته شدند و دو سه نقطه دچار آبگرفتگی شد و در نزدیکی شهر الهایی نیز مشکلاتی ایجاد شد. در این منطقه سه سیل‌بند احداث شده بود که تنها آخرین محور سیل‌بند باقی مانده است که در حال تقویت است.

عالمی نیسی بیان کرد: در حاشیه رودخانه کارون نیز در یکی دو منطقه شکستگی سیل‌بند داشتیم و آب وارد جاده قدیم خرمشهر شد که اکنون تردد در این مسیر وجود ندارد.

فرماندار اهواز با اشاره به آبگرفتگی مسیر اهواز – اندیمشک، عنوان کرد: اکنون آب سد کرخه بسیار بالا است در نتیجه ورودی کرخه نیز بالا است. دیشب تصمیم گرفته شد بسیاری از شهرهای حاشیه کرخه تخلیه شوند. مسیر اهواز اندیمشک نیز متاثر از کرخه است اما آب تاکنون وارد جاده نشده است.

وی افزود: آب به بخشی از شهر الهایی وارد شده است ولی خطری جاده اهواز – اندیمشک را تهدید نمی‌کند.

عالمی نیسی با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در اهواز، بیان کرد: بحث پس‌زدگی فاضلاب در نقاط مختلف اهواز وجود دارد که در حال تلاش هستیم پس‌زدگی فاضلاب کمتر شود و مشکل خاصی برای شهروندان ایجاد نشود.

همانطوز که ذکر شد در پی افزایش دبی کرخه و احتمال بروز سیل دوباره، فرماندار اهواز دستور تخلیه 14 روستای حاشیه رودخانه های کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز و همچنین تخلیه بخش غربی شهر الهایی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی با بیان اینکه روستاهای حاشیه رودخانه های کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز در معرض خطر سیلاب قرار دارند، اظهار کزد: ساکنین روستاهای حلاف 1، حلاف ۲، حلاف ۳، بروایه آلبو ثنوان، بروایه عمیر، بروایه یوسف، قلعه سحر، چپسه کوچک، چپسه بزرگ، سید یوسف، عشاره بزرگ و عشاره کوچک در حاشیه رودخانه کرخه و دو روستای طواهر و ام عگله بیت سعید در حاشیه رودخانه دز از بخش مرکزی نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند. 

 
وی ادامه داد: امکانات تخلیه و اسکان روستاییان توسط بخشداری مرکزی و جمعیت هلال احمر اهواز تامین می شود. همچنین بخش غربی شهر الهایی در معرض خطر احتمالی طغیان رودخانه قرار دارد که باید مردم منازل خود را ترک ‌کنند. 

 
عالمی نیسی با بیان اینکه تلاش برای استحکام سازی سیل بندها در این منطقه در حال انجام است، گفت: ساکنین جهت پیشگیری از حوادث در مکان های امن ساکن شوند و از تردد در این منطقه خودداری کنند. همچنین ساکنین بخش غربی شهر الهایی به مکان های اسکان اضطراری که از قبل پیش بینی شده نقل مکان کنند.

ماجرای روستای در محاصره سیل "آلبونیس" اهواز چیست؟

در حالی که بسیاری از روستاهای در معرض خطر سیلاب جهت پیگشیری از خطرات احتمالی تخلیه شده اند، خبرهایی از محاصره 300 نفر از اهالی یک روستا در اهواز در برخی از سایتهای خبری ارسال شده است.

 
سه رودخانه کرخه، کارون و دز دارد از بخش مرکزی اهواز عبور می کنند. روستای "آلبونیس" یکی از روستاهای بخش مرکزی در 40 کیلومتری شمال اهواز و آخرین روستا در حاشیه رودخانه دز است و حدود یک هزار نفر جمعیت دارد. 

 
در این خصوص فیصل فاضلی رئیس شورای روستای آلبونیس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ورود سیل به روستا، اظهار کرد: حدود 300 نفر از اهالی روستای آلبونیس از شش روز قبل در محاصره سیلاب گرفتار شده و به امداد فوری نیاز دارند. 

 
وی افزود: در حال حاضر برای رفت و آمد اهالی به روستا به قایق نیاز داریم زیرا حدود سه کیلومتر در آب پیاده روی می کنیم. تنها امروز یک بالگرد هلال احمر برای مردم غذا آورد. 

 
این اظهارات در حالی است که علی بلمچی بخشدار مرکزی اهواز با تکذیب گرفتار شدن 300 نفر از اهالی این روستا در سیلاب اظهار کرد: بعد از گذراندن سیل، رئیس شورای روستای آلبونیس به دادگاه معرفی خواهد شد زیرا این خبر کذب است. 

 
وی افزود: تنها 30 تا 40 نفر از جوانان این روستا جهت مراقبت از منازل در روستاها مانده اند اما هیچ سرقتی در روستاها رخ نداده و نیازی به ماندن در روستاها نیست. 

 
بلمچی گفت: از قبل به همه روستاییان جهت تخلیه هشدار داده بودیم و سه ماشین سنگین و سه قایق جهت تخلیه منازل به روستا اعزام شده بودند و با بالگرد غذای مردم را تامین می کنیم. مسئولیت ماندن در روستا با خود افراد است و هر کس حاضر به تخلیه باشد کمک می کنیم.

