Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-05-07@05:27:54 GMT

آشنایی با انواع تجهیزات سم‌پاشی در کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۱۱۵۸

با ورود ماشین آلات صنعتی در صنعت کشاورزی و پیشرفت تکنولوژی، کشاورزی از گذشته تا به امروز سیر تحول عظیمی را پیموده است. به گونه ای که فناوری‌های جدید باعث کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری در زمینه کشاورزی شده است. یکی از این ادوات کشاورزی مدرن، دستگاه‌های سمپاشی هستند که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع دستگاه‌های سمپاشی

 

سمپاش، دستگاهی است که برای اسپری کردن سموم مایع در کشاورزی به کار می‌رود و جزء ماشین آلات کشاورزی می‌باشد. مواردی که دستگاه‌های سمپاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا در زمینه‌های آب پاشی، از بین بردن علف‌های هرز، سمپاشی آفت‌ها و ... می‌باشد. به طور خلاصه دستگاه سمپاشی در کشاورزی وسیله‌ای است که برای اعمال علف کش‌ها، آفت کش‌ها و کودهای مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمپاش‌ها با توجه به کاربردها و ویژگی‌های آن از قابل حمل بودن برای انسان تا وصل شدن به تراکتور یا دیگر ادوات کشاورزی در سایزها، اندازه‌ها و مخزن‌های مختلف موجود هستند.

سمپاش‌ها دارای سیستم‌های مکانیکی و کاملا یکپارچه‌ای هستند. به این معنی که آن‌ها از اجزای مختلف تشکیل شده‌اند که برای رسیدن به اثر مورد نظر با یکدیگر کار می‌کنند. یک سم پاش با توجه به نوع آن دارای اجزایی می‌باشد. مخزن، لوله‌ها، پمپ‌ها، نازل‌ها، صافی‌ها، موتور، اتصالات و توربین من جمله اجزای سم پاش می‌باشند که با توجه به نوع سمپاش می‌توانند متفاوت باشند و یا در برخی موارد وجود نداشته باشند. مهم ترین جز در سمپاش مخزن آن می‌باشد که در بهترین حالت باید از پروپلین مرغوب که در برابر آفتاب مقاوم باشد و وزن کمی داشته باشد، ساخته شده باشد. مخزن‌ها از جنس پروپلین دارای سوپاپ اطمینان می‌باشند.

به طور کلی دو نوع سم پاش برای استفاده از آفت کش‌ها در دسترس هستند. سمپاش‌های هیدرولیک و کم حجم دو نوع عمده‌ی سمپاش‌ها می‌باشند.

در سمپاش هیدرولیک یک پمپ وجود دارد که با صرف انرژی ماده یا سم را به هدف مورد نظر منتقل می‌کند. در این مورد آب حامل بوده و پمپ فشاری در حدود ۴۰ تا ۱۰۰۰ psi (پوند بر اینچ مربع) تولید می‌کند.

در سمپاش‌های کم حجم یا LV مواد سمپاشی در یک مخزن آب یا روغن تزریق شده و با یک جریان هوای تولید شده توسط فن، دمنده یا کمپرسور اعمال می‌شوند. در اکثر سمپاش‌های ال وی معمولا از یک پمپ کوچک برای تزریق مواد به جریان هوا استفاده می‌شود. سرعت جریان هوا در این سمپاش‎ها ممکن است تا ۲۰۰ مایل در ساعت باشد.

 

انواع سمپاش در کشاورزی

یکی از راه‌های تشخیص بین سمپاش هیدرولیک و سمپاش کم حجم اندازه قطرات است. اسپری‌های هیدرولیک قطراتی در دامنه ۲۰۰-۴۰۰ میکرون تولید می‌کنند. در حالیکه اسپری‌های ال وی غبار (قطراتی به قطر ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون) تولید می‌کنند. این قطرات کوچک از مایع می‌تواند پوشش یکنواخت‌تری را به وجود آورده و احتمال این که با حشرات یا بیماری‌ها تماس پیدا کنند را بیشتر کند.

یکی از معایت این قطرات کوچک این است که زمانی که رطوبت پایین است ممکن است اثر مواد سمپاشی قبل از رسیدن به هدف از بین رود.

سمپاش هیدرولیک

سمپاش هیدرولیکی شامل اجزای زیر است.

مخزن پمپ به همراه همزن فشار سنج تنظیم شیر دریچه تخلیه دریچه‌های کنترل لوله‌ها و نازل‌ها منبع انرژی فریم تقویت

۱- اسپری هوا فشرده (Compressed air sprayer)

این سمپاش کوچک‌ترین سمپاش هیدرولیک بوده که به صورت دستی است. آن‌ها دارای یک مخزن ۱ تا ۵ گالنی به همراه یک پمپ هوا در بالا و یک چوب با نازل برای هدایت مایع می‌باشند. بهترین استفاده آن‌ها برای درمان موضعی در نواحی کوچک است.

۲- اسپری کوله پشتی (Backpack sprayer)

یکی دیگر زا انواع دستگاه‌ها و لوازم سمپاش اسپری کوله پشتی است. مخزن در این اسپری حدود چهار گالن مواد را نگه می‌دارد. در این دستگاه سمپاشی یک پمپ دستی مواد را به هنگام راه رفتن با استفاده از فشار نازل به سمت هدف هدایت می‌کند. این دستگاه در مناطق کوچک و در محل‌هایی که ماشین‌ها و ادوات کشاورزی نمی‌توانند وارد شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- سم پاش پشت وانتی (Skid-mounted sprayer)

این سمپاش با حجم ۲۰۰ گالن بوده و بر روی یک وانت سوار می‌شود. این دستگاه سمپاش می‌تواند بر روی یک سطح چرخ دار سوار شده و با استفاده از دست یا تراکتور حمل شود.

۴- سم پاش آبیاری (Irrigation boom sprayer)

با افزایش تولید سینی پلاگین سلولی، استفاده از اسپری بوم‌دار تبدیل به یک ابزار مهم برای آبیاری یکنواخت شده است. در این سم پاش‌ها برای انتقال یکنواخت مواد درون مخزن از یک اسپری بوم دار استفاده می‌شود.

۵- سیستم کاربرد آفت‌کش مرکزی (Central pesticide application system)

در محدوده‌های متصل به فاضلاب، نصب یک سیستم لوله‌کشی امکان پذیر است که آفت کش‌ها را به هر بخشی از گلخانه منتفل می‌کند.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۱۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیدن مخزن در کارخانه نوشابه‌سازی (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لحظه هولناک ترکیدن لاستیک اتوبوس در جاده (فیلم) ترکیدن نورافکن استودیو پخش خبر حین پخش زنده (فیلم) لحظه هولناک ترکیدن لاستیک یک خودروبر وسط اتوبان (فیلم)

دیگر خبرها

  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • توزیع بیش از ۴۳ هزار تن انواع کود در استان قزوین
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • خرید دستگاه تصفیه آب خانگی با خدمات طلایی شرکت آبگونه
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • احداث مخزن ۵۰۰ متر مکعبی در قصر فیروزه
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • تلف شدن صدها هزار ماهی در ویتنام
  • ترکیدن مخزن در کارخانه نوشابه‌سازی (فیلم)
  • ترکیدن مخزن در کارخانه نوشابه‌سازی + فیلم