Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:42:38 GMT

تلاش افغان ها برای ایجاد مواضع مشترک در برابر طالبان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۲۵۸۴

تلاش افغان ها برای ایجاد مواضع مشترک در برابر طالبان

کابل - ایرنا - ششمین سفر مامور ویژه امور خارجه آمریکا برای صلح افغانستان به منطقه جنوب آسیا تلاش ها برای تشکیل هیأتی قابل قبول برای تمام افغان ها را در پیگیری مذاکره با گروه طالبان تشدید کرده است اما هنوزهم اختلاف هایی در این مسیر مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، «زلمای خلیل زاد» در این دور از سفرش به کابل با مقامات دولت ، احزاب سیاسی، فرماندهان سابق جهادی ، اعضای جامعه مدنی، سفیران کشورهای اروپایی عضو ناتو مستقر در افغانستان ، نماینده سازمان ملل متحد و مردم برخی از استان ها دیدار کرد و هشدار داد که تک روی در گفت و گوهای صلح دلیل اصلی تداوم جنگ در 40 سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این سفر بر تشکیل هیأتی همه شمول تأکید کرد و یادآور شد ، اختلافاتی برای نشست قطر پیش از« لویه جرگه» و بعد از آن هنوز هم بین طرف ها وجود دارد.
مامور ویژه آمریکا برای صلح افغانستان 12 فروردین ماه به کابل آمد و در این سفر برای رفع سوء تفاهم هایی که نسبت به دور قبلی سفرش که با برگزاری نشستی 16 روزه بین وی با گروه طالبان در قطر همراه شد ، این بار دیدارهای مفصل تری با همه مدعیان اثر گذاری بر روند صلح داشت و تأکید کرد که صلح آمدنی است و هیچ مخالفی در کار نیست.
خلیل زاد روز دوشنبه هفته قبل پس از سفر به انگلیس و برخی کشورهای منطقه و جهان به کابل آمد ؛ او هر بار پس از مذاکره با طالبان نخست به کابل می آمد ، اما بعد از آخرین جلسات مذاکره خود با طالبان در قطر که به مدت 16 روز در حد فاصل 6 تا 21 اسفند ماه سال گذشته انجام شد ، مستقیم به واشنگتن رفت که سبب ناراحتی شماری از مقامات دولتی افغانستان شد و برخی حتی او را متهم به پنهانکاری و تامین منافع فردی کردند.
در ظاهر این اتهامات باعث تنش روابط بین کابل و واشنگتن نیز شد و شایع شد وزارت خارجه آمریکا رابطه خود را با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان که خلیل زاد را متهم به پنهانکاری کرده بود، قطع کرده و پس از آن هیچ مقام آمریکایی در نشستی که محب حضور داشت، شرکت نکرده است اما بعد این اخبار به شکلی رد شد.
خلیل زاد پس از آن که وارد کابل شد و در توقف پنج روزه خود در افغانستان علاوه بر رئیس جمهوری، رئیس اجرایی دولت ، رهبران سابق جهادی، نمایندگان زنان و افزون بر آن سفر به قندهار و ملاقات ریش سفیدان این استان با حمدالله محب هم دیدار کرد.
سفر خلیل زاد به قندهار و دیدار او با بزرگان این استان در رسانه های افغانستان بازتاب های متفاوتی داشت، برخی نوشتند که سفر به قندهار حاوی معنا و پیامدهای زیادی است و این دیدار نشان می دهد که امریکا همچنان معتقد است که قندهار کانون سنتی سیاست و قدرت در افغانستان است و مقدرات این کشور از سوی بزرگان این استان رقم می خورد.
این منابع نوشته اند که سفر خلیل زاد به قندهار با استفاده از شگرد قدیمی قدرت های خارجی، برای مهار کج تابی های کابل، از قدرت بلامنازع قندهار استفاده کند و شاید به منظور فشار بر دولت و برگزیدن چهره ای برای ریاست دولت موقت به آن استان رفته باشد.
خلیل زاد این بار از طریق ویدئو کنفرانس با مردم و مقامات استان های «بامیان»، «پروان» و «جوزجان» نیز بحث و گفت و گو کرد و از تک روی ها در مسیر صلح هشدار داد.
هرچند موضوعات اصلی گفت و گوهای خلیل زاد با رهبران دولت وحدت ملی منتشر نشد و مانند سفرهای قبلی تنها چند جمله تکراری به رسانه ها منتقل شد اما برخی کارشناسان گفتند که این بار حتی گفت وگوهای اصلی دو به دو بوده است.
«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفته است که خلیل زاد در این سفر با اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو به دو در باره گفت و گوهای صلح صحبت کرد.
یکی از خبرنگاران شبکه تلویزیون «یک» افغانستان در صفحه اجتماعی خود در باره این بحث های محرمانه نوشته است : یک منبع معتبر به وی گفته است که خلیل زاد در این گفت وگوها تأکید کرده که آمریکا مصمم است به برادرکشی در افغانستان پایان دهد و هیچ مخالفتی در روند گفت وگوی صلح در کار نیست.
منابع خبری افغانستان افزوده اند که بخش دیگری از مذاکرات خلیل زاد با رهبران افغان تأکید بر ایجاد هیأت مشترک از مقامات دولتی، رهبران سیاسی - جهادی، احزاب، جامعه مدنی و زنان بوده و او گفته است، هیچ کسی نباید دو پا را در یک کفش کند و بگوید که یا راه من یا جنگ.
سعیدی، بر این باور است که خلیل ‌زاد تلاش دارد تا پیش از برگزاری «لویه جرگه مشورتی صلح» که قرار است در اردیبهشت ماه انجام شود ، هیأت دولتی را حاوی پیام صلح به قطر ببرد، اما رئیس جمهوری تلاش دارد که لویه جرگه دایر شود و پیام این جرگه به قطر برده شود.
این دو خواسته اختلافات دولت با نماینده ویژه آمریکا و سیاست مداران افغان را نشان می دهد که برخی از سیاست مداران این کار دولت را نادرست خوانده و آن را جرم تعبیر کرده اند.
«حامد کرزی» رئیس جمهوری سابق افغانستان در این رابطه گفته است که حتی اگر دولت در مذاکرات صلح با طالبان شرکت نکند، تلاش برای آوردن صلح در افغانستان از راه مذاکره نباید متوقف شود.
کرزی افزوده است که مذاکرات اخیر با طالبان را یک تلاش ملی برای رسیدن به صلح می داند که متوقف کردن این روند تنها به دلیل عدم حضور دولت، جرم و اشتباه خواهد بود.
وی از دولت خواسته است که در نشست قطر که بین نمایندگان طالبان و سیاسیون افغان برگزار خواهد شد شرکت کند و از تدبیر در این مسیر کار گیرد و اگر شرکت نکند، آنها نمی توانند تلاش ملی برای رسیدن به صلح را متوقف کنند.
کرزی متوقف کردن نشست طالبان و سیاست مداران افغان را جرم تلقی کرده و تأکید کرده است که به این کار ، تن نمی دهند و نشست قطر را برگزار خواهند کرد.
پیش از این نیز خبرهایی منتشر شد که دولت افغانستان به مذاکره کنندگان و سیاسیون افغان اجازه سفر به قطر را نخواهد داد که با طالبان مذاکره کنند.
روزنامه «8 صبح» که هم سو با دولت وحدت ملی است ، به نقل از «شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نوشته است که طی هفته جاری هیأت همه شمول برای گفت و گوی صلح تشکیل خواهد شد.
وی افزوده است که در ترکیب هیأت جدید نمایندگان دولت، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی و زنان عضویت خواهند داشت.
با توجه به این تحولات اخیر باید منتظر ماند تا در نشست قطر که قرار است بین نمایندگان طالبان و سیاسیون افغان برگزار شود، چه کسانی شرکت خواهند کرد و آیا هیأت جدید که قرار است تشکیل شود به این نشست می رسد .
همزمان با تلاش ها برای صلح ، جنگ هم چنان در هر شبانه روز در افغانستان از میان مردم و دو طرف درگیری قربانی می گیرد که البته دولتمردان افغانستان تشدید جنگ را تلاشی برای امتیازگیری در روند مذاکره صلح تعبیر می کنند.
آساق*291*1104*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان صلح هيأت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۲۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان دیدارهایی جداگانه با فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران و بدرالدین حقانی سرپرست سفارت افغانستان در امارات متحده عربی داشت.

در خبرنامه ای که دفتر ریاست عمومی نخست وزیر در حساب رسمی ایکس خود در این رابطه منتشر کرده آمده است: بدرالدین حقانی ضمن ارائه اطلاعات در مورد فعالیت‌های سفارت افغانستان در این کشور مطرح کرد که علاوه بر توزیع شناسنامه و پاسپورت به افغان‌های مقیم دبی و ابوظبی، بسیاری از مشکلات آنها رسیدگی و حل شده است.

همچنین در این دیدار سرپرست سفارت افغانستان در امارات از اعلام آمادگی سرمایه گذاران اماراتی در بخش های کشاورزی و تحصیلات عالی خبر داد.

بر اساس گزارش ایراف، در نشست دوم، فضل محمد حقانی سرپرست سفارت افغانستان در ایران مطرح کرد که روابط ایران و افغانستان در سطح خوب است.

در این دیدار او همچنین گفت که تعداد زیادی از دانشجویان افغانستان در ایران در حال تحصیل هستند که به زودی قرار است روند توزیع شناسنامه و پاسپورت برای آنان آغاز شود.

حقانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت که در مورد مسئله مهاجرین با طرف ایرانی درحال صحبت هستند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدارها گفت که کشورش خواهان روابط مثبت اقتصادی و سیاسی با همسایگان و جهان است.

او گفت حکومت سرپرست خواهان روابط حسنه و فضای احترام متقابل است.

وی افزود نمایندگی های افغانستان باید تلاش کنند که فرصت های خوب در عرصه سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی و تمایل افغانستان برای تعامل سیاسی به کشورهای میزبان توضیح دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900595

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران