Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-08@13:46:36 GMT

«برسر دوراهی» و یک عشق نامتعارف/ تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۰۵۵

«بر سر دوراهی» جدیدترین سریال به نویسندگی و طراحی حامد عنقا بعد از «پدر» و «تنهایی لیلا» است. آن‌ها که این سریال‌ها را به خاطر دارند حتماً می‌دانند که هر دو سریال داستان پسر چشم پاک و مذهبی بود که یک دختر ثروتمند دلباخته‌اش می‌شد و باز در هر دو دختری که دلباخته می‌شد علی رغم تفاوت فرهنگی و مذهبی در علاقه به پسر راسخ می‌ماند و حتی دچار تغییر و تحول می‌شود و سپس با ازدواج زندگی‌اش متحول می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در «بر سر دوراهی» هم یک «حامدِ» چشم پاک، معتقد، مودب و البته غیرتی وجود دارد با یک تفاوت؛ این بار قرار است او دگرگون شود. با این حال باز هم این زنان هستند که به او علاقمند می‌شوند و برای اولین‌بار در تلویزیون دل‌بستگی یک زن میانسال به یک جوان به تصویر کشیده می‌شود.

قرار گرفتن این داستان ملودرام که بهرنگ توفیقی کارگردانی آن را بر عهده داشت در کنار دو سریال کمدی در ایام نوروز اتفاق غیرمرسومی بود که البته چندی پیش معاون سیما بر ضرورت چنین اقدامی صحه گذاشت. وی از لزوم پخش یک اثر ملودرام در کنار کمدی‌های نوروزی سخن گفته بود و اتفاقاً این مجموعه هم با اقبال مخاطبان مواجه شد.

سوژه؛ پسر فقیری که پولدار می‌شود یا...

قصه سریال درباره زندگی «حامد» با بازی حمید گودرزی است. او همراه با پدر و مادر خود و دخترعمو و زن عمویش در منزلی در سه راه امین حضور زندگی می‌کند. محله‌ای که اصالت خاص خود را دارد و حامد پسر غیرتی این محله است. او که به دخترعمویش مریم علاقمند است بیکار است و اگرچه وارد کارهای مختلف می‌شود اما به دلیل سادگی هر بار دردسری درست می‌کند و هرچقدر می‌خواهد ثروتمند شود بدتر فاجعه به بار می‌آورد.

حامد در بحران بالا رفتن دلار که سال گذشته سوژه روز رسانه‌ها بود یک باره قصد خرید دلار می‌کند اما با کاهش قیمت دلار با ضرر جبران ناپذیری مواجه می‌شود. در همین اوضاع خرید و فروش دلار است که در خیابان زن میانسالی را نجات می‌دهد و آن زن آنچنان عاشق او می‌شود که منزل حامد را پرسان‌پرسان پیدا می‌کند و او را از مادرش خواستگاری می‌کند!

سوژه این فیلم از اتفاقات افزایش دلار تا بالا رفتن یک باره قیمت‌ها را در برگرفت و مخاطب با مصداق‌هایی از افزایش قیمت کالاها در یک بازه زمانی کوتاه مواجه شد. این سریال همچنین چند روایت عاشقانه از چند زن دیگر نسبت به حامد را هم نشان می‌دهد.

از طرف دیگر ثروتمند شدن یک باره حامد و تغییر سبک زندگی و رفتاری و عاطفی او بخش‌های دیگری از این روایت داستانی است که با فرمول داستان‌های عامه پسند تلاش دارد مخاطب را با خود همراه کند.

فیلمنامه؛ «حامدِ» عنقایی که پررنگ است

قصه «بر سر دوراهی» آن‌قدرها هم که سرراست و یک خطی در ابتدای این نوشتار تعریف و توصیف شد، روی آنتن روایت نشد. قصه این سریال به سبک پاورقی‌های مجلات و روزنامه‌های قدیمی یک داستان دنباله‌دار عامه پسند است اما عنقا در سبک امروز ترجیح داده فیلمنامه آن را در ساختاری غیرخطی روایت کند.

شروع این قصه در پرده اول با معرفی حامد و پریناز بود و بعد داستان با یک فلاش بک به یک سال قبل باز می‌گردد و بعد در قسمت دوم یا پرده بعد وارد ارتباط مریم و حامد می‌شود که دوباره قصه با یک فلاش بک دیگر به ۶ ماه قبل بازمی گردد. در طول روایت قسمت‌های بعد نیز گاهی قصه وارد خاطرات کاراکتر حامد می‌شود که مخاطب باید تمام تمرکزش را بگذارد تا بتواند حواسش را برای قصه این سریال جمع کند.

کشش و ریتم سریال و همچنین فراز و نشیب اتفاقاتی که در قصه این سریال رخ داد از فیلمنامه‌های قبلی عنقا جلوتر بود با این حال شاید رو کردن پرده‌های مختلف این قصه برای مخاطب نوروزی که سریال‌ها را با یک خط داستانی کلی دنبال کرده و صحنه به صحنه نگاه نمی‌کند کمی به ریسک نیاز داشت و حتی شاید مخاطبی را که در همان چهار قسمت اول با حامد و قصه چند عشق مختلف به او از پریناز تا دخترعمویش مریم و زن میانسالی چون عزت الملوک رو به رو می‌شود، گیج می‌کرد.

قصه ثروتمند شدن حامد و تغییر او بعد از بدست آوردن این ثروت زیاد کمی برای مخاطب به شعار نزدیک شد. او که از فرط غیرت به دلیل کنار هم قرار گرفتن خواستگار نامحرم در کنار یکی از دخترهای همسایه شان خواستگار را می‌زند و به کلانتری می‌رود و مخاطب می‌شنود که از این پرونده‌ها زیاد دارد با چند بار رفت و آمد به منزل عزت الملوک و دیدن پریناز به تدریج به او دل می‌بازد. در این دلباختن نه تنها مریم و خانواده اش را کنار می‌گذارد و کمتر به آنها سر می‌زند بلکه پسر معتقد و اصیل داستان در یک بازه زمانی کوتاه مواد می‌کشد، قمار می‌کند و دچار تغییرات شخصیتی شد که برای مخاطب قابل باور نبود.

کارگردانی؛ مصائب عجله و سرعت

«بر سر دوراهی» چندمین تجربه مشترک عنقا و بهرنگ توفیقی است. بهرنگ توفیقی پیش از این کارگردانی خود را در «مسیر انحرافی» به تثبیت رساند و چندین سریال تلویزیونی تاکنون به تولید رسانده است.

توفیقی و عنقا این سریال را در سکوت خبری و در حدود یک و نیم ماه مانده به نوروز کلید زدند و به سرعت تولید آن را در پیش گرفتند با این حال به دلیل نگارش و تولید همزمان «بر سر دوراهی» آخرین سریال نوروزی بود که تصویربرداری آن تا روزهای آخر تعطیلات ادامه داشت و روز گذشته پایان یافت.

فلاش بک های متعدد سریال اگرچه ساختار پروژه را از حالت عادی و یکنواخت مجموعه‌های تلویزیونی خارج کرد و به کشش و جاذبه سریال کمک بیشتری کرد با این حال اگر در یک باکس نوروزی قرار نمی‌گرفت شاید مخاطب بهتر می‌توانست این سریال را دنبال کرده و در جریان کامل قصه قرار بگیرد. هرچند که این طراحی در فلاش بک ها بیشتر از اینکه به کارگردانی کار مربوط باشد احتمالاً به طراحی اولیه سریال مربوط می‌شود.

در بخش اتفاقات مربوط به ویژوال افکت و کروماکی اولین نکته‌ای که مخاطب را اذیت می‌کرد تصویر سرنشین‌ها در ماشین‌ها بود که اجرایی به‌شدت ضعیف داشت و به تصویر کشیدن این خروجی در اثری به کارگردانی بهرنگ توفیقی که پیش‌تر تجربه موفق و پر ویژوالی چون «مسیر انحرافی» را در کارنامه‌اش داشته دور از انتظار بود.

بازیگران؛ اغواگری، اغراق و…

در این سریال گروهی از بازیگران در کنار هم جمع شده‌اند که برخی تجربه‌های تازه‌ای را هم رقم زده‌اند و در نقش‌های متفاوتی حاضر شده‌اند و برخی به تکرار خود پرداخته‌اند. حمید گودرزی به عنوان نقش اول این سریال بازی جدیدی از خود ارایه نکرد و حتی در مقام کسی که از یک جوان غیرتی و علاقمند به مریم به سمت پریناز متمایل می‌شود تغییری نداشت.

میترا حجار اگرچه در تلاش است طبق نقش خود که قرار است حامد را فریب دهد متفاوت ظاهر شود اما شاید نوع لحن و بیان او کمی اغراق آمیز به نظر آید.

بهنوش بختیاری هم که پیش از این در چنین موقعیت‌هایی به ایفای نقش پرداخته است در این سریال حضور متفاوتی داشت و در یک نقش کاملاً جدی بازی کرد. همچنین عنایت بخشی که شاید سال هاست در سریال‌های تلویزیونی نقش‌های منفی بر عهده داشته در این مجموعه بار دیگر نوعی اقتدار را در بازی خود به نمایش گذاشت که یادآور نقش‌آفرینی‌های خاطره‌ساز او در سال‌های نه‌چندان دور بود.

در مجموع «بر سر دوراهی» معمولی‌ترین ترکیب بازیگران را در میان سریال‌های نوروزی داشت و نتوانست چهره شاخصی را به دفترچه خاطرات نوروزی مخاطبان سیما اضافه کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ازدواج زنان تلویزیون ایام نوروز معاون بازی پدر و مادر دلار خرید و فروش افزایش قیمت سبک زندگی عشق ثروت خانواده نوروز تعطیلات سریال نوروزی مهراوه شریفی نیا حمید گودرزی بر سر دوراهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان

محسن صفایی فرد سردبیر مجله هنری «بوم» درباره این برنامه که پخش آن از سال گذشته در شبکه دو سیما آغاز شده به خبرنگار مهر بیان کرد: این برنامه بازنمایی هنر و هنرمندان ایرانی در میدان و مکان الهام بخش هنری است.

وی درباره رویکرد برنامه اضافه کرد: «بوم» می خواهد از استودیو بیرون بیاید و تصویری معنی‌دار از صحنه هنر ایران به چشم مخاطب برساند. هر قسمت از این برنامه سراغ آثار تازه هنری، اجراهای تازه، نمایشگاه ها و هنرمندانی که به دلایل مختلفی نامشأن مطرح می شود، می رود. برنامه گاهی به صورت متمرکزتر سراغ هنرمندان رفته و در این بخش دیداری با هنرمندان بزرگ دارد که چند سالی است کمرنگ بوده اند. کارنامه این هنرمندان در برنامه مرور می شود و گپ و گفت در محل کار و خانه آنها برگزار می شود.

«بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نیست بلکه یک برنامه هنری است

صفایی فرد با تاکید بر خروج «بوم» از یک برنامه صرف استودیویی تصریح کرد: در این برنامه بنا داریم بیرون از استودیوها به ملاقات اثر هنری و هنرمند برویم و تلاش می کنیم «بوم» صرفاً یک برنامه با موضوع هنر نباشد بلکه یک برنامه هنری با قابی در خور شأن برای هنر و هنرمندان باشد. از جهت کیفیت بصری و قابی که تدارک می بینیم نیز هدفمان این بود تصویری باشکوه به چشم مخاطب برسانیم. این برنامه هدفی فردی را دنبال می کند که آموزش چشم اندازهای هنر ایران برای مخاطب است. «بوم» می خواهد زیبایی شناسی مخاطب را ارتقا دهد و البته نه به سبک یک برنامه تخصصی چون «بوم» در شبکه دو که شبکه زندگی است تعریف شده از این رو بیشتر سراغ هنرمندانی می رویم که بتوان به همراه آنها تصویری زیبایی شناسانه ارایه کرد.

سردبیر «بوم» اضافه کرد: در واقع بینندگان ما بیننده فضای هنری هستند اما فضای برنامه صرفاً نخبه پسند یا مشابه گفت‌وگوهای تخصصی و طولانی نیست.

وی درباره آیتم های برنامه توضیح داد: «بوم» در بعضی قسمت ها به فراخور موضوع برنامه روی یک موضوع متمرکز می شود مثلاً در برنامه ای که به مناسبت روز معلم پخش شد سراغ محمدرضا لطفی آهنگساز رفتیم که از زاویه معلمی او بود و تاکنون به شأن معلمی او پرداخته نشده بود.

پرسه در فضای هنر

صفایی فرد درباره حضور حامد مهربانی مجری برنامه نیز یادآور شد: «بوم» یک شخصیت پرسه زن و نوعی گشت و گذار در فضای هنر دارد. یکی از اجزای برنامه حامد مهربانی راوی برنامه است که به نوعی این شخصیت با او تعریف شده است. او هر هفته به تازه های هنر و آثار هنری می پردازد گاهی هم از یک هنرمند سراغ می گیرد. سال گذشته مجید انتظامی کنسرتی داشت که ما در ۲ قسمت به این کنسرت پرداختیم.

وی اضافه کرد: شخصیت محوری برنامه حامد مهربانی است که باید شکل بگیرد. او فقط مجری نیست و به نوعی صحنه گردان برنامه است، دست مخاطب را می گیرد و به جاهای مهم هنری می برد و مخاطب را با روایت هایی از هنر امروز ایران آشنا می‌کند. او سوابق پررنگی در اجرا دارد و حتی غیر از آن شأن برنامه سازی و تهیه کنندگی دارد و از این حیث انتخاب دقیقی بود. او یکی از افراد جدی در تحریریه و سردبیری است.

صفایی فرد در پااین درباره وجه تمایز برنامه نسبت به دیگر برنامه‌ها نیز عنوان کرد: مواجهه نزدیک با چهره هنر و هنرمند کمتر در قاب تلویزیون دیده شده است. ما آن تصویر استودیویی شده مکانیکی از برنامه ها را لااقل در این برنامه هنری به هم زدیم. به یک کنسرت، گالری یا موزه می رویم و جاهایی که در برنامه های دیگر و روتین هنرمندش مهم بوده برای ما در قالب محیط، نما و قاب، ارزش و حس و حال پیدا کرده است.

«مجله هنری بوم» با اجرای حامد مهربانی، تهیه‌کنندگی احمدرضا بلیغ و احمدرضا زارعی، کارگردانی کیانوش الطافی، سردبیری محسن صفایی فرد و همت گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو در مرکز هنری رسانه‌ای سلوک تهیه و تولید شده که چهارشنبه ها روانه آنتن شبکه دو می‌شود.

کد خبر 6098541 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • رقص حامد آهنگی با آهنگ عربی مقابل مردم
  • (ویدیو) رقص بامزه و جنجالی حامد آهنگی با آهنگ عربی
  • ببینید | روش عجیب خواننده ایرانی برای ترساندن دوستان خود؛ حامد آهنگی متعجب شد
  • امحای محصولات کشاورزی کاشته شده با آب‌های غیرمتعارف در شیراز
  • لاهه در دوراهی 
  • رقص چشم‌نواز حامد آهنگی با آهنگ عربی مقابل چشمان مردم +ویدئو
  • رقص بامزه حامد آهنگی با آهنگ عربی (فیلم)
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۹/ «دوراهی تسلیم و شکست»