Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@09:45:41 GMT

آیا سرنوشت «مسکن امید» همانند «مسکن مهر» خواهد شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۶۱۸۲

پروژه مسکن امید که از مدت‌ها پیش کلید خورده بود، بالاخره با رونمایی از یک پروژه به ثمر نشست. رونمایی از پروژه‌ای که تجربه مسکن مهر تردید‌هایی را درباره موفقیتش به دنبال دارد.

به گزارش «تابناک»، با همسو شدن شهرداری و دولت، امید‌ها برای سرعت گرفتن و پیشرفت پروژه‌ها در بافت فرسوده بیشتر شد، ولی همچنان مشکلاتی بر سر راه قراردارد که بعضا با بدقولی مسئولان و گاه با ناسازگاری برخی از صاحبان منازل اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برای حل مشکل تملک خانه‌های فرسوده در تهران، طرح خانه به جای خانه مورد توجه مسئولین و قبول مردم قرار گرفت. در همین راستا در سال‌های گذشته مدل‌های مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته شد که اخیرا با مشارکت توسعه گران بخش خصوصی سرعت بیشتری گرفته تا موجب افتتاح اولین پروژه مسکن امید در تاریخ ۹۸/۱/۱۸ شده است.

مسکن امید چیست؟
به گفته رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، در چارچوب بازآفرینی برنامه ملی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده دولت و شهرداری این بود که اراضی خود را که در مجاورت بافت فرسوده هستند با توسعه گران بخش خصوصی به مشارکت گذاشته و در آن مسکن ساخته شود و توسعه گر سهم خود را فروخته و داخل بازار مسکن می‌شود و مابقی که سهم دولت و شهرداری است به عنوان پشتیبان نوسازی بافت فرسوده قرار خواهد گرفت.   از اواسط سال گذشته که این برنامه معرفی و به عنوان «مسکن امید» نام گذاری گردید، پروژه بهاران شرقی به عنوان نخستین پروژه مسکن امید شهر تهران است که در زمینی بالغ بر ۳ هکتار با زیر بنای ناخالص ۴۷۰۰۰ متر مربع در قالب ۹ بلوک و تعداد ۳۲۴ واحد مسکونی و ۶۳ واحد تجاری در مجاورت بافت‌های فرسوده منطقه ۱۸ ساخته شده است.
کاوه حاجی علی اکبری، رئیس سازمان نوسازی در مورد تفاوت مسکن امید و مسکن مهر به خبرنگار «تابناک» گفت: در ابتدا باید متذکر شوم که این اولین باری نیست که در تهران این اقدام صورت گرفته است، تجربه طرح خانه به جای خانه در پروژه‌های نوسازان در واقع یک سال قبل‌تر از همین مسکن امید بود، در سال ۱۳۸۶ مصوبه شورای شهر را ما در این مورد داریم که کسانی که مشارکت بر تملک ملک خود انجام میدهند در مقابل به آن‌ها مسکن معوض واگذار میشود
علی اکبری ادامه داد بین مسکن امید و مسکن مهر تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، یکی از تفاوت‌ها این است که مسکن امید در محدوده شهری هستند، ولی مسکن مهر بیرون از محدوده شهری واقع شده اند پروژه‌های مسکن مهر بیشتر با مدل پیمانکاری ساخته می‌شوند، ولی پروژه‌های مسکن امید با مشارکت در ساخت تهیه شده اند. همینطور پروژه‌های مسکن مهر با هدف به حداقل رساندن قیمت با نازل‌ترین کیفیت ساخته می‌شود در صورتی که در پروژه بهاران شرقی کیفیتی از مصالح و اجرا مورد استفاده قرار گرفته که یک سر و گردن از میانگین منطقه هم بالاتر است.
از نظر زیر ساخت هم فرق بین مسکن مهر و امید این است که زیر ساخت‌های مسکن امید آماده است در صورتی که در مسکن مهر اول باید آب و برق و... و همچنین خدمات تامین می‌شد که در پروژه بهاران شرقی اینگونه نیست و بوستان نرگس به تازگی در نزدیکی این پروژه افتتاح شده و کاربرد‌های درمانی، آموزشی، ورزشی هم وجود دارد

کیفیت اجرای پروژه‌های مسکن امید تا چه اندازه مورد تایید دولت و شهرداری است؟   علی اکبری در این رابطه افزود: اگر دوستانی هستند که دچار تردید شده اند روز یکشنبه ۹۸/۱/۱۸ در افتتاحیه تشریف ببرند هم با کیفیت مصالح و هم با کیفیت اجرا اشنا شوند و از نزدیک بازدید نمایند.
در این پروژه سازوکار نظارت که در همه پروژه‌های مسکن که در شهر ساخته می‌شود وجود دارد یعنی همان سازوکار مهندس ناظر و از این قبیل. البته ما دستگاه نظارت هم داشتیم و در کار نظارت به صورت میدانی و به صورت مستقیم بررسی‌ها و گزارش‌های دوره‌ای را به کارفرما ارائه می‌کردند و به همین خاطر اطمینان لازم انجام داده از کیفیت ساخت داریم و این پروژه با پروانه ساخته شده و گواهی عدم خلاف هم گرفته شده است.
رئیس سازمان نوسازی در مورد نحوه واگذاری املاک افزود واحد‌هایی که برای بخش عمومی است و متعلق به شهرداری تهران است، گفت: واگذاری کاملا توسط شهرداری تهران و با سازوکاری که در طرح خانه به جای خانه که در سال ۸۶ شورای اسلامی شهر تهران مصوب شده است صورت خواهد گرفت و دولت دخالتی نخواهد داشت.
آیا اقدامات دولت برای بخش نوسازی بافت فرسوده کافی بوده است؟   علی اکبری در این خصوص گفت: در تهران دولت اراضی را در اختیار این برنامه قرار نداده است، چون دستگاه‌های دولتی می‌گویند در تهران زمینی نداریم که بخواهیم در اختیار این برنامه قرار دهیم؛ هرآن چیزی که تا به امروز یا به بهره‌برداری رسیده یا قرار است ساخت آن آغاز شود، مربوط به شهرداری تهران است.
علی اکبری افزود: دولت مهم‌ترین کاری که در این حوزه می‌تواند انجام دهد، کم کردن هزینه‌های تمام شده این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر است؛ یعنی بیاید با وام کم بهره هزینه ها را کاهش دهد تا سرمایه گذار پول کمتری را وارد این پروژه کند یا مثلا هزینه‌های مربوط به نظام مهندسی، مالیاتی، ثبتی، انشعابات، آموزش و پرورش و بیمه کارگران (همه این‌ها هزینه‌هایی است به جیب دولت می‌رود) را دریافت نکند. اگر از تمام یا بخشی از این هزینه‌ها صرف نظر شود، می‌تواند به اندازه قابل توجهی هزینه تمام شده ساخت را پایین بیاورد. در این صورت این پروژه‌ها می‌توانند مزیت رقابتی با پروژه‌های دیگر پیدا کنند و توسعه گران می‌توانند به این موضوع تکیه کرده و مشارکت نمایند.
وی در ادامه گفت: کار دیگری که دولت می‌تواند در این بخش انجام بدهد این است که به توسعه گر اطمینان بدهد واحد مسکونی که ساخته می‌،شود بدون مشتری نخواهد ماند و به فروش می‌رسد و به نوعی تضمین خرید برای توسعه گر فراهم کند. تضمین خرید هم با تسهیلات خرید برای متقاضیان قابل حل است، یعنی اگر دولت یک بخش قابل توجهی از قیمت واحد مسکونی را از طرق تسهیلات بلند مدت برای خریداران فراهم کند، توسعه گر هم این اطمینان را پیدا خواهد کرد که در این شرایط رکود مسکن‌هایی که ساخته حتما مشتری خواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بافت فرسوده شهرداری سازمان نوسازی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران

 مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • پروژه نهضت ملی مسکن از مرز ۲میلیون و۵۴۰ هزار واحد گذشت
  • بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی بزرگراه آزادگان در یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار
  • رشد خوبی را در پروژه‌های نهضت ملی مسکن شاهد هستیم
  • ◄ تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه های آذربایجان شرقی
  • عزم دولت سیزدهم برای حل مشکل مسکن جدی است
  • پروژه‌های فعال نهضت ملی مسکن از مرز ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد گذشت
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه