Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:17:20 GMT

افزایش 75 درصدی آب پشت سدهای مازندران

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۲۹۵۶

افزایش 75 درصدی آب پشت سدهای مازندران

ساری - ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که در حال حاضر مخازن سد های استان به میزان حدود 300 میلیون متر مکعب آبگیری شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 75درصد بیشتر است.

به گزارش ایرنا، در حالی امسال با افزایش حجم ذخیره و حتی سر ریز شدن آب پشت سدهای مازندران مواجه هستیم که در روزهای فروردین سال پیش به دلیل کاهش بارندگی و کم شدن روان آبها منابع آب کشاورزی تحت تاثیر شدید قرار گرفت و سبب شده تا کشت برنج در سه هزار هکتار از شالیزارهای شرق استان در خط قرمز قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بیشترین اثرگذاری خشکسالی سال گذشته از طریق کاهش ذخایر آبی سدهای استان خودنمائی کرد و در این میان وضعیت سد شهید رجائی ساری به عنوان یکی از 2 سد بزرگ مازندران از بقیه سدها و آبگیرها وخیم تر بوده است.
سد شهید رجائی ساری که 162 میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد در نیمه فروردین سال 97 تنها حدود 55 میلیون متر مکعب آن ذخیره داشته است که از این میزان هم 22 میلیون مترمکعب برای پایداری سد قابل برداشت نبوده است.
استان مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و 6 سد کوچک با ظرفیت ذخیره 350میلیون مترمکعب است .
ابراهیم یخشکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،بیشترین افزایش حجم مخازن سد های استان را امسال مربوط به سد شهید رجایی دانست و افزود: این مقدار ذخیره در مقایسه با سال گذشته 153 درصد افزایش نشان می دهد.
وی میزان حجم آب ذخیره شده در سد شهید رجایی را 138میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون 86 درصد از مخزن سد رجایی آبگیری شده که این رقم در سال گذشته 33 درصد معادل 55 میلیون متر مکعب بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که بارندگی ظرفیت ذخیره آب پشت دیگر سدهای استان از جمله البرز را پر کرده و دریچه های آن برای مدیریت سیلاب طبق برنامه مدیریتی نیز باز شده است.
** تخریب صد درصدی 760 سردهنه رودخانه های مازندران
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران در بخش دیگری با بیان اینکه 760 سردهنه سنتی و مدرن در اثر سیلاب اخیر رودخانه های تلار، بابلرود، نکا رود و تجن به صورت صددرصد تخریب شدند، گفت: سردهنه سازی برای مدیریت و توزیع آب کشاورزی در این مناطق در حال انجام است.
یخکشی برآورد خسارت وارده بر سردهنه های رودخانه ها و دیوارهای حفاظتی را حدود 90میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 60 سردهنه تخریب شده رودخانه ها مدرن بود که به لحاظ مدیریت آب کشاورزی، باید هرچه سریعتر باز سازی شود.
وی با بیان اینکه دیواره های حفاظتی پائین دست این رودخانه ها که از وسط شهرها عبور می کند دچار خسارت شده است، گفت: ترمیم و باز سازی دیوارهای حفاظتی از اولویت شرکت اب منطقه ای مازندران است.
وی به نقش رودخانه های مازندران در مشروب سازی زمین های کشاورزی ، بویژه شالیزارها اشاره کرد و بیان داشت : سیلاب وضعیت لایروبی رودخانه ها ، سردهنه ها را دچار اشکال اساسی کرده است و این روزها درخواست زیادی برای لایروبی رودخانه ها و سردهنه سازی از سوی کشاورزان وجود دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه همه تجهیزات و ماشین آلات شرکت و پیمانکاران طرف قرارداد به صورت شبانه روزی در حال لایروبی و ساخت سردهنه های تخریب شده هستند، ادامه داد: با توجه به بالا بودن دبی آب ،عملیات لایروبی و ساخت سردهنه به کندی پیش می رود.
وی توضیح داد:از آنجاییکه 80 درصد از سردهنه های رودخانه های استان مازندران همچنان سنتی است ،عملیات ساماندهی و باز سازی سردهنه های رودخانه های منتهی به زمین های کشاورزی با مشارکت کشاورزان در حال انجام است.
استان مازندران دارای 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری است و بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی هم اکنون شالیکاران مشغول آب تخت کردن و خزانه گیری هستند.
در این استان 120 رشته رودخانه اصلی و فرعی جاری است که حدود 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.
آب مورد نیاز بیشتر شالیزارهای مازندران از رودخانه ها و با ایجاد بندهای انحرافی از سردهنه ها تامین می شود.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ،42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
بارش باران آخرین روزهای سال گذشته و اوایل سال جدید در مناطق جلگه ای و برف در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران منجر به طغیان همه رودخانه های بزرگ و کوچک استان شدکه به بخش کشاورزی زراعی و باغی، سردهنه های رودخانه ها و دیوارهای حفاظتی و همچنین به هزاران خانوار شهری و روستایی خسارت سنگینی وارد کرد.
6990/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب پشت سد افزايش مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۲۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری مازندران گفت: کیوی و مرکبات نخستین زنجیره ارزش مازندران به شمار می رود که سهم ۲۴ درصدی در تولید ناخالص استان دارند.

رحیم بخشی ۱۳ اردیبهشت در روز پایانی ایران اکسپو ۲۰۲۴-تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت در این نمایشگاه حاصل یک کارگروهی بود که توانستیم توانمندی های استان مازندران را براساس نظام نامه ابلاغی به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: از هشت تا ۱۲ اردیبهشت ماه برنامه ریزی برای حضور زنجیره های ارزش مازندران در این نمایشگاه صورت گرفت که بیش از ۲۰واحد تولیدی با اولویت زنجیره های ارزش ۱۲ گانه استان توانستند در این عرصه بین المللی حضور بهم رسانده و توانمندی های خود به نمایش بگذارند.
 وی با اشاره به اینکه از ۱۲ زنجیره ارزش، هشت زنجیره ارزش در بخش کشاورزی متمرکز شده است، گفت: در دو محصول کیوی و مرکبات براساس نقش این محصولات کشاورزی، ۲۴ درصد در تولید ناخالص استان مازندران سهم یافته اند، دو درصد شیلات و حدود ۶ درصد محصولات باغی در بخش اقتصادی استان نقش بر عهده دارند.
بخشی با تاکید بر اینکه  در ایران اکسپو۲۰۲۴، حدود ۷۰ کشور حضور داشته اند و این، فرصت تجربه آموزی مناسبی برای بخش صادراتی استان‌های مختلف به شمار می رفت، تصریح کرد: شناسایی بازارهای جدید صادراتی و حضور رایزن های اقتصادی کشورهای مختلف، زمینه ساز توسعه تجارت برای استان های مختلف بود که مازندران هم توانست از این مهم بهره بگیرد و امیدواریم بتوانیم در سال های آتی این دستاوردها را به خوبی توسعه داده و برای اشتغال بیشتر بهره بگیریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد
  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • هشدار هواشناسی برای مناطق کوهستانی مازندران
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • هشدار هواشناسی در مازندران