بامدژ، بام‌های زیر آب

منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز در حاشیه رودخانه دز 13 روستا را در خود جای داده است که با بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی دز همه این روستاها زیر آب رفته‌اند. اکنون به دلیل قطع راه‌های ارتباطی برای رسیدن به این روستاها باید با قایق از روی مزارع زیر آب رفته رد شد. 

 
به گزارش ایسنا، اغلب مردم منطقه بامدژ دامدار و کشاورز هستند که با وقوع سیل، مزارع و برخی از احشام خود را از دست داده‌اند. همچنین حوضچه‌های پرورش ماهی که در این منطقه پر تعداد هستند، به زیر آب رفته‌اند. 

 
روستاهای بامدژ جمعیت قابل توجهی دارند که پس از زیر آب رفتن منازل، در اردوگاه هلال احمر در شهر الهایی و برخی نیز در واگن‌های شرکت راه آهن جنوب این روزها را می‌گذرانند. 

با وجود اینکه پیش از زیر آب رفتن روستاهای این منطقه مسئولین با رفتن به درب منازل هشدارهای لازم جهت تخلیه منازل را داده بودند اما اهالی این روستاها در منازل خود ماندند تا ناگهان بامداد چند روز پیش با حجم عظیمی از آب مواجه شدند و خود را در سیلاب دیدند. 

 
پس از زیر آب رفتن کامل برخی از منازل نیز، همچنان برخی از مردم بر پشت‌بام خانه‌های خود چادر زده‌اند و حاضر به ترک کامل روستای خود نیستند و از خانه‌های تا نیمه آب گرفته خود، مراقبت می‌کنند. 

 
در بعضی روستاها دیوارها به دلیل آب‌خوردگی سست شده‌اند و احتمال ریزش دیوار وجود دارد اما ساکنان تصور می‌کنند که پشت‌بام محل امنی برای فرار از سیل است. 

روستاهای حریه، معن، سلمان، سید یدیم، سید ظاهر و سید نبی برخی از روستاهای بامدژ هستند که در طول مسیر تنها قسمت کوچکی از تابلوی این روستاها از زیر آب دیده می‌شود. پایه‌های برق این روستاها نیز زیر آب رفته و برق، آب و گاز نیز قطع شده است. 

 
برای امدادرسانی به روستاییانی که برای مراقبت از منازل خارج نشده‌اند و برای دیدن آخرین وضعیت این روستاها، تنها می‌توان با قایق به جلو رفت. به دلیل وجود سنگ و نیزار و کشتزارهای زیر آب، قایقرانان در برخی از نقاط با ترس و لرز عبور می‌کنند و در برخی نقاط نیز حاضر به جلوتر رفتن نیستند زیرا از گرفتار شدن در میان سیلاب می‌ترسند. 

 
در بام منازل گربه‌ها هم کنار مردم پناه آورده‌اند و گرسنه هستند و جایی برای رفتن ندارند. نیروهای مردمی و امدادی برای رساندن آذوقه به روستاییانی که در حال مراقبت از خانه‌های خود هستند، مجبورند قسمتی از راه را از وسط آب عبور کنند. 

 
در این بین نارسایی‌هایی در وضعیت اغذیه سیل‌زدگان و کمبود امکاناتی از قبیل پتو، چادر و قایق برای تردد به چشم می‌خورد. به گفته اهالی امدادرسانی در این منطقه ضعیف است که موجب رنجش مردم شده است.  

 
مشخص نیست سیل‌زدگان منطقه بامدژ تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. برخی از اهالی بامدژ همه زندگی خود را از دست داده‌اند و از این پس تنها چشم انتظار کمک مسئولین هستند. 


 


ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیل منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۹۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، لطف‌الله بابایی ظهر چهارشنبه در بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار اظهار کرد: ۴ هزار و ۱۰۷ نفر مسافر خارجی طی یک ماهه گذشته وارد مرز بیله‌سوار شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰۳ درصدی را شاهد هستیم.

وی خروج مسافران از پایانه را ۹۵ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: طی مدت یاد شده ۴ هزار و ۵۰۱ نفر مسافر خارجی از مرز بیله‌سوار خارج شده‌اند.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار از افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار خبر داد و افزود: در یک ماهه گذشته ۸ هزار و ۷۷۱ نفر مسافر از مرز بیله‌سوار تردد کرده‌اند که تردد در سال گذشته ۴ هزار و ۶۲۷ نفر مسافر بوده است.

بابایی ادامه داد: تعداد ۱۶۳ نفر ایرانی و ۸ هزار و ۶۰۸ نفر از مرز بیله‌سوار تردد کردند که مسافران ایرانی به صورت پیاده و مسافران خارجی با اتوبوس تردد کرده‌اند.

وی با اشاره به تردد ۱۲ هزار و ۲۳۴ دستگاه وسیله نقلیه از مرز بیله‌سوار بیان کرد: از این تعداد ۶ هزار و ۴۷۵ دستگاه وارد و ۵ هزار و ۷۵۹ دستگاه نیز از مرز بیله‌سوار خارج شده است.

مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۲ هزار دستگاه کامیون و ۲۴۶ دستگاه اتوبوس از مرز بیله‌سوار تردد کرده‌اند، گفت: در تردد اتوبوس نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲۳ دستگاه بود افزایش ۵۲ درصدی را شاهد هستیم.

کد خبر 6094249

دیگر خبرها

  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در خوزستان
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه
  • تشدید و تداوم سامانه بارشی در هرمزگان
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • ۵ مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور آبادان به اهواز
  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • آخرین وضعیت پروژه‌ های ‌راهسازی‌ اهواز تا چذابه