Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@15:07:44 GMT

افزایش ۳۵ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۴۴۸۸

افزایش ۳۵ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که شاهدیم در حال حاضر وجود آب نعمت محسوب نمی شود که این از ضعف مدیریت نشأت می‌گیرد، گفت: بارندگی‌های اخیر ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع آب دریاچه ارومیه را افزایش داد.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی بیت‌اللهی اظهار کرد: ذخیره آبی مناسبی در این بارندگی‌ها به دست آمده است و در صورتی که بتوان چنین ذخیره آبی را مدیریت کرد و آبخیزداری را به معنای واقعی کلمه اجرا کرد، ظرف مدت کوتاهی سفره‌های آب‌خوان‌هایی که پایین رفته‌اند و فرونشست‌هایی که در اثر افت آب‌های زیرزمینی و مصرف بی‌رویه ایجاد شده‌اند می‌توانند تا حدی جبران شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به عنوان نمونه بارندگی استان گلستان طی ۳ روز ۷۰ درصد بارندگی سالانه این استان را تامین کرد. طبق گفته وزیر نیرو باید چندین میلیارد دلار هزینه می‌شد تا در سدها ذخیره شود، اگر این رویداد کنترل و مدیریت نشود منجر به آب شستگی‌های مضر و از بین رفتن منابع مغذی سطح زمین‌های کشاورزی می‌شود. اگر سازه‌های نگهبان در مناطق سیل‌خیز همچون پلدختر ایجاد، رودخانه‌ها لایروبی و سیستم آبخیزداری عملیاتی و اجرایی شود، استفاده بهینه‌ای از بارش‌های اخیر را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد:‌ منظور از آبخیزداری این است که با احداث بندهایی سعی کنیم در مناطق مناسب آب‌های سطحی را به زیرزمین تزریق کنیم این باعث می‌شود سفره‌های زیرزمینی تغذیه شوند و با اینکار می‌توانیم آب را برای آینده پس‌انداز کنیم.

وی اعلام کرد: آبخیزداری به صورت مقطعی و گسسته در کشور انجام شده که نیاز است با توجه به شرایط اقلیمی و با توجه به تغییرات اقلیمی که کارشناسان هواشناسی و اقلیم شناسی اعلام کرده‌اند این فرصت را غنیمت دانسته و بتوانیم از این برای ذخیره آب، حفظ سفره‌های آب زیرزمینی و تغذیه آن استفاده کنیم.

به گفته بیت‌اللهی، قطعا سیلاب اثرات منفی هم دارد اما اثرات مثبت سیلاب را تنها در صورت بهره‌مندی مناسب از فضای سرزمینی می‌توانیم شاهد باشیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرد: بارندگی‌های اخیر موجب شد تا آب دریاچه ارومیه طبق آخرین آمار، حدود ۳۵ سانتیمتر بالا بیاید. بالا آمدن این حجم آب در این دریاچه وسیع بالاآمدن خبر خوبی است.

بیت‌اللهی با اشاره به این‌که انتقال آب از رود ارس و سایر رودهای نزدیک و همجوار دریاچه ارومیه قطعا بسیار هزینه‌بر بود، گفت: بارندگی‌های اخیر میزان سطح دریاچه ارومیه را تا حد قابل‌توجهی افزایش داد. اگر بتوانیم مسیر آبراهه‌ها و سیلاب‌ها را مدیریت کنیم مطمئنا بارندگی می‌تواند در توسعه پایدار کشور بسیار نقش مثبتی ایفا کند.

وی با اعلام این‌که مرکز تحقیقات پژوهش‌های بیشماری را در ارتباط با فرونشست‌ها، کم‌آبی‌ها و ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی کشور انجام داد که بخشی از آنها نیز از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم رسید، افزود:سیل‌های اخیر نشان داد باید در مدیریت آب، تجدیدنظر کنیم. اگر کمبود آب مشکل است باید وجود آب نعمت باشد. این روزها شاهدیم که حتی وجود آب نیز نعمت نیست و اینها از ضعف مدیریت نشأت می‌گیرد و حاکی از این مطلب است که متاسفانه چشم‌انداز بلندمدت در این زمینه‌های مهم وجود ندارد.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه همواره باید ملاک‌عمل و ملاک تصمیم گیری‌ها باشد. نباید منتظر باشیم تا حادثه ای رخ دهد بلکه باید از حوادث طبیعی رخداده و عوامل انسان ساختی  که آنها را تشدید کرده اند درس بگیریم و با درس آموزی از آنها در جهت رفع مشکلات قدم برداریم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: احیای دریاچه ارومیه بارندگی منابع طبیعی و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۵۳ متر و وسعت آن ۱۷۹۰ کیلومترمربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از وزرات نیرو، احمد قندهاری درباره مهم‌ترین اقدام‌های مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در شش ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به‌سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: در ادامه باتوجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه افزایش قابل‌توجه پیدا کرده است، به‌طوری‌که تا پایان فروردین بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی و انتقال آب انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های در دست انجام، رهاسازی آب از سدهای حوضه به‌خصوص سدهای بوکان و مهاباد همچنان ادامه دارد، در صورت مساعد بودن شرایط، این اقدام تا پایان نیمه اول اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته قندهاری، همه این فعالیت‌ها سبب شد که هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به رقم ۱۲۷۰.۵۳ متر، به وسعت ۱۷۹۰ کیلومترمربع و به حجم ۲.۳۴ میلیارد مترمکعب برسد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه داد: تأمین نیاز زیست‌محیطی تالاب‌های اقماری نیز به بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب (۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر از برنامه) محقق شد.

وی افزود: چندین سال است که دریاچه ارومیه در کانون توجه گروه‌های مختلف مردم، فعالان محیط‌زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: از دیرباز وزارت نیرو به‌عنوان متولی تأمین نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه، اقدام‌های کنترلی برای جلوگیری از کم‌آبی این دریاچه تعریف و دست یاری به‌سوی کنشگران و ذی‌مدخلان موضوع دراز کرده است.

وی افزود: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای نیل به این هدف تعریف و اجرا شده است، اما تا رسیدن به چشم‌انداز تعریف شده، اقدام‌های بسیاری باید انجام داد که نیازمند همکاری طیف وسیعی از آحاد جامعه و دولت به‌خصوص کشاورزان منطقه و وزارتخانه جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان برنامه‌وبودجه با وزارت نیرو است تا فرایند تعریف شده که با ترمیم و بهسازی آغاز می‌شود، به احیای دریاچه ارومیه منجر شود.

قندهاری خاطرنشان کرد: پس از اجرای عملیات موفق سد و تونل انتقال آب به دریاچه در دولت سیزدهم و جاری‌شدن آب به‌سوی دریاچه ارومیه، به همراه عملیات رهاسازی آب سدهای حوضه و آبگیری نشدن نهرهای زراعی در فصل غیرکشت، بخش قابل‌توجهی از پیکره دریاچه ارومیه از خشکی خارج و پر آب شد.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کم‌بارشی آغاز شد و بارش‌ها چندان قابل‌توجه نبود، این موضوع سبب شد برنامه منابع و مصارف و تأمین نیاز زیست‌محیطی دریاچه ارومیه تحت شرایط بارش بدبینانه تنظیم شود.

قندهاری افزود: به‌هرحال با سپری‌شدن پاییز و شروع زمستان به‌خصوص در بهمن سال ۱۴۰۲، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین ۱۴۰۳ به‌اندازه کل بارش سال آبی گذشته، این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.

کد خبر 748757

دیگر خبرها

  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • تصاویر| تفریح در بخش پرآب دریاچه ارومیه
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • فیلم| حال خوش مردم در جوار دریاچه ارومیه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان