Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که به دلیل موضع آمریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی، وزیر خارجه آمریکا از دریافت جایزه مدافع برجسته پرونده گروگان‌ها محروم شد، هفت سازمان حقوق بشری در فرانسه، انگلیس و آمریکا خواهان انتشار گزارش‌های علنی درباره روند محاکمه متهمان قتل این روزنامه‌نگار شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، این سازمان‌ها در پیامی به وزارت‌ خارجه کشورهای متبوع خود که در جلسات محاکمه محرمانه قاتلان این روزنامه‌نگار حضور داشتند، به منظور اجتناب از لاپوشانی کردن این جنایت، خواستار افشای جزئیات این جلسات شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه این سازمان‌ها آمده است، با توجه به کم کاری موجود در دستگاه قضایی عربستان، سه کشور مذکور باید از تحریف محاکمه‌ها ممانعت کرده و به مقامات عربستان اجازه ندهند اشخاص خاصی را محکوم و از شخصیت‌های رد بالای سعودی که در قتل خاشقجی دست داشتند، حمایت کنند. طبق این بیانیه، محاکمه محرمانه قاتلان خاشقجی ممکن است این امکان را به ریاض بدهد که اشخاص را بدون پیروی از اقدامات قانونی محکوم کنند.

سازمان‌های مذکور از کشورهای خود خواستند عربستان را تحت فشار قرار دهند تا به ناظران بین‌المللی مستقل و حقوق بشر بین‌المللی و اصحاب رسانه اجازه دهد در جلسات محاکمه حضور داشته باشند. در میان سازمان‌هایی که این بیانیه را امضا کردند، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران بدون مرز و کمیته حمایت از اصحاب مطبوعات دیده می‌شوند.

از سوی دیگر، موسسه جیمز وولی، روزنامه‌نگار آمریکایی که داعش او را در سوریه سر برید و توسط مادر این رونامه‌نگار تاسیس شده، در دقیقه نود تصمیم گرفت به دلیل موضع واشنگتن درباره قتل این روزنامه‌نگار سعودی جایزه این موسسه را به مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا ندهد.

پامپئو در ابتدا برای دریافت جایزه‌ای که همه ساله توسط این موسسه به مدافع برجسته پرونده گروگان‌ها داده می‌شود،‌ انتخاب شد اما این موسسه تصمیم خود را تغییر داده و اعلام کرد، دولت آمریکا ریاض را جهت محاکمه درباره پرونده قتل خاشقجی تحت فشار قرار نمی‌دهد.

پیش از این رسانه‌ها و خود پامپئو اعلام کرده بودند، این تغییر تصمیم به اعمال فشارها بازمی‌گردد. وی به شبکه فاکس نیوز گفت، به نظر می‌رسد برخی رسانه‌هایی که این رویداد را تامین مالی می‌کنند و نیز برخی از حامیانش اعلام کرده‌اند در صورت حضور پامپئو، مشارکت نخواهند کرد.

وی در ادامه افزود، این کار بسیار ناراحت کننده است زیرا بازگشت گروگان‌ها مساله حزبی نیست.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمال خاشقجی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه با انتشار تصاویری از رفتار خشونت‌بار پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین نوشت: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه با انتشار تصاویری از برخورد خشونت بار پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست‌های آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: انتشار تصاویر تأسف‌بار از برخورد خشن پلیس آمریکا با اساتید دانشگاهی حامی فلسطین و معترض به سیاست حمایتی آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی، فاصله میان شعار و عمل در رفتار دولت آمریکا را در معرض قضاوت جهانی قرار داده است.

کنعانی با اشاره به این رفتار خشونت‌بار، افزود: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهار نظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.

به گزارش تسنیم، موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صد‌ها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشور‌های دنیا است.

دیگر خبرها

  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • تصمیم کمیساریای عالی حقوق بشر؛ محکومیت دیگری به جای آمریکا
  • ترکیه خواستار تشکیل پرونده دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد