Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@17:09:49 GMT

نبرد آب و نخلستان

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۶۶۰۸

نبرد آب و نخلستان

خوزستان همچنان در تکاپوی مقابله با سیل‌های احتمالی در روزهای پیش رو است. با وجود اینکه میزان بارش‌ها در این استان کاهش یافته، اما هنوز خطر سیل وجود دارد و سیلاب بسیاری از مناطق این استان را تهدید می‌کند. مردم در سراسر خوزستان بویژه در مناطق سیل‌زده نگران روزهای آینده هستند؛ چرا که روز گذشته به مردم 6 شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم اخطار داده شد، تا برای در امان بودن از سیل احتمالی شهرها را تخلیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سید نایف جعاوله»، کشاورز ساکن روستای «جعاوله» منطقه بامدژ در گفت‌و‌گو با «ایران» با ابراز گلایه از اینکه با گذشت 2 هفته از وقوع سیل در این منطقه هنوز به ساکنان امدادرسانی مناسبی صورت نگرفته، یادآور شد: 2 هفته است که آب نداریم و غذا را هم فرزندان یا دوستانمان از شهر اهواز تهیه کرده و با قطار به دست ما می‌رساندند که آن هم 3 روز است به‌دلیل قطع مسیر ریلی به اهواز، بدون آذوقه مانده‌ایم. این کشاورز که به گفته خودش یک استخر پرورش ماهی داشته و در این سیل از بین رفته، تصریح کرد: بیشتر دام‌های ما تلف شده و تعداد اندکی هم که تاکنون زنده مانده‌اند، آبی برای خوردن ندارند. «سید احمد واقفی»، دهیار روستای «خلیفه حیدر» بخش «شاوور» شهرستان شوش دانیال هم در این گفت‌و‌گو به هشدارهای هواشناسی در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: با وجود هشدارها و اصرار مسئولان به تخلیه روستا، ابتدا اهالی حاضر به تخلیه روستا نشدند، اما بعد از وقوع سیل و خسارات زیاد ناشی از طغیان رودخانه دز، اهالی مجبور به تخلیه خانه‌ها و روستای خود شدند و در چادرهای هلال احمر در روستای «آهودشت» استقرار یافتند.
دهیار روستای «خلیفه حیدر» بخش شاوور با بیان اینکه 8 روز است که از خانواده‌ام دور هستم و آنان در چادر اسکان دارند و من در خانه‌ام که همه دارایی‌ام را نیز از دست داده ام، مانده ام، گفت: بعد از تخلیه روستا تعدادی از جوانان و ساکنان روستا برای حفاظت از خانه‌ها و رسیدگی به وضعیت سیل بندها (به‌طور مداوم مشغول پرکردن گونی‌ها از شن و خاک برای جلوگیری از وقوع سیل هستند)؛ در روستا ماندند. وی از امدادرسانی‌های بموقع مسئولان قدردانی کرد و از آنان بخصوص مسئولان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن درخواست کرد، تا بعد از فروکش کردن این حادثه، مردم این روستاها را فراموش نکنند و با سرکشی به آنان در جریان وضعیتشان قرار گیرند و امداد رسانی‌ها بموقع انجام شود.
حفظ جان مردم با تخلیه شهرها
«غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه تخلیه شهرها به منظور حفظ جان مردم انجام می‌شود، افزود: انتظار داریم مردم این شهرها و روستاهای اطراف آنها با تخلیه خانه هایشان به ما و خودشان کمک کنند. استاندار خوزستان توصیه کرد که سالخوردگان، زنان و کودکان در این مناطق به مکان‌های امن انتقال یابند و جوانان برای یاری رساندن در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بروند. شریعتی با اشاره به وجود پادگان‌های متعدد در خوزستان که در نقاط مرتفع قرار دارند، افزود: علاوه بر این کمپ‌های هلال احمر، طبقات دوم مدارس، نقاط امن و سالن‌های ورزشی برای اقامت مردم در نظر گرفته شده است. شریعتی در پاسخ به این پرسش که این وضعیت تا چه زمانی در استان پابرجا خواهد بود، توضیح داد: به هر جهت استان ما در پایین دست استان‌های لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه قرار دارد و در نهایت سرریز بارش‌های این استان‌ها به خوزستان می‌رسد ضمن اینکه در هفته‌های پیش رو ذوب برف‌ها را نیز خواهیم داشت لذا انتظار ما این است که تا اواخر اردیبهشت باید خودمان را برای هر تهدید احتمالی در برابر سیل آماده نگه داریم.

6 شهر در خطر سیل
«کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به تخلیه کلی و جزئی 110 روستای در معرض سیل در این استان از ابتدای وقوع سیل تاکنون، اظهار داشت: این روستاها به خاطرافزایش دبی حوضه‌های آبریز دز، کرخه و کارون به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه احتمالی تخلیه می‌شوند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تخلیه شهرهای حمیدیه، سوسنگرد، بستان، رفیع هویزه، ابوحمیظه و کوت سید نعیم به‌دنبال افزایش دبی آب رودخانه کرخه خبر داد و تصریح کرد: با تداوم افزایش دبی آب کرخه این شهرها تخلیه شده و بر اساس پیش‌بینی‌ها و برآوردها آب رها شده از این رودخانه تا 2 یا 3 روزآینده به این شهرها می‌رسد، اما اگر دبی آب کاهش پیدا کند، احتمال وقوع این حادثه کم خواهد بود.
حاجی‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه خوزستان زیرساخت‌های زیادی برای کاروان‌های راهیان نور دارد، اظهارداشت: هم‌اکنون ساکنان روستاهای تخلیه شده با خودروهای مختلف به زائرسراها، پادگان‌ها، مدارس و ورزشگاه‌ها انتقال داده می‌شوند و اسکان می‌یابند./ ایران عصر

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز :

ضربان‌ساز‌ها دستگاه‌های الکترونیکی در دنیای پزشکی هستند که اطمینان حاصل می‌کنند قلب کاربر به شکل نرمال کار می‌کند. اگر ریتم قلب ضعیف شود، ضربان‌ساز با افزایش جریان الکتریکی موجب می‌شود تا قلب به ریتم اصلی خود بازگردد. هر زمان که لازم باشد، ضربان‌ساز تلاش می‌کند و در صورت لزوم پالس‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهد تا فرد زندگی نرمالی را تجربه کند. ضربان‌ساز برای ایجاد پالس به برق نیاز داشته و این انرژی از طریق یک خازن تامین می‌شود که باید سریع شارژ و تخلیه شود. این انرژی الکتریکی باید به اندازه کافی باشد تا برای تنظیم مجدد قلب مناسب باشد.

مین دوک نگوین و همکارانش برای بهبود ذخیره‌سازی انرژی، روی طراحی جدیدی برای خازن‌ها کار می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند میزان انرژی از دست رفته بعد از هر بار شارژ/دشارژ را کم کنند و تعداد دفعاتی که خازن با اطمینان شارژ یا تخلیه می‌شود را افزایش دهند.

مین دوک نگوین می‌گوید: «ضربان‌ساز باید با ضربان قلب شما همگام باشد، بنابراین باید بتواند تا میلیارد‌ها بار شارژ و تخلیه شود. در غیر این صورت، شما باید هر چند ماه یکبار ضربان‌ساز را تعویض کنید.»

نگوین و تیمش روی نوعی خازن کار می‌کنند که از چندین لایه نازک از مواد مختلف استفاده می‌کند. آن‌ها با افزودن لایه‌ها توانستند راندمان را به بیش از ۹۰ ٪ افزایش دهند. این بدان معنی است که کمتر از ۱۰ ٪ از بار الکتریکی مورد استفاده برای شارژ را از دست می‌رود. این طراحی جدید دو برابرکمتر از طراحی‌های قدیمی انرژی از دست می‌دهد. این دستگاه در محدوده دمایی گسترده ۲۵ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد کار می‌کند و می‌تواند تا ۱۰ میلیارد بار شارژ و تخلیه کند. در واقع این دستگاه می‌تواند تا ۳۰۰ سال عمر کند.

نتایج یافته‌های آن‌ها در قالب مقاله‌ای با عنوان “Towards Design Rules for Multilayer Ferroelectric Energy Storage Capacitors – A Study Based on Lead-Free and Relaxor-Ferroelectric/Paraelectric Multilayer Devices” در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • روند اجرایی پروژه‌های عمرانی استان خوزستان باید تسریع شود
  • خوزستان نیازمند بیمارستان تخصصی چشم و قلب
  • دیدار نماینده ولی فقیه در خوزستان با مردم شادگان +فیلم
  • نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان + فیلم
  • (ویدئو) فوران یک آتشفشان در اندونزی و تخلیه ساکنان
  • ببینید | راهبردهای موفق حماس در نبرد با صهیونیست ها
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی قلعه مختار اندیمشک نیاز آبی مردم را برطرف می‌کند
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد