Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@16:26:51 GMT

دلایل پولی کردن شابک، قانع‌کننده نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۵۹۷

دلایل پولی کردن شابک، قانع‌کننده نیست

به گزارش ایکنا، به نقل از مهر، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب امروز شنبه ۱۷ فروردین در خبری اعلام کرد که روند صدور شابک از امسال پولی خواهد شد. در این خبر یکی از اهداف طراحی این برنامه جلوگیری از کتابسازی عنوان شده است. در گفت‌وگو افشین داورپناه، کارشناس فرهنگی و معاون سابق فرهنگی – پژوهشی خانه کتاب درباره کارآیی این طرح پرسش‌هایی را مطرح کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان‌گونه که اطلاع دارید، مدیر عامل خانه کتاب اعلام کرده‌‎ که قرار است صدور «شابک» و «شابم» پولی شود. نظر شما دراین‌باره چیست؟

پیش از این در سال‌های گذشته هم چنیدن بار بحث پولی کردن شابک مطرح شده بود اما هیچ وقت به دلایل متعدد این کار عملیاتی نشد؛ از جمله این که هزینه‌هایی که برای شابک می‌شود در مقابل سایر یارانه‌ها و هزینه‌هایی که دولت برای حمایت از صنعت نشر خرج می‌کند، مبلغ بسیار ناچیزی است؛ ناشرها یا ناشر مولف‌ها هم همیشه در مقابل زمزمه پولی شدن شابک، واکنش منفی و اعتراضی نشان می‌دادند؛ بنابراین در مجموع، همیشه جمع‌بندی‌های مدیریتی به اینجا می‌رسید که شابک پولی نشود به عنوان نوعی حمایت از صنعت نشر.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب هدف از پولی کردن شابک را جلوگیری از «کتابسازی» عنوان کرده‌است. به نظر شما آیا این روند می‌تواند از کتابسازی جلوگیری کند؟

این‌که پولی کردن شابک می‌تواند عامل بازدارنده یا محدود کننده کتابسازی‌ها باشد هم از آن حرف‌هاست! واقعاً ربط این موضوع با کتابسازی را نمی‌توانم بفهمم. اگر منظور این است که با پولی شدن شابک، کتابسازها دست از کتابسازی می‌کشند، که این فکر، خیال خامی است؛ الان افرادی حاضرند برای این که کتابی به اسم آن‌ها منتشر شود مبالغ میلیونی بدهند! شما قرار است برای صدور شابک چه قدر پول از یک ناشر یا نویسنده بگیرید؟ ۵ هزار تومان؟ صد هزار تومان؟ چه قدر؟

از سوی دیگر، در مجموع، هزینه‌هایی که مؤسسه خانه کتاب در طول یک سال برای بخش شابک متحمل می‌شود از جمله حق اشتراک یا عضویت در مؤسسه بین‌المللی شابک و هزینه چند نفر کارمند شاغل در این بخش چه قدر است؟ بیش از ۲۰۰ میلیون در سال است؟ حالا با فروشی کردن شابک، قرار است سالانه چه‌قدر پول از ناشران دریافت شود؟ در سال ۱۳۹۷، حول و حوش ۸۰ هزار عنوان کتاب در ایران منتشر می‌شود. هزینه خرید شابک برای این ۸۰ هزار عنوان چه‌قدر می‌شود؟

ثانیاً این‌که اگر قرار است شابک پولی شود دیگر چه نیازی است که این کار توسط دولت یا خانه کتاب انجام شود؟ انجمن‌های نشر یا یک مؤسسه خصوصی هم می‌تواند متولی این کار باشد. و اگر قرار است خانه کتاب، به دلیل مشکلات مالی که خیلی هم قابل درک است، از این طریق تا حدودی کسب درآمد کند، واقعاً نیازی به این صغری کبری چیدن‌ها نیست.

پس به نظر شما با توجه به شرایط مالی، آیا صرفه‌جویی و تأمین برخی از هزینه‌ها عامل اصلی پولی کردن شابک است؟

البته الان تنگناهای مالی جدی در جاهایی مثل مؤسسه خانه کتاب وجود دارد و این دشواری‌ها قابل فهم است. اما این استدلالات، توجیهات درستی برای کاری مثل پولی کردن شابک نیست.

این‌که شابک یا شابم پولی شود فی نفسه کار بدی نیست. به هر حال وقتی خدمتی ارائه می‌شود باید هزینه آن هم دریافت شود. اما از همان اوایل تأسیس خانه کتاب، صدور شابک برای ناشرها نوعی فعالیت حمایتی دولت از صنعت نشر به حساب می‌آمده که به مؤسسه خانه کتاب واگذار شده‌است. ثانیاً وقتی وزارت ارشاد هر سال مبالغ قابل توجهی صرف حمایت از صنعت نشر و یارانه کاغد و کتاب و حتی دستگاه‌های چاپ می‌کند یا مثلاً نمایشگاه‌های متعدد کتاب برگزار می‌کند، هزینه‌های شابک در کنار این همه هزینه، چیزی محسوب نمی‌شود. توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های یارانه‌ای و حمایتی وزرات ارشاد از صنعت نشر، حمایت‌ها و یارانه‌های غیرسودمند است که پس از دهه‌ها، یا هیچ ثمری نداشته یا با احتساب «هزینه فایده» بسیار کم فایده بوده است؛ خب می‌توان آن‌ها را تعدیل یا حذف کرد.

با این حال، اگر منظور از فروشی کردن شابک، کسب درآمد باشد اولاً دیگر لزومی ندارد دولت یا خانه کتاب متولی آن باشد و ثانیاً همان‌گونه که پیش از این گفتم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر سال ملیاردها تومان صرف یارانه‌های کتاب می‌کند برگزاری نمایشگاه کتاب تهران یا نمایشگاه‌های استانی چه قدر هزینه می‌شود؟ برای یارانه کتاب یا بن کارت‌های کتاب چه قدر هزینه می‌شود؟ این همه هزینه‌های میلیاردی در مقابل هزینه پایین شابک عددی به حساب نمی‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: شابک کتابسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.

اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.

باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.

«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.

پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.

باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.

«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.

باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.

نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.

باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.

باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.

دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.

باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.

«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 6096844 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • اجاره‌بهای غرفه‌های نمایشگاه یک پنجم هزینه‌ها هم نیست
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